Jump to content

verschil rotel setje?

kww
 Share

Recommended Posts

hallo allemaal

ik wilde mijn marantz 6.1 setje vervangen door een 2 kanaals stereo setje met een aparte voor en eindversterker.

hierbij is de keuze gevallen op de rotel onderdelen.

alleen nu heb ik 2 keuze mogelijkheden.

systeem 1

voorversterker: rotel RC-1070

eindversterker : rotel RB-1070

cd speler: rotel RCD 1072

systeem 2:

voorversterker: rotel: RC-1090

eindversterker: rotel RB-1080

cd speler: rotel RCD 1072

systeem 1 kost 2297

systeem 2 kost 3897

mijn vragen

waarom zit hier nou 1600 euro verschil in?

ga ik dat verschil echt horen? of is het miniem?

de bedoeling is dat er tannoy defenition luidsprekers op komen (d500, d700, of de d900 even afhankelijk of ik wat leuke tweedehands tegenkom)

tevens is het de bedoeling dat er op termijn dan een 2e eindversterker bij komt om de tannoy,s te bi-ampen.

bijgrijpelijk is dat het verschil dan helemaal oploopt.

mijn vraag is dus eigenlijk of ik voor setje 1 of 2 moet gaan en waarom.

alvast bedankt allemaal.

Waarom er zoveel verschil in prijs in zit? Heb je de RB1090 wel eens gezien? Die is niet voor niks zo duur (al is ie relatief weer goedkoop). Das toch een hele stap verder dan een RB1070. Niet dat die slecht zal zijn, maar die levert een vierde van het vermogen van de RB1090, en als er iets duur is aan een versterker dan is het wel een voeding die veel vermogen kan leveren...

Ook de genoemde voorversterker (RC1080) is weer een stuk(je?) beter dan de RC1070... Maar het grootste verschil zit 'm toch in de 2 eindversterkers denk ik...

Of jij het het prijsverschil waard vindt, dat moet je zelf uitzoeken. Ik zou zeggen, ga ze beide op dezelfde speakers en in dezelfde ruimte (liefst je eigen ruimte) luisteren en oordeel zelf...

Ik denk dat je met de duurdere set meer gemak in je geluid krijgt.

Je spullen hoeven minder moeite te doen om je speakers aan te sturen.

En dat hoor je ook aan het geluid.

Verder is de duurdere set inderdaad gewoon weer een stukje beter.

Het zal misschien meer verfijnder gaan klinken.

Maar zoals altijd,

luister en beoordeel.

inderdaad zoals vermeld de 1080

simpelweg omdat de 1090 aardig wat vermogen levert wat de tannoy speakers niet echt nodig hebben.

bovendien is het prijsverschil wederom aardig te noemen.

maar hier geef ik je wel gelijk in uiterlijk in groote, immens apparaat is he.

helaas, ook die is hetzelfde.

rotel heeft niet zoveel keuze qua cd spelers, en de speler die jij bedoeld sluit niet aan op de overige componenten mbt design.

nadeel van de keuze is dat er bijna geen winkel zal zijn waar ik bijde kan vergelijken, en die toevallig ook nog mijn keuze qua luidsprekers hebben staan.

natuurlijk kan ik het verschil wel horen met andere setjes als ze tenminste de genoemde setjes hebben.

maar zouden jullie die extra 1600 euro neertellen voor deze luidsprekers?

In dit geval zou ik eerst de speakers kopen (ik begrijp dat die eventueel 2ehands gekocht worden) en daarna kijken of op die speakers de zwaardere versterker noodzakelijk is. (Ik durf te wedden van wel)

Helaas zorgt de wet van behoud van ellende ervoor dat als je voor de duurste speaker gaat je waarschijnlijk ook vastzit aan de duurste combinatie.

Ik weet overigens niet hoe Tannoy met Rotel combineert.

Marcel B

Mag ik vraghen waarom Rotel CD speler, zelf ben ik "fan" van Rotel versterkers ik heb zelf de RC980BX en een RB1070 maar de CD spelers vin ik matig at best. Als je een RC 1072 hoort naast bv een Arcam CD82 (is nu goedkoop aan te komen omadt deze niet meer wordt gemaakt) is de Arcam een stuk beter. Of zelfs al een Naim CD 5i of creek CD speler klinkt allemaal een stuk beter.

Maar dit is mijn geheel subjectieve mening, veel plezier wat je ook koopt.

tja, misschien heb je gelijk ik heb alleen naar vergelijkbare producten gekeken

er zijn maar weinig merken die voldoende vermogens sterke eindversterkers hebben die ook nog eens betaalbaar zijn.

vincent is ook leuk maar even weer duurder.

in de auto heb ik alles door elkaar maar thuis wil ik toch graag een bij elkaar passend setje hebben.

ik heb ook bij andere merken gekeken

maar aangezien de d700 bijvoorbeeld 130 rms kan hebben zoek ik toch een versterker die ook daadwerkelijk 130 of meer rms kan leveren over het hele bereik.

vanuit de car audio weet ik inmiddels dat over vermogen nooit weg is.

maar toch sta ik natuurlijk open voor andere suggesties.

de hoofdzakelijke reden waarom ik van mijn marantz set af wil is dat ik het hoog niet denderend vind. ik mis iets openheids, iets helders.

moeilijke synoniemen maar misschien kun je je er wat bij voorstellen.

mag ik ff wat gillen?

de rotel eindbakken zijn zekers heel erg leuk...

de voorversterkers vind ik persoonlijk minder....

over de cdspelers heb ik alleen maar horen zeggen....

(en dat was vooralsnog niet veel positief)

tip:

ga voor een rotel eindbak zoek en zoek daar een leukere v.v. bij...

is er geen setje wat alles gewoon goed kan?

dus zowel een leuke vermogens sterke eindversterker, een zeer goede voorversterker, en natuurlijk een muziekale cd speler?

mijn voorkeur gaat wel uit naar alles van 1 set.

ik heb me nog niet vastgepind op rotel.

oja als je een beetje de prijzen weet van de rotel weet je ook in welke prijsklasse ik iets zoek.

dat is geen vast gegeven want als ik iets graag wil hebben dan spaar ik wat langer of zoek ik het tweedehands.

Ik heb even op www.audioreview.com gekeken mbt de Tannoy's en zie daar, afgezien van de goede punten, dat er met serieus zware versterkers op de Tannoys gedraaid wordt (met name de 700)

Ga met deze speakers voor de zwaardere versterker en met de 700 zou de Rotel 1090 waarschijnlijk de beste keus zijn. Waarschijnlijk is een 500 dan een betere aanscchaf met de genoemde ev

Marcel B

Het kan zowiezo geen kwaad om een zware versterker eraan te hangen.

Komt alleen maar ten goede aan je aansturingsgemak.

Beter een versterker met meer vermogen, dan een versterker met te weinig vermogen.

Theoretisch kan je met een zwakke versterker eerder je speakers vernielen dan met een sterke versterker.

Een zwakke versterker genereert op hoge volumes meer vervorming. En dit is iets waar je speakers niet dol op zijn. Dan liever een versterker die met gemak hogere volumes uit kan sturen.

In de praktijk gebeurt dit bijna nooit... maar toch.

ok, ter voorbeeld

mijn compo setje in de auto, een cdt hd6.2 heeft 2 versterkers erop staan een dls a3 met 2 x 155 rms voor de tweeters en een a3 met eveneens 2 x 155 rms voor de midbass

dit wordt ondersteund door een condensator voor elke versterker en een tweede accu achterin.

dus alles overbemeten, maar in huis is dit nouw eenmaal niet zo makkelijk te realiseren.

wie doet me een paar voorbeelden van vermogens sterke eindversterkers die goed zouden werken met de genoemde tannoy,s?

Nog ff iets...

Niet gek laten maken door anderen. Gewoon zelf luisteren.

Gebeurt namelijk erg vaak op dit soort fora dat bepaalde merken onderuit worden gehaald.

Rotel is een prima merk. Iedereen heeft zo zijn eigen smaak qua geluid.

Die sets die jij noemt zijn hartstikke mooi. Luister er eens aandachtig naar zou ik zeggen. Die eindtrappen die hier genoemd worden leveren een berg aan vermogen.

Ik denk zeker niet dat ze tekort gaan schieten.

Als je je blind gaat staren op getalen en specificaties kan je net zo goed niks kopen...

Het gaat allemaal om het geluid wat eruit komt.

Schiet er ergens iets tekort? Dan merk je dat snel genoeg.

Daarom altijd eerst luisteren!

is er geen setje wat alles gewoon goed kan?

dus zowel een leuke vermogens sterke eindversterker, een zeer goede voorversterker, en natuurlijk een muziekale cd speler?

mijn voorkeur gaat wel uit naar alles van 1 set.

ik heb me nog niet vastgepind op rotel.

oja als je een beetje de prijzen weet van de rotel weet je ook in welke prijsklasse ik iets zoek.

dat is geen vast gegeven want als ik iets graag wil hebben dan spaar ik wat langer of zoek ik het tweedehands.

Ja die Rotel sets die je zelf noemde.

Dat de een de eindversterkers van Rotel wel lust en de cd spelers niet is toch maar een persoonlijke mening?

Me dunkt dat de combinaties die jezelf noemde prima zullen voldoen.

Is er iets beters te vinden voor dat geld?

Altijd. Wat je op een goede dag ook koopt, je had altijd wel ergens (tweede hands of een aanbieding) iets beters kunnen krijgen.

Probeer eerst helder te krijgen aan welke geluidskwaliteiten je set moet voldoen en ga vervolgens luisteren.

Niets mis mee dat je graag een set wilt die visueel op elkaar aansluit, dus componenten van hetzelfde merk, al zullen sommigen mischien terecht (of onterecht) opmerken dat je met het nauwkeurig "matchen" van diverse merken betere kwaliteit kunt krijgen.

Dit neemt niet weg dat de Rotel sets die je op het oog hebt bijzonder fraai zijn en zeker een grote kwaliteitsstap vooruit op je huidige Marantz home cinema receiver.

ok thanx

het luisteren gaat binnenkort ook even gebeuren.

zodoende ben ik uiteindelijk ook bij de tannoy luidsprekers gekomen

ik heb een dealer gevonden in groningen die zowel marantz heeft als rotel.

das misschien wel zo handig met het inruilen.

die heeft ook vast wel wat meer te koop dan alleen deze twee merken.

• 6 months later...

set 2 is natuurlijk de mooiste set. De rc-1090 is een beest van een voorversterker en de rb-1080 is een hele goede eindversterker. Ik zou juist wel gaan voor de 1072 cd-speler. Deze combineerd prachtig met de rotel voor- en eindbak en zal juist met de rotel voor- en eind bak goed klinken. Je krijgt echt veel waar voor je geld. Er is natuurlijk altijd nog beter te koop.

Maar goed je moet zelf luisteren of je de meerprijs van set 2 waard vindt.

robin

• Members

Beste KWW , ik zou het verhaal ook andersom benaderen , als je je zinnen op Tannoy hebt gezet zou ik deze eerst aanschaffen en dan pas de elektronica erbij zoeken.

Het rendement van deze weergevers lijkt altijd wel leuk , maar je wilt niet weten hoeveel stroom ze stiekem toch nodig hebben. Tel daarbij nog een maximale impedantie op van 64 Ohm (waar je nooit iemand over hoort) , en ineens had je toch liever 250 Watt vermogen gehad...

De D 500 zal dan misschien nog mee vallen (ken ik niet) maar de D 700 staat bij een kennis van mij met 2 Cresendo mono's (180 watt) de D 900 stonden bij een hobbymaatje van mij met een Treshold (400 watt) , en mijn eigen Arden's stuur ik aan met 80 watt klasse A nadat een Nelson Pass (70 watt) en een Levinson (100 watt) het gewoon niet trokken. En dan heb ik het over een rendement van 93 db !!!

Ik vermoed dat een rb 1080 het wel zal trekken op een D 700 , maar een D 900 (als je hem al kan vinden) wordt dan waarschijnlijk niets. Een 1090 zal dan een betere optie zijn , tenzij je inderdaad wilt gaan bi-ampen...

Set 1 valt dus in mijn optiek af , en set 2 zou dus de keuze zijn in geval van een D 500 of D 700 . Een Marantz zou ik zowieso niet aan beginnen , dit zijn echt wel mooie versterkers , soms klankmatig nog mooier als de Rotels maar deze leveren gewoon niet genoeg stroom. Of je moet nooit hard willen draaien , maar waar koop je dan Tannoy's voor...

Groet ,

een Tannoy-adept