Jump to content

phono kabel

carl
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij een advies geven over een goede phono kabel (met SME plug) voor een betaalbare prijs (duur is bij kabels niet per definitie goed).

Bedankt ,

Carl

Mijn ervaring, koop een Prefer MGK-18 bij de electroboer, een paar mooie pluggen en je hebt een mooie interlink voor je draaitafel.

Surf naar www.platenspeler.com voor de beschrijving.

gr tifosi

Hoi Carl,

Zal niet gaan. De MGK-18 is te dik om 'm in een SME plug te frotten. Er moeten er dan nl 2 in zo'n SME plug en dat lukt nooit.

Hoewel ik geen fan ben van vdH heeft deze wel een prima phonokabel in hetprogramme. Je kan ook eens op zoek gaan naar een Linn Ekos kabel. Die wordt bij tijd en wijlen ook wel eens los op Ebay aangeboden. Als het iets duurder mag zijn, is HMS wel OK.

Er zijn genoeg kabelboeren die dergelijke kabel in het programma hebben. Zelfs Oehlbach heeft zoiets en is ook niet slecht. Als je een beetje handig bent kun je 'm ook zelf maken. De pluggen zijn los te koop.

BTW, ik heb hier nog eentje an Audio Technica liggen die ik niet meer gebruik. Er hoeven enkel nog een paar RCA pluggen aan. De SME zit er al aan en deze kabel heeft ook een losse aarddraad. RCA, kan ik er nog wel aan zetten. Als je interesse hebt, mail of PB

Wat is er speciaal aan een phono kabel t.o.v. een gewone interconnect?

In feite niks, echter, zo'n SME plug laat niet echt veel ruimte voor kabel. Vandaar dat er meestal een wat dunner "tweelingsnoer" aan zit.

tac.jpg

Hai allemaal,

Misschien nog even wat info. Ik heb een week geleden een nieuwe draaitafel met Graham arm gekocht. De arm heeft een ceramic armbuis. Daar zit een zilveren kabel in. Graham levert de arm niet met een kabel en ik heb nu de kabel van mijn Linn Axis erop zitten. De Linn Axis ben ik echter aan het verkopen.

Ik heb nu twee mogelijkheden:

- een tweedehands Graham armkabel erbij kopen van hetzelfde materiaal als in de arm. Ik heb hem op leenbasis , de prijs weet ik niet.

- een Linn annaloque interconnect met SME plug van 2 meter inkorten. Dat ding is indertijd speciaal voor mij gemaakt want de kabel moest door een buis in de muur. Nu zou ik dat vanwege de lengte nooit meer doen.

Ik twijfel een beetje aan de Graham kabel, misschien wel iets te detailtijk. Ik heb hem er pas een dag opzitten. (ik vergelijk een week de een erop en een week de ander, directe vergelijkingen zeggen me weinig) ). Waarschijnlijk kies ik in ieder geval voor de korte termijn voor het inkorten van de Linn Annaloque. Dat laatste alleen al om financiele redenen want mijn nieuwe draaitafel heeft veel geld gekost. Het aankopen van vinyl heeft nu de eerste prioriteit.

Dat neemt niet weg dat ik aan een alternatieve kabel denk op iets langere termijn. Die moet zeer soepel zijn bij een subchasis. Om eerlijk te zijn Sodeju ben ik een beetje wantrouwend ten opzichte van koper met een laagje zilver eromheen (van den Hull). In ieder geval bedankt voor je AT aanbod. Ik zal ook zeker op E bay gaan kijken.

Overigens kabels of niet mijn nieuwe draaittafelcombinatie (zie profiel) klinkt werkelijk adembenemend. De Benz Wood L2 klinkt detailrijker dan de Glider maar ook vergevinggezinder voor kwalitatief slechtere (?) platen. Er zullen hoop ik geen CD fundamentalisten meelezen, de combinatie klinkt absloluut beter dan mijn Meridian. Mijn dealer heeft deze combinatie zelf en beweert dat na inspelen de zaak nog beter wordt. Hij heeft overigens een Hovland kabel. Hij weet veel van draaitafels en verkoopt ze nogal, maar hij heeft ook geen selectie phonokabels in zijn zaak (de Graham die ik te leen heb is van hemzelf).

Kortom nog wat werk aan de winkel. In ieder geval zijn alle suggesties welkom. Iemand wel eens de Cardas Neutral reference in huis gehad - net over gelezen op internet. Ook het Duitse blad HiFi en records heeft 19 phono kabels getest, dat ga ik eens even opzoeken. Ik houd jullie op de hoogte.

Annaloge groet,

Carl

Beste Carl,

Ik had nog niet gelezen dat je een andere draaitafel hebt. In het geval van een subchassis speler, vergeet dat snel mijn AT aanbod. Deze kabel is erg zwaar en stug. Ik had 'm eerst op mijn Syncro en daar was het lastig mee spelen, omdat hij geen haakse SME plug eraan heeft maar een rechte. Als de draaitafel dan midden op het rek stond, werd deze door de kabel omhoog gedrukt, waardoor alles scheeft kwam te staan. Ik moest dus schipperen met de positie van de Syncro op het rek.

Hoe graag ik de kabel dan ook wel weg wil doen, is het geen optie voor jou.

Verstandig lijkt het me wel om de Linn aan te passen. Deze kabel heb je al in je bezit en je weet wat deze kan. Upgraden is tzt altijd nog mogelijk.

Het kabelprobleem is ook opgelost. Ik heb de twee meter Linn Analoque interconnect (met SME plug en Linn plugjes) tot een meter ingekort en het klinkt weer opvallend beter (meer oempf) . Ik denk dat ik aan het overblijvende stuk, nieuwe plugjes laat zetten dan kan ik die via de Lehmann naar de voorversterker laten lopen - wie weet.

Kent iemand overigens de Linn Analoque intreconnect?

Groet,

Carl