erik klijnsmit Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 ik lag vannacht te denken : wat kan er allemaal fout gaan tussen de muziekbron(instrument) en de weergave in mijn kamer . daar wordt je misselijk van zeg . laten we uitgaan van een acoustische opname in zijn meest pure vorm ,nl : een kerkorgel opname met een stereo microfoon .; -1 de plaatsing van de microfoon kan veel verschillen geven mbt het opgenomen geluid . de verhouding tussen het directe en het gereflecteerde geluid moet goed zijn . de afstand tussen het orgel en de mic mag niet te groot zijn maar ook niet te klein . -2 ook kan de afstand van de mic gevolg hebben voor de laagweergave . lage tonen hebben lange golflengtes ;staat een mic nou precies in een bult van 35 hz dan krijg je die flink voor je kiezen in je huiskamer .(ik ondervond dit een keer toen ik tijdens een orgelconcert door de kerk liep en telkens bepaalde lage tonen ,harder en zachter hoorde spelen ). -3 dan de gebruikte apparatuur ;heb ik weinig verstand van ,maar is net zo complex als de weergave app. in de huiskamer . -4 dan de mastering en weet ik al wat niet nog meer . -5 dan mijn set in de huiskamer nog eens een keer ;met al zijn tekortkomingen . en dan moet ik er niet aan denken wat er allemaal misgaat met een popopname . daar is de natuurlijkheid helemaal uit . -close mike opnames;de zanger(es) hijgt uit de speaker de kamer in . piano,s van 4 meter breed . electronisch laag ,wat je in het echt niet kan beluisteren want het bestaat alleen maar in een chip. nep-akoustiek.ook niet erg referentie waardig . en de man achter de knoppen geeft elk binnekomend signaaltje een keurig plekje in het stereobeeld . en wij trappen er nog in ook . ik kon er gewoon niet van slapen . wat tobben wij dan met kabeltje X of Y. tblijft nep . alleen het akoustische gebeuren komt in de buurt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Wat zal Bianca een nacht gehad hebben.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Beste Erik , Wat zegt je vrouw (vriendin) ervan dat je de hele nacht met je microfoon bezig bent ? drink eens een warm kopje rooibos thee voor dat je naar bed gaat en/of speel samen met je vrouw met je microfoon dan slaap je waarschijnlijk beter in dan nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Erik, ik leef met je mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 april 2003 Author Report Share Posted 28 april 2003 Geplaatst door John:Beste Erik , Wat zegt je vrouw (vriendin) ervan dat je de hele nacht met je microfoon bezig bent ? drink eens een warm kopje rooibos thee voor dat je naar bed gaat en/of speel samen met je vrouw met je microfoon dan slaap je waarschijnlijk beter in dan nu nou , ik vind het heerlijk om snachts lekker te liggen denken aan van alles en nog wat . gewoon alles wat in je hoofd zit te overdenken en met jezelf in discussie te gaan . voeger ging het over het berekenen van een andere expansieuitlaat voor mijn brommer , tegenwoordig heb ik weer andere hobby,s. dus vandaar. kheb al nachten wakker gelegen van die electrostaten . en nu heb ik ze dan eindelijk een beetje aan de praat . tblijven pokkedingen natuurlijk ,maar wel leuk om er mee bezig te zijn . noemen ze dat hobby ? of obsessie ik weet het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 je weet het niet... je weet het niet...!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Tja, ik slaap (bijna ) altijd s'nachts.... Inderdaad als je hier allemaal over gaat piekeren, dan kun je wel eens flink beroerd uit je ogen hebben gekeken vanochtend zeg! Is het misschien een optie om je wat mee op het gewoon luisteren toe te leggen, in plaats van er constant mee bezig te zijn of je set wel helemaal de perfectie bereikt Ach wat bazel ik nou, daar zijn we tenslotte "audiofielen" voor. altijd bezig met een kabeltje zus en een groen streepje zo........ Wat hebben we een zware hobby *zucht* Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: nou , ik vind het heerlijk om snachts lekker te liggen denken aan van alles en nog wat . gewoon alles wat in je hoofd zit te overdenken en met jezelf in discussie te gaan . voeger ging het over het berekenen van een andere expansieuitlaat voor mijn brommer , tegenwoordig heb ik weer andere hobby,s. dus vandaar. kheb al nachten wakker gelegen van die electrostaten . en nu heb ik ze dan eindelijk een beetje aan de praat . tblijven pokkedingen natuurlijk ,maar wel leuk om er mee bezig te zijn . noemen ze dat hobby ? of obsessie ik weet het niet Tja Eric, ieder zijn eigen draai ... als ik in bed lig dan is mijn vrouw mijn obsessie meestal ik denk dan echt niet meer aan uitlaten of wat dan ook ....maar aan hoe ik mijn alleraller-grootste hobby kan gaan uitvoeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 april 2003 Author Report Share Posted 28 april 2003 Geplaatst door Arnie:Tja, ik slaap (bijna ) altijd s'nachts.... Inderdaad als je hier allemaal over gaat piekeren, dan kun je wel eens flink beroerd uit je ogen hebben gekeken vanochtend zeg! Is het misschien een optie om je wat mee op het gewoon luisteren toe te leggen, in plaats van er constant mee bezig te zijn of je set wel helemaal de perfectie bereikt Ach wat bazel ik nou, daar zijn we tenslotte "audiofielen" voor. altijd bezig met een kabeltje zus en een groen streepje zo........ Wat hebben we een zware hobby *zucht* nee ,jullie begrijpen me verkeerd . ik vind het heerlijk om lekker te leggen denken aan van alles en nog wat . gewoon een beetje mijmeren . mijn vrouw slaapt dan toch al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 sorry, een verkeerd beeld is snel gevormd..... s'avonds in bed kun je idd wel rustig over van alles en nog wat nadenken (ik word nog niet gestoord door m'n vriendin, aangezien die meestal zo'n 10km bij me vandaan ligt ) heb je dan niet dat ze zegt van schat, waar denk je aan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Hoi Erik, nou ,ik vind het heerlijk om snachts lekker te liggen denken aan van alles en nog wat . om dan na gedane arbeid de wereld gered te hebben in een diepe, diepe slaap te geraken om 's ochtends weer monter uit bed te kunnen springen.... ik doe dat ook wel eens. Meestal kom ik niet verder dan de vraag te formuleren. Vervolgens wordt ik 's ochtends wakker, niet meer wetende wat me 's nachts bezich heeft gehouden Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 oh ja, bij de opname kan zo ongelooflijk veel mis gaan dat ik 25 jaar geleden deze hobby voor gezien hield! Ik vond het allemaal wel best zo. Zeker, de plaatsing van een microfoon bepaalt veel, ook het type en zijn karakteristiek ervan. De verder gebruike apparatuur is ook bepalend. Maar het meeste bepaalt wel de (on)kundige persoon die achter de knoppen zit. En dat er veel onkundigen achter de knoppen zit is mij wel duidelijk! Met punt 1 en 3 ben ik het wel eens. Wat je bij punt 2 aanhaalt is niet juist. Een microfoon pikt heus wel die lage toon op. Of de microfoon moet daar niet gevoelig voor zijn. Op punt 5 heb je nog het meeste grip. Met een matige set kan je welleswaar nog horen of een opname al dan niet goed gelukt is. Hetgeen met een goede set alleen maar beter is waar te nemen. Je hebt gelijk: het blijft ingeblikt. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik lag vannacht te denken : wat kan er allemaal fout gaan tussen de muziekbron(instrument) en de weergave in mijn kamer . daar wordt je misselijk van zeg . Inderdaad, Erik: een soort groepsverkrachting is het! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 29 april 2003 Report Share Posted 29 april 2003 als je het nuchter bekijkt , zit er een microfoon, kabeltje, mengpaneel tussen. tja en hoe neutraal zijn deze dingen????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 april 2003 Report Share Posted 29 april 2003 Geplaatst door spiekerboer: Inderdaad, Erik: een soort groepsverkrachting is het! Zit je op het verkeerde forum of je hebt de vekeerde hobby Tja al dat geld aan mooie hifi spulletjes en CD's enz. is weg gegooid. Koop toch gewoon kaartjes voor life concerten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts