Jump to content

vier jaargetijden drie maal Vivaldi

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

De uitvoering van Kennedy is veel liever, aangenamer en minder vermoeiend.

Wat gek eigenlijk. Nigel Kennedy staat toch bekend als het enfant terrible van de Klassieke muziekwereld, aangeduid als zigeuner etc.

Als ik andere recensies moet geloven dan spreekt nu net uit het spel van Kennedy veel bravoure en plaatst hij zich nu net op de voorgrond. :confused:

Zelf ben ik wel te spreken over Fabio Biondi's opnamen.

Maar eerlijk gezegd vind ik de vier jaargetijden nogal gezapig (de zomerstorm even buiten beschouwing gelaten)in vergelijking met ander werk van Vivaldi.

Bijzonder mooi zijn de celloconcerti door Ensemble Explorations met Roel Dieltiens als cellist (op Harmonia Mundi)

(...)

en ik kon mij best voorstellen dat Beatrix met hem goede sier heeft willen maken in het buitenland indertijd.

Beste Kraus,

Jaap of Karel, wie bedoel je nou?

Maar afgezien van deze zinloze opmerking mijnerzijds ( :( ) denk ik er inderdaad geheel anders over.

Ik word soms overvallen door een onverklaarbare, waarschijnlijk aan een jeugdtrauma te wijten (hier moet nog onderzoek naar worden gedaan :( ) verzamelwoede en als gevolg daarvan bezit ik een twintigtal Jaargetijden. Volslagen knots, ik weet het, maar ik kon het niet laten en ik doe er niemand kwaad mee.

Van deze verzameling heeft Perlman veruit mijn voorkeur, met Biondi als goede tweede. Van Zweden heb ik ook, maar bij het beluisteren zie en hoor ik altijd dat irritante linkervoetje van hem. Enige jaren geleden zaten lief en ik op de eerste rij (de kassajuf weet welke plaats de mens toekomt :rolleyes: ) en gedurende alle seizoenen stampte Jaap met zijn voet de maat, en niet zo zachtjes. En als dat zich enkele meters voor je ogen en op ooghoogte afspeelt dan raak je gebiologeerd, en niet alleen door de muziek :D

Mocht je nog iets willen horen, dan wil ik met plezier iets branden en opsturen. Geef maar een gil via e-mail en niet via de berichtendienst hiero, dat gaat niet altijd vlekkeloos weet ik uit ervaring :ph34r:

Met opgewekte groet,

Mijn favorieten zijn de Academy of Ancient Music met vier verschillende solisten (heeft wel iets, elk seizoen een eigen solist) en The English Concert o.l.v. Trevor Pinnock met Simon Standage als Solist (Archiv opname uit 1982 is mooier dan de iets oudere CRD-opname)

Mijn favoriete opname is de tweede van Carmignola op Sony. Diverse lieden hebben de 4 Jaargetijden meer dan eens opgenomen. Naast Carmignola ook Biondi, en Pinnock (als dirigent - dan telt Abbado ook mee dus, en I Musici al helemaal), en Kennedy ook dacht ik. Maar bij Carmignola komt het vermoeden dat de 4 Jaargetijden een gezapig werkje zijn geen moment bij je op.

een favoriete jaargetijde lijkt mij gewoon onmogelijk. Hier bij de discotheek stonden al 52 verschillende uitvoeringen en er is ongetwijfeld een veelvoud van dit aantal in omloop; hoe moet je daar ooit een favoriet uit halen?

Door naar enkele opnamen te luisteren en eerst eventueel te selecteren op "stijl" - heeft een romantische benadering met vol orkest je voorkeur, of moet het om een authentieke uitvoering gaan?

De meeste opnamen zullen je onbewogen laten; een enkele schiet eruit als iets bijzonders. In deze concerten is een evenwichtige, mooi uitgebalanceerde en perfect vormgegeven en gerealiseerde uitvoering er een die al lang niet meer opvalt. Bij bijna elke nieuwe opname moet er iets bijzonders aan gesleuteld worden om de aandacht te trekken. Maar als er dan een is die opvalt door een enorme levendigheid en puur door de wijze van musiceren (en dus niet door de bijbehorende gedichten in chocoladeletters mee te leveren of zoiets), en als die opname tegen herhaling bestand is en ook bij de zoveelste keer overtuigt dat je hier met buitengewone muzikaliteit en speelvreugde te maken hebt, dan kan zo'n opname je favoriet worden.

Hoewel dat geen garantie is dat die opname je favoriet blijft. Gedurende een tijdje was dat voor mij Pinnock (Archiv), of Lamon (Sony), of Sparf (BIS), of Biondi (Opus 111), of Carmignola (Divox); en op een gegeven moment heb je niet eens een favoriet meer, maar alleen een stel heel mooie opnamen. Maar sinds deze Carmignola er is, is het weer een beetje "duidelijk".

Ja, zo zou je alle bekende uitvoeringen van de de Jaargetijden kunnen recenseren als specialiteit. Dat lijkt me best grappig. Leuk om te horen dat je bent wezen winkelen en om alle CD's met hun artistieke en audio verschillen te posten! Bedankt.

Je zou dat inderdaad kunnen doen, al lijkt het mij heilloos. En stomvervelend, de opmerking van Strawinsky dat Vivaldi tachtig keer hetzelfde vioolconcert componeerde, indachtig.

Overigens doet zo'n beoordeling mij ernstig denken aan de verkiezing van de grootste Nederlander, want het gaat alleen over recente uitvoeringen en dus CD's. Mogelijk verdienstelijke uitvoeringen die het noodlot kenden uit de 'LP-tijd' te stammen (zoals Bobesco, Gawriloff, Kaufman, Olevsky en Schneiderhan) doen 'dus' niet mee. En die zijn natuurlijk ook niet 'authentiek'. Want wat is 'authentiek'? Authentiek is denken dat je weet hoe er in de tijd van Bach , Vivaldi en Mozart werd gespeeld. En dus, naar keuze, hou je de strijkstok beet op

Nee, als je het echt goed doet neem je ook alles mee  :lol: Ik hoor nu al dat we onze expert gevonden hebben  :D

Pas op of ik val je lastig met mijn 206 verschillende uitvoeringen van het vioolconcert van van Beethoven :D

Er 'schijnen' er overigens meer dan vierhonderd te zijn :mad2:

Een moedeloze Weerstand

Het gaat een beetje een rare kant op. Je kunt toch gewoon vertellen wat je de mooiste vindt die je gehoord hebt? Daar hoef je ze dus niet allemaal voor gehoord te hebben.

Een volstrekt logisch opmerking. Daar grossiert mijn vrouw, die overigens niet van muziek houdt, ook zo in. En natuurlijk heb ik een meestal een voorkeur voor wat betreft de uitvoering. Aardig voorbeeld inzake datzelfde vioolconcert van van Beethoven: niks te haifai/Erich R

Dus na het horen van dit lied, is experimenteren met netkabels zo gek nog niet (vrij naar Hans Dorrestijn).

Weerstand

En als ik dan eindelijk eens (een ander) citeer, laat ik het dan goed doen. Niet Hans Dorrestijn maar Don Quishocking. Inmiddels ook historisch .......

Weerstand

(...)

Een volstrekt logisch opmerking. Daar grossiert mijn vrouw, die overigens niet van muziek houdt, ook zo in.

(...)

Ik bespeur hier een gemis aan logica... :D

Met opgewekte groet,

(...)

Een volstrekt logisch opmerking. Daar grossiert mijn vrouw, die overigens niet van muziek houdt, ook zo in.

(...)

Ik bespeur hier een gemis aan logica... :D

Met opgewekte groet,

Als we nou eens 'een gebrek aan logica' lezen als 'speelse bijzin', zijn we het wel eens, denk ik. Overigens moge het duidelijk zijn dat achter die achteloze zinsnede een wereld van tragiek schuil gaat ;)

Want leg iemand die NIET van muziek houdt maar eens nut&noodzaak van geluidsinstallatie en geluidsdragers uit. Nou is dat laatste een beetje uit de hand gelopen, moet ik toegeven .............. Maar zelfs de Kringloopwinkel legt de hoorn op de haak als ik over meer dan 5.000 elpees met nagenoeg alleen maar dooie violisten&pianisten begin.

Overigens ervaar ik dit probleem des te schrijnender als ik thuis weer struikel over de inmiddels derde (of vierde) 'tekstkritische' uitgave van, pak-em-beet, Thomas Mann. Want ik kwam er de eerste keer al niet door heen ....... :D

Weerstand

Beste Weerstand,

De tragiek doorvoelde ik terstond, maar ik aarzelde om er zo publiekelijk over te beginnen :ph34r:

Maar mijn beste, het panacee voor je ongemakken ligt voor de hand. Doe als ik/wij, en transformeer je huwelijk tot lat-relatie. Verbazingwekkend hoeveel rust, ruimte en begrip zulks kweekt.

Ik struikel nooit over mijn boeken, ruimte te over... :D Maar over een tekstkritiek is het licht struikelen, toegegeven :(

Met opgewekte groet,

Beste Weerstand,

De tragiek doorvoelde ik terstond, maar ik aarzelde om er zo publiekelijk over te beginnen  :ph34r:

Maar mijn beste, het panacee voor je ongemakken ligt voor  de hand.  Doe als ik/wij, en transformeer je huwelijk tot lat-relatie. Verbazingwekkend hoeveel rust, ruimte en begrip zulks kweekt.

Ik struikel nooit over mijn boeken, ruimte te over... :D Maar over een tekstkritiek is het licht struikelen, toegegeven :(

Met opgewekte groet,

Beste Dick,

Bedankt voor het advies, maar ik vrees dat mijn overtuigingskracht in dezen, zeker na 31 jaar huwelijk, tekort zou schieten :lol: Daarbij beschik ik over een grote zolder, dus waar heb ik het over? Zelfs mijn grote IMFfen passen er moeiteloos in. En dat er dan op iedere verdieping plus in de garage grammofoonplaten staan, ach.

Die 'bibliofiele' obstakels zijn overigens van mijn vrouw, maar ook dat had je al begrepen, neem ik aan :D

Weerstand (laag-ohmig)