Jump to content

Thiel cs1.6

ctcen
 Share

Recommended Posts

Heeft iemand deze speakers al eens beluisterd?

Ik vond ze goed klinken, heel mooi neutraal met misschien iets te weinig dynamiek.

Groet

Chen

Hallo,

Ik heb ze ook meerdere malen beluisterd en ook de broer CS 2.4 is een bekende. Ik kan beamen dat de CS 2.4 een beter dynamiek gedrag heeft en ook een beter uitgebalanceerde laag weergave. Aangezien het prijs verschil tussen de 2 is de CS 1.6 een uitstekende speaker in zijn prijsklasse.. :)

mvg, PD Hogeterp B)

Hoi Chen,

Twee jaar geleden ongeveer had ik ook een oogje op deze speakers. Vond ze in eerste instantie ook erg mooi klinken en erg neutraal. Zelf vind ik neutraal en ook wel een analytisch geluid belangrijk.

Echter bij wat langer doorluisteren later vond ik ze steeds "neutraler" in de zin van saai worden en dat was voor mij niet de bedoeling.

;)

Ik heb ze net binnen toevallig :D

Ik vind het werkelijk prachtige speakers!

Naar mijn mening de beste speakers die ik ooit beluistert heb... In de prijsklasse uiteraard.

Ze zijn bijna elektrostaat snel en hebben ook bijna net zoveel detail als een elektrostaat in het middengebied.

Qua bass ben ik dik tevreden, ondanks dat sommigen het wat aan de magere kant vinden. Ik vind de bass zeer muzikaal en snel. Ik hoef geen ladingen bass.

Je weet vanzelf wat ik bedoel als je ze hoort...

De bass noem ik gewoon "in balans met de rest".

Het luistert met deze speakers heel nauw hoe je ze plaatst. Zet je ze dichter tegen je achterwand? Dan neemt je bass toe.

Schuif je ze iets meer naar voren, dan wordt je bass iets minder, maar wel strakker.

Het midden is ontzettend open en transparant. Stemmen klinken zo onwijs realistisch. Het is net of er iemand voor je staat.

Qua hoog is het werkelijk fabelachtig. Zoveel detail als met deze speakers krijg je bijna niet met anderen. Je hoort elk kuchje en elke voetschuif in een concertzaal.

Ik heb een normale kamer waar ze in staan. Ik vind de speakers al aardig groot.

In vegelijking met de andere Thiel speakers zijn ze de kleinste :P

De soundstage die door deze Thiels word neergezet staat totaal niet in verhouding met de grote van de speakers. Zo groot en diep...

Het is net of de speakers er niet staan. Het geluid komt los van de speakers. Er staat een totale 3d orkestbak voor je.

Zo zat ik gisteren naar de Bolero te luisteren (Deutsche Grammophone). De strijkers staan links vooraan, het zware slagwerk staat achterin de zaal. De blazers staan iets rechts van midden. Kortom... zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat wel heel belangrijk is met deze speakers is de apparatuur die je gebruikt.

Je kan niet zomaar deze dingen aan een Sony receivertje hangen...

Ik speel met een Arcam A85 + P85 (poweramp). Deze trekken de Thiels met gemak. Ik hoef de volumeknop nog geen kwart open te zetten voor luisterniveau geluid. Komt door de gevoeligheid van 90db van de Thiels. Let wel op hoeveel je receiver kan hebben qua aantal Ohm. De Thiels vallen soms onder de 4 ohm, 3.2 om precies te zijn. sommige versterkers kunnen dit niet aan en worden heet, met in "protect" schieten als gevolg. Ik heb hier geen last van, de Arcam blijft gewoon koel.

Als bekabeling heb ik voorlopig de Ixos zilver wire eraan hangen. Niet echt een hele bijzondere kabel, maar ik heb nog even geen geld voor andere. Ik dacht aan Cardas of MIT kabels. Maar dan praat je vanaf 500 euro.

Ik kan nog wel uren doorpraten over deze speakers, maar dat is gewoon omdat ik ze gewoon onwijs vind.

Luister zelf en beoordeel!

Chen,

Yep die van mij waren ex-demo. Ze waren net ingespeeld dat ik ze kocht.

Ik merk ook duidelijk dat mijn versterker pas na een half uur "warm" is.

Na een half uur is het net of er een gordijn open gaat. Het geluid krijgt dan een portie meer drive en impact. Het midden en het hoog gaan nog meer open.

Zegt wel wat over de neutraliteit van de speakers...

De Thiels zijn ontzettend eerlijk. Slechte opnames haal je er zo uit.

Goede opnames daarentegen klinken fantastisch. Zoveel dynamiek en snelheid.

Elke keer dat ik ga zitten om te luisteren sta ik weer versteld van het geluid.

Ik verheug me na een dag werken gewoon weer op een luistersessie thuis.

Ik zit nu alleen nog even met luidsprekerkabels... ik heb nu (tijdelijk) Ixos silver-wire bekabeling. Van 16 euro de meter... Klinkt helemaal niet verkeerd.

Maar je krijgt meer rust met goede (duurdere) kabels (Cardas werd mij aangeraden). Ook het midden krijgt nog meer openheid en over het laag weer net meer controle.

Kortom, je moet het horen om te begrijpen. Voorlopig vind ik het even prima zo.

Kabels zijn ook loeiduur...

Heb jij ze ook al binnen? Of besteld?

Waar stuur jij ze mee aan?

Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen!

Ik vind persoonlijk de plaatsing bij een Thiel nog niet zo belangrijk als de aansturing. Thiel vraagt krachtige versterking maar bovenal stabiel.

Vooral omdat ze nogal veel vragen qua belasting ( een Thiel zakt soms wel tot onder de 3 ohm). Niet alle versterkers trekken dit. De 1.6 is wat versterking betreft niet zo kieskeurig als zijn grotere broers ( gevoeligheid van 90 dB).

Zelf heb ik mijn 2.3's een kleine meter van de achterwand staan. Ik ben gelukkig gezegend met een vrij grote huiskamer, zodat dit niet al te grote problemen met de vrouw oplevert. Ik heb mijn Bryston 3B's gebrugd aangesloten. Dus eigenlijk een monoblok per speaker. De 3B's worden ook na lang spelen handwarm.

Maar om even terug te komen op de 1.6, ze klinken net zoals Davidvh al zei schitterend. Heb zelf ook overwogen om mijn Nautilus 804 hierop in te ruilen, totdat de CS 2.3 op mijn pad kwam. Deze klonken net met iets meer drive en met een iets dieper doorlopend laag. Deze 2.3 is van de laatste serie uit 2002. Ze zijn wat specificaties hetzelfde als de 2.4. Alleen is de passieve basdriver bij de 2.4 ovaal en bij de 2.3 rond. Ook is de 2.4 voorzien van 4 spikes en de 2.3 van 3 stuks.

Groet en succes met de aankoop.

Frank. :rolleyes: