Jump to content

Smoorspoel aansluiten

dumber
 Share

Recommended Posts

Hallo Mede forummers...

Ben nog bezig met een zelfbouw buizen voorversterker, en had nog een oude smoorspoel liggen die ik wil toepassen in de voeding.Nou heb je dus 2 aansluitingen welke 1 de binnenkant van de spoel, en dus dicht bij de kern zit, en de andere natuurlijk buitenkant spoel.Mijn vraag, welke aansluiting kan ik het best direct achter de gelijkricht buis zetten de binnenkant(kern) van de spoel of de buitenkant?Alvast bedankt voor de reacties...

Als leek zou ik zeggen de buitenkant op de gelijkrichtbuis, daar heb je de meeste ongerechtigheden te verwachten, de door de wikkelingen beschermde binnenkant sluit je aan op de condensator. Waarbij de buitenste wikkelingen van de condensator aan de massa worden geschakeld en de binnenste wikkelingen aan de plus.

Maar een buisoloog heeft vast een betere verklaring.

Hallo Mede forummers...

Ben nog bezig met een zelfbouw buizen voorversterker, en had nog een oude smoorspoel liggen die ik wil toepassen in de voeding.Nou heb je dus 2 aansluitingen welke 1 de binnenkant van de spoel, en dus dicht bij de kern zit, en de andere natuurlijk buitenkant spoel.Mijn vraag, welke aansluiting kan ik het best direct achter de gelijkricht buis zetten de binnenkant(kern) van de spoel of de buitenkant?Alvast bedankt voor de reacties...

De binnenkant.

Als leek zou ik zeggen de buitenkant op de gelijkrichtbuis, daar heb je de meeste ongerechtigheden te verwachten

Je kunt voor het zelfde geld zeggen andersom. De meeste troep aan de binnenkant. Het signaal op de wikkelingen aan de buitenkant bevat dan de minste troep en die wordt dan ook minder capacitief gekoppeld naar andere delen van de schakeling, ook de condensator (elco) naar aarde zorgt dan voor de minste rommel op de buitense windingen. Aan de binnenkant vloeit het dan via de kern naar massa.

Maar ik betwijfel ook of het in de praktijk wel wat uit maakt.

;)

Heb inmiddels ook "triode Dick" ff om raad gevraagd.

Volgens zijn mening is de ingang van de spoel aan de binnenkant, dus kern en buitenkant spoel uitgang.Ga in ieder geval beide methoden proberen en laat het hier nog weten of het idd verschil uitmaakt...Bedankt voor alle reacties... :)