Jump to content

Alweer de set van s.o.t.a. Jerry

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Ik open (op veler verzoek :D ) ook nog ff een topic over deze set, want binnenkort moet Jerry vanwege een verhuizing het boeltje afbreken :blink:

Korter dan Erik zal ik niet schrijven, want dan is Joopus zo snel klaar met lezen :D

De eerste indruk die je opdoet als je de zolderkamer binnenstapt is :o:o:huh:

Ok, dat was een open deur, wat een bende zeg!

rara.jpg

Maar goed, Jerry had hier een duidelijke bedoeling mee en dat is het maken van een akoestisch 'dode' kamer, waarin hij goed is geslaagd.

Ik denk dat de compacte opstelling mede verantwoordlijk is voor het mooie resultaat, directer weergeven is haast niet mogelijk, behalve met een hoofdtelefoon dan.

Niet alleen de zolderkamer moest eraan geloven, ook de apparatuur ontkomt niet aan (extreme) modificaties!

Ik heb nog niet eerder zo'n loodzware Marantz cdspeler in m'n handen gehad als deze:

zwaar.jpg

Het arme ding zakt bijna door de vloer van het gewicht op z'n 'dak' en daarnaast is hij ook elektronisch gezien gedegen aangepakt.

Hierbij moet je denken aan trillingsdemping van bepaalde onderdelen op de print en bijv. een extreem gestabiliseerde voeding.

Een 'gestripte' Accuphase versterker functioneert als voorversterker, de eindtrap is geheel losgekoppeld van de signaalweg en de voeding (als ik het goed heb begrepen ...).

2 POA6600 monoblokken van Denon sturen de speakers aan en ze doen dat heel verdienstelijk.

We hebben (uiteraard :D ) andere interlinks geprobeerd en hiermee was nog een aardige verbetering cq verandering te behalen, al vielen ook een paar minpuntjes van deze interlink op.

Met name het hoog werd smooth i.p.v. fel en het lage middengebied werd iets aangedikt, waardoor het bekende 'kastgeluid' z'n intrede deed.

Het middengebied brak a.h.w. open en werd doorzichtig i.p.v. drukkend hard op de oren.

Het eerste wat bij deze set in je opkomt als je een cd op zet is dynamiek, wat kan deze set waanzinnig mooi knallen!

Ik moest meteen weer denken aan de Matrix 800 speakers met Krell aansturing die ik ooit eens in een veel te kleine en akoestische slechte kamer heb gehoord (nee niet bij Bas) :blink:

Ook konden we met gemak het verschil horen tussen twee 'dezelfde' cd's van Andreas Vollenweiders' Book of Roses.

Jerry draaide een geremasterde versie en ik miste ondanks de vele details toch wel de 'sfeer' die deze cd ademt en hij kwam 'plat' op mij over.

Gelukkig had ik mijn oude 'normale' cd bij me en we konden een vergelijking maken, dit was best wel cru ....

Het sfeertje, de tonale presentatie en met name de beeldopbouw waren een stuk beter met de originele release.

Een cd van Art of noise (Below de waste) bracht Jerry tot zwijgen, ik had niet gedacht dat ik dat tijdens deze sessie nog zou meemaken :D

We luisterden naar een bijzonder mooie opname met instrumenten in veel lagen achter elkaar gepositioneerd en een enorm breed uitgespreid beeld.

Opvallend was dat ik een snerpende mixtoon (19Khz) kon waarnemen als druk op mijn oren, het is lang geleden dat ik die ervaring had :unsure:

Met een goede meting zal naar mijn gevoel blijken dat het hoogste hoog geboost wordt door de set of filtering, anders had dit niet kunnen gebeuren ....

Overigens was bij deze cd's inmiddels mijn korte, goede, oude, lekker kleurende zilveren interlink tussen cdspeler en versterker geknoopt, vandaar dat de cdspeler een beetje scheef stond :)

Een kanaal maakte in eerste instantie geen contact, een eerdere bezoeker had de cinch bussen in de versterker met een Bullet plug lekker uitgehold :(:blink:

Voor mij dus nooit deze slopende plugjes, liever een goede Neutrik.

De cd's van Jerry lieten heel mooi de akoestiek van opnamen horen, zoals bij div. slagwerk opnames en een hele reeks bizarre geluiden die met muziek niet zoveel te maken hebben.

