Jump to content

'Wat en hoe' met staande golfen(?)

pietje bell
 Share

Recommended Posts

Ik probeer het simpel te houden(en nederlands ,begint goed:golven of golfen :P )

In mijn ruimte heb ik bij de freq. van 48Hz een resonantie piek van ongeveer 16dB.

Dit meet ik met ruis op afluister nivo van rond de 70dB.

Nou kan ik dit simpel aan passen met de eq van m'n Ultra Curve.

Als ik nu 15dB.(regeling gaat niet verder) verminder bij de juiste freq. is alles dus op gelost.

Niet dus al er nu bij die freq. een toon word gespeeld die maar half zo sterk is en dus geen probleem veroorzaakt, word die ook 16 dB verzwakt en word dan (bijna) onhoorbaar (vandaar dat kale gevoel bij een vlakke freq. curve?),

je kunt je voorstellen dat een nog zachtere toon helemaal niet hoorbaar meer is.

Ik kan met bastraps de freq. te lijf gaan maar ook dan word er ook bij zachtere stukken muziek,

geluid weggedempt (filtert) en dan nog wel over een veel breder frequentie gebied.

De staande golf frequentie moet worden gedempt of getemperd dat is zeker,

je wint n.l. al zoveel als je die frequentie (fout) elimineert.

Ik denk of hoop op dit moment dat ik een werkent compromis heb.

Ik gebruik nu op de Ultra Curve de DEQ funktie(dynamische equalizer).

Ik kan daarmee op mijn voor een variabele verzwaking op de probleem frequentie regelen.

Als je er van uit gaat dat '0 dB' net als bij het oude cassettedeck maximaal is,

kun je de DEQ vertellen om bij '0' , 15dB te verzwakken terwijl hij bij -60 wel gewoon 'vol' doorlaat, je kan zelf de trigger aan geven bij min. hoeveel dB hij moet beginnen.

Instelling is nu nog niet helemaal, maar ik kom een eind.

Ik heb nu bas impakt strak met kracht,power,

maar ook zachte stukken kun je de basloopjes nu perfeckt volgen.

Dit alles zonder de stoere ozo hinderlijke zoem tonen in het laag,

die kun je altijd even aan zetten,

als je niet audiofielen vrienden over de vloer krijgt :P

Ik probeer het simpel te houden(en nederlands ,begint goed:golven of golfen :P )

In mijn ruimte heb ik bij de freq. van 48Hz een resonantie piek van ongeveer 16dB.

Dit meet ik met ruis op afluister nivo van rond de 70dB.

Nou kan ik dit simpel aan passen met de eq van m'n Ultra Curve.

Als ik nu 15dB.(regeling gaat niet verder) verminder bij de juiste freq. is alles dus op gelost.

Niet dus al er nu bij die freq. een toon word gespeeld die maar half zo sterk is en dus geen probleem veroorzaakt, word die ook 16 dB verzwakt en word dan (bijna) onhoorbaar (vandaar dat kale gevoel bij een vlakke freq. curve?),

je kunt je voorstellen dat een nog zachtere toon helemaal niet hoorbaar meer is.

Ik kan met bastraps de freq. te lijf gaan maar ook dan word er ook bij zachtere stukken muziek,

geluid weggedempt (filtert) en dan nog wel over een veel breder frequentie gebied.

De staande golf frequentie moet worden gedempt of getemperd dat is zeker,

je wint n.l. al zoveel als je die frequentie (fout) elimineert.

Ik denk of hoop op dit moment dat ik een werkent compromis heb.

Ik gebruik nu op de Ultra Curve de DEQ funktie(dynamische equalizer).

Ik kan daarmee op mijn voor een variabele verzwaking op de probleem frequentie regelen.

Als je er van uit gaat dat '0 dB' net als bij het oude cassettedeck maximaal is,

kun je de DEQ vertellen om bij '0' , 15dB te verzwakken terwijl hij bij -60 wel gewoon 'vol' doorlaat, je kan zelf de trigger aan geven bij min. hoeveel dB hij moet beginnen.

Instelling is nu nog niet helemaal, maar ik kom een eind.

Ik heb nu bas impakt strak met kracht,power,

maar ook zachte stukken kun je de basloopjes nu perfeckt volgen.

Dit alles zonder de stoere ozo hinderlijke zoem tonen in het laag,

die kun je altijd even aan zetten,

als je niet audiofielen vrienden over de vloer krijgt :P

Als je een piek van 16 dB hebt op 48 Hz, betekent dat volgens mij dat je elk geluid op die frequentie 16dB 'te hard' hoort. Ook de zachter opgenomen passages. Als je die niet meer hoort na instelling van de Ultracurve, betekent dat volgens mij dat je die passage in een akoestisch perfecte ruimte (dus met een vlakke frequentiekarakteristiek) ook niet zou hebben gehoord.

Of zit ik hier nu helemaal verkeerd?

Als je een piek van 16 dB hebt op 48 Hz, betekent dat volgens mij dat je elk geluid op die frequentie 16dB 'te hard' hoort. Ook de zachter opgenomen passages. Als je die niet meer hoort na instelling van de Ultracurve, betekent dat volgens mij dat je die passage in een akoestisch perfecte ruimte (dus met een vlakke frequentiekarakteristiek) ook niet zou hebben gehoord.

Manus,

Ja dat wel

de piek die je in een huiskamer/luisterruimte hebt of krijgt,

"de stande golf" is een verdubbeling of meer in je ruimte.

boven een bepaalt volumen gaat het dan erg vervelend staan rond zingen of gonzen en vertoebeld van alles erom heen,

de defenitie in het laag daar blijft niet veel van over het tast de ruimtelijkheid zelfs aan.

Tem de staande golf en krijg je een veel opener geluid, strakkere bas exetra.

T

En de automatische room-correctie vind jij te kaal klinken, vandaar het gebruik van de DEQ-functie?

het is maar een idee, maar 48 hz heeft een golflengte van 6,25 meter dus... heb je ze misschien recht tegenover een muur staan ofzo?

misschien kan je de plaatsing van je speakers zo veranderen dat het minder erg wordt?

hele golfen heb je geen(weinig)last van (wat uitdoven).

De halve en delen daarvan zijn het probleem.

48hz is bij mij het de som tussen 2 pieken, dan kan ik het met 1 filter af.

Plaats van speakers is al via de UC bepaald.

Hallo,

Ik vind dat eigenlijk alleen subwoofers dat gezoem hebben in het laag. Alle fullrange luidsprekers die ik ken hebben daar geen (of mss heel heel heel :) miniem) last van. De enige set met subwoofer heeft dit wel erg.

MVG

Hallo,

Ik vind dat eigenlijk alleen subwoofers dat gezoem hebben in het laag. Alle fullrange luidsprekers die ik ken hebben daar geen (of mss heel heel heel  :) miniem) last van. De enige set met subwoofer heeft dit wel erg.

MVG

beetje offtopic?

iig jij hebt het over poortruis waarschijnlijk?

alleen subwoofers met een baspoort hebben daar in principe last van (gelukkig heb ik ik geen baspoort in mn sub :P )

Hallo,

Het ging toch over dat gezoem in het begin ergens, in ieder geval wou ik niet off topic gaan, sorry daarvoor.

Dat basspijp gezoem is helemaal irritant. Gelukkig heeft mijn helmholtz resonator daar geen last van :rolleyes: . Zelfs onze gesloten subwoofer heeft daar last van.

MVG

Je stelt terecht een vraag hoe dat nu kan dat het niet altijd een vaste verhoging is.

Een staande golf is in de eerste plaats afhankelijk van de tijdsduur(!) waarin de kamer wordt blootgesteld aan de resonantiefrequentie. Oftwel, een staande golf heeft tijd nodig om op te bouwen.

Bovendien heb je verliezen in een kamer, wat verklaart dat staandegolven ook tot op zekere hoogte geluidsvolume afhankelijk zijn. Oftwel, een zwakke toon op de resonantiefreq heeft niet voldoende spl om te kunnen resoneren omdat de kamer het lageniveau kan dempen.

Dat neemt niet weg dat de dynamische EQ praktisch gezien veel beter werkt dan gewone EQ. In feite stel je: alleen als het gaat bonken, grijp in.

Je hebt wel gelijk, maar behalve het verhaal van de drukopbouw en de kamerdemping speelt ook een rol dat het oor bij lage geluidsniveau's minder gevoelig is voor lage tonen. De gehoordrempel ligt voor 48 Hz op zo'n 42 dB, dat betekent dat de toon 42 dB luider moet zijn om gehoord te worden dan een een toon van 2 kHz (0 dB).

Bij hogere geluidsniveaus is dit verschil veel kleiner, bij 70 dB zal de 48 Hz toon 16 dB luider moeten zijn om even luid te klinken dan de toon van 1 kHz, bij een geluidsniveau van 100 dB zijn de niveau's al bijna gelijk.

Door dit effect zal het laag bij lage niveaus subjectief wegvallen, een loudnessfuctie is hiervoor de oplossing.

Isofonen:

isofonen.jpg

De mens is het meest gevoelig voor tonen tussen de 3 en 4 kHz, typisch dat daar meestal de wisselfrequentie tussen woofer en tweeter wordt gekozen.

Je hebt wel gelijk, maar behalve het verhaal van de drukopbouw en de kamerdemping speelt ook een rol dat het oor bij lage geluidsniveau's minder gevoelig is voor lage tonen. De gehoordrempel ligt voor 48 Hz op zo'n 42 dB, dat betekent dat de toon 42 dB luider moet zijn om gehoord te worden dan een een toon van 2 kHz (0 dB).

Bij hogere geluidsniveaus is dit verschil veel kleiner, bij 70 dB zal de 48 Hz toon 16 dB luider moeten zijn om even luid te klinken dan de toon van 1 kHz, bij een geluidsniveau van 100 dB zijn de niveau's al bijna gelijk.

Door dit effect zal het laag bij lage niveaus subjectief wegvallen, een loudnessfuctie is hiervoor de oplossing.

Isofonen:

isofonen.jpg

De mens is het meest gevoelig voor tonen tussen de 3 en 4 kHz, typisch dat daar meestal de wisselfrequentie tussen woofer en tweeter wordt gekozen.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou je met de roomcorrectie van de Ultracurve dus ook verschillende geluidsinstellingen kunnen maken voor verschillende geluidsniveaus. Dus draai je hard, dan kies je de instelling waarbij de piek in het laag maximaal wordty gedempt. Draai je zacht dan demp je deze piek een stukje minder.

Dit als mogelijk alternatief voor de eerdergenoemde DEQ.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou je met de roomcorrectie van de Ultracurve dus ook verschillende geluidsinstellingen kunnen maken voor verschillende geluidsniveaus. Dus draai je hard, dan kies je de instelling waarbij de piek in het laag maximaal wordt gedempt. Draai je zacht dan demp je deze piek een stukje minder.

N.B. Er zijn al heel lang versterkers op de markt met een zgn variablele loudness schakelaar: bij zacht volume veel compensatie en bij vol volume geen. Zover ik weet gebeurt dat normaal gesproken electronische, niet digitaal.

Als ik jouw verhaal zo lees, zou je met de roomcorrectie van de Ultracurve dus ook verschillende geluidsinstellingen kunnen maken voor verschillende geluidsniveaus. Dus draai je hard, dan kies je de instelling waarbij de piek in het laag maximaal wordt gedempt. Draai je zacht dan demp je deze piek een stukje minder.

N.B. Er zijn al heel lang versterkers op de markt met een zgn variablele loudness schakelaar: bij zacht volume veel compensatie en bij vol volume geen. Zover ik weet gebeurt dat normaal gesproken electronische, niet digitaal.

Dat is dus maar bij twee instellingen: zacht en vol volume. Ik bedoel dat je mogelijk met de Ultracurve een stel verschillende instellingen zou kunnen maken voor meerdere volumes. Bijvoorbeeld van heel zacht, zacht, normaal, iets harder dan normaal, hard tot aan keihard.

(...) In mijn ruimte heb ik bij de freq. van 48Hz een resonantie piek van ongeveer 16dB. Dit meet ik met ruis op afluister nivo van rond de 70dB. (...)

Beste Pietje,

Meet jij die piek op diverse plaatsen in je kamer? Of maar op

Dat is dus maar bij twee instellingen: zacht en vol volume. Ik bedoel dat je mogelijk met de Ultracurve een stel verschillende instellingen zou kunnen maken voor meerdere volumes. Bijvoorbeeld van heel zacht, zacht, normaal, iets harder dan normaal, hard tot aan keihard.

Sorry voor de verwarring: ik bedoel niet twee instellingen, maar geef de uitersten aan waarbinnen de variabele loudness werkt.