Jump to content

niet geaarde stopcontacten

Jean-Paul
 Share

Recommended Posts

beste HiFi-ers,

Ik heb vandaag een nieuwe versterker en nieuwe luidsprekers gekocht. Het probleem is dat daar waar ik de set wil neerzetten, er geen geaarde stopcontacten in de buurt zijn. Terwijl ik wel eens heb gehoord dat een geaard stopcontact een beter geluid geeft.

Wie kan mij adviseren?

gebruik nooit de randaarde van het stopcontact,het is een verzamelchaos van allerlei troep op het net van duizenden huishoudens en cpu's. Als je in een benedenwoning woont, dan heb je de mazzel dat je een aardpen kunt slaan. het is het mooiste om voor ieder apparaat een andere aardpen te gebruiken. probeer zo diep mogelijk te 'slaan' koperen bovenleiding van de tram is super. [kratje bier aanbieden bij de tramremise, krijg je een paar meter mee..]

woon je hoger dan kun je het beste de koudwaterleiding nemen, schroef hier een aardklem omheen [gamma,paar piekies] en bevestig hier een mooie groen-gele aardkabel op. weet je 'm meteen te herkennen, trek deze door naar je set, en gebruik het massapunt op je voorversterker als centrale punt. centrale verwarming is vaak een dubieus aardpunt uit mijn ervaring

succes ermee.

beste Jos,

Uit mijn vraag blijkt al wel dat ik een beginner ben (en ook nog a-technisch). Ik begrijp dus niet zoveel van je uitleg, maar dat ligt aan mij. Wellicht kun je je verhaal wat verduidelijken. De stopcontacten die ik in de buurt heb van waar mijn set moet komen zijn dus 'gewone' stopcontacten (zonder van die ijzeren dingetjes erin zal ik maar zeggen...).

Ik woon nu in een benedenwoning, maar over een half jaar verhuis ik naar nieuwbouw. Dus aardpennen slaan lijkt mij wat overdreven voor dat halve jaar. Wellicht zijn jouw andere opties iets, maar die begrijp ik dus maar half.

Over een half jaar in mijn nieuwe woning lijkt het mij het beste om gelijk een aparte groep voor de hifi te laten aansluiten. Of zijn er betere alternatieven?

Groet Jean-Paul

Guest Jeroen Leeflang

Wat je het beste kunt doen in je nieuwe woning is drie fasen nemen. De installatie van de woning over twee fasen laten verdelen en de audio set op de overgebleven fase aansluiten. Dit is ongeveer hetzelfde als een apparte groep, maar er komt nu heleaal geen storing van apparaten in je eigen woing.

Een apparte aardpen laten slaan voor je audio installatie en vervolgens een dikke (3x2.5mm) afgeschermde kabel naar de plek waar je set komt te staan. Je hebt nu helemaal geen interferentie meer van andere apparaten en een ongehinderde stroomtoevoer. Ik geef toe dit kost wat, maar beter kun je niet krijgen.

Mvg. Pacman

hallo jeroen

wat jy zegt met 3 fasen heb ik ook aan zitten denken, maar dan kryg je toch een scheve belasting

zyn gewone aardpennen niet voldoende

ik gebruik nu gewoon installatiedraad voor myn audio groep,is dat ook nog op te waarderen

Beste audio vrienden,

Het "aarden" van audio apparatuur is een veel voorkomend discussiepunt. De meningen hierover lopen uiteen omdat de ervaring met het aarden sterk zullen verschillen. Dit heeft alles te maken met de werking van de apparatuur en de kwaliteit van het aardnet.

Normaliter wordt de huidige apparatuur niet meer met een randaarde steker geleverd vanwege de isolatieklasse die het apparaat heeft. Wil men een aardpunt aanbrengen dan kan dit meestal het beste op de (voor)versterker. Misschien zit hier al een aparte aansluiting anders moet men zelf wat verzinnen. Echter, gebruik alleen een aardvoorziening die er speciaal voor is gemaakt! Dus de randaarde van een stopcontact of leg een randaarde vanaf het aardpunt in de meterkast naar je apparatuur. gebruik NOOIT een waterleiding of CV leiding vanuit VEILIGHEIDSOVERWEGINGEN. DIT IS VERBODEN!! en heeft alles te maken met het onder spanning kunnen komen te staan van je CV installatie, je waterleidingen etc. als er een defect in je apparatuur optreed. Lekker als je onder de douche staat! Er zal geen Elektro installateur te vinden zijn die een aarding op een dergelijke wijze voor je wil uitvoeren. Wil je dit zelf dan wel? Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden omdat met name "handige" jongens dit nogal eens doen. Handige jongens zijn echter niet altijd even vakbekwaam en onderschatten de risico's die hiermee gepaard gaan. Ook die zefgebouwde netfilters kunnen levensbedreigend zijn. Dus pas op met wat je doet en als je wil aarden doe dit dan zoals het hoort.

Guest Jeroen Leeflang

Zo te horen heb heeft Richard ervaring met sterkstroom installaties. Wat hij echter even vergeet te vermelden is dat de waterleiding bij binnenkomst in een woning al op de aarding van de elektrische installatie wordt aangesloten. Bij een correct geinstalleerde installatie wordt in een badkamer de waterleiding, het vlechtwerk in de vloer, de CV radiator (indien aanwezig), de (metalen) badkuip, douche bak en zelfs de metalen afvoerdeksels van bad/douche/wastafel op een 4mm2 aardleiding aangesloten. Deze komt negen van de tien keer binnen onder de wastafel en vormt daar een laspunt voor al deze aarddraden. Je kunt dus niet onder stroom komen te staan als een elektrisch apparaat bijv. versterker kortsluiting naar aarde maakt. Het is zelfs veiliger om een apparaat aan bijv. de waterleiding, bij cv worden soms kunststof koppelingen bebruikt en dan is het NIET veilig, te aarden dan om het niet te aarden. Bij niet aarden kan bij een sluiting naar de behuizing de gehele audioset via massa's van interlinks een gevaarlijk object worden. De aarde op apparaten, zoals computer en audio apparatuur, dient meestal om eventuele lekstroom af te laten vloeien. Wanneer deze stroom niet weg kan, ontstaat een spanning welke soms wel 230v. is tov. aarde. Pak je dat op je blote voetjes waarvan er per ongeluk ook nog eentje tegen de radiator legt, kan gebeuren, een metalen deel van bijv. je versterker vast, dan heeft dat pijnlijke gevolgen. Bij High-End apparatuur zal dit niet snel voorkomen, omdat de voedingen en ontwerp dusdaning zijn dat er een minimale lekstroom is, deze is er echter altijd bij ieder apparaat. Een paar maanden in een ziekenhuis werken op de t.d. geeft een goed inzicht in dit soort problemen. In een ziekenhuis moet namelijk ALLES doorgemeten worden op lekstroom, spanning t.o.v. aarde en weerstand naar aarde. Vooral budget apparatuur waar goedkope geschakelde voedingen inzitten hebben vaak een enorme lekstroom welke heel goed voelbaar is. Zo heb ik zelf m'n computer aan de cv gelegt (onze cv is wel geaard, en in de kamer waar de pc staat is geen aarde via de elektrische installatie te realiseren), omdat ik heel vaak flinke opsodemieters kreeg wanneer ik de coax kabel van het thuisnetwerk los/vast koppelde. De pc's in het thuisnetwerk hangen op een andere fase en hebben beide een flink potentiaal naar aarde. Er zit echter een fase verschil tussen deze potenitalen waardoor ze tov. elkaar een spannings verschil van ongeveer 500V. hadden. Een geschakelde voeding werkt namelijk met hele hoge spanningen van 400v tot 500v en dat is moeilijk te isoleren en voor 8 tientjes moet je niet veel verwachten. Maar goed. Je kunt meten of de CV/waterleiding bruikbaar is als aardpunt door met een Ohm meter tussen een radiator en aardpunt van een wandcontatdoos te meten. Dit moet 0 Ohm zijn. Is dit het geval dan hangt de waterleiding/cv ergens aan aarde en deze is bruikbaar. Doe dit echter pas als het echt niet anders kan.

Volgens de NEN normen mag het niet en een installatie wordt bij herkeuring afgekeurd, maar het kan wel.

Mvg. Pacman

Het aarden op de waterleiding is niet aan te raden.

Wat te denken van het arrest waarbij iemand werd geelectrocuteerd nadat de energiemaatschappij de meterkast had vervangen, en de waterleiding niet had geaard (doen ze niet meer!).

Overigens mag men zo niet aarden, maar de energiemaatschappij werd veroordeeld omdat zij niet duidelijk de bewoners op de hoogte hadden gesteld.

Guest Jeroen Leeflang

Ik zeg ook niet dat je je waterleidng moet gebruiken als aarde, maar als er geen "nette" oplossing is, is het een redelijk alternatijf. Wel eerst nu meten natuurlijk.