Jump to content

The Gathering

Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik ben afgelopen vrijdag naar een optreden van The Gathering geweest. Zoals de meesten wel zullen weten is dit een van mijn favoriete bands, zo niet, DE favoriet! Ff een kleine review daarover... :rolleyes:

Het optreden was in Hedon, in Zwolle. Ik was er nog nooit geweest en voor degenen die het ook niet kennen: Heden bleek een vrij klein zaaltje te zijn. Ik schat dat er zo'n 300 man in kunnen. Het is iig kleiner dan Het Podium in Hardenberg (wat waarschijnlijk wat bekender is). Het heeft ook nog een kleine bovenverdieping...

Om 21:50, ongeveer 20 minuten 'te laat', begon het voorprogramma met de Nederlandse band Woost. Er schijnt een cd van hun uit te komen begin volgend jaar. Ze spelen een tikje ouderwets aandoende hardrock. Lekkere muziek iig, niet echt vernieuwend (voor zover ik hun nummers heb leren kennen), maar wel lekkere muziek. Ze bestaan uit 3 gitaristen (waarvan er 1 de lead-zanger is), een drummer en een bassist. De 2 overige gitaristen en de bassist doen ook 'backing vocals'. Opvallend was dat de bas nogal luid was. Wel lekker trouwens en redelijk strak ook wel. Ik dacht eigenlijk dat dat meer met de band (het geluid van de band) te maken had, maar bij The Gathering bleek de bas vaak ook redelijk hard te staan. Het klinkt dus vast niet zoals het eigenlijk hoort, maar het was wel lekker :)

Na een dik half uur was Woost klaar en was het wachten op The Gathering. Ongeveer een kwartiertje later begonnen ze. En hoe! Ze speelden een mooie mix van nieuwe(re) nummers en oude, meestal hardere nummers. The Gathering-klassiekers zeg maar. Zo kwamen 'On Most Surfaces' en 'Nighttime Bird' voorbij en ook (voor mij persoonlijk het toppunt) het nummer 'Eleanor', van de cd 'Mandylion' uit 1995... Het nummer is een van de hardste nummers van die cd, met een heerlijke 'dubble-bass-drum' erin. Verder speelden ze ook nog wat rustigere nummers, als Amity en Rescue Me (al eindigt die wel weer redelijk hard). Mooi afwisselend dus. Helaas moesten we de laatste trein (0:55uur) halen en moesten we lopend naar het station (ongeveer een kwartier tot 20 minuten lopen), dus zijn we tijdens de toegift weggegaan. Volgende keer toch maar met de auto... :rolleyes:

Wat wel een positieve opmerking verdient, was het geluid. Niet dat het nou meteen echt supergoed was of zo, maar het was iig niet veel te hard. En dat is meestal wel anders in dit soort zaaltjes. Het stond hard, maar niet te hard en het klonk best goed. Op de wat al te veel aanwezige bas na misschien, maar das live eigenlijk best lekker. Op een enkele keer na, als veel op bekkens werd geramd en met flinke distortion in het gitaargeluid, heb ik niet de neiging gehad oordoppen in te doen. Zo hoort het, vind ik! Wat ook top was, was het bier, of liever gezegd, de prijs ervan:

The Gathering,

Ook mijn meest favoriete band!

Subliem in Eindhoven, ik krijg er nog kippenvel als ik er aan terug denk. Er was een knetterende vonk overgeslagen tussen het publiek en de band. De afsluiting met Black light ditrict was een om nooit meer te vergeten. :rolleyes:

In Sittard speelde ze ook goed alleen was het publiek z

The Gathering,

Ook mijn meest favoriete band!

Subliem in Eindhoven, ik krijg er nog kippenvel als ik er aan terug denk. Er was een knetterende vonk overgeslagen tussen het publiek en de band. De afsluiting met Black light ditrict was een om nooit meer te vergeten. :rolleyes:

In Sittard speelde ze ook goed alleen was het publiek z

Ja, lekkere band is het, ook absoluut een van mijn favorieten. 1 keer live gezien op Dynamo open air.

Das een tijd geleden dan zeker? Ze zijn erg veranderd sinds die tijd... :rolleyes:

Weet ik, begin al oud te worden ;)

Ik heb hun recente albums ook hoor, vrees niet. Ik heb ook "superheat (live)", "souvenirs", "how to measure a planet". Ook nu vind ik ze nog erg goed. Destijds op Dynamo waren ze al wat richting het huidige aan het bewegen.

Hallo Henrie,

2 kameraden van mij zijn daar ook geweest, afgelopen Vrijdag in Zwolle.

foto015.jpg

foto's van dat optreden kun je al zien op >deze< site van 1 van die 2 buddies.

Onder de 'G' B)

Ik ben ook 'n keer in Hedon geweest. Vind 't wel een leuk zaaltje.

Was toen tijdens 'n optreden van The Paladins.

Tijdens dat optreden klom op 'n gegeven moment (tot 2x toe) een straalbezopen vent uit 't publiek, het podium op en ging daar op zijn manier staan mee 'dansen'.

The Paladins speelden maar wel door, maar na de 2e keer werd ie hardhandig van 't podium verwijderd door personeel.

Het superfrapante van dit verhaal is dat diezelfde gast, een week daarvoor nog bij mij thuis was en een Cyrus 3 van mij heeft gekocht !

small world, eh :rolleyes:

Groeten,

Alco

Hallo Henrie,

2 kameraden van mij zijn daar ook geweest, afgelopen Vrijdag in Zwolle.

foto015.jpg

foto's van dat optreden kun je al zien op >deze< site van 1 van die 2 buddies.

Onder de 'G' B)

Ik ben ook 'n keer in Hedon geweest. Vind 't wel een leuk zaaltje.

Was toen tijdens 'n optreden van The Paladins.

Tijdens dat optreden klom op 'n gegeven moment (tot 2x toe) een straalbezopen vent uit 't publiek, het podium op en ging daar op zijn manier staan mee 'dansen'.

The Paladins speelden maar wel door, maar na de 2e keer werd ie hardhandig van 't podium verwijderd door personeel.

Het superfrapante van dit verhaal is dat diezelfde gast, een week daarvoor nog bij mij thuis was en een Cyrus 3 van mij heeft gekocht !

small world, eh :rolleyes:

Groeten,

Alco

Leuk verhaal... Tja, zo leer je mensen van een andere kant kennen :D

Mooie foto's trouwens. Ik zag wel een vrouw met een nogal groot fototoestel foto's maken. Verder natuurlijk mensen die met hun onvermijdelijke GSM's foto's aan het maken waren. Ik maak zelf eigenlijk nooit foto's. Misschien wel jammer, maar ach, er staan er genoeg op www.cyclingcolours.nl en andere websites...

foto012.jpg

Anneke was overduidelijk zwanger... ;)

Mooie recentie van een ongetwijfeld mooie avond.....tape'je mee laten lopen Henrie?..... :rolleyes:

--Hans.

Nee, dat niet. Maar dan wordt het toch niet meer zo mooi als die avond, al was het alleen al vanwege het feit dat je thuis de bas niet meer zo voelt als live. Gelukkig niet hoor, maar het helpt wel mee aan de belevenis...