Jitze Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Momenteel ben ik aan het experimenteren met een voeding voor een platenspeler met synchroon motor, zulk een motortje neemt een vermogen op van plm. 1 Watt. Dit soort motoren wordt gevoed rechtstreeks uit het lichtnet op 230 V, waarbij een weerstand voor de noodzakelijke verlaging van de spanning wordt ingezet en een condensator om 'm de juiste richting te laten draaien, of je neemt een lagere weerstand en zet er een trafo voor om de spanning terug te brengen. Nu is er een fabrikant van audio apparatuur die mij wil laten geloven dat ik een trafo van 430 VA zou moeten inzetten, is er iemand die mij kan vertellen waarop dit gebaseerd zou kunnen zijn ? In mijn experimentje draait het motortje keurig op een trafootje van 50 VA, welk nog steeds een factor 50 groter is dan het afgenomen vermogen. De voeding welke deze fabrikant op de markt zet bestaat uit een trafo, een weerstand en een condensator in een mooi kastje, alles bijelkander weegt dit dik een kilo of 3, waarvoor ruim 1000 Euro dient te worden neergeteld. Als mogelijke verklaring kan ik hooguit bedenken dat het best lastig is de consument te laten geloven dat een kastje van nog geen kilo zulk een bedrag zou moeten kosten. Daarnaast wordt deze voeding voorgesteld als een alternatief voor de Linn Lingo, welke zo rond de 1400 euro zou moeten kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Er is natuurlijk een verschil tussen een spanning uit een trafe, en een uit een electronsche voeding. Waar het om gaat is dat de sinusvorm zo nauwkeurig mogelijk is. Dan draait het motortje het best. Een omwenteling van de motor (waarschijnlijk 4 polig) heeft twee keer een sinus nog om die omwenteling te kunnen maken. Een tweepolige Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 november 2004 Report Share Posted 15 november 2004 Hoe gaat 't met de experimenten Jitze...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juli 2016 Report Share Posted 21 juli 2016 (edited) Hoe gaat 't met de experimenten Jitze...?? Jitze is waarschijnlijk nog aan het experimenteren Hans. Als ik het goed begrijp heeft een betere voeding bij de TD 320 geen zin. Bij de TD 160 zorgt die voeding voor een nauwkeuriger 50 Hz en zou het wel zin hebben. Edited 21 juli 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 Bij de Garrard 301 heeft het zeker zin,dat hebben enkelen onder ons ervaren met de Power Supply van Hanze hifi. Maar om nu e1500 uit te geven aan een Power supply vind ik heel veel te veel. Wat zijn de alternatieven. De Garrard motor consumeert maximaal 16 watt en loopt het mooist op 50 hertz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 Die 1500 is eigenlijk ook veel te veel commercieel gezien. Aan de andere kant zijn dit one-offs met heel veel handwerk en arbeidsuren die je betaalt. Hier ligt ook nog een zelfbouw project op de plank voor zo'n nauwkeurige voeding. Daar zitten echt al veel uren in die zich nooit terug betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 november 2016 Report Share Posted 17 november 2016 Ja,tijd is duur zeker voor een bedrijf. En zoveel zullen er niet van verkopen,dus vragen ze een forse prijs. Toch zijn er wel goedkopere voedingen te koop. De vraag is dan of die ook geschikt zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Zolang de voeding analoog is het goed maar als pwm is het waardeloos want hij tast het geluid aan. Mvg wol Mag een analoge PWM dan wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Stel dat je een instelbare voeding hebt tot 300 volt,die stel je in op 220 heb je dan automatisch 50 hertz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Nope dat kan zelfs gelijkstroom zijn. De 50 hz komt uit het lichtnet en is een vaste frequentie. Wat nu eigenlijkbde truuk is om een zuivere sinus te krijgen. De eerder genoemde apparaten doen dat door eerst gelijkstroom te maken. En daarvan wordt dan een frequentie van 50 hz gemaakt en versterkt zo dat er voldoende spanning is om weer op 230V te komen. Soms wordt daar dan nog een extra trafo voor gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 (edited) Stel dat je een instelbare voeding hebt tot 300 volt,die stel je in op 220 heb je dan automatisch 50 hertz. Wat bedoel je hiermee? Het lichtnet zelf is uiteraard 50Hz, daar valt weinig aan te schroeven. Frequentie en spanning voor de motor stel je onafhankelijk in bij zo;n externe voeding normaliter. Wel is het zo dat met oplopende frequentie je ook een oplopende spanning nodig hebt bij een asynchrone motor zoals in een Lenco, EMT of Garrard. Maar dat gaat alleen spelen als je met de frequentie van 33 1/3 naar 45 toeren wilt schakelen i.p.v. een pully of tussenwiel. Voor simpel fijn regelen maakt het weinig uit. Een goede elektronische voeding doet dat automatisch. Edited 18 november 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Ik vraag maar wat ik denk,ik ben niet technisch. Er zijn mensen die een variac als stabiele voeding gebruiken,dat las ik in een of ander topic van een buitenlands forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Ok, maar met een variac regel je alleen de spanning. De spanning wordt daar niet schoner van of zo en daarmee gaat het ook niet stiller of beter lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Dan is dat geen optie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 (edited) Nee, dat is geen optie. W.m.b. is er niet veel wat je kunt doen Peter. Het lichtnet is helemaal zo slecht nog niet. Qua frequentie is het erg stabiel en qua storing? De vrij zware motoren in jouw DT filteren dat een heel eind weg. Edited 18 november 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Dat neem ik wel van je aan,maar de Power Supply van Hanze hifi deed het toch nog wat beter klinken. Zonder klinkt het ook best goed hoor maar de psu geeft iets extra's. Niet iets om wakker van te liggen maar het is wel leuk om dat erbij te hebben. Inmiddels heb ik iemand bereid gevonden om er voor mij een te bouwen naar hetzelfde principe,dat is een stuk goedkoper. Een regenerator die de netvervuiling er uit filtert de spanning opnieuw opbouwd en de Garrard motor op 50 hertz laat draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2016 Report Share Posted 18 november 2016 Leuk! Vast die andere Tilburger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Leuk! Vast die andere Tilburger? Nee,die niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Wat een variac doet is niet anders dan wat de scheidingstrafo van Douglas deed afgelopen zaterdag. Wat dat deed heb je zelf kunnen ervaren, maar het veranderd niets aan de instabiliteit van de sinus. Ik speel hier met een Transrotor Fein. Dat is een microporcessor gestuurde regelaar, die echter alleen voor 15-18V motoren is. Tegenwoordig levert Transrotor dergelijke motorsturingen op basis van een Wienbrug oscillator. Die zijn analoog en je krijgt en een hele mooie stabiele sinus uit. Helaas ook alleen maar voor 16Vac motoren. Voor mijn Thorens met 16Vac motor gebruik ik een Project Speedbox S. Ook die is alleen voor dat soort motoren. Er zijn wel sturingen die geschikt zijn voor 230V motoren. Die dnigen van Linn (Valhalla en Lingo) kunnen, maar die zijn duur of niet meer te vinden. Music Hall heeft de goedkopste voor hogere spanning motoren. Die kost $200, maar die is gemaakt voor het Amerikaanse net (115V). En dan heb je nog de Project Spedbox DS. Die kan zowel 16V als ook 230V motoren aansturen. Dit zit net boven de €400. Ik heb geprobeerd om via een trafo de spanning van de Speedbox weer op te krikken naar 230V en zo een oude Thorens aan te sturen, maar dat werkt niet goed. 33rpm kan nog net (stabiel is echter anders), maar 45 werkt voor geen meter. Waardoor dat komt weet ik niet, De meeste sturingen werken wel op die manier dat de 33rpm gewoon 50Hz levert, maar voor 45rpm wordt de frequentie naar 67Hz gezet. Dan hoef je de snaar niet op een andere poelie te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Zoals gewoonlijk zijn er nogal variaties,ik moet wel opletten wat ik koop. De voeding van Douglas deed ook wel iets,maar klankmatig niet zo veel als de Power Supply. Maar ja,ik ben nu aan het draaien en vraag mij af zal ik het wel doen,het klinkt zo ook heel behoorlijk. Van de andere kant heb ik nu de kans voor niet al te veel geld er een te laten bouwen met vu metertje en al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Leuk! Vast die andere Tilburger? Wanneer je Jerry bedoeld... ik heb begrepen dat die niet meer in Tilburg woont. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 Een Linn Valhalla voeding wordt regelmatig gebruikt aangeboden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 En is die ook geschikt voor een 301? Op mp staat een dye Michell voeding alleen geschikt voor draaitafels van dat merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 En is die ook geschikt voor een 301? Op mp staat een dye Michell voeding alleen geschikt voor draaitafels van dat merk. Dat weet ik niet Sodejuu, vermelde dat de Valhalla voor 230V geschikt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2016 Report Share Posted 19 november 2016 (edited) Wat een variac doet is niet anders dan wat de scheidingstrafo van Douglas deed afgelopen zaterdag. Wat dat deed heb je zelf kunnen ervaren, maar het veranderd niets aan de instabiliteit van de sinus. Ik speel hier met een Transrotor Fein. Dat is een microporcessor gestuurde regelaar, die echter alleen voor 15-18V motoren is. Tegenwoordig levert Transrotor dergelijke motorsturingen op basis van een Wienbrug oscillator. Die zijn analoog en je krijgt en een hele mooie stabiele sinus uit. Helaas ook alleen maar voor 16Vac motoren. Voor mijn Thorens met 16Vac motor gebruik ik een Project Speedbox S. Ook die is alleen voor dat soort motoren. Er zijn wel sturingen die geschikt zijn voor 230V motoren. Die dnigen van Linn (Valhalla en Lingo) kunnen, maar die zijn duur of niet meer te vinden. Music Hall heeft de goedkopste voor hogere spanning motoren. Die kost $200, maar die is gemaakt voor het Amerikaanse net (115V). En dan heb je nog de Project Spedbox DS. Die kan zowel 16V als ook 230V motoren aansturen. Dit zit net boven de €400. Ik heb geprobeerd om via een trafo de spanning van de Speedbox weer op te krikken naar 230V en zo een oude Thorens aan te sturen, maar dat werkt niet goed. 33rpm kan nog net (stabiel is echter anders), maar 45 werkt voor geen meter. Waardoor dat komt weet ik niet, De meeste sturingen werken wel op die manier dat de 33rpm gewoon 50Hz levert, maar voor 45rpm wordt de frequentie naar 67Hz gezet. Dan hoef je de snaar niet op een andere poelie te zetten. Al wat je hier noemt is voor kleine synchroon motortjes van een watt of 3 en dan meestal ook nog voor een specifiek type. In een Garrard of Lenco zit een asynchrone motor van vrij fors formaat die op 220V enkelfase draait en een vermogen van een watt of 10 of meer vraagt. Dat ga je daar gewoon niet mee aan sturen. Een microprocessor gestuurde voeding is wel een stuk stabieler en nauwkeuriger dan een Wienbrug voeding. Mijn eigen voeding is instelbaar in stapjes van 0,01% en heeft een stabiliteit van 0,0001%. Ongeveer 500x beter dan het lichtnet. Met een microcontroller kun je het in feite zo stabiel maken als je het wilt en bovenstaande is al ver voorbij wat je waarnemen kunt. Edited 19 november 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts