Jump to content

Rega RB300 Tip!

munkie
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Rega RB300 armpje op mijn "turbo" Lenco L78, element is de beruchte DL103 met zijn stijve naald ophanging. Ik had het kartelwiel bovenop de Rega op 0 gezet in de veronderstelling dat dan de veer tbv de naaldkracht "uit" zou staan. De VTF vervolgens ingesteld met het contra gewicht en een Shure naald weegschaaltje. Blijkt het precies omgekeerd te zijn!

Volgens dit verhaal http://www.tonearm.co.uk/rb300-arm.htm moet je de veer op 3 zetten, het contragewicht een eind naar achteren schuiven en dan wederom de VTF goed zetten met een naald weegschaaltje. Zo gepiept. Klinkt echt veel relaxter met meer diepte in het geluid. En met de versterker op 0 hoor je veel minder "gejengel" van het element plus de arm. Het was dus vnl die veer die je hoorde meerammelen! Dikke aanrader, gewoon proberen!

Groetjes Freek.

verrek...

Kijk ik eens op dit forum, zie ik een tip voor een Rega RB300 arm (die ik ook op mijn draaitafel heb). Laat ik nu net een Shure SFG-2 gekocht hebben...

Meteen geprobeerd... op drie... naalddruk instellen...

Mmmhhhh, ik meen verschil te horen. Of ik ook echt verschil hoor weet ik nog niet. :)

Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Lars

Ik kreeg een reactie op Vinyl Asylum van een meneer die die veer er helemaal had uitgerukt. Ik weet niet of ik dat aandurf, de directie houdt zich niet aansprakelijk....

Ja had je nu maar een RB250 gekocht, daar zit niet zo

De RB 300 is een betere arm dan de RB 250. In de 250 hebben ze een standaard kabeltje gestopt, die van de 300 is in ieder geval beter van kwaliteit. Daarnaast wordt iedere arm van rega na de 250 met nauwere tolleranties gemaakt en bij sommige armen is ook de kwaliteit van het lager beter. Die veer heeft ook zijn voordelen, bij platen die niet helemaal vlak zijn zorgt die ervoor dat de naalddruk altijd optimaal blijft.

Die veer rammelt altijd, zowel in stand 0 als in stand 3: haal de arm van de platenspeler, druk de achterkant tegen je oor en tik met een vingernagel tegen de armbuis, je hoort het wel ...

Je kunt de ronde afsluitplaat aan het lager wegnemen en dan een reepje vilt doorheen de veer weven. Dat dempt de boel.

Niet dat het zoveel verschil maakt.

De RB 300 is een betere arm dan de RB 250. In de 250 hebben ze een standaard kabeltje gestopt, die van de 300 is in ieder geval beter van kwaliteit. Daarnaast wordt iedere arm van rega na de 250 met nauwere tolleranties gemaakt en bij sommige armen is ook de kwaliteit van het lager beter. Die veer heeft ook zijn voordelen, bij platen die niet helemaal vlak zijn zorgt die ervoor dat de naalddruk altijd optimaal blijft.

het aardige is dat de kenners toch een hogere dunk hebben van een RB250 dan van de RB300

want:

de RB300 is maar aan 1 kant horizontaal gelagerd, de RB250 aan 2 kanten

de bronzen/koperen bevestiging van de 250 schijnt beter te klinken

die veer is verdwenen in de 250 ....

de 300 heeft wel een betere stud/contragewicht standar van huis uity

wel is het zo dat een volledig opgesmukte 250 (bekabeling/contragewicht) meer potentieel heeft dan de 300

ik vind het allemaal best!

ut zal allemaal wel

ALex

;)