Duck-Twacy Posted 23 oktober 2004 Report Share Posted 23 oktober 2004 Ik vroeg me eigenlijk af welke luidsprekerfabrikanten nu nog echt onderzoek doen naar verbeteringen op het gebied van luidsprekers (ennu bedoel ik niet marketingonderzoeken). Welke top ontwerpers zijn er nog? Eigenlijk zie ik de laatste jaren alleen maar meer van het zelfde en voornamelijk mode grillen. Er moet toch meer mogelijk zijn dan dynamisch (gesloten/BR/TL/bandpass/dipool/hoorn), electrostaat, magnetostaat, plasma en ga zo door. Of anders, op subtieler vlak, welke wezenlijke verbeteringen worden nu nog gemaakt, bv in de laatste 5 jaar (anders dan groter en zwaarder). Misschien nauwkeuriger/uitgebreider ontwerp/berekening methoden (door gebruik computers)? Ik kan me eigenlijk weinig herinneren na de Nautilus, of het moeten DSP technieken zijn zoals van B&O? Ik noem een paar merken, wat hebben ze nu echt uitgevonden/ontwikkeld de laatste tijd (fundamentele vernieuwingen dus, liefst ook verbeteringen)? KEF Tannoy Von Schweikert Thiel B&W Wilson Revel Piega Martin Logan Infinity ??? Overigens wie kent dit http://www.horninghybrid.com/Loudspeakers.htm Vooral die specs zijn best wel impressive (voor zo'n kleine 20 cm breedband unit) bv de Agathon zou 30-20000 hz +/- 2.5 db doen, de grotere modellen zelfs van 15 Hz En dat bij een rendement > 98 db/w Klinkt dat ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 23 oktober 2004 Report Share Posted 23 oktober 2004 Overigens wie kent dithttp://www.horninghybrid.com/Loudspeakers.htm Vooral die specs zijn best wel impressive (voor zo'n kleine 20 cm breedband unit) bv de Agathon zou 30-20000 hz +/- 2.5 db doen, de grotere modellen zelfs van 15 Hz En dat bij een rendement > 98 db/w Klinkt dat ook? Ik ken de naam Horning en de luidspreker Zeus. En die klinkt verrassend goed en zijn echt zeer makkelijk aan te sturen. Ooit gehoord tijdens de Lente Show in de Doelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Ik vroeg me eigenlijk af welke luidsprekerfabrikanten nu nog echt onderzoek doen naar verbeteringen op het gebied van luidsprekers (ennu bedoel ik niet marketingonderzoeken). Welke top ontwerpers zijn er nog? Eigenlijk zie ik de laatste jaren alleen maar meer van het zelfde en voornamelijk mode grillen. Er moet toch meer mogelijk zijn dan dynamisch (gesloten/BR/TL/bandpass/dipool/hoorn), electrostaat, magnetostaat, plasma en ga zo door. Of anders, op subtieler vlak, welke wezenlijke verbeteringen worden nu nog gemaakt, bv in de laatste 5 jaar (anders dan groter en zwaarder). Misschien nauwkeuriger/uitgebreider ontwerp/berekening methoden (door gebruik computers)? Ik kan me eigenlijk weinig herinneren na de Nautilus, of het moeten DSP technieken zijn zoals van B&O? Ik noem een paar merken, wat hebben ze nu echt uitgevonden/ontwikkeld de laatste tijd (fundamentele vernieuwingen dus, liefst ook verbeteringen)? KEF Tannoy Von Schweikert Thiel B&W Wilson Revel Piega Martin Logan Infinity ??? Overigens wie kent dit http://www.horninghybrid.com/Loudspeakers.htm Vooral die specs zijn best wel impressive (voor zo'n kleine 20 cm breedband unit) bv de Agathon zou 30-20000 hz +/- 2.5 db doen, de grotere modellen zelfs van 15 Hz En dat bij een rendement > 98 db/w Klinkt dat ook? Beste Duck, In feite is er weinig nieuws op luidspreker gebied. Ik vind de weergevers de laatste 10 a 15 jaar ook niet beter geworden. In het topsegment vind ik het er zelfs op achteruit gaan. Revolutionair was oa. het MFB systeem van Philips. Achteraf misschien relatief simpel, maar je moet er maar op komen. NXT is bij toeval een nieuwe huidige ontwikkeling. Highend weergevers heb ik er nog niet mee gezien. De Manger unit is ook een nieuwe vinding. Piega heeft onlanks heel veel geld geinversteerd in de ontwikkeling van hun eigen coaxiale magnetostaat. Merken als Kef, B&W, Dynaudio, thiel etc. vind ik dus veel vooruitstrevender dan merken Als Wilson Audio. Eerstgenoemde maken allemaal hun eigen units, en hebben ieder op hun eigen manier veel betekend voor de weergever industrie. Wilson audio etc. ontwikkeld geen eigen units, en zal dus nooit zover kunnen gaan als fabrikanten die alles zelf maken, en op elkaar afstemmen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Hallo, Cabasse doet nog ontwikkelingen, zij doen research naar 2 units met 1 spreekspoel te maken ofzoiets. Ik weet er het fijne niet van maar veel techniekers vinden het wel een goed systeem. MVG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2004 Author Report Share Posted 24 oktober 2004 Je bedoelt neem ik aan niet de coaxiale units, zoals de 3weg tc22. Daar zie je toch duidelijk 3 spoelen. Is het technisch niet onmogelijk laag en hoog op dezelfde spoel? Of vind er niet electrische scheiding plaats in de units zelf (natuurlijke afval oid)? In ieder geval vraag ik me af hoe dit komt (de geringe echte vernieuwingen). Is het omdat er niet voldoende te verdienen valt aan verbeterde luidsprekers. In een maatschappij waarin de zogenaamde flexibilteit en reactietijd van de onderneming heilig wordt verklaart, is helemaal geen tijd voor vernieuwend onderzoek. Dat kost veel te veel tijd. Het is veel belangrijker om snel te kunnen inspelen op de laatste markt gril. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Bas, >NXT is bij toeval een nieuwe huidige ontwikkeling. Highend weergevers heb ik er nog niet mee gezien. Ik heb 2 NXT luidsprekers voor mij staan op dit moment. Bij lange na geen high end want het zijn computer luidsprekers, maar klinkt niet onaardig hoor. Ik vind het wel een vreemd ding. Het bewegende deel van de luidspreker lijkt een stukje karton en is volledig onbeschermd. Als ik hoor wat die esl 55 (in 1955 en '56 onwikkeld door Quad) presteerde destijds en wat ik nu hoor om mij heen dan denk ik dat we niet veel zijn opgeschoten. Maar volgens mij zit je op een gegeven moment gewoon aan een fysieke grens en de grens van wat we kunnen horen. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2004 Author Report Share Posted 24 oktober 2004 Onder de Cyrus brand wordt toch nog steeds de iets serieuzere Icon gemaakt? http://www.cyrus.co.uk/pigs/Icon.pdf Is dat ook geen NXT achtig system (in het mid/hoog?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bunny Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 reVox heeft met zijn scala 3.6 digitals naar het schijnt (op papier dus) alle vervormingen kunnen uitschakelen, dit is toch ook geen slechte prestatie, dunkt me. Hoe die ontwikkelingen van cabasse nou precies zitten zou ik niet weten. MVG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Wat Thiel heeft bereikt de afgelopen jaren vind ik bijzonder. Alleen heb ik meer het idee dat ze hun dingen nu alleen maar fine-tunen. Het geluid wat ze al vanaf het begin jaren 90 hebben is legendarisch te noemen. De sound van bijvoorbeeld de CS1.5 heeft jarenlang zonder aanpassingen aan de top gestaan. Nu hebben ze de opvolger de CS1.6 en die is weer net even strakker in het laag en nog gedetaileerder hoog. Ze kunnen dit bereiken door alles binnen hun bedrijf te houden. Van het bouwen van de units tot de kasten zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc The Hague Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Merken als Kef, B&W, Dynaudio, thiel etc. vind ik dus veel vooruitstrevender dan merken Als Wilson Audio. Eerstgenoemde maken allemaal hun eigen units, en hebben ieder op hun eigen manier veel betekend voor de weergever industrie. Wilson audio etc. ontwikkeld geen eigen units, en zal dus nooit zover kunnen gaan als fabrikanten die alles zelf maken, en op elkaar afstemmen. Groeten, Bas Er komt natuurlijk VEEL meer bij kijken dan alleen zelf drivers maken voor luidsprekers en ik vind het erg vreemd dat jij beweerd dat Wilson Audio minder vooruitstrevend vind dan andere merken. Wilson Audio maakt al jaren referentie systemen van absolute wereldklasse en behoren tot de beste luidsprekers die gebouwd worden. En het klopt inderdaad dat Wilson Audio drivers van andere fabriekanten gebruikt ( ScanSpeak, Seas o.a. ) Maar als Wilson besluit om geen eigen drivers te ontwikkelen wil dit absoluut niets zeggen of zij wel of niet vooruitstrevend zijn en kennelijk vinden ze de drivers die ze tot op heden gebruiken beter dan die van Kef, B&W en Thiel anders hadden ze die wel gebruikt. Maar ze hebben ook drivers gebruikt van Dynaudio voor naar ik meen de 1e generatie Grand Slamm. Verder denk ik heus wel dat er kennis genoeg is bij Wilson om alles prima "op elkaar af te stemmen", zelfs met niet-zelf ontwikkelde drivers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Focal/JMlab is in mijn oren/ogen een merk die beslist goed bezig is wat betreft unit ontwikkelingen en speakerbouw.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Focal/JMlab is in mijn oren/ogen een merk die beslist goed bezig is wat betreft unit ontwikkelingen en speakerbouw.. De berillium tweeter b.v.!! Ik denk dat er vooral veel ontwikkeling is in conusmaterialen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 De berillium tweeter had volgens mij yamaha al een 15 jaar terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Focal/JMlab is in mijn oren/ogen een merk die beslist goed bezig is wat betreft unit ontwikkelingen en speakerbouw.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2004 Author Report Share Posted 24 oktober 2004 Focal brengt idd regelmatig ( 1 a 2 maal per decenium) een nieuw conus materiaal uit. Maar de JM labs speakers vind ik meer een voorbeeld van groter, zwaarder, duurder (met name de Utopia range natuurlijk). Natuurlijk, als het goed is waaom veranderen? Maar eerlijk gezegd denk ik dat op speakergebied genoeg verbeteringen mogelijk zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Waar misschien wat ontwikkeling in zit de laatste jaren is in de lange-slag woofers. Die worden steeds beter. Ook de ringtweeters zonder hoorn zijn relatief nieuw, al is het principe niet nieuw. Ook zijn er ontwikkelingen in geintegreerde systemen van versterker en speaker. O.a. van B&O. In de studiowereld is dat al veel langer aan de gang. Tja en verder weinig nieuws eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2004 Author Report Share Posted 24 oktober 2004 De sub markt is idd een groeimarkt. Een merk als Adire is wel goed bezig op dat vlak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Wilson Audio maakt al jaren referentie systemen van absolute wereldklasse en behoren tot de beste luidsprekers die gebouwd worden. Beste, Dat vind ik niet. Dat ze misschien de duurste zijn, en de meest besproken, hoeft nog niet te zeggen dat het per definitie de beste weergevers zijn. Begrijp me niet verkeerd, Ik heb niets tegen het bestaansrecht van zulke extreem dure weergever systemen. Ik zou het er zelf ook wel voor over hebben, mits de prestatie's in verhouding staan met de prijs. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Hoewel ik het nog nooit heb gehoord vond ik deze 'uitvinding' van Pioneer wel aardig vooruitstrevend. (254 kleine speakertjes) link Michael Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Dat vind ik niet. Dat ze misschien de duurste zijn, en de meest besproken, hoeft nog niet te zeggen dat het per definitie de beste weergevers zijn. Maar dat betekend ook niet gelijk dat ze minder vooruitstrevend zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 Ik vind niet dat een merk dat niet zijn eigen units maakt minder vooruitstrevend is. Misschien is het wel verstandiger units te kopen bij een ander dan kan je als speaker fabrikant consenteren op andere dingen. Zeker kleine fabrikanten als Impulse etc. Beter goed ingekocht dan slecht bedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2004 Author Report Share Posted 24 oktober 2004 Wel leuk om te zien welke vernieuwingen mensen aandragen (en inderdaad zijn dat natuurlijk best vernieuwingen). De vraag of een fabrikant zelf zijn units zelf maakt vind ik in dit kader minder interessant. Ik vraag me eerder af of er nog ontwikkelingen plaats vinden om op een ander manier geluid te produceren, dus helemaal niet met de klassieke units, om zo tot beter geluidsweergave te komen. Die NXT is wel een aardig voorbeeld, maar dat lijkt nu minder op hifi te worden gericht (maar meer op plat). Er moeten toch ook ander methoden zijn om lucht (op een gecontroleerde manier) in trilling te krijgen? Waarom wel zoveel ontwikkelingen op het gebied van beeld (crt, plasma, lcd, lcos, oled dinges (organisch?) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 24 oktober 2004 Report Share Posted 24 oktober 2004 er zijn zeker wel nieuwe ontwikkelingen, bv Harbert is bezig met een andere conus form, meer in de richting van een trompet mond. en aluminium conussen voor midden en laag, o.a. Seas Excel, hoe lang is dat er al dan?? oh ja en laten we niet vergeten die leuke kleine houten speakertje gedrenkt in Sake Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 ..en aluminium conussen voor midden en laag, o.a. Seas Excel, hoe lang is dat er al dan?? Zeker al 30 jaar geproduceerd door Jordan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2004 Report Share Posted 25 oktober 2004 er zijn zeker wel nieuwe ontwikkelingen, bv Harbert is bezig met een andere conus form, meer in de richting van een trompet mond. Laat dat nou een van de oudste conusvormen zijn, zo'n halve eeuw geleden zag je dat erg veel. En de Tannoy dual concentrics? Daarbij werkt de mid/laag unit als hoorn voor de tweeter en heeft ook min of meer een trompetvorm. Wat wel een nieuwe ontwikkeling is is hoorbaar geluid gegenereerd d.m.v. meerdere interfererende ultrasone geluidsbronnen voor lokaal gefocusseerd PA. Maar met "High End" geluid heeft dat vooralsnog niets van doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts