james bond Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 gezien op internet) AMSTERDAM - CD`s blijken geen eeuwig leven te hebben, zo meldt de Telegraaf. Een Amerikaanse webdesigner Dan Koster kwam hierachter na een inspectie van zijn verzameling CD`s. Ook steeds meer muziekliefhebbers zien de kwaliteit van hun geliefde cd`s met de jaren achteruit gaan. Koster bekeek zijn verzameling cd`s kritisch door ze tegen het licht te houden. Bij zeker 15 procent van zijn 2000 CD`s zag hij hoe er lichtpuntjes door het schijfje kwam. De meeste schijfjes kocht hij in de jaren `80. De cd`s van Koster lijden onder `CD rot` , een geleidelijke aantasting van de datadragende laag. Sommige CD`s van de webdesigner zijn al niet meer af te spelen. Bij de introductie van de cd gingen velen ervan uit dat het schijfje niet kapot te krijgen was. "We kregen in de jaren `80 te horen dat een CD praktisch onverwoestbaar was. Bedrijven gaven deze reden ook aan om de hoge prijs van een CD te vergoelijken. Nu blijkt dat de levensduur van het schijfje veel korter is dan gedacht," aldus een teleurgestelde Dan Koster. Volgens laborant Jerry Hartke kan `CD rot` verschillende oorzaken hebben, maar hij verwijt de gebruiker zelf van de meeste ellende met CD`s. "Sommige mensen behandelen de CD`s niet goed. Bijvoorbeeld plaatsen ze de schijfjes rechtstreeks opelkaar. En daar kunnen ze niet goed tegen." De meeste mensen denken dat de onbeschreven kant van de CD fragiel is. Maar dit is precies andersom. Juist de bedrukte kant is erg fragiel." Hebben jullie dit wel es meegemaakt, ik zag het een tijdje terug op hifi.nl. Ik had het er gister op een verjaardag over, en ik werd letterlijk uitgelachen, maar ik heb ze dit artikel via e-mail gestuurd dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Dat verhaal heb ik al 15 jaar geleden gelezen. Misschien een leuke reclamestunt om oude CD's tegen de nu echt onverwoestbare SACD's in te kunnen leveren. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hybride Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Gewoon de boel op harddisk rippen en op z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 hij verwijt de gebruiker zelf van de meeste ellende met CD`s. "Sommige mensen behandelen de CD`s niet goed. Bijvoorbeeld plaatsen ze de schijfjes rechtstreeks opelkaar. En daar kunnen ze niet goed tegen." De meeste mensen denken dat de onbeschreven kant van de CD fragiel is. Maar dit is precies andersom. Juist de bedrukte kant is erg fragiel." Dat juist de labelkant extra fragiel is wist ik wel, en als mensen zo slordig met hun CD's ompsringen, dan vind ik 't eerlijk gezegd: Eigen schuld, dikke bult. Ik ken ook mensen die soms te lui zijn om 't juiste hoesje op te zoeken na 't draaien van enkele CD's, en ze dan maar gewoon op de grond laten liggen o.i.d., en de CD vaak ook niet bij de rand beetpakken. Mijn eerste CD('s) heb ik gekocht rond 1985/86 dus al bijna 20 jaar geleden, maar ze zien er nog als nieuw uit, en klinken idem dito. Begin jaren '90 plakte ik op veel van m'n CD's 't z.n. 'ZYX' folie (toen 10 stuks voor 15,- of 20,- gulden) Dit was een transparante folie van ongeveer 'n halve millimeter dik, die je op de labelkant van je CD plakt. Hierdoor was de CD beter beschermd tegen beschadiging, en werd ie ook ietsie dikker/zwaarder door, wat de klank weer iets ten goede kwam. Helaas word dat spul niet meer verkocht. (de Phonotheek hier in Assen heeft 't ook jarenlang gebruikt) Maar goed, ik maak de voorlopig dus nog niet druk dat ik m'n CD opeens niet meer kan draaien. (notabene: de meest doorzichtige CD die ik heb is tevens m'n duurste: Muddy Waters - 'Folksinger' op 't MFSL label) Als ik die tegen 't licht houd kan ik er dwars doorheen kijken) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Leve de lp's. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 In de begintijd hadden zo ongeveer alle CD's in nieuwstaat al honderden van die klein gaatjes. Niets om je zorgen over te maken. Die gaatjes zaten er dus vast al in toen hij ze nieuw kocht, maar toen heeft hij niet geleken. Gewoon een stukje publiciteitsgeilheid. Daar hebben die amerkanen wel vaker last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Ik heb bij de oudste cd's die ik heb nog steeds geen last van drop-outs, in tegenstelling tot de cd-r's die ik heb en meestal nog vrij nieuw zijn. Dus ik denk (hoop) dat het wel mee zal vallen met de rot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Bij de introductie van de CD had je ook van die lolbroeken die CD in water kookten, op de tramrails legden tot er een tram overheemn gereden was, op de barbecue legden en met een cirkelzaag bewerkten. En kwamen tot de conclusie dat de CD helemaal niet onkwetsbaar was. Dergelijke flauwekul zegt slechts iets over de menssen die dit soort dingen verzint. Als je met je CD's net zo omgaat als met platen, dan is er niets aan de hand en gaan ze heel lang mee. Zelfs als ze in de auto bloedheet worden, dan blijven ze goed. Dat kan ik van de LP's die ik per ongeluk een keer in de auto had laten liggen niet, bepaald niet zeggen. Die zijn volkomen geruineerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Er is al zo vaak over geschreven, gewaarschuwd dat je cd's niet te ruw moet behandelen. En dat de beschreven zijde van de cd het kwetsbaarst is is ook al sinds het verschijnenen van de cd bekend. Ik begrijp de drukte niet. Cd's na draaien direkt terug in het doosje en je hebt nergens last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Gewoon de boel op harddisk rippen en op z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Destijds ingetekend op de allereerste CD speler en sinds die tijd een paar duizend CD's inm bezit gekregen en met geen enkele ooit problemen gehad! Bij 'normale'omgang en netjes opbergen voorzie ik geen enkel probleem behalve wellicht als ik naar het tropisch regenwoud ga verhuizen of ze meeneem in de sauna..tja..dan kan ik me iets bij 'cdrot'voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Destijds ingetekend op de allereerste CD speler en sinds die tijd een paar duizend CD's inm bezit gekregen en met geen enkele ooit problemen gehad! Bij 'normale'omgang en netjes opbergen voorzie ik geen enkel probleem behalve wellicht als ik naar het tropisch regenwoud ga verhuizen of ze meeneem in de sauna..tja..dan kan ik me iets bij 'cdrot'voorstellen. Ook ik heb destijds een van de eerste lichting CD 100's van Philips. Helaas op dit moment zijn er 2 cd's die niet meer gelezen kunnen worden. Het aluminium heeft blaasjes en gaatjes. Voor mij de reden om mezelf minder schuldig te voelen bij het maken van een kopietje Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Het is ook wel weer lekker onderzoek van de Telegraaf. Wie is die webdesigner, waarom zou hij het allemaar moeten weten? Wie is die laborant, waar is hij laborant? Wat dat betreft kan je mij ook citeren want ik ben ook laborant wat opleiding betreft... Maar klinische chemie leert me niet zoveel over cd-rot... waardeloos artikel en kan direct de prullebak in wat mij betreft (doe de rest van de telegraaf er dan meteen bij). Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 stel je voor krijg je nog prullebak rot ook nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 ...kan direct de prullebak in wat mij betreft (doe de rest van de telegraaf er dan meteen bij). Zonde van de prullebak Helemaal mee eens, in de hens dat ding (alhoewel, eigenlijk is dat weer zonde van de verspilde moeite) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanD Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Door sommigen wordt bronzing ook CD-rot genoemd. Zie bijv. Foetusized's Page about CD Rot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 Tot nu toe kan ik nog al mijn c'ds zonder problemen afspelen. Nog geen cd-rot dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frits12 Posted 31 oktober 2004 Report Share Posted 31 oktober 2004 In de archiefwereld word een cd gegarandeerd voor maar 30 jaar. Na 30 jaar kan er dus verminking van de bestanden op de cd optreden. Frits Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 In de begintijd hadden zo ongeveer alle CD's in nieuwstaat al honderden van die klein gaatjes. Niets om je zorgen over te maken. Die gaatjes zaten er dus vast al in toen hij ze nieuw kocht, maar toen heeft hij niet geleken. Gewoon een stukje publiciteitsgeilheid. Daar hebben die amerkanen wel vaker last van. Het is idd een repeterend verhaal dat al zolang de CD bestaat de ronde doet. In de begintijd van de CD was men nog niet zo goed in het metaliseren van die schijfjes en zaten die gaatjes in vrijwel alle CD's. Ze werden toen "pinholes" genoemd. Maar een beetje CD speler weet er prima raad mee. Die gaatjes worden dus niet meer of anders met de jaren, tenzij door mechanische mishandeling van de gebruiker. Wat in de begintijd van de CD een enkele keer voorkwam was dat de drukinkt van het label de metalisatie aantastte en er vlekken en gaten in het "zilveren" laagje kwamen. Maar dat probleem is echt al lang geleden opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 2 november 2004 Report Share Posted 2 november 2004 Als er cd's met gaatjes uit de fabriek komen, maken wij ons vervolgens druk om lood in cd spelers en kabeltjes... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts