Hans van Liempd Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 Na een opmerking van iemand op de VAD show dat de Mundorf foliespoelen een extra warme gloed aan het geluid toevoegen, dacht ik, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 Na deze ervaringen en opmerking vroeg ik me af of er iemand meer van dergelijke ervaringen had, en zo ja, kan iemand dit fenomeen verklaren. Uit een vergelijkende meting uit de HobbyHiFi kwam naar voren dat foliespoelen erg weinig last hadden van microfonie. Misschien is dat een oorzaak? Overigens heb ik geen ervaring met deze spoelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 nou over enige tijd kan ik het vertellen. ik ga mundorf folie gebruiken voor de serie bas en parallel hoog spoel, een tritec IT parallel aan mid, en een Thell was-folie spoel serie mid. alsmede een berg Mundorf caps, waaronder silver/oil voor het hoog. enige probleem: al die dingen zijn zo verdraaid groot! groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 .... enige probleem: al die dingen zijn zo verdraaid groot! Dan mag je de box wel gaan uitbreiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 nou over enige tijd kan ik het vertellen. ik ga mundorf folie gebruiken voor de serie bas en parallel hoog spoel, een tritec IT parallel aan mid, en een Thell was-folie spoel serie mid. alsmede een berg Mundorf caps, waaronder silver/oil voor het hoog. enige probleem: al die dingen zijn zo verdraaid groot! groet Rob, Geef het filter een eigen kastje,heeft ook weer z'n voordeel, o.a. minder trillingen en microfonie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 30 oktober 2004 Report Share Posted 30 oktober 2004 nou over enige tijd kan ik het vertellen. ik ga mundorf folie gebruiken voor de serie bas en parallel hoog spoel, een tritec IT parallel aan mid, en een Thell was-folie spoel serie mid. alsmede een berg Mundorf caps, waaronder silver/oil voor het hoog. enige probleem: al die dingen zijn zo verdraaid groot! groet Zo zo, dat klinkt lekker Waar verdrijnt dat allemaal in (het ontwerp?) Sorry voor de thread-hijack Hans, maar ik moest het even vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2004 Author Report Share Posted 31 oktober 2004 Kennelijk ben ik weer de enige... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 1 dat verdwijnt in een zelfbouwboeltje. philips chassis maar dan in een echte kast (55 kg, geen parallele wanden, alles 3,5 cm dik en front nog wat meer, enorm veel versteviging, chassis tijdsgecorrigeerd geplaatst en zo nog wat). filter door iemand voor me gedimensioneerd, en liever minder onderdelen dan het laatste rimpeltje eruit. tsja philips chassis zullen velen denken. maar wat dacht je van een 11601/8 FF tweeter die van 1000 tot 20.000 hz binnen +/- 1 db lineair is (!). lekker weinig onderdelen in het filter betekent dat. geeft een ontspannen, neutraal, verfijnd beeld, dat 10 metertjes diep is, hoogte laat zien, wijd buiten de speakers treedt, en zelfs geluiden naast en achter mijn stoel werpt. soms griezelig. een soort geluidsbubble waar je soms in zit. en het kan vast nog een eind beter, daarom al die onderdelen. jippie als het allemaal erin zit en ingedraaid is (dat kan erg lang duren, mijn verbouwde revox B760 is al 6 weken iedere dag beter, mijn gerepareerde AW250 staat 2 maanden aan en gaat ook nog vooruit) mag je komen luisteren. 2 ja Pietje Bell, eigen kastje ben ik van plan, alleen de serie laagspoel wilde ik in de kast plaatsen. dat kreng is zooo groot ..... soort grote jampot. war vroeger hero jam in zat maar dan x 1,5 in alle richtingen. maar dan ...: waar bedraad ik het mee. Ik heb net de schokkende ervaring dat de Symo LS5SX kabel die wel goed klonk op een geleende versterker, heeeeel erg beroerd klonk op mijn AW250 (terwijl de - niet meer te krijgen - LS4X van hetzelfde materiaal doch andere opbouw dus geweldig klinkt). 2,5 meter kabel die het geluid volstrekt ruineerde. dat geeft te denken over bedrading als ik het filter uit de kast plaats. ik ben er nog niet uit wat ik van filter naar speakers moet doen. wat een zorgen he ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Na een opmerking van iemand op de VAD show dat de Mundorf foliespoelen een extra warme gloed aan het geluid toevoegen, dacht ik, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 november 2004 Author Report Share Posted 2 november 2004 Na een opmerking van iemand op de VAD show dat de Mundorf foliespoelen een extra warme gloed aan het geluid toevoegen, dacht ik, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Dun, daar ben ik het wel mee eens, maar zo breed...??? Ik denk dat die extra gloed dus ontstaat juist door die grotere breedte.... Dat komt de bandbreedte van de weergave juist ten goede. Een stuk tussen je pc en de telefoonaansluiting en je hebt breedbandinternet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november 2004 Author Report Share Posted 3 november 2004 Dun, daar ben ik het wel mee eens, maar zo breed...??? Ik denk dat die extra gloed dus ontstaat juist door die grotere breedte.... Dat komt de bandbreedte van de weergave juist ten goede. Een stuk tussen je pc en de telefoonaansluiting en je hebt breedbandinternet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Dun, daar ben ik het wel mee eens, maar zo breed...??? Ik denk dat die extra gloed dus ontstaat juist door die grotere breedte.... Dat komt de bandbreedte van de weergave juist ten goede. Een stuk tussen je pc en de telefoonaansluiting en je hebt breedbandinternet. het komt de humor in ieder geval ten goede.... van een serie-spoel verwacht je uiteraard geen bandbreedte :-) Dunner levert in mijn optiek minder gewring op in de stroomverdeling door de geleider, die verdeling maakt namelijk dat de snelheid niet uniform is. Hoe dunner, hoe kleiner die verschillen. Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 november 2004 Author Report Share Posted 5 november 2004 Maar wat denk je van de breedte...??? Hoe gedraagt zich een magnetisch veld zich om zo'n lint....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 november 2004 Report Share Posted 6 november 2004 Maar wat denk je van de breedte...??? Hoe gedraagt zich een magnetisch veld zich om zo'n lint....??? Ik weet er het fijne ook niet van, maar over het algemeen kun je stellen dat een magnetisch veld het sterkst is op een scherpe punt. Daarom zie je in hoogspanningslaboratoria ook altijd ronde geleiders (cilindervormig) met op de hoeken van 2 geleiders een bol, om ervoor te zorgen dat het magnetisch veld niet ineens ergens veel groter is dan in de rest van de installatie. En daarom bestaan de 220kV- en 380kV-leidingen (de 2 hoogste netspanning in Nederland) aan hoogspanningsmasten ook altijd uit 3 of 4 geleiders die met 'spacers' uit elkaar worden gehouden. Die spacers zijn iets van 50cm lang en zo vormen de 3 of 4 kabels samen als het ware 1 grote geleider met een relatief grote omtrek en dus nergens een (te) groot magnetisch veld. Met 1 kabel zou je het ook kunnen doen, qua stroom, maar dan krijg je het 'corona-effect'. Dat is een effect dat ervoor zorgt dat het magnetisch veld rond de kabels zo groot is, dat de lucht om de kabels begint te ioniseren. Daar gaat veel energie in zitten (=verlies) en dat wil je als elektriciteitsbedrijf niet, dus worden er meerdere kabels toegepast in de hogere hoogspanningen (220kV en 380kV). Je zou dus kunnen stellen dat het magnetisch veld rondom een platte geleider het sterkst is op de 'uiteinden'. Daar zit een scherpe hoek, dus daar is het magnetisch veld het grootst. Maar of dat met de geringe stromen en spanningen in het audiobereik iets uitmaakt, zou ik niet weten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 november 2004 Author Report Share Posted 6 november 2004 Maar wat denk je van de breedte...??? Hoe gedraagt zich een magnetisch veld zich om zo'n lint....??? Ik weet er het fijne ook niet van, maar over het algemeen kun je stellen dat een magnetisch veld het sterkst is op een scherpe punt. Daarom zie je in hoogspanningslaboratoria ook altijd ronde geleiders (cilindervormig) met op de hoeken van 2 geleiders een bol, om ervoor te zorgen dat het magnetisch veld niet ineens ergens veel groter is dan in de rest van de installatie. En daarom bestaan de 220kV- en 380kV-leidingen (de 2 hoogste netspanning in Nederland) aan hoogspanningsmasten ook altijd uit 3 of 4 geleiders die met 'spacers' uit elkaar worden gehouden. Die spacers zijn iets van 50cm lang en zo vormen de 3 of 4 kabels samen als het ware 1 grote geleider met een relatief grote omtrek en dus nergens een (te) groot magnetisch veld. Met 1 kabel zou je het ook kunnen doen, qua stroom, maar dan krijg je het 'corona-effect'. Dat is een effect dat ervoor zorgt dat het magnetisch veld rond de kabels zo groot is, dat de lucht om de kabels begint te ioniseren. Daar gaat veel energie in zitten (=verlies) en dat wil je als elektriciteitsbedrijf niet, dus worden er meerdere kabels toegepast in de hogere hoogspanningen (220kV en 380kV). Je zou dus kunnen stellen dat het magnetisch veld rondom een platte geleider het sterkst is op de 'uiteinden'. Daar zit een scherpe hoek, dus daar is het magnetisch veld het grootst. Maar of dat met de geringe stromen en spanningen in het audiobereik iets uitmaakt, zou ik niet weten... Kijk... zo komen we verder....!! Naar mijn mening hebben die magnetische velden een veel grotere invloed op het geluid dan gedacht wordt. Wanneer de demonstrateur van Nordost aangeeft dat ca 15% (of zo) van de energie niet d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 november 2004 Report Share Posted 6 november 2004 Naar mijn mening hebben die magnetische velden een veel grotere invloed op het geluid dan gedacht wordt. Klopt, elektrische stroom en magnetisme zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer de demonstrateur van Nordost aangeeft dat ca 15% (of zo) van de energie niet d Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 6 november 2004 Report Share Posted 6 november 2004 Ik zou eerst even terugspoelen en met een goede DBT proberen vast te stellen of die Mundorf spoelen inderdaad een 'warme gloed' toevoegen. Persoonlijk kan ik helemaal niets met die term. Ik bedoel, is dat zo bij alle Mundorf spoelen, van klein tot groot? Of hangt het van het gebruik af, bijv hoogdoorlaat, laagdoorlaat of resonantie circuits? Is het verschil met andere spoelen te verklaren door andere waarden van L, C en R? Misschien is het wel de prijs waar je warm van wordt? Over ionisatie van lucht maak ik me vooralsnog geen zorgen. Maar het ontbreken van een magenetische veld zou desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de sensitiviteit van de spreekspoelen. Hans, jij weet toch dat verkopers werkelijk alles kunnen en willen zeggen als het het produkt lekkerder maakt? Ik zeg niet dat die spoelen niet goed zouden zijn, maar we lopen zo wel erg hard van stapel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 6 november 2004 Report Share Posted 6 november 2004 Voordeel van een platte bandgeleider is, zoals gedeeltelijk al genoemd: Skin-effect is lager. De vulfactor (de verhouding geleider-isolatiemateriaal) kan beter zijn waardoor meer zelfinductie tegen lagere DC-weerstand mogelijk is. Kan mechanisch erg stabiel zijn. Kortom met plat banddraad is een betere benadering van een "ideale" spoel mogelijk dan met rond draad. Ook voor interlink,luidspreker en netsnoer te gebruiken. Gewoon een keer proberen praat een stuk makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Maar wat denk je van de breedte...??? Hoe gedraagt zich een magnetisch veld zich om zo'n lint....??? Hoi Hans, Ja, die breedte speelt wel een rol, maar niet als je de kabels plat (met isolatie........) op elkaar legt. Het minimum flux principe zorgt er dan voor dat de stromen enkel aan de binnenzijden lopen. groet Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 Er is dus een verschil tussen platte en ronde geleiders m.b.y. de stroomverdeling in de kabel. Ik heb dus het gevoel dat hier de rondere klank in gezocht moet worden. Speedy andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Er is dus een verschil tussen platte en ronde geleiders m.b.y. de stroomverdeling in de kabel. Ik heb dus het gevoel dat hier de rondere klank in gezocht moet worden. Speedy andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 Heus, er is verschil tussen platte en ronde kabels. Een ronde kabel heeft meer last van skineffect dan een platte. Het verschil zou je al vast kunnen stellen bij een diameter >0.30mm. Kortom een platte kabel heeft beter hoog. In plaats van een platte kabel kun je ook litze (veel dunne, afzonderlijk geisoleerd) draad nemen. Toch is met platte geleiders het effect het groots in het lage midden gebied. Het skineffect is hier niet meer van toepassing. Met het gebruik van dunne aders ben ik het wel eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Wie kan hier een rekenvoorbeeld geven van de invloed van skin effect? Ik heb altijd geleerd dat de invloeden zich ver, ver buiten het audiospectum begeven, meer op vleermuisniveau, zendmastfrequenties e.d. Hans, als het laag volgens jouw ervaring bij platte geleiders dik in orde is, kan het zo zijn dat die geleiders stuk voor stuk een groot doorsnee hadden? En daarmee een lage R, wat over het algemeen goed is voor de basweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Die opmerkingen over het skin effect zijn best grappig! Zo'n spoel gebruik je om lage frequenties door te laten, en om hoge frequenties tegen te houden. En nu zijn er grapjassen die spoelen met gevlochten adertjes of met platte geleiders (band) verkopen, omdat het hoog daar beter doorheen zou gaan...! Ik vraag me ook af, of die "gloed" meetbaar zou kunnen zijn: wellicht door een extra output hoge frequenties? En door welke unit worden die afgegeven, dan? Door de woofer met de bandspoel ervoor? Bandspoelen (toen een opgerolde strook koperfolie met teer-isolatie) waren tientallen jaren geleden al j Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts