GEert Bam Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Heb pas mijn eerste stappen gezet in de hifi wereld maar, wat is de beste manier om mijn pc aan te sluiten op de versterker ? Welke kabel? welke uitgang? want ik zou deze willen gebruiken als muziek server. en zou de best mogelijke kwaliteit van mijn muziek willen hebben. Heb al een paar mogelijkheden gezien op internet: o.a : http://www.vego.nl/xitel/02/02.htm Alvast bedankt Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Heb pas mijn eerste stappen gezet in de hifi wereld maar,wat is de beste manier om mijn pc aan te sluiten op de versterker ? Welke kabel? welke uitgang? want ik zou deze willen gebruiken als muziek server. en zou de best mogelijke kwaliteit van mijn muziek willen hebben. Heb al een paar mogelijkheden gezien op internet: o.a : http://www.vego.nl/xitel/02/02.htm Alvast bedankt Geert Kun je eerst nog wat meer vertellen over je installatie? Wat voor een geluidskaart heb je, welke uitgangen zitten daarop, welke versterker heb je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
GEert Bam Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 De versterker die ik heb is de marantz SR5500 ( boxen b&w 600 reeks) met analoog in/uit digitaal optisch in/uit digitaal coaxiaal in/uit geluidskaart soundblaster -- Live! 24-bit -- met een digitale uitgang Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 7 november 2004 Report Share Posted 7 november 2004 Ik zie dat je een Marantz SR5500 heb... die gebruik je dan denk ik voor surround weergave? Zo ja, dan prik je m dus in de optisch in van de receiver. Andere eind van de kabel in de optisch uit van je geluidskaart. Ik neem aan dat dat op je geluidskaart zit? Ik heb zelf een SB Audigy 2, daar zit een speciale optische aansluiting op. Je moet dan een speciaal kabeltje bestellen bij creative, anders gaat je digitale geluid naar je receiver nooit werken namelijk Om het surround geluid door je receiver te laten decoden moet je in je "Device Controls" (dit vind je onder AudioHQ in je configuratiescherm van windows) op SPDIF zetten. Met deze setting geef je aan dat je geluidskaart niet meer de surround decoding voor zijn rekening neemt. Je stuurt nu een ruw (digitaal) signaal naar de receiver die daar vervolgens uiteen wordt gerafeld tot surround geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GEert Bam Posted 7 november 2004 Author Report Share Posted 7 november 2004 Ik heb een gewone soundblaster live kaart daar zit geen optische uitgang uit op. maar wel een gewone digitale uitgang (mini-jack) de bedoeling is dat ik gewoon mijn muziek (die perfect geript is) kan laten afspelen via de pc en geen films of 5.1.. aansluiten is geen probleem maar dan gaat hij altijd door de equlizer van de speler dit is wat ik wil vermijden ik zou een ruw digitaal signaal tot daar willen krijgen zoals je al vermelde ... misschien is dit dan toch de beste oplossing ? http://www.vego.nl/xitel/02/02.htm alvast bedankt voor de reacties Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Het meest eenvoudig en 'niets mis mee' is een kabeltje die van 3.5mm (line out van de sblive) naar 2x tulp gaat, in een vrije line in op de versterker. De equalizer van de speler kan je toch uitschakelen of 100% vlak zetten? Zolang je de media speler maar neutraal zet en ook niet in EAX met reverb of badkamer effect speelt krijg je gewoon het bedoelde signaal uit de geluidskaart hoor Je zou de no-nonsense speler Foobar eens kunnen proberen, of een oudere versie van WinAmp (2.9x). Ik zie geen betere manier om 't te doen.. Waar je meer aan hebt is het stil maken van de computer! De interlink tussen pc en stereo kostte me nog geen 10 euro. De pc stil maken (echt stil!) zodat ik geen gezoem / gefluit hoor bij stille stukjes film of muziek kostte uiteindelijk een hoop moeite en een euro of 50, maar DAT was nu eens een goede investering (en erg leuk om te doen) Niels PS: http://www.foobar2000.org/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Het meest eenvoudig en 'niets mis mee' is een kabeltje die van 3.5mm (line out van de sblive) naar 2x tulp gaat, in een vrije line in op de versterker. De equalizer van de speler kan je toch uitschakelen of 100% vlak zetten? Zolang je de media speler maar neutraal zet en ook niet in EAX met reverb of badkamer effect speelt krijg je gewoon het bedoelde signaal uit de geluidskaart hoor Je zou de no-nonsense speler Foobar eens kunnen proberen, of een oudere versie van WinAmp (2.9x). Ik zie geen betere manier om 't te doen.. Waar je meer aan hebt is het stil maken van de computer! De interlink tussen pc en stereo kostte me nog geen 10 euro. De pc stil maken (echt stil!) zodat ik geen gezoem / gefluit hoor bij stille stukjes film of muziek kostte uiteindelijk een hoop moeite en een euro of 50, maar DAT was nu eens een goede investering (en erg leuk om te doen) Niels PS: http://www.foobar2000.org/ Inderdaad lijkt me dat ook de beste optie. Stiller maken van de pc is wel een voorwaarde, vanwege de herrie van de ventilatoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ik heb een gewone soundblaster live kaart daar zit geen optische uitgang uit op.maar wel een gewone digitale uitgang (mini-jack) Prachtig. Koop een digitale kabel met aan de ene kant een mini-jack en aan de andere kant een tulp. Ik heb ze gezien bij de Mediamarkt voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Als je echt goed geluid wil is dat geen optie hoor. Eenvoudig is het wel, maar de DAC's op de SB zijn niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bas vg Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 hoi, wat is dat precies, coaxiaal en optisch en wat is het verschil tussen die 2? mvg Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 hoi, wat is dat precies, coaxiaal en optisch en wat is het verschil tussen die 2? mvg Bas Coaxiaal is een term die wordt gebruikt voor een elektrische digitale uitgang. Je gebruikt daarvoor een coaxiale kabel, vandaar... Optisch is een term die wordt gebruikt voor een digitale uitgang die licht gebruikt als signaal. Het elektrische signaal wordt daarvoor in de geluidskaart (of cd/dvd-speler) eerst omgezet naar een optisch signaal en dan via een glasvezelkabeltje 'vervoerd' naar (surround-)versterker, die het optische signaal dan weer omzet naar een elektrisch signaal en die dat elektrische signaal vervolgens van digitaal naar analoog omzet. Optisch is dus een beetje een suf. Je zet een elektisch signaal om naar optisch om het vervolgens weer elektrisch te maken. Niet echt logisch dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ik heb nu al 5 jaar een soundblaster live op m'n 'echte' versterker aangesloten. (gewoon analoog interlinkje) De kwaliteit valt me niet tegen. Het is vast niet de beste bron maar voldoet ruim voldoende ook als ik er echt even voor ga zitten. Daar komt mijn 'stille pc' argument om de hoek kijken. Ik kan wel de beste geluidskaart in een pc stoppen. Met standaard voeding, processor & grafische kaart koeling en een harde schijf of 2 breng ik erg veel achtergrondlawaai met irritante niet constante frequenties de kamer in. Ik weet niet wat beter is, 120 euro voor een Soundblaster Audigy 2 in een standaard systeem of 30 euro voor een SBLive met 90 euro over om Zalman achtig spul te halen, de harde schijf te ontkoppelen van de kast en wat noppenschuim eromheen om de hoge frequenties te dempen.. Eigenlijk weet ik het wel, die laatste oplossing is heerlijk (nadat ook de voeding aangepakt is..) Je ziet het vaak, dure componenten, of, erger nog, kabels en dan de speakers ergens achter het gordijn.. Zo'n soort situatie heb je al snel met moderne (hete) pc's en standaardkoeling als het gaat over een geluidskaart in dit geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GEert Bam Posted 8 november 2004 Author Report Share Posted 8 november 2004 Dat is waar van die downsampeling van de Sb Live naar 48 khz zoals aangehaald maar er moet toch een mogelijkheid zijn om het signaal zoals het digitaal is opgenomen perfect weer te geven op de installatie ? Ik bedoel wat is nu de norm om een media server aan te sluiten op uw installatie ? ik vind daar weinig van terug op het internet ... Zoals ik al eerder vermelde is dit nog altijd misschien de beste oplossing Link to comment Share on other sites More sharing options...
GEert Bam Posted 8 november 2004 Author Report Share Posted 8 november 2004 Dat is waar van die downsampeling van de Sb Live naar 48 khz zoals hierboven aangehaald maar er moet toch een mogelijkheid zijn om het signaal zoals het digitaal is opgenomen perfect weer te geven op de installatie ? Ik bedoel wat is nu de norm om een media server aan te sluiten op uw installatie ? ik vind daar weinig van terug op het internet ... Zoals ik al eerder vermelde is misschien dit nog altijd misschien de beste oplossing hier gaat het blijkbaar rechtstreeks ... (bron van http://www.vego.nl/xitel/02/02.htm) Uw computer op uw stereo-installatie aansluiten middels een digitale kabel brengt vele voordelen met zich mee. Doordat het signaal van de computer volledig digitaal naar uw geluidsinstallatie getransporteerd wordt, kan er onderweg geen signaal- en conversieverlies optreden. Daar komt nog eens bij dat de DAC van uw geluidsinstallatie van een veel betere kwaliteit is dan die van de meeste geluidskaarten. Een tweede groot voordeel is dat u absoluut geen last kunt krijgen van massalussen, die een vervelende brom in het geluid introduceren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 maar er moet toch een mogelijkheid zijn om het signaal zoals het digitaal is opgenomen perfect weer te geven op de installatie ? Ja, die mogelijkheid is er, teminste een kaart die een goed digitaal signaal levert. Nogmaals de goedkoopste oplossing is een kaart kopen met de cmi8738 chipset. De standaard geluidskaart van norrod (10 euro) heeft dacht ik deze chipset. Trust 514dx (~50 euro) is een 'luxe' oplossing met zowel spdif coaxiale in / uitgangen als optische in / uitgangen op een extra bracket. Gebruik bij deze kaarten voor digitaal gebruik bij voorkeur de m-audio dio2448 drivers en je hebt een prima spdif in / uitgang. Hoe het uiteindelijk klinkt heeft natuurlijk dan te maken met je huidige d/a converter. Ik weet wel dat m-audio gebruik maakt van prima akm dacs en dat het analoge gedeelte ook niet slecht is. Voor rond de 100 euro koop je zo'n kaart, het zou me niet verbazen dat dit beter klinkt. Maar goed, het is natuurlijk ook wat duurder, in plaats hiervan zou je dit kunnen besteden het geruisloos maken van je pc. Ik ben het er namelijk absoluut ermee eens dat dat dit erg belangrijk is. Edit: ik zie nu pas wat voor versterker je hebt, lijkt me van prima kwaliteit. Ik zou dan ook een goedkope kaart met de cmi8738 kopen. 75 ohm coax kabeltje van 3.5mm jack naar tulp en je bent klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GEert Bam Posted 8 november 2004 Author Report Share Posted 8 november 2004 Ok bedankt dit lijkt me een zeer goed oplossing ik ga dat dan ook proberen en laat zeker iets weten hoe klinkt.. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bas vg Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 sommige cd-spelers hebben ook een digital in/out, als je deze gebruikt inplaats van analog out sla je dan als het ware de DAC over? mvg Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 sommige cd-spelers hebben ook een digital in/out, als je deze gebruikt inplaats van analog out sla je dan als het ware de DAC over? mvg Bas Niet 'als het ware' maar 'echt waar' Het is hetzelfde signaal dat anders de DAC in zou zijn gegaan... Overigens hebben de meeste cd-spelers een digitale uitgang (dan wel optisch, dan wel coaxiaal, dan wel beide)... Dat gaat natuurlijk nog steeds wel ergens een DAC in, maar niet meer in de cd-speler. Of het er beter van wordt, ligt aan de DAC waar het dan wel door gaat. Dat kan een ingebouwde DAC in een versterker/receiver zijn, maar ook een losse DAC... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bas vg Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 oke, maar omdat het ook een input is kan je de speler dus ook gewoon als losse DAC gebruiken? btw, hebben de meeste ''standaard geluidskaarten'' in een pc ook een coax uitgang? mvg Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 oke, maar omdat het ook een input is kan je de speler dus ook gewoon als losse DAC gebruiken? mvg Bas ALS het een input is wel ja. Ik weet niet welke speler jij hebt, maar de meeste spelers hebben alleen een digitale uitgang, geen digitale ingang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bas vg Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 nou, achterop de speler staat er: digital in/out Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 nou, achterop de speler staat er: digital in/out Dan zou het moeten kunnen denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bas vg Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 ik wou dit graag weten zodat ik een cd-speler als dac zou kunnen gebruiken op de pc met het opnemen van kazaa want meestal zit er nogal wat ruis op de bandjes als ik van de pc opneem. maar dan weeet ik eigenlijk nog niet of dit echt helpt, iniedergeval bedankt voor de reacties. mvg Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts