Jump to content

audio physic virgo

kees17
 Share

Recommended Posts

Ik heb zelf de Virgo 2 (met filtermod.). Of je ze goed met een Arcam a32 kunt aansturen zou ik niet weten. Blijft een kwestie van proberen.

Qua impedantie is de Virgo niet erg moeilijk aan te sturen. Wel zijn er echter vrij grote fasedraaiingen over het gehele frequentiegebied welke niet door elke versterker worden geappricieerd.

Het aansturen van zo'n Virgo is geen probleem met de A-32. Ik heb deze combinatie heel toevallig al eens beluisterd. Ik denk alleen wel dat op termijn de speaker een versterker op een wat hoger niveau lust. Het is maar net wat je in de toekomst nog wil gaan doen... De luidsprekers vormen toch de basis van de set, en die bepalen min of meer het niveau van de te gebruiken electronica. Luisteren voor de aanschaf is inderdaad het beste !! :)

Ik stuur ze aan met een Meridian 502/557 combinatie - dus flink wat power - en dat komt met name de strakheid van het laag wel ten goede. Zee, wat hebben die fasedraaiingen te maken met de aansturing?

Carlo,

bij sommige versterkers is het geleverde vermogen niet stabiel wanneer stroom en spanning in fase uit elkaar lopen.

Net zo goed als dat de door de versterker geleverde spanning stabiel moet blijven onafhankelijk van de aangestuurde impedantie, moet de uitgangsspanning ook stabiel blijven indien stroom en spanning niet in fase zijn. In de Duiste audio bladen zie je daarom bij tests van versterkers wel van die 3D grafiekjes afgedrukt waar het de uitgangsspanning (Z-as) is uitgezet als functie van de impedantie (Y-as) en fase (X-as).

Onderstaand het fase- (gestippelde lijn) en impedantieverloop (continue lijn) van de virgo 2:

APVFIG1.jpg

Let ook op de impedantie die tussen de 100 Hz en de 1 KHz onder de 4 ohm zit. Welliswaar een wat minder kritisch gebied dan dat dat zou gebeuren in het laag, maar toch.

Note: het gaat hier dus niet om het fasegedrag zoals dit akoestisch door de speakers in de luisterruimte is waar te nemen, maar om het elektrisch fasegedrag tussen versterker en speaker.