Jump to content

Is het wel een hobby.....

Recommended Posts

Tja forum-genoten,

Ik lees erg veel op dit forum en het valt mij op dat de scheidingslijn tussen het hebben van een hobby en een verslaving wel erg vaag is.

Ik bedoel......we rennen konstant achter het kalf met de goude oren aan,want het moet altijd mooier en beter,de kabels en de set zijn altijd aan vervanging toe,we reizen stad en land af om overal te gaan luisteren,hangen op de hi-fi site rond,we stellen referenties op,schuiven met de weergevers,bouwen een luisterkamer,slopen muren weg,zoeken de ideale zweetspot....enz...enz :lol:

Dan heb ik het nog niet over het vergaren van speciale uitgaven op vinyl/cd....en die moeten dan vooral van heeeel ver weg komen....of juist erg goedkoop gekocht worden om de hoek :D

En het mooie hieraan is....als de dag voorbij is en de laatste klanken onze oren strelen dromen we alweer vaan een betere ervaring......en als de zon opkomt begint het hele spel weer van voren af aan......dus toch een vorm van verslaving?

Dus....tijd--energie--geld = hobby?...of toch een verslaving,want wie kan ermee stoppen?

Ben benieuwd.....

--Hans.

interessante stelling...

moet zeggen dat je akelig de vinger op de zere plek legt :D

Mijn persoonlijke mening is dat ik nu een fijne set heb die bijna af is, en waarmee ik echt naar de muziek kan luisteren in plaats van hoe het wordt weergegeven.

Maar aan de andere kant, ik vind het ook leuk om ermee bezig te zijn.

Kijken wat voor invloed kabels hebben, kijken hoe ik de akoestiek kan verbeteren etc etc.

Het is gewoon iets in mijn leven wat ik leuk vind om de tijd mee te doden.

Alleen is deze hobby gewoon duur!

Maar ondanks dat is stoppen er niet bij... :D

Je zult toch eens tevreden moeten zijn :)

Ik stel mezelf bepaalde doelen in de zin van dat wil ik bereiken op het gebied van weergave, heb ik dat bereikt dan is het goed.

Verder luister ik muziek en pruts ik niet continu met allerlei dingen :D

Stoppen? Ja, zodra ik bereikt heb wat ik wil (en het is bereikbaar, vrees niet :D ) dan kan ik stoppen.

Op dit moment ben ik een aardig eind op weg naar wat ik wil :)

En voorlopig ben ik tevreden, op de akkoestiek na.

Dus het blijft bij mij voorlopig beperkt tot het kopen van cd's ;):D

Dat is zeker geen verslaving voor mij :)

Bovendien is mijn hobby muziek luisteren, het middel om maximaal van die hobby te genieten is goede apparatuur om het af te spelen en een goede akkoestiek om het maximale uit de apparatuur en de muziek te halen. Dat middel probeer ik te realiseren door gefaseerd te investeren en zorgvuldig te overwegen wat ik wel en niet wil en kan. Derhalve ben ik tot nog toe gekomen tot mijn huidige set :)

En ik kan ook prima zonder. Ik kan genieten van muziek in de auto, overal. Daar heb ik mijn set niet voor nodig. W

Ja, mijn hobby is een verslaving. Maar wel een tamelijk gezonde, zo lijkt mij. Stoppen is er niet bij, omdat het nog steeds erg leuk is. En duur? Mwaah, valt wel mee. De meeste van mijn spullen heb ik tweedehands aangeschaft.

Dag Hans,

Ja, waar eindigt de hobby en begint de verslaving. Het is ook een beetje tijd en plaatsgebonden denk ik. Met vakantie of anderszins in den vreemde wil ik altijd een museum of kerk in, in ieder geval iets culturelerigs doen. En als er dan een middeleeuwse burcht in de buurt is ben ik helemaal door het dolle heen :D

Vorige maand in Berlijn was het ook weer raak. En dan natuurlijk boeken kopen, die verleiding kan ik ook niet weerstaan. Ik koop te hooi en te gras dan ook wel eens wat muziek maar dat mag geen naam hebben. Met vakantie ligt mijn audiofilie op een betreurenswaardig laag niveau, maar terug neem ik de draad weer op, althans wat muziek betreft. De harde waren zijn al naar tevredenheid al denken sommigen daar anders over.

En dat kost alles geld, soms vrij veel.

Maar goed dat ik ook een hobby heb die mij al jaaaaaaaren geen cent kost :ph34r:

Met opgewekte groet,

Dag Hans,

Ja, waar eindigt de hobby en begint de verslaving. Het is ook een beetje tijd en plaatsgebonden denk ik. Met vakantie of anderszins in den vreemde wil ik altijd een museum of kerk in, in ieder geval iets culturelerigs doen. En als er dan een middeleeuwse burcht in de buurt is ben ik helemaal door het dolle heen :D

Vorige maand in Berlijn was het ook weer raak. En dan natuurlijk boeken kopen, die verleiding kan ik ook niet weerstaan. Ik koop te hooi en te gras dan ook wel eens wat muziek maar dat mag geen naam hebben. Met vakantie ligt mijn audiofilie op een betreurenswaardig laag niveau, maar terug neem ik de draad weer op, althans wat muziek betreft. De harde waren zijn al naar tevredenheid al denken sommigen daar anders over.

En dat kost alles geld, soms vrij veel.

Maar goed dat ik ook een hobby heb die mij al jaaaaaaaren geen cent kost :ph34r:

Met opgewekte groet,

Hi die Dick,

Was het niet jij die op vankantie op Malorca een zweterige reis maakte om op een hoge heuvel in een oud klooster naar een piano-uitvoering te gaan luisteren.... :blink::lol:;)

--Hans.

Ik denk dat het iets van een neurose is die zich op een of ander manier wel weer zal terugkomen. Nu is het met audio maar het kan op allerlei manieren.

Ik kan niet zeggen dat ik vreselijk neurotisch ben en constant andere dingen koop. Ik doe het wat langzamer aan dan velen... Waarom zou ik immers nu nog andere luidsprekers willen bijvoorbeeld... veel beter zijn ze er gewoon niet. :P

Ja, mijn hobby is een verslaving. Maar wel een tamelijk gezonde, zo lijkt mij. Stoppen is er niet bij, omdat het nog steeds erg leuk is. En duur? Mwaah, valt wel mee. De meeste van mijn spullen heb ik tweedehands aangeschaft.

Maar er zal een tijd komen dat ook jij naar nieuwe spullen gaat omzien inplaats van enkel er naar te kwijlen op beurzen en winkels..... :lol:;)

Ik zelf was ook zo....enkel tweede hands....maar toen sloeg " Het " toe,en over is het nooit gegaan.. :lol:;)

--Hans.

(...)

Hi die Dick,

Was het niet jij die op vankantie op Malorca een zweterige reis maakte om op een hoge heuvel in een oud klooster naar een piano-uitvoering te gaan luisteren.... :blink::lol:;)

--Hans.

Ja Hans, dat klopt, maar zie dat maar als een uitzondering die bevestigt dat er geen regel is.

Met opgewekte groet,

Hoi Koosjer,

Volgens mij zijn veel audiofielen meer bezig met de apparatuur en analytisch luisteren dan te genieten van muziek. Ze zijn zelden helemaal tevreden (of maar voor korte tijd) omdat er altijd weer iets beter kan, of moet. Dit verschijnsel neemt alleen maar toe bij duurdere apparatuur o.a. omdat een hogere resolutie je niet alleen meer mooie dingen laat horen maar, ook meer lelijke. Terwijl je dit juist dacht te verminderen (dit probleem wordt zwaar onderschat!) Je hoort beter de typische beperkingen van bijvoorbeeld het CD formaat, van speakerconstructies, e.d. Hierdoor kan een systeem met een lagere resolutie aangenamer maar ook natuurlijker en dus echter klinken. Zaken als natuurlijkheid en coherentie zijn dus extra belangrijk voor apparatuur met een hoge resolutie. Eigenschappen die niet altijd nagestreeft worden gezien het grote aantal high-end systemen dat analytisch klinkt ("hifi-achtig"), luistermoeheid is hierbij niet zeldzaam. Er zijn Sony soundblasters en oude Jamo speakertjes die meer passie uit de muziek persen dan sommige high-end systemen. Het komt dan ook voor dat audiofielen uit fustratie maar alles wegdoen en gaan "downgraden" omdat een goedkoop setje gewoon "lekkerder" klinkt.

Ik denk dat het dus meer een verslaving is!

Waarschuw maar even als jij gaat 'downgraden'. :D:D:D

Maar even serieus: zijn er op Hear 'audiofielen' die dat gedaan hebben, downgraden bedoel ik? Omdat hun installatie ook allerlei tekortkomingen aan het licht bracht.

..... Omdat hun installatie ook allerlei tekortkomingen aan het licht bracht.....

Ik denk dat het meer te maken heeft met gewenning na verloop van tijd.

De set blijft dezelfde,en als je iedereen geloven moet,wordt het met de tijd enkel beter wanneer alles is ingespeeld......dus het uitkijken naar weer wat anders heeft dus te maken met gewenning?

Dat is met verslaving toch ook zo......na de oorspronkelijke kick het blijven zoeken naar die eerste ervaring :blink:;)

Ik blijf van mening dat het een verslaving blijkt....een aangename vorm van.....maar wel degelijk een verslaving. ;)

--Hans.

Die eerste kick zal je nooit mee ervaren omdat je toen onder andere omstandigheden bezig was en mogelijk verbaasd, verbijsterd was tijdens die ervaring. Zo had ik een aantal jaar geleden een demo op de VAD van Tannoy en een dikke buizenversterker. Voor het eerst dat ik zo'n buizenversterker zag en alleen daarom al moest het al goed klinken.

Nu zou ik die ervaring niet kunnen evenaren omdat ik daar waarschijnlijk een veel te hoge verwachting van heb.

Dus verslaving die alleen te stoppen is met drastische stappen.

sja, hobby / verslaving, dat hangt ook meer vanaf hoe je er zelf mee omgaat.

ook ik ben er wel veel mee bezig, maar het grootste gedeelte luisterend.

en dromend van mogelijk andere apparatuur en nieuwe muziek :D

dat hoort erbij, vind ik.

dat het daarbij een redelijk dure hobby is/kan zijn, ja en?

zo heb je meer dure hobby's :P

bv voor mij, ik heb nog een andere hobby/verslaving :D:D

en daar heb ik tot nu toe nog meer uitgegeven dan aan hifi.

nl mountainbikes, mijn huidige bike is zelfs duurder dan mijn hele set bij mekaar...

DSC_00351.JPG

Eigenlijk vind ik het meer een ziekte dan een verslaving. Het nieuwe apparaat is nog niet binnen of het moet alweer vervangen of gemodificeerd. Die ontevredenheid is heel erg vind ik. Gelukkig begin ik daar wat minder last van te krijgen nu, omdat ik met een deel van de set tevreden ben zoals het is. Ik rommel ook niet meer met kabels nu bijvoorbeeld, vind het wel best zo.

Natuurlijk blijf ik wel rondkijken, maar het moeten gaat er wat vanaf.

Guest Theo H.

Wel... ik heb eigenlijk steeds gedacht dat de hobby audio was. Maar eigenlijk merk ik toch wel dat nu mijn set tot mijn volle tevredenheid klaar is en speelt, dat de interesse in luidsprekertjes, kabeltjes e.d. een stuk minder is.

Ik luister nu lekker naar muziek en hou me eigenlijk niet echt meer bezig met de apparatuur.

Kijk, er is natuurlijk best nog wel eens de gedachte of de wens om een extra eindversterker te kopen, of om de ge

Guest Theo H.
Mijn verslaving is eigenlijk muziek luisteren..

Ja, daar kan ik me ook wel in vinden.

Ik zat net dit topic nog eens door te lezen en ik zie dat ik er zo ongeveer hetzelfde over denk als Beunky.

't Zal wel iets met onze nuchtere beroepsgroep te maken hebben (globaal te omschrijven als "administratieve dienstverleners". ;)

Groet,

Theo H.

Guest Theo H.
Ik zat net dit topic nog eens door te lezen en ik zie dat ik er zo ongeveer hetzelfde over denk als Beunky.

't Zal wel iets met onze nuchtere beroepsgroep te maken hebben (globaal te omschrijven als "administratieve dienstverleners".  ;)

Saai <_<

;)

O ja, absoluut...

Maar voor niks anders geleerd ben ik bang :(

Groet,

Theo "the dull" H.

't Zal wel iets met onze nuchtere beroepsgroep te maken hebben (globaal te omschrijven als "administratieve dienstverleners".