De sterke detaillering is m.i. te danken aan een iets bevoordeeld middengebied dat ook nog eens erg direct en upfront wordt weergegeven.

Ik heb nog wat aandachtpuntjes wat de luisterplek betreft.

De omsluiting met ruwe verstrooiende panelen e.d. werkt heel goed voor het middengebied, maar ik kon ook duidelijk reflecties van het hoog op het materiaal horen.

Het zwarte noppenschuim hou ik hiervoor verantwoordelijk.

Als iemand dingen achter zich hoorde, dan denk ik dat dit met deze reflecties te maken kan hebben, bepaalde muziekstukken hoor je nl. zowat 'op' het zwarte schuim aan de zijkanten van de 'tent' en niet bij of achter de speakers.

Ik denk dat dit niet klopt, want zo fout wordt een opname meestal niet gemixt en zeker niet zodanig dat je precies op het schuim naast je uit komt.

Voor mij was het een heel bijzondere ervaring, de set van Jerry heeft bewezen wat er allemaal mogelijk is met eenvoudige middelen en dat je met ESL's kennelijk weldegelijk een diep laag kunt produceren, al moet je dan wel erg veel aan demping doen.

De ESL's staan nl. niet vrij, maar zijn a.h.w. ingesloten door het schuim aan weerszijden.

Hopelijk lukt het Jerry straks in de flat weer om deze set te laten uitblinken op alle genoemde fronten :)

Andr

• 3 weeks later...
Guest muziekfreak

Gestripte voorversterker :blink: wow das lef hebben...dadelijk in het donker een draadje aanraken...terwijl je een knopje zoekt :o

Niettemin ik heb mijn mening wel herzien [althans gedeeltelijk] het is en blijft een grote bende om tezien...maar een paar postings terug las ik een woord PASSIE..idd helemaal mee-eens,ik vind het prachtig om tezien ook dat er iemand zo diepgaand mee bezig is.

En het mooiste ervan is,hier zie je een ding goed gebeuren op het gebied waar de meeste eigenlijk FALEN...een belangrijk zoniet het belangrijkste aspect van de hobby ACOUSTIEK...en na de zoveelste recensie het is bewezen dat dit zorgt voor een groot deel van het weergeven van muziek zonder overdreven bedragen uit tegeven aan spullen voor je set ;)

Beste jerry...mijn zul je niet meer horen zeiken over de troep die ik op de pics zie. Mijn respect heb je in ieder geval ;)

:lol:B):D iik vind het nog steeds een zooitje...... :D:lol:

Mijn beste,

Natuurlijk ziet het er, laat ik het enigszins verhuld zeggen, onnet uit, maar als die beste man er telkenmale helemaal van uit z'n dak gaat, dan geniet ik daarvan op afstand mee.

Ik zou zelf absoluut niet in een dermate omgeving tot rust komen, laat staan rustig voor een stuk muziek kunnen gaan zitten, maar dat is toch mijn probleem?

Nee Jerry, doorgaan en mij mee laten genieten!

Groeten,

Hififreak

Guest muziekfreak
:lol:  B)  :D iik vind het nog steeds een zooitje...... :D  :lol:

Mijn beste,

Natuurlijk ziet het er, laat ik het enigszins verhuld zeggen, onnet uit, maar als die beste man er telkenmale helemaal van uit z'n dak gaat, dan geniet ik daarvan op afstand mee.

Ik zou zelf absoluut niet in een dermate omgeving tot rust komen, laat staan rustig voor een stuk muziek kunnen gaan zitten, maar dat is toch mijn probleem?

Nee Jerry, doorgaan en mij mee laten genieten!

Groeten,

Hififreak

Zoals altijd hififreak...respect :)

Het oog wil soms ook wat  :blink:

In hoeverre kun je van een 'goede' set spreken als je je kamer zo moet misvormen? Als de set niet goed klinkt zonder dergelijke akoustische aanpassingen, is het toch geen goede set. Of stel ik nu een domme vraag? (gebeurt wel vaker hier op het forum :wacko: )

Op het moment dat je het oog ook wat wil laten hebben moet je je realiseren dat dat in de meeste gevallen een concessie aan de geluids kwaliteit doet.

Je kunt de weergave die in een 'compromisloze' luisterruimte haalbaar is NOOIT evenaren in een luisteruimte waar om wat voor reden dan ook consessies zijn gedaan tbv leefbaarheid.

Zoals bijvoorbeeld: glazen schuifpui, openhaard, open keuken, salon tafeltje, weinig demping etc. etc.

Je moet dan gewoon een minder goede geluids weergave voor lief nemen.

Als de set niet goed klinkt zonder dergelijke akoustische aanpassingen, is het toch geen goede set

Gedeeltelijk wel. Alleen staat de goede set dan in een acoustische belabberde ruimte. En een goede set is ook relatief. Als de samenhang van apparatuur niet goed is, dan heb je nog geen goede set. terwijl een individueel apparaat uitstekend kan zijn.

Het is de samenhang tussen acoustiek, set en persoonlijk beleving. Als die 3 factoren goed zijn, klinkt de set goed. Reflectie's in de kamer "versmeren" voor het grootste gedeelte het geluidsbeeld. En niet te vergeten de versterkte en verzwakte frequentie's {staande golven}die mede het geluidsbeeld beinvloeden en bepalen.

Een set die klankmatig afgesteld is op de acoustische beperkingen van de kamer kan nog best goed klinken. Maar verhuis je dan, dan is vaak niets meer zoals als het was. En dan krijgt ineens de set de schuld.

Het is ook niet voor niets, dan men vaak klankmatig met de set compenseert om de klankmatige gebreken van de ruimte te compenseren. Vaak hebben ze het zelfs niet eens door. Het lijkt dan dat de set afgesteld is op het eigen gehoor, maar in feite staat de set in samenhang met de acoustiek, wat het uiteindelijke geluidsbeeld bepaald. En bij verhuizing valt het dan pas op. Dan merk je pas, dat de set maar voor een gedeelte de klank/geluidsbeeld bepaald.

Een set moet gewoon domweg 'goed' klinken en niet weet ik wat voor aanpassingen vereisen

Dat probeert een verkoper je op te dringen, maar een set opzichzelfstaand klinkt alleen maar goed in combinatie met de luisteruimte en de persoonlijke referentie van de luisteraar. Het

Guest muziekfreak
Het oog wil soms ook wat :blink:

In hoeverre kun je van een 'goede' set spreken als je je kamer zo moet misvormen? Als de set niet goed klinkt zonder dergelijke akoustische aanpassingen, is het toch geen goede set. Of stel ik nu een domme vraag? (gebeurt wel vaker hier op het forum :wacko: )

Troost je in negen van de 10 huiskamers is het nodig xtra demping. ;) Heeft niets temaken met je set wel of niet goed. AL heb je een set van een ton in euros staan...maak je kamer maareens leeg en draai ermee. Je loopt jankend naar buiten zo erg dat het klinkt.

Acoustiek is EEN onderdeel van je set [up]... ;) hoe je het ook went of keert. Nu heeft jerry xtreem veel gedempt...de ander neemt veel liever een stel diffusors wat mooier oogt of een stel planten..[Wat in mijn oren totaal geen reet doet als het op acoustische aanpassingen aankomt] of een groot bankstel enz.

Het oog wil soms ook wat  :blink:

Troost je in negen van de 10 huiskamers is het nodig xtra demping. ;) Heeft niets temaken met je set wel of niet goed. AL heb je een set van een ton in euros staan...maak je kamer maareens leeg en draai ermee. Je loopt jankend naar buiten zo erg dat het klinkt.

Acoustiek is EEN onderdeel van je set [up]... ;) hoe je het ook went of keert. Nu heeft jerry xtreem veel gedempt...de ander neemt veel liever een stel diffusors wat mooier oogt of een stel planten..[Wat in mijn oren totaal geen reet doet als het op acoustische aanpassingen aankomt] of een groot bankstel enz.

Ok

Aan akoestiek wordt z

• 3 weeks later...
Handig zelf temaken ook die panelen....ps deze panelen van thingman dempen niet..maar verstrooien het geluid ;)

Ik weet! :)

• 2 years later...

niks verhuizen zijn moeder zal wel gezegd hebben dat ie zijn zooi moet opruimen :lol:

leuk verslag