cgm Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ik lees net een "artikel" over binding posts van "Tellurion koper", op de voorpagina van deze site. Dat zegt mij helemaal niks. Nu ben ik geen chemicus. Wie weet daar meer van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Gewoon weer een nieuw naampje zodat idioten die ze kopen voor 50 euri weer iets om op te scheppen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ik lees net een "artikel" over binding posts van "Tellurion koper", op de voorpagina van deze site. Dat zegt mij helemaal niks. Nu ben ik geen chemicus. Wie weet daar meer van? Als ik het goed heb is de geleiding die ze bedoelen 320% hoger dan een standaard plug. Een standaard plug is niet van koper gemaakt maar van een legering. Uiteindelijk geleid hun plug dus maar 10,4% slechter dan koper. Helaas heb je er verder niets aan omdat de geleiding van de stekker weinig rol speelt in het geheel. Contactweerstand is veel belangrijker en dus moet je altijd vergulde stekkers gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 november 2004 Author Report Share Posted 8 november 2004 Als ik het goed heb is de geleiding die ze bedoelen 320% hoger dan een standaard plug. Een standaard plug is niet van koper gemaakt maar van een legering. Uiteindelijk geleid hun plug dus maar 10,4% slechter dan koper. Helaas heb je er verder niets aan omdat de geleiding van de stekker weinig rol speelt in het geheel. Contactweerstand is veel belangrijker en dus moet je altijd vergulde stekkers gebruiken. In het stuk staat: Het contact element van de Cablepod is gemaakt van hoog geleidend Tellurion koper, wat 320% beter geleidt dan standaard koper Mijn interpretatie is dat ze vergelijken met puur koper. Dat vergulden is slechter voor geleiding, maar beter tegen corrosie voor zover ik begrijp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Als ik het goed heb is de geleiding die ze bedoelen 320% hoger dan een standaard plug. Een standaard plug is niet van koper gemaakt maar van een legering. Uiteindelijk geleid hun plug dus maar 10,4% slechter dan koper. Helaas heb je er verder niets aan omdat de geleiding van de stekker weinig rol speelt in het geheel. Contactweerstand is veel belangrijker en dus moet je altijd vergulde stekkers gebruiken. In het stuk staat: Het contact element van de Cablepod is gemaakt van hoog geleidend Tellurion koper, wat 320% beter geleidt dan standaard koper Mijn interpretatie is dat ze vergelijken met puur koper. Dat vergulden is slechter voor geleiding, maar beter tegen corrosie voor zover ik begrijp. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar wie weet een super vinding. Desalniettemin bestaat het element Tellurion niet. Ik heb er het meest waarschijnlijke van gemaakt. Blijft natuurlijk een reclame tekst met een beetje waarheid en een beetje van de grote duim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Tellurion: Tellurian \Tel*lu"ri*an\, n. 1. A dweller on the earth. --De Quincey. 2. An instrument for showing the operation of the causes which produce the succession of day and night, and the changes of the seasons. [Written also tellurion.] Wellicht willen ze referen aan het element Tellurium: http://pearl1.lanl.gov/periodic/elements/52.html Dat wordt idd als toevoeging aan koper gebruikt om het beter bewerkbaar te maken. Voor de rest lijkt het me weer een mooi verkooppraatje met weinig inhoud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 november 2004 Author Report Share Posted 8 november 2004 Wellicht willen ze referen aan het element Tellurium: http://pearl1.lanl.gov/periodic/elements/52.html Dat wordt idd als toevoeging aan koper gebruikt om het beter bewerkbaar te maken. Voor de rest lijkt het me weer een mooi verkooppraatje met weinig inhoud. Het lijkt mij ook een verkooppraatje, maar er wordt een claim gedaan over een veel betere geleiding dan met koper. Dus, weten we iets niet of wordt er gelogen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Als ze werkelijk een toevoeging aan koper hebben gevonden wat het 3x beter laat geleiden zou dat revolutie zijn en me dunkt dat ze er dan andere dingen mee gaan maken dan audiofiele plugjes. Dan gaan ze Billy Gaatjes ver voorbij kwa inkomsten. Overigens is er op de site van Eichmann niets van terug te vinden: http://www.eichmanntech.com/ Vreemd ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Als ze werkelijk een toevoeging aan koper hebben gevonden wat het 3x beter laat geleiden zou dat revolutie zijn en me dunkt dat ze er dan andere dingen mee gaan maken dan audiofiele plugjes. Dan gaan ze Billy Gaatjes ver voorbij kwa inkomsten. Ze vergaten te zeggen dat het bij 0.00001 K is Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Ik ken deze luidsprekerklemmen niet, wel de Eichmann Bullet plug. Een onooglijk plugje dat zo op het eerste gezicht niets bijzonders lijkt. Laat die Bullet nu echt een verbetering zijn! Over het algemeen hoor ik nauwelijks verschil tussen standaard RCA Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 november 2004 Author Report Share Posted 8 november 2004 Probeer ze eens. Ik ben er behoorlijk van onder de indruk. Sander Ik heb ze dus geprobeerd. Ze klonken net zo goed als de goedkoopste neppert bij mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Wellicht willen ze referen aan het element Tellurium: http://pearl1.lanl.gov/periodic/elements/52.html Dat wordt idd als toevoeging aan koper gebruikt om het beter bewerkbaar te maken. Voor de rest lijkt het me weer een mooi verkooppraatje met weinig inhoud. Of ook telluur genoemd word inderdaad bijgemengt om metalen bewerkbaar te maken. Telluur is een halfgeleider, dat lijkt me een minder wenselijke eigenschap voor producten waarbij sprake is van contactovergang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Wellicht willen ze referen aan het element Tellurium: http://pearl1.lanl.gov/periodic/elements/52.html Dat wordt idd als toevoeging aan koper gebruikt om het beter bewerkbaar te maken. Voor de rest lijkt het me weer een mooi verkooppraatje met weinig inhoud. Of ook telluur genoemd word inderdaad bijgemengt om metalen bewerkbaar te maken. Telluur is een halfgeleider, dat lijkt me een minder wenselijke eigenschap voor producten waarbij sprake is van contactovergang. Klik eens voor de gein op de link. Het lijkt met geen gezond goedje. Bij (langdurige) blootstelling krijg je zeer slechte adem (knoflookluchtje). Bovendien versnelt het in gesmolten toestand het oxidatieproces van koper (hoe blijft het koper dan goed als je de legering maakt ). Tip: schijn er met en bouwlamp op, dat gaat het spul beter geleiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Denk ook niet dat ze telluur gebruikt hebben maar ze zouden er aan kunnen refereren. Google een op Tellurion. Kom je van alles tegen behalve driedubbel geleidend koper en het heeft bar weinig met elektrische geleiding te maken. De marketeers hebben gewoon een interessant klinkend naampje gebruikt en daar een verhaaltje bij verzonnen lijkt het. Kijk, WBT is ook duur maar rhodium gebruiken i.p.v. goud voor LS-connectors is wel zinvol. Het oxideert ook niet maar het is wel veel harder dan goud en je draait het er dus minder makkelijk van af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 november 2004 Report Share Posted 8 november 2004 Denk ook niet dat ze telluur gebruikt hebben maar ze zouden er aan kunnen refereren. Waarom geen telluur? In mijn encyclopedie wordt de toepassing als toeslagstof in koper om de bewerkbaarheid te vergroten genoemd.Kijk, WBT is ook duur maar rhodium gebruiken i.p.v. goud voor LS-connectors is wel zinvol. Het oxideert ook niet maar het is wel veel harder dan goud en je draait het er dus minder makkelijk van af.Rhodium wordt ook gebruikt in het uurwerk van mechanische horloges, zal ook wel vanwege de mechanische en chemische eigenschappen zijn. Een koperen tellurion: Link to comment Share on other sites More sharing options...
salmacis Posted 13 november 2004 Report Share Posted 13 november 2004 Als de jonge onderzoekers wat verder kijken dan hun neus, zie je dat er veel legeringen mogelijk zijn met koper als basis. Maar ja, het is zo makkelijk om direct alle nieuwe dingen maar weer als marketingtruc te bestempelen. Hier heb je kleine opsomming van wat koperlegeringen. Tellerium koper staat er ook tussen. Copper Copper is one of the most useful of the metals, and probably the one first used. It is found native and in a large number of ores. Its apparent plentifulness is only because it is easy to separate from its ores and is often a by-product from silver and other mining. Copper has a face-centered cubic crystal structure. It is yellowish red in color, tough, ductile, and malleable, gives a brilliant luster when polished, has a disagreeable taste and a peculiar odor. It melts at 1083C and boils at 2310C. Its specific gravity is 8.91, and weight 0.321 lb/in3. It is the best conductor of electricity next to silver, with a conductivity 97% that of silver. The coefficient of expansion is 0.000017 per degree Celsius. The tensile strength of cast copper ranges from 17,000 to 20,000 lb/in2 (117 to 137 MPa) with elongation 49 to 50%. Annealed wrought copper has strength of 32,000 lb/in2 (220 MPa) with elongation 56%, while cold-drawn copper has a tensile strength of 56,000 lb/in2 (386 MPa) with elongation 6%. Busbar copper used in electrical devices has a tensile strength up to 40,000 lb/in2 (275 MPa). Copper does not have the ductility of brass for metalworking, but does not work-harden as rapidly as brass. Pure copper is difficult to cast, as the molten metal absorbs oxygen, forming oxides. Copper is used for electric conductors; for making brasses and bronzes; for sheathing, fittings, and, pipe; and for cast articles. Small amounts of copper are added to some steels to give corrosion resistance. Much of the copper marketed for commercial use as copper contains slight amounts of silicon or other hardener, but even as little as 0.40% arsenic or other impurity will reduce the electric conductivity drastically. Copper is sold in three general grades: electrolytic, lake, and casting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 november 2004 Report Share Posted 13 november 2004 ...Maar ja, het is zo makkelijk om direct alle nieuwe dingen maar weer als marketingtruc te bestempelen. Wat ook door jouw betoog nog eens wordt bevestigd: telluur wordt toegevoegd voor de bewerkbaarheid, niet om de geleidbaarheid te vergroten. Tellerium copper is a free-machining copper containing about 1% Tellerium. It machines 25% more easily than free-cutting brass (free-cutting brass is a leaded brass which contains 3.25% lead). The annealed strength of TeCu is 30,000 PSI (206 MPa) and its electric conductivity is 98% that of copper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 november 2004 Report Share Posted 13 november 2004 Ik lees net een "artikel" over binding posts van "Tellurion koper", op de voorpagina van deze site. Dat zegt mij helemaal niks. Nu ben ik geen chemicus. Wie weet daar meer van? Als ik het goed heb is de geleiding die ze bedoelen 320% hoger dan een standaard plug. Een standaard plug is niet van koper gemaakt maar van een legering. Uiteindelijk geleid hun plug dus maar 10,4% slechter dan koper. Helaas heb je er verder niets aan omdat de geleiding van de stekker weinig rol speelt in het geheel. Contactweerstand is veel belangrijker en dus moet je altijd vergulde stekkers gebruiken. En als je dat dan ziet (geleiding Tellurion Copper = 98% of OFC), steekt dat wel heel erg schril af tegen de beweerde 320% die Eichmann er zelf van maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 november 2004 Report Share Posted 13 november 2004 Als de jonge onderzoekers wat verder kijken dan hun neus, zie je dat er veel legeringen mogelijk zijn met koper als basis. Maar ja, het is zo makkelijk om direct alle nieuwe dingen maar weer als marketingtruc te bestempelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 november 2004 Report Share Posted 13 november 2004 Brass (messing) doet zijn naam dan toch wel eer aan 't Is en blijft bras BTW, ik heb blijkbaar dezelfde leesfout gemaakt als hivi.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 november 2004 Report Share Posted 13 november 2004 Ach, de aansluitdraadjes van luidsprekerchassis naar conus of dome zijn meestal van berylliumkoper, met een geleidbaarheid van 10 tot 20% nog veel minder dan van de messing draaiknoppen. Ook zijn er van die zotte koolstofkabels waarvan de geleidbaarheid nog veel minder is. Wat boeit het eigenlijk ook. Van een aansluitterminal is in de eerste plaats de bruikbaarheid van belang, aan kleine knopjes, die veel te dicht bij elkaar zitten en nauwelijks zijn aan te draaien heb je niks, al waren ze van 24 kt gpud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Van een aansluitterminal is in de eerste plaats de bruikbaarheid van belang, aan kleine knopjes, die veel te dicht bij elkaar zitten en nauwelijks zijn aan te draaien heb je niks, al waren ze van 24 kt gpud. Gpud? Wat moge dat zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Van een aansluitterminal is in de eerste plaats de bruikbaarheid van belang, aan kleine knopjes, die veel te dicht bij elkaar zitten en nauwelijks zijn aan te draaien heb je niks, al waren ze van 24 kt gpud. Gpud? Wat moge dat zijn? Een typo misschien? Ff iets verder kijken dan je neus lang is, en je ziet dat de 'p' vlak naast de 'o' zit op het toetsenbord... En wat krijg je dan? Jawel, GOUD! Maar dat bleek toch ook al wel uit de context, of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 november 2004 Report Share Posted 14 november 2004 Van een aansluitterminal is in de eerste plaats de bruikbaarheid van belang, aan kleine knopjes, die veel te dicht bij elkaar zitten en nauwelijks zijn aan te draaien heb je niks, al waren ze van 24 kt gpud. Gpud? Wat moge dat zijn? Prutsgoud, da's toch logisch. Wordt veel toegepapst bij audiofiele stekkertjes enzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts