Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ja ik ben een mafketel enja ik blijf aan de gang met switchen. Ik wil ook eens wat anders proberen als het ff kan, zo leer ik in ieder geval bij. Ik heb een stel andere speaker [tjes] gezien die mij best wel opvielen qua design. Nu heb al van verschillende mensen gehoord dat deze speakers vrij goed moeten zijn. Maar toch even hier een mailtje plaatsen en kijken wat de ouwe rotten ervan vinden. Het gaat om de jawel telefoonspeakers van dhr Ivan Schellekens [belgie]. De synthese 3 van wat ik ervan weet,ze zijn maar in een beperkte oplage gemaakt is. ze zijn 83cm hoog [met plexiglasvoet 1m12] 42diep en 21breed [netals de 1 en 2 modellen] ze zijn uit 88' [dus wederom een classic] Wat ik ook weet is dat de midden en hoogtoners precies dezelfde zijn als van de topmodellen. Alleen het subgedeelte [TL principe] is anders. Ik ben weleens vaker tegen deze aparte speakers aangelopen. Er kan ook een aucoustic-card in geplugd worden [0 en -2db] als zijndde aanpassing op je aucoustiek. Wat kan ik verwachten van dit apart ogend zuiltje? Er zijn geen specs tevinden meer van de 3 omdat ze maar in een beperkte oplage gebouwd zijn..wat ik wel weet is dat mijn huidige versterking goed is [TL principe wordt geadviseerd er een wat zwaardere amp aantehangen] Zoals de meeste wel weten ben ik helemaal lijp van big-boys in de huiskamer..ik wil nual een geruime tijd overstappen naar iets kleiners voor wat minder geld. De visatons houd ik uiteraard nog even om tekijken of me dit bevalt. Het gaat mij voornamelijk om de plaatsing van deze speakers dus op het hoog en midden, nu begreep ik van iemand dat ze daar nogal goed in zijn [ door het floating principe van de hoog,mid kast] Ik ben erg benieuwd wie mij wat meer kan vertellen. BVD Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ik wist niet dat er een 3 is Ik heb de 2 wel gehoord en was best onder de indruk. Zeker de plaatsing was erg goed (bas trouwens ook). Ik heb er toen vooral klassiek op gehoord (requiem), dus hoe het met andere stijlen gaat weet ik niet. Wat gaan ze je kosten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nou het zit zo...de 1 en 2 waren toen stervensduur. Dhr schellekens heeft toen na aanleiding de 3 ontworpen [die was destijds rond de 5000gulden setprijs] endus meer betaalbaar. Nu kostten de topmoddellen 2dehands Synthese 1 1750euro heb ik ze al zien staan [ja zijn die grote van 150hoog] Synthese 2 Is een duurder model omdat hij nieuwer is stuk kleiner als de 1 die kostte 5jr terug 12000pieken setprijs. De man wou voor die je op de foto ziet eerst 600euro beuren met stands. Ik heb ze kunnen afdingen op 500euro setje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nou ik kan ze erg goed. Wij hebben ze in de familie en ook de synthese 1 die ik zelf heb gehad zijn niet verkeert. Het nadeel van de drie vind ik het wat lage geluidsbeeld tov de 2 en 1. Ook de geluids druk is veel minder dan de 1. Het geluid van synthese is helder en strak. De synthese 3 vind ik minder geschikt voor het stevige rock en pop werk. Dit doen de synthese 1 wel goed mits stevige versterker. De aanpassing met de kaart werkt wel goed. Design vind ik prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 JA ik had gegrepen dat de 3 een lager rendement had [88db ofzo kan dat] de 2 is opgekrikt tot 90db. Nu is dat in mij geval niet eecht een probleem gezien ik een behoorlijke eindversterking heb. Dus of ik ernu iets meer volume in moet pompen zal geen probleem opleveren. Maar ik begrijp dus dat het hoog en midden erg goed is en het geheel goed strak. Kijk dat gaat de goede kant op zo! Het laag mag gerust wat minder zijn moet ik er even bijvermelden...ik heb toch nog 2x15"waffers liggen [en kasten voor 2 subs] mocht het echt nodig zijn. BTW is de prijs ook correct zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ja de prijs is wel goed. Wat ik bedoel met de geluids druk is dat deze 3 snel in de beveiling gaan. Midden hoog is inderdaad mooi. Het midlaag is wat zwak wat vooral met populaire muziek naar voren komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Zijn deze speaker beveiligd tegen overbelasting [electronisch zegmaar op het filter] of bedoel je iets anders. :huh Btw weet jij toevallig de specs nog van de 3? Op het net kun je ze niet vinden in iedergeval Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ja beveiligd op het filter. Als je de volume knop terug draait komt hij weer bij. Spec waren wat betreft freq bereik 45 t/m 20000 +/- 3 db. In vergelijk met je andere speaker geen vergelijk denk ik. Zou dan eerder voor de 1 gaan. Zelf ook van de 1 naar een klein systeem gegaan maar viel tegen. Je bent een groot systeem gewend. Dus valt het kleine vaak tegen mischien niet in alle opzichten maar wat betreft het geluids beeld wel. Zelf de 805 nautius met sub gehad. Niet slecht maar dat geluidsbeeld haalt het niet tov de grote systemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ja beveiligd op het filter. Als je de volume knop terug draait komt hij weer bij.Spec waren wat betreft freq bereik 45 t/m 20000 +/- 3 db. In vergelijk met je andere speaker geen vergelijk denk ik. Zou dan eerder voor de 1 gaan. Zelf ook van de 1 naar een klein systeem gegaan maar viel tegen. Je bent een groot systeem gewend. Dus valt het kleine vaak tegen mischien niet in alle opzichten maar wat betreft het geluids beeld wel. Zelf de 805 nautius met sub gehad. Niet slecht maar dat geluidsbeeld haalt het niet tov de grote systemen. Weetje wat het hem is..ik wil juist naar een kleinder systeem terug koppelen. Ik heb hier nu een visaton van 1mtr 70 hoog staan die teveel van het goede is. Ik heb jaren een stel Infinity kappa 9 speakers gehad [bekend neem ik aan] HEt is natuurlijk machtig mooi en ruimtevullend. Maar als ik de nadelen ga opsommeren. De bakbeesten onder de speakers [synthese 1 ook zo'n flinke jongen] plaatsing dat is al een. Ze zijn teveel voor mijn ruimte [2 slaapkamer flatje] Ik had in de planning de synthese 3 met elk een sub [diy 15"] gefilterd op ongeveer 25hz. Desnoods beide actief maken. Die verzorgen de ruimtevulling zal ik maar zeggen [waarvan ik ook overtuigd ben dat het kan met die 15" waffers] Nu weet ik natuurlijk niet of de synthese 3 i.c.m. een sub goed kan werken. Als mijn theorie klopt met de 2 subs erbij zou ik toch een behoorlijk vol geluidsbeeld moeten kunnen creeeren. Of heb ik het mis Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ja een vol geluids beeld lukt wel. Ik bedoel meer de hoogte plaatsing. Stemmen mooi op hoogte geplaats. En bij groot orkest werk meer het realiteits beleving. Maar als je ruimte beperkt is moet je ze gewoon eens beluisteren. Dan weet je het gewoon. Ik zelf hou ook van verandering. Ben van jmr naar B&w 802 naar synthese 1 toen b&w cdm 9 toen 805 nu martinlogan cls. Cdm 9 heb ik ook nog. De verschilende systemen hebben allemaal hun + en -. De cls ook heel mooi voor een hoopsoorten muziek. Maar als je wil knallen (soms leuk) dan kan dat niet. Dit gaat beter met de cdm 9. Met de 802 en synthese 1 en vooral de synthese 1 ging dit geweldig. Met deze speaker werd de rust ook bewaard en alles bleef goed volgbaar. Nadeel niet goed voor de oortjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Tell me about it de k9 en de visatons [15" in een 180liter kast perkant]laten we het hier op houden dat mijn ramen veel moeten verduren. DE visaton nu ook bv hij is wel mooi enzo..maar alles gaat tehard het laag is smullen [vandaar ik ook subs erbij wil gaan zetten] dus eigenlijk de synthese bovenop de diy subs plaatsen dmv spikes. Zo blijft mijn hele set hanteerbaar en neemt niet teveel ruimte in. In ieder geval zaterdag ga ik ze beluisteren als ze me bevallen op het hoog en middengebied [ik luister veel naar bv andreas volleweider enz] koop ik ze. Vallen ze me echt zo dusdanig tegen laat ik ze gewoon staan. Ik ga in ieder geval niet de fout maken ze te vergelijken met wat ik nu heb en gehad heb. Bedankt voor de [vooral snelle] info in ieder geval MVG Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ok nou veel succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Even een update, ik heb 2 uur geleden een mail verstuurt naar floating [de fabrikant. De service bevalt me nual ik heb nu al antwoord terug. Geachte heer Linschoten, Helaas is de Synthese 3 niet meer in productie. Daar het fabriceren van een Synthese 2 vrijwel identiek is in kostprijs en fabricage hebben wij enkele jaren terug besloten de S 3 uit ons programma te halen. De verschillen tussen de S2 en de S3: * S2 heeft een viertal (vroeger 3) verwisselbare acoustical cards - S3 heeft een acoustical card die tweezijdig te gebruiken is (kaart op print omdraaien) * S2 heeft een grote transmissie (iets diepere bas) * S3 is daarom kleiner van stuk. (ongeveer 15 cm lager) * S2 was ten tijde van de S3 ook niet geschikt voor BiWire ( de nieuwe versie S2 is echter wel geschikt) Wanneer u uw adres opgeeft kunnen wij u desnoods nog wat documentatie versturen Met vriendelijke groet, Ron Wiese Floating Systems Ned. BV Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Het verschil zit ook tussen de uiteindelijk beeld grote 2en3. Heb ook de twee aandachtigd beluisterd. Alle synthese hebben wel een herkenbaar geluid dus de 1 2 en 3. Maar dar de 1 nog een bas speaker in de draaibare pijp heeft klingt deze wat voller. De synthese 2 heeft deze dan niet maar klingt toch ok weer wat voller dan de 3. Maar dat zal wel komen daar de transmisie lijn langer is. Mischien als je ze op jou sub zet day dan ook het beeld mooier wordt daar de tweeter meer op oorhoogte komt. Wat ze ook aan raden is te kruisen meter voor je stoel. Zelf vond ik dat per muziek schelen wat ik mooier vond. Des al niet te min zijn het gewoon goede speakers. Wat Design vind ik ze gewoon prachtig. Ze moeten gewoon in jou ruimte en geluids beleving passen. PS let even op de doppen voor de speaker of die niet verteerd zijn. Ze zijn los te koop maar wel duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Nou ik heel wat afgemailt ondertussen met dhr ron van floating. Ik moet er even bijzeggen dat de service geweldig is tot dusver [en dat maak ik maar zelden mee] Normaal duurt het eeuwen voordat je een mailtje terug krijgt van een fabrikant. Nu leek hetwel een slowchat gebeuren. Ik heb inmiddels wat dingen bijgeleert ze adviseren ook om een keer de tweeters en de midtoners tevervangen [is geen moet] maar wel een aanrader gezien dat de kwaliteit een beetje wordt opgekrikt door de vernieuwde technologie bij SEAS [jip zijn speciaal voor hun gemaakte seas units] die in de gehele synthese range gebruikt worden. Lees de mail die ik gekregen heb hieronder In principe is Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Ja ik ben een mafketel enja ik blijf aan de gang met switchen. Ik wil ook eens wat anders proberen als het ff kan, zo leer ik in ieder geval bij. Ik heb een stel andere speaker [tjes] gezien die mij best wel opvielen qua design. Nu heb al van verschillende mensen gehoord dat deze speakers vrij goed moeten zijn.... Nu al uitgeluisterd op de Visaton's? Wat mankeert er aan? De vormgeving van de synthese's is op zijn minst opmerkelijk, er nu nog een bijpassende luisterstoel bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 4 november 2004 Report Share Posted 4 november 2004 Zelf heb ik naar volle tevredenheid de Synthese 1 Ik vind ze niet mooi maar daar gaat het mij niet om . Een speaker welke beter presteerd moet ik nog steeds tegen komen. Het volle diepe laag het nooit aggressief klinken spreiding heel mooi allemaal. Een nadeel bij mij is nog steeds dat de TAN 80 versterkers van SONY ze niet zo lekker vinden. Wat klank betreft gaat het heel goed de sony (mono geschakeld) laat de S1 volledig tot zijn recht komen alleen worden de tan 80 versterkers erg heet bij langdurig luid spelen en dus zijn ze al 2 keer in rook opgegaan. Wat de units betreft deze zijn wel degelijk gewoon te koop bij Speaker & Co . Ik heb zelf gekozen voor een andere tweeter een non fluid type welke ik beter vind klinken en ook de mid hoog unit was vergaan (ophanging) De doppen daar dien je zeker op te letten die vielen er op een gegeven moment zowat vanzelf van af en die waren erg duur ruim 400 gulden destijds. Het filter is opgebouwd met uitstekende componenten en de beveiliging zit niet actief in de schakeling maar hangt er zeg maar aan en deze werkt heel goed al gaat deze wat mij betreft iets te snel in werking maar dat is misschien maar goed ook want aangestuurd met flink wat vermogen gaan ze behoorlijk uit hun dak en dit maakt ze dan ook geschikt voor vele soorten muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 5 november 2004 Report Share Posted 5 november 2004 We moeten hier niet de S1 met de S3 gaan vergelijken. Ook de vergelijking met de huidige S2 gaat niet op, want dat is een heel ander systeem. Gewoon een zuil. Ik had enige tijd geleden mijn zinnen gezet op een paar S1 of S2. Die had ik beluisterd bij een kennis (S1) en op een beurs (S2). Maar de S1 was moeilijk tweedehands te krijgen in goede staat en dan vaak nog duur. Heb zelfs Don nog een bod gedaan omdat ik wist dat hij ze niet mooi vond, maar hij is er terecht niet op ingegaan. De S3 kreeg ik aangeboden voor een redelijke prijs (450,- Euro per set) en die heb ik beluisterd, maar ik vond ze niets bijzonders. Het karakteristieke prachtige laag een zijden hoog, de perfecte balans van met name de S1 hebben ze niet. 500 Euro,- vind ik absoluut een te hoge prijs voor deze luidsprekers die nogal wat ouderdomskwalen hebben. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 6 november 2004 Report Share Posted 6 november 2004 We moeten hier niet de S1 met de S3 gaan vergelijken. Ook de vergelijking met de huidige S2 gaat niet op, want dat is een heel ander systeem. Gewoon een zuil. Ik had enige tijd geleden mijn zinnen gezet op een paar S1 of S2. Die had ik beluisterd bij een kennis (S1) en op een beurs (S2). Maar de S1 was moeilijk tweedehands te krijgen in goede staat en dan vaak nog duur. Heb zelfs Don nog een bod gedaan omdat ik wist dat hij ze niet mooi vond, maar hij is er terecht niet op ingegaan. De S3 kreeg ik aangeboden voor een redelijke prijs (450,- Euro per set) en die heb ik beluisterd, maar ik vond ze niets bijzonders. Het karakteristieke prachtige laag een zijden hoog, de perfecte balans van met name de S1 hebben ze niet. 500 Euro,- vind ik absoluut een te hoge prijs voor deze luidsprekers die nogal wat ouderdomskwalen hebben. Jelte Nou ik heb de kappa 9 gehad waar ik toch gerust van mag stellen dat het hoog en midden ongevenaard is in de prijsklasse waaron ze verkeren. Ik heb ze beluistert en nu hier staan de synthese 3...het hoog en midden is prachtig...alleen moet jewel zorgen dat je versterking fatsoenlijk is. En nogeens iets de SYNTHESE 1,2,3....zijn qua opbouw PRECIES hetzelfde...allen wat meer de hoogte in wat weer voordelen met zich meebrengt in het transmissielijn principe ]dieper laag] de 1 heeft een extra toner die zorgt voor iets meer staging..de twee is indentiek aan de 3 op een paar 15cm hoger [dus transmissielijn iets dieper laag] ELke toner die in de 1,2,3 zit zijn indentiek qua grote en type...hety laag van de 3 is het minste mee-eens. Maar nu niet aankomen dat de 1 en 2 totaal anders zijn...ze zijn allen evenbreed en even diep als de 3...en units indentiek. PS de 1 en 2 hebben meer acousticards thats all en dieper in het laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Wat is een normale prijs voor een set Synthese1? Ik heb toevallig vandaag een set gekocht. En ik moet zeggen dat het wel een sprong vooruit is in vergelijking met de IMF tls 80 die ik ook heb. Hoog veel beter en stereo beeld enorm verbeterd. Je bent wel een smak geld kwijt maar je krijgt er ook wat voor terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Syntese 1 is een geweldige speaker, kzou er prima mee kunnen leven Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 De oude synthese 1 waren 12000 gulden. De nieuwe nu 12000 euro. Deze hebben het midden kolom met een motor draaibaar. Ook is de box qua geluid iets anders. Wat betreft de synthese 1 2 en 3 voor het geluid zit er toch wel verschil in. Ondanks de zelfde units. Je herkent wel het karakter maar als je van de 3 naar de 2 gaat klinkt het toch anders. Ik denk dat er verschil in het filter zit. Ook de afstand van midden toner en tweeter verschilt. Met de 1 is dat verschil helemaal groot. Ik heb zelf de 1 gehad en een familie de 3. Bij de 1 zit nog meer lucht om de instrumenen. Ook heb je bij de 1 meer de live ervaring. Mits je de juiste versterker er op zet. Toch zijn het allemaal goede speakers zeker voor de prijs waarvoor je ze nu tweede hands kan kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Wat is een normale prijs voor een set Synthese1?Ik heb toevallig vandaag een set gekocht. En ik moet zeggen dat het wel een sprong vooruit is in vergelijking met de IMF tls 80 die ik ook heb. Hoog veel beter en stereo beeld enorm verbeterd. Je bent wel een smak geld kwijt maar je krijgt er ook wat voor terug. Laat me raden jij hebt die gekocht [1750euro] stonde ze tekoop al heeeeel lang trouwens. De man begon bij 3000euro. De synthese 1 en 2 prijzen kloppen niet echt meer omdat synthese nieuwere versies uitbrengen [met voornamelijk filtermods enz] die zijn erg duur. Als je nog een oude synthese hebt is 1750 behoorlijk...1500 zou een betere prijs zijn in mijn ogen maar dat is ieder voorzich natuurlijk. Oww ik weet natuurlijk niet zeker of dat jij de synthese 1 [met rode midden/hoog colom gekocht hebt] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 We moeten hier niet de S1 met de S3 gaan vergelijken. Ook de vergelijking met de huidige S2 gaat niet op, want dat is een heel ander systeem. Gewoon een zuil. Ik had enige tijd geleden mijn zinnen gezet op een paar S1 of S2. Die had ik beluisterd bij een kennis (S1) en op een beurs (S2). Maar de S1 was moeilijk tweedehands te krijgen in goede staat en dan vaak nog duur. Heb zelfs Don nog een bod gedaan omdat ik wist dat hij ze niet mooi vond, maar hij is er terecht niet op ingegaan. De S3 kreeg ik aangeboden voor een redelijke prijs (450,- Euro per set) en die heb ik beluisterd, maar ik vond ze niets bijzonders. Het karakteristieke prachtige laag een zijden hoog, de perfecte balans van met name de S1 hebben ze niet. 500 Euro,- vind ik absoluut een te hoge prijs voor deze luidsprekers die nogal wat ouderdomskwalen hebben. Jelte Wel grappig trouwens ik las hier ergens foamranden...de mids en highs hebben gecoate foamranden die niet wegrotten wat je ook doet...dus waar die wijheid vandaan komt weet ik niet Uhhm de synthese 2 is hetzelfde principe als de 1 en drie....2 tot 3weg met 1weg tl subs...Dusse dat gewoon zuil verhaal kan ik niet echt plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 [ Jelte Wel grappig trouwens ik las hier ergens foamranden...de mids en highs hebben gecoate foamranden die niet wegrotten wat je ook doet...dus waar die wijheid vandaan komt weet ik niet Uhhm de synthese 2 is hetzelfde principe als de 1 en drie....2 tot 3weg met 1weg tl subs...Dusse dat gewoon zuil verhaal kan ik niet echt plaatsen Wat je nu zegt is dus echt niet zo. De mid hoog unit van de synthese 1 heeft een normale foam ophanging en deze was bij mij vergaan bij 1 exemplaar. Exact dezelfde units zijn gewoon te koop bij S&C alleen staat er dan geen sticker over de seas aanduiding heengeplakt. De laag unit in de console heb je in 2 uitvoeringen gehad een met kegel en een zonder ook van seas maar met rubber ophanging. De tweeters heb ik bewust om persoonlijke redenen (klank) vervangen door non fluid types. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts