Jump to content

Yamaha AX 396 mankement

slb
 Share

Recommended Posts

Hallo,

betreft: Yamaha AX-396 150Watt (continue)

20Hz t/m 20kHz

Boxen:

Magnat Vector 55 160watt (continue) 91db

Ik heb een probleem met mijn versterker. Ik heb mijn stereo gebruikt voor een feest en daar heeft hij eigenlijk langdurig bijna voluit gestaan. Op een gegevenmoment kwam er een groot gebrom/raar geluid uit en geen muziek meer en hij sprong daarna op standby, de beveiliging neem ik aan.

Na het een tijdje later weer te proberen met de veronderstelling dat hij te heet was kwam er wel weer muziek uit maar wel heel vaag, een dof en te zacht geluid. En hij ging weer op standby. Dat blijft hij nu (alles een keer opnieuw aangesloten en ook alle knoppen op oude stand teruggezet) nogsteeds doen.

De boxen zijn gewoon in orde, het ligt aan de versterker.

Misschien kan iemand mij helpen wat het probleem is en hoe dit is op te lossen of hoeveel dit gaat kosten?

Alvast hartelijk bedankt!

Stefan Boogaard

NIemand een suggestie...

Trouwens wat vinden jullie van deze stereo?

Je zult iets overbelast hebben. Als de speakers nog goed zijn, zit het dus in de versterker. Maar wat het dan is? Wellicht een gesprongen zekering (tegen overbelasting)? Er zou ook wat uitgefikt kunnen zijn, maar dan had je dat wel geroken. Maak de kap eens open en kijk of je ergens schade ziet (zwarte zekering of zwarte plek ergens op een printplaat).

Ik ken je versterker niet, maar wel z'n grote broer, de AX496. Die heeft veel power (de 396 ook geloof ik), maar ik vond 'm niet geweldig klinken. Ik vond 'm (op ASW speakers) veel te helder. Zeker in vergelijking met een Marantz PM6010 OSE, op dezelfde speakers. Maar misschien dat het op jouw speakers wel veel anders klinkt, al hoor je vaak dat Magnat ook erg helder klinkt... Maar goed, als jij 'm maar goed vindt klinken, dan is het goed toch? Er zijn ook mensen genoeg die mijn Marantz PM7000 niet mooi vinden, maar toch vind ik nog wel mooi...

Hm geen zwarte plekken op de printplaat... naar de zekeringen zal ik nog even kijken.

Heb je wat tips als je zo'n zekering gaat vervangen?

Er een andere in stoppen ;)

Tja, tips... Ik weet het niet, gewoon de oude eruit halen en een nieuwe erin zetten. Wel ff letten op het amperage dat ie mag hebben en of het een snelle of een langzame zekering is...

Henry, er zit veel diepte in deze speakers en ik ben er iniedergeval tevreden mee.

Ik heb nog nooit te horen gekregen dat er geen mooi geluid uit kwam ... maarja ik ben ook nog maar net 16 dus al mn vrienden zijn met hun panasonic 2x 25watt cd-wisselaartje wel 'n beetje jaloerd B)

Vooral de CD van Norah Jones klinkt erg goed!

Henry, er zit veel diepte in deze speakers en ik ben er iniedergeval tevreden mee.

Ik heb nog nooit te horen gekregen dat er geen mooi geluid uit kwam ... maarja ik ben ook nog maar net 16 dus al mn vrienden zijn met hun panasonic 2x 25watt cd-wisselaartje wel 'n beetje jaloerd B)

Vooral de CD van Norah Jones klinkt erg goed!

Het zal idd zeker beter klinken dan een doorsnee midisetje. Maar ik vond het persoonlijk te helder, soms zelfs schel klinken. Maar als jij er tevreden mee bent, is dat natuurlijk prima. Daar gaat het immers om. Yamaha maakt iig wel kwalitatief goed spul en Magnat ook wel geloof ik (al ken ik dat niet zo goed)... Maar ja, alles kan stuk... :rolleyes:

SLB mailde mij dat de eindtrap eruit is gefikt (ik post normaal gesproken geen mails, maar dit mag ik hier vast wel neerzetten). Hoe en wat precies weet ik ook niet, maar blijkbaar heeft de versterker een aardige knal gehad van een te zware belasting... Is zoiets duur eigenlijk, een eindtrap vervangen?

SLB mailde mij dat de eindtrap eruit is gefikt (ik post normaal gesproken geen mails, maar dit mag ik hier vast wel neerzetten). Hoe en wat precies weet ik ook niet, maar blijkbaar heeft de versterker een aardige knal gehad van een te zware belasting... Is zoiets duur eigenlijk, een eindtrap vervangen?

Goedkope Japanse versterkertjes kunnen weinig hebben, zijn niet stabiel en gaan met hoge belasting snel kapot.

Zou een betere versterker kopen, bv een 2e hands Rotel of een NAD, je Magnat speakers zijn OK.

Nou is Rotel ook Japans... :rolleyes:

Maar volgens mij is het ook onzin dat Japanse versterkers in het algemeen niet goed zouden zijn. Een versterker kan kapot, zeker een goedkoper model, maar Yamaha maakt volgens mij best goed spul. Het is mijn smaak niet, maar technisch is het zo slecht nog niet volgens mij...

Ik ken de Yamaha die je noemt niet maar........

Veel moderne versterkers en dan vooral de wat goedkopere DTS receivers kunnen nooit het opgegeven vermogen halen i.v.m. de veel te kleine trafo en dito buffer elco's.

Wanneer een versterker direct de protectie ingaat na inschakelen is de eindtrap defect.

Controleer niet alleen de eindtorretjes maar ook drivers en pre drivers!

Succes ermee