Guest Kraus vonBentinck Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Ik verbaas me hier toch wel een beetje.We zijn bereid flink geld neer te tellen ,ik ken er tenminste enkelen, voor een voor versterker ,die in feite niks anders doet dan het verkeer regelen en verzwakken. Moet er een onderdeel worden aangeschaft wat werkelijk moet zorgen voor versterking, en correctie dan gaat de hand op de knip. M.a.w. een miniscuul signaaltje zonder misvorming naar het eindpunt te transporteren is gemakkelijker dan een 2V signaal verzwakt naar je eindversterker te krijgen??? Ik heb niet het idee dat de technische moeilijkheidsgraad de bepalende factor is voor de prijsstelling maar dat de prijzen meer het gevolg zijn van de doelgroep: kapitaalkrachtige 40/50ers in een niche-markt. Voor de consument is het daar een zware dobber value for money te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Is het trouwens niet het allerbelangrijkst dat een phono-pre past in de rest van de set? En dan bedoel ik niet alleen het financiele plaatje, maar zeer zeker het muzikale. Het moet zo klinken, dat je een paar uur later nog aan het draaien bent zonder pijn in het dak. Het moet gewoon lekker klinken. En als het dan bij toeval een "goedkope"is, so be it. En dan vind ik de prijs een ondergeschikte rol spelen. Er zijn zoveel keuzes, gewoon een paar gaan beluisteren. En dan voor een langere tijd, omdat het een behoorlijke tijd kost voordat ze zijn ingespeeld. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Is het trouwens niet het allerbelangrijkst dat een phono-pre past in de rest van de set?En dan bedoel ik niet alleen het financiele plaatje, maar zeer zeker het muzikale. Het moet zo klinken, dat je een paar uur later nog aan het draaien bent zonder pijn in het dak. Het moet gewoon lekker klinken. En als het dan bij toeval een "goedkope"is, so be it. En dan vind ik de prijs een ondergeschikte rol spelen. Er zijn zoveel keuzes, gewoon een paar gaan beluisteren. En dan voor een langere tijd, omdat het een behoorlijke tijd kost voordat ze zijn ingespeeld. Frank. Helemaal gelijk; maar omdat op dit terrein de logica van duurder is beter al helemaal niet opgaat, is de oplossing van "gewoon een paar gaan beluisteren" geen eenvoudige opgaaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Is het trouwens niet het allerbelangrijkst dat een phono-pre past in de rest van de set?En dan bedoel ik niet alleen het financiele plaatje, maar zeer zeker het muzikale. Het moet zo klinken, dat je een paar uur later nog aan het draaien bent zonder pijn in het dak. Het moet gewoon lekker klinken. En als het dan bij toeval een "goedkope"is, so be it. En dan vind ik de prijs een ondergeschikte rol spelen. Er zijn zoveel keuzes, gewoon een paar gaan beluisteren. En dan voor een langere tijd, omdat het een behoorlijke tijd kost voordat ze zijn ingespeeld. Frank. Helemaal gelijk; maar omdat op dit terrein de logica van duurder is beter al helemaal niet opgaat, is de oplossing van "gewoon een paar gaan beluisteren" geen eenvoudige opgaaf. Hoi Kraus, ook mee eens. Maar je zult op een gegeven moment toch een aantal favorieten moeten gaan beluisteren. Om gewoonweg de "beste" te nemen is al helemaal een onmogelijke opgaaf. En ik zie het bijna het zelfde als de aankoop van een nieuwe auto. Er zijn in een bepaalde klasse genoeg keuzes te maken. Zo speelt je eigen smaak mee, dus kunnen er een behoorlijk aantal afvallen. Ook speelt de beurs mee, dus vallen er weer een aantal af. Ook geld dit bij de phonotrappen. Er blijft altijd een select gezelschap over waaruit een keus is te maken. En volgens mij is er bij Haudio wel een regeling te treffen, dat je er een of meer mag beluisteren. En een phonotrap met meerdere instellingen is heel mooi, maar als je de goede instelling hebt gevonden verander je niet zo veel meer. Dus een dure trap met tig instellingen kan misschien weer wegvallen tegenover een mooie (lees goedkopere) trap met minder ( maar wel de goede) instelling(en), en klank uiteraard. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Een goed loopwerk en een mooie arm zijn bij uitstek de duurzame elementen in een draaitafelcombinatie. In dit opzicht is Carl, zo lijkt mij, "klaar". Het element is het meest vluchtige bestanddeel. Een week na de komst van de nieuwe draaitafel was er al een ander element en daarom is een breed aanpasbare phonotrap volgens mij een must. Hooguit een JA element koop je voor het leven en dan nog ligt het in de aard van het draaitafelbeestje om af en toe eens te experimenteren. Voor de gevraagde prijzen lijken uitgebreide instelmogelijkhgeden mij niets teveel gevraagd. Ik begrijp bijvoorbeeld niet dat op vrijwel geen enkele phonotrap meerdere ingangen zitten voor twee of drie arm/element combinaties. Hans van Liempd heeft gelijk dat de Array in ieder geval qua aanpasbaarheid en bedieningsgemak de meeste andere phonotrappen ver achter zich laat, maar ook bij deze trap is het een kwestie van moeizaam kabels wisselen als je een tweede of derde arm hebt. De meeste betere armen hebben een verwisselbare headshell om gemakkelijk van element te kunnen wisselen. Waarom houden de fabrikanten van phonotrappen daar niet veel meer rekening mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Wat ik zo weet, bied Lehmann de Black Cube Twin aan. Voor twee verschillende combinaties mogelijk. Beide secties zijn volgens mij apart in te stellen. Maar of er meer merken dit aanbieden weet ik niet. Groet: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Ik verbaas me hier toch wel een beetje.We zijn bereid flink geld neer te tellen ,ik ken er tenminste enkelen, voor een voor versterker ,die in feite niks anders doet dan het verkeer regelen en verzwakken. Moet er een onderdeel worden aangeschaft wat werkelijk moet zorgen voor versterking, en correctie dan gaat de hand op de knip. M.a.w. een miniscuul signaaltje zonder misvorming naar het eindpunt te transporteren is gemakkelijker dan een 2V signaal verzwakt naar je eindversterker te krijgen??? Precies.... helemaal mee eens.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 vergeet ook niet Manley labs ($7000, the ultimate volgens stereophile) Acoustech Greenwall Brinkman Dynavector Holfi Zyx Aitos Audio Physic Strada Phono Audio Research Ref. Clearaudio Electrocompaniet ECP Mission Cyrus Phono Plinius Jarrah Silvaweld Phono Trigon MvG, Haudio Allemaal zeer de moeite waard. Er is nu eenmaal meer keus dan je ooit kunt maken. Beste , Nog een paar meer De Phono Pre van Lehmann de Silver Cube heeft mij verbaast qua niveau/prijs verhouding. Ook een Sutherland en Manley en vele anderen beluistert , ja ook de Dino en............................... MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
christobal Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Beste Forummers Ik wik nog wat Phonotrapjes toevoegen aan de lange lijst: Aesthetix Rhea, die net als Array gain en impedantie met de afstandsbediening kan regelen en zelfs ermee kan worden gedemagmetiseerd! Phonomena van Musical Suuroundings die diverse (16) gain en load-impedantie (128!) instelmogelijkheden heeft Er is hier ook een Battery Supply voor gemaakt Zelf speel ik met de laatste 2 op een BASIS 1400 draitafel en Graham Robinarm ( met verwisselbare Shell) en MC Benz Glider VDH elemet tot volle tevredenheid Groeten uit ut zuiden CHRISTOBAL Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 (...) een paar honderd euro, zoals Spido verondersteld, zal hij vast niet opbrengen.....denk ik Beste Ruud, "Een honderd euro" schreef ik. Niet: "een paar honderd euro"! Sommigen zijn er echt heel geil op, en die blijven maar doorbieden op ebay. Net zoals bij de oude low-impedance / low-output Ortofon elementen, overigens. Voor MC-30, MC-20, MC-200 types, etc. worden bedragen betaald in de sfeer van "wat de gek d'r voor geeft" om nog maar te zwijgen van de voorhistorische SPU-G en zo. En heus: die spelen - mits de cantilever-ophanging in orde is en de naald er nog is - heel dure moderne types de vullisbak in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 november 2004 Author Report Share Posted 15 november 2004 Hai Kraus en anderen, Net een mailtje naar mijn werk dat ik probeer een afspraak voor de tandarts te maken. Even tijd voor een reactie (met tandpijn). Een draaitafel kopen vond/vind ik heel moeilijk en uiteindelijk ook een beetje een gok. Ik heb er nogal wat gehoord in diverse set ups. Dat is dan gelijk het probleem want je hoort het niet in je eigen set. Ik wilde graag een geveerde draaitafel. Het zou ook een aankoop voor de rest van mijn leven (nog lang) moeten zijn. Dus mechanisch en kwalitatief zeer goed en behoorlijke produktieaantallen wat onderdelen garandeerd op langere termijn. Liefst ook iets in de buurt kopen want uiteindelijk is het een mechanisch ding wat kapot kan gaan. Dan kom je op merken als Avid, Linn, Mitchell en Oracle. Het voordeel van Avid, Mitchell en Oracle is dat ze in de veren hangen in plaats van dat ze erop liggen. Mitchell vind ik vreselijk lelijk en Oracle bleef over. Een paar jaar geleden wilde ik hem al kopen maar het was toen veel te duur. De prijzen zijn inmiddels wat aangepast. Ik wilde hem graag met een Graham arm hebben omdat in zo'n beetje elke test de Oracle de hemel in wordt geprezen met Graham. In eerste instantie was ik bezig met een SME 309 maar die overtuigde me niet en vervolgens kreeg ik de mogelijkheid om een nieuwe Graham 2.0 (oud model) voor een zeer aantrekkelijke prijs te kopen. Geweldig trouwens die arm, op zo'n beetje alle parameters instelbaar. Op de draaitafel zou mijn Benz Glider komen. Kennelijk was daar iets mee en ik kon met geringe bijbetaling een Benz Wood kopen. Vervolgens ben ik nog met armbekabeling bezig geweest. Je begrijpt dat die bij dure armen er niet bijzit. Eerst mijn Linn Axis kabel erop gezet. Maar die Axis ben ik aan het verkopen dus ik moest iets anders. Gelukkig had ik nog een andere armkabel, speciaal door Linn voor mij gemaakt indertijd maar die was wel twee meter lang. Ingekort en vergeleken met de Axis kabel en een Graham kabel. Kortom die ingekorte Linn kabel zit er nu op. Allemaal schunnig veel geld, maar ja met wat moeite kon ik het betalen. De plannen voor de toekomst zijn om financiele redenen beperkt. Ik heb nu een Kimber PBJ kabel tussen de phonotrap en versterker zitten. Ik ga aan de overgebleven Linn kabel plugjes zetten en proberen of dit nog ietsjes beter klinkt. Zo niet kan ik een kabel erbij goed ergens anders gebruiken. Nu de zaak is ingespeeld ga ik kijken of meer/minder naaldgewicht en VTA nog uitmaakt. Siep is bezig met een andere demper op zijn Graham (die van de 2.2 ) en daar ben ik natuurlijk ook in geinteresseerd. Met phonotrappen wil ik ook experimenteren. Daarnaast heel veel vinyl. Tot slot de combinatie klinkt echt heel goed. Het geluid is veel "losser" en zit "hoger" tussen de speakers. Dimensies van stemmen kloppen gewoon wat bij de Axis niet altijd zo was. Soms denk ik dat er ietsjes meer "gewicht" bij kan. Maar de draaitafel is zeer transparant en ik heb nog niet voldoende uitgeprobeerd of dat bij een doorsnee aan opnamen nodig is. Vandaar de Linn kabel (Kimber is wat helder) en experimenten met naaldgewicht en VTA en uiteindelijk misschien de demper van de 2.2 (van de oudejaarsuitkering?). Dat allemaal op zijn Carls, dus zeer langzaam want miskopen kan ik niet betalen. De koop van een phono trap is echt lange termijn. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts