Jump to content

upgrades....


[[Game]]
 Share

Recommended Posts

ik ben nu best wel tevreden met mn set, en dat moet ook wel omdat mn portemonee geen vervanging van welk component dan ook toelaat. at ik wel van plan ben te doen is het boeltje te optimaliseren.

Een aantal dingen heb ik al verandert:

alles zit nu aan de muur, en een perzisch tapijt ligt op grond ipv houten vloer.(gaf een kleine verbetering, echt waar!) :) Ik zat verder nog te denken aan:

 

* vervanging van vdhull mk3 interlink en vdhul cs122 luidsprekerkabels.

 

* masterbase onder de luisprekers ©. :D

 

* loodbitumen in de cdspeler.

 

meer ideeen ??? (die helpen ... uit ervaring)

;)

 

game

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Paul Jenner:

Spikes + betonnen tegels onderje speakers ?

 

 

Paul.

 

 

Denk inderdaad dat dit goedkoper is, en veeeel meer effect geeft, dan zaken als masterbase en andere kabels.

 

Ik begrijp dat je een houten vloer hebt Game. Ik heb dat ook (parket op een balkenvloer met daaronder een kruipruimte: veel slechter kan haast niet). Ik heb de speakers op spikes op een paar betontegels van 40x60 cm staan. Deze tegels staan met rubber blokjes (demping!) op de houten vloer. De rubber blokjes zijn als laatste toegevoegd en waren een heel duidelijke verbetering tov alleen een tegel. Ik wil ook nog gaan experimenteren met rubber blokjes tussen de tegel en de speaker ipv de spikes.

 

Zaak is de speakers zoveel mogelijk van de houten vloer te ontkoppelen. Enerzijds doe je dit middels het opbouwen van massatraagheid (speakers koppelen aan de zware tegels), anderzijds door dempen (rubber etc). Al met al blijft het een kwestie van experimenteren. De beloning is echter dat je voor lage kosten resultaten haalt die vele malen die van andere kabels etc. overtreffen!

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Paul Jenner:

Spikes + betonnen tegels onderje speakers ?

 

 

Paul.

 

In Game's profiel lees ik

hardhouten&staal zelfbouw stands 2 cm marmer voeten :rolleyes:

 

Beste Game:

 

De cdspeler kan nog beter met bijv. een (betaalbare) clock van Guido Tent.

Je speelt met Quad, dus vraag Kermit maar wat voor kabels goed zijn :D

Netsnoeren vlechten kun je zelf wel, het kost weinig en doet veel (niet bij Quad vermoed ik, wel bij je cdspeler).

Dat verzwaren van de cdspeler doet volgens mij minder dan een stabieler kristal....

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet hoe groot de stukken marmer van Game zijn, maar 2cm is niet erg dik. Dat geeft je per cm^2 maar weinig massa en daar gaat het nu juist om.

Mijn betontegels zijn 5cm dik en dat vind ik wel het minimum. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe zwaar je speakers al zijn hoeveel massa je moet toevoegen om percentueel een flink grotere massa te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Minder trillingen Paul. De verbetering door die stukjes rubber was denk ik net zo groot als de tegels zelf. Zeer de moeite waard dus voor ongeveer 2 euro!

 

Onder de stukjes rubber heb ik overigens weer dik vilt geplakt om de speakers magelijk over de vloer te kunnen schuiven. Het is ondoenlijk om ze juist te positioneren als je ze niet goed kunt schuiven. Optillen wil niet echt, want het geheel is lood zwaar.

Link to comment
Share on other sites

Otto

De voornaamste werking van spikes is dat het grondvlak van de luidspreker ontkoppeld is van de vloer. Als jij je luidsprekers op spikes hebt staan, dan ben je dus juist aan het ontkoppelen van de betonnen tegels.

 

Houdt er ook rekening mee dat luidsprekers het liefst zo vast mogelijk staan voor een goede strakke laagweergave. Als je de spikes gaat vervangen door rubber, dan staat je luidspreker niet zo stevig meer. In hoeverre dat hoorbaar is blijkt in de praktijk vanzelf.

 

Als je vindt dat je laagweergave wel wat hulp kunt gebruiken, dan zou je ze zo goed mogelijk dragend op de vloer (of betonnen tegel) kunnen plaatsen. Heeft bij Michel Romijn ook goed geholpen.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Paul Jenner:

Spikes + betonnen tegels onderje speakers ?

 

 

Paul.

 

Yep , grindtegels a' 30KG per stuk onder mijn speakers gaven ook een heel ander beeld cool.gif Mijn probleem was ook mijn houten plankenvloer met tussenruimten eronder. Het laag was voorheen gewoon bar slecht , nu kan ik zeggen dat naar mijn gevoel het goed is . De speakers staan op spikes op de grindtegels.

 

Verder heb ik er ook eerst natuursteen onder gehad maar dat was minder goed dan de grindtegel. Waarschijnlijk is de massa minder geweest en is de dichtheid van natuursteen te vast hiervoor.

 

Verder zou ik waarschijnlijk ook de CS122 eruit gooien, ik had ik ook eerst.. :( het laag slipte dicht, met een Audio Quest Midnight II ging een andere wereld open ook finacieel natuurlijk ;)

Link to comment
Share on other sites

Kermit,

Enerzijds ontkoppel je de onderkant van je speakers van de tegel dmv spikes. Aan de andere kant zijn de spikes een 'harde' koppeling waardoor de resonanties die in de speakerkast als geheel ontstaan worden doorgegeven aan de tegel. Wanneer nu de tegels zwaar genoeg zijn neemt de totale massa traagheid van speaker en tegel toe.

 

Het zal dus een kwestie van uitproberen worden wat het beste werkt. Ik was zowiezo van plan on dan alleen in de hoeken van de speakers stukjes rubber te zetten (dus een soort rubber spikes, maar dan natuurlijk met een iets groter dragend oppervlak). Dus niet een hele plaat rubber onder de speaker.

 

Laag heb ik voldoende, maar het gaat er om om het (gegeven de beperking van de houten vloer) zo strak mogelijk te krijgen. Het is in elk geval met de rubber blokjes al veel beter sinds de laatste keer toen jij hier was.

Link to comment
Share on other sites

Als dat inderdaad de theorie is, dan lijkt het me veel beter om de eigen resonatie van je luidsprekers te bepalen en dan vervolgens de massa van je tegels zo te kiezen dat die resonantie van je kast uitgedoofd wordt. Het is voor mij veel te lang geleden om dat nog uit te kunnen rekenen, maar hier op het forum lopen er vast nog wel een paar rond die dat zo voor je kunnen.

 

Misschien een aardig experiment: zet eens een glaasje water op een van de betontegels (vrij van de luidspreker en geef eens flink 'gas'. Als er dan trillingen doorgegeven worden, dan zou je dat aan het wateroppervlak makkelijk moeten kunnen zien, zeker als je er ook nog eens schuin een spotje op zet, dat je via het wateroppervlak laat reflecteren... Als je het ook nog op een wit vlak in focus kunt projecteren, dan is het helemaal goed te zien. Wil je dat eens proberen?

Link to comment
Share on other sites

Dat van dat glaasje water is een heel goed idee John. Voor wat betreft spikes, koppelen en ontkoppelen zitten we wederom lekker langs elkaar heen te lullen.

 

Otto, ik kan zonder problemen een cd voor je maken met een sinussweep. Sweeps zijn onmisbaar bij dit soort testen.

 

Voorts probeer ik nog de hand te leggen op een toongenerator en een osciloscoop. Da's nog handiger in de praktijk. Kweetniet of dat gaat lukken, maar ik mag de app. i.i.g. wel lenen van een kennis.

 

Alle bovengenoemde opmerkingen zijn van evenveel belang voor jou Game !

 

 

Paul.

Link to comment
Share on other sites

Een gevuld glaasje is altijd geschikt voor het testen van luidsprekers... maar het hoeft beslist geen water te zijn!

(Bier is evenwel geen juiste keuze, wegens de trillingverhullende schuimkraag.)

 

Spikes onder je boxen... en betontegels onder je spikes... okay!

Maar een betontegel

Link to comment
Share on other sites

okee, voor we in off-topic gelul vervallen,

allereerst bedankt voor de reacties.

die vdhull cs122 loos ik wel. audioquest midnight 2 john? zal eens zien.

verder begrijp ik dat m'n masterbase©

idee net zo veel enthousiasme krijgt. Als je dat topic leest, zou je dat niet verwachten. Ik dacht juist dat master base goed in staat was om iets helemaal vrij van zijn omgeving te maken. Een soort wonderspul....

 

Wat ik nu onder mn speakers heb is: een tapijt met daarop een plaatje marmer van 2cm dik. Daarop houten stand van 30 cm. Daarop mn kef's(+-20kg) met spikes. Als ik het volume een beetje opendraai, dan trilt de zitting van m'n stoel bijna storend. :P

 

Ik heb idd ook een houten vloer op een kruipruimte die errug bewegelijk is. Waar ik last van heb bij mn cdspeler is dat soms hetbeeld bij drukke passages een beetje dichtslibt, is dit op te lossen met een interlink? Ik wil niet te veel aandacht aan de cdspeler zelf geven, omdat ie al in de reperatie is geweest en niet al te lang meer leeft naar ik vrees. Netsnoer vlechten is wel een goed idee, nieuw kristal gaat me te ver.

 

Dankjewle voor de ideeen. Nog meer?? ;)

 

game :)

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het effect van een andere interlink te verwaarlozen is Game. Je kunt je aandacht denk ik beter richten op het verbeteren van de interactie (ofwel het verminderen daarvan) tussen vloer en speaker.

Ik ben benieuwd naar je resultaten. Ik ga zelf ook verder met experimenten op dit terrein.

Link to comment
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Hoe zit dat nou met de glaasje water? Als het water trilt wil dat dan zeggen dat de tegels niet genoeg 'absorberen' en je nog zwaardere tegels moet nemen?

 

 

Manus

Link to comment
Share on other sites

Als het wateroppervlak gaat trillen als je je luidsprekers gerbuikt, dan duidt dat er op dat de tegel gaat meetrillen. Hoeft niet altijd te betekenen dat je moet verzwaren. Het kan ook lichter maken betekenen, maar om dat te bepalen zul je wat rekenwerk moeten verrichten. Maar verzwaren zal in de regel nooit slechter zijn. Tenzij je dan weer precies in een eigen resonantie terecht komt...

Link to comment
Share on other sites

Een aantal upgrades welke bij velen bekdn moeten zijn heb ik nog niet voorbij zien komen.

Namelijk de koppelcondensatoren welke zich doorgaans in CD spelers en voorversterkers eindversterkers bevinden.

Doorgaans zijn deze in goede apparatuur al van behoorlijke goede kwaliteit en dan neem ik aan zeker in een high end apparaat.

Nu valt mijn apparatuur blijkbaar niet onder high end( what,s in a name) dus besloot ik de boel eens te onderzoeken.

1 de Cd speler waar in de uitgang 2 polaire elco,s zaten welke bipolair geschakeld waren heb ik vervangen door een dikke KPSN een tin folie condensator.

In de voorversterker heb ik de uitgangscondensator een elco van 47 uf vervangen door een dikke mkp van 47 uf met par daaraan een kpsn van 4,7 uf.

Deze ingreep gaf een enorm verschil significant.

Het laag is veel beter onder controle en het hoog lijkt sprankelender meer gedetaileerd.

Met ook nog eens het verhogen van de voedingscapaciteit in de voorversterker werd het geluid nog strakker voller (beetje moeilijk te omschrijven)

Inmiddels zijn ook al mijn netsnoeren gevlochten en is alles voorzien van goed interlinks.

Het geheel is een gewoon veel rustiger plaatje waar je langer naar kan luisteren.

Een klok heb ik ook overwogen maar dit laat ik gaan ik ben tevrden met hoe het nu klinkt al laat de akoustiek te wensen over

Link to comment
Share on other sites

Dat is zeker waar. Goeie koppel-c's zijn zeer aan te bevelen. Helaas worden die slechts hoogstzelden gebruikt, zelfs in "Hi-End" apparatuur worden ze zelden gebruikt.

 

BTW: onderschat de invloed van bekabeling niet. De tip van John om de CS-122 te vergeten is goud waard. Het is de goeie kabel onder de slechte, dus nog steeds niks. Prijsverschil met bijv de Audioquest Midnight is wel enorm (2 x 3m CS-122:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...