Jump to content

Geboorte van een lp

siep
 Share

Recommended Posts

lp1.jpg

Het snijden van de laquer. De arm is die van Kevin Gray ,Acoustech Mastering

lp2.jpg

Het begin van het Plating proces. Op de laquer wordt een zilver oplossing gespoten.

Dit om de laquer ,elektrisch geleidbaar te maken zodat dmv een chemisch/elektrisch proces er een nikkel laag op de laquer groeit.

lp3.jpg

Het scheiden van laquer en Nikkel kopie

lp4.jpg

De 4 stappen op een rij.

Laquer , nikkel master ook wel Father genoemd , nikkel Mother ,en als laatste de Stampers , eveneens nikkel.

Dit is het zgn. 3 step plating proces.

Voor heel kleine oplagen zou de Nikkel Master kunnen worden gebruikt om te persen.

En dan als laatste stap:

lp5.jpg

De pers.

Foto's zijn gemaakt bij RTI inc. DE maker van de HQ180 grams LP's.

Deze fabriek staat in Cammarillo California.

Ook Acoustech Mastering is hier gehuisvest.

Hier persen ze o.a. voor Classic Records,Analog Productions,S&P ,soms voor Alto, Cisco enz.enz.Heel veel 180 en 200 gram's lp's

En veel dance,techno of hoe dat mag heten.

Bovenste foto is overigens in de Blue Heaven Studio, hier hebben ze enkele Direct to Disc's gesneden,

Bezoek "RTI inc. was een initiatief van de Phonogram Mailing list.

Guest Kraus vonBentinck

Mooie foto's.

Overigens ben ik wel van mening dat 180grams vinyl nou niet per se beter hoeft te klinken dan de 120grams versie; eigenlijk is er bar weinig verschil in klank.

Overigens ben ik wel van mening dat 180grams vinyl nou niet per se beter hoeft te klinken dan de 120grams versie; eigenlijk is er bar weinig verschil in klank.

volledig mee eens, ik heb ook verschillende 120gr versies in mijn bezit die beter zijn dan 180gr. En alles is net gewassen; de fouten zitten in de persing.

En alles is net gewassen; de fouten zitten in de persing.

Een paar lichte tikken in mijn Eva Cassidy's Songbird zijn hoorbaar. Ik dacht ik heb natuurlijk net een slecht exemplaar. Waar ligt dat nu aan? Is de stamper na een paar 1000 keer persen aan zijn einde of is er tijdens het transport vanaf de fabriek iets gebeurd?

Een tik kan altijd, hoort niet zo te zijn natuurlijk maar het gebeurt.

De meeste ongelukjes gebeuren tijdens het verpakken.

(Er zijn overigens 2 versies van de Eva Cassidy LP, een Engelse en een nieuwere persing op S&P Records)

Hoelang de stampers meegaan, ik heb deze vraag toevallig gesteld en kreeg hetvolgende antwoord.

Bij het persen van 180 grams lp's gaat de stamper maar +- 500 keer mee.

Dus 500 lp's met 1 stamper.

Het geinige is overigens dat de rand van de stamper dan kapot is.

Het gedeelte waar de groef opstaat is dan nog in perfecte conditie.

Gelijk na het persen wordt het overtollig vinyl afgesneden en doordat de rand redelijk dikker is dan een standaard 120 gram slijt deze (de rand v.d. stamper)veel sneller.

Gebruiken ze 120 gram vinyl dan wordt het dubbele makkelijk gehaald.

(dus ook een factor voor het prijsverschil)

Goh, in de hoogtijdagen van het vinyl werden er 10.000 geperst met 1 stamper! De eerste 1000 golden als promo exemplaren en gingen als presentie exemplaar naar de radiostations.

Tikken bij nieuwe platen is soms ook gewoon stof (dat vast zit) en andere ongerechtigheid. Wassen lost het dan nog wel eens op.

:rolleyes:

Het maakt mij niets uit of een plaat 120 of 180 gram is, mits sprake is van een goede persing en goed vinyl.Overigens koop ik nieuw altijd audiofiel.

Carl