rini Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Ik zit met het volgende probleem.. Ik heb een marantz pm7200 versterker, een oude technics cd speler en Infinity sm225 speakers, maar deze combinatie klinkt erg schel (bij "s" klanken). Kan ik hier iets aan veranderen zonder de speakers of versterker te vervangen, met bijvoorbeeld andere speakerkabels, andere interconnect? Binnen kort komt er een andere cd speler (marantz cd7300 of een NAD c-542) Zou dit het scherp weg kunnen halen of juist versterken? Groeten, Rini Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Ik ken die Infinty speakers niet en Technics cd spelers staan niet bepaald bekend als schel klinkend...is het een hele oude? De Marantz PM 7200 bezit ik zelf ook en klinkt in mijn oren verre van schel Wanneer je een nieuwe cd speler koopt vraag dan eens of je deze op proef kan krijgen of regel een luistersessie waarbij je bv. jouw versterker en speakers kunt luisteren met verschillende bronnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 opstelling van je luidsprekers bv. te sterk ingedraaid kan te veel aan hoge tonen opleveren. te weinig laag en de hogetonen worden exstra benadrukt. opnames van de cd is natuurlijk ook belangrijk. mijn ervaring is ook dat je met een netfilter meer rust in je muziek krijgt. het is moeilijk om alles goed te laten klinken omdat er veel verschil zit in de opname kwaliteit van cd,s wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockie Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Ik heb de Marantz pm 7200 KI en deze klinkt verre van schel ,ik denk dat het aan je speakers ligt en of aan de kabels ,ook kan de opstelling van de sperakers erg veel uitmaken. De Marantz versterkers staan bekend om een warm en vol geluid dus niet schel. groetjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 en dat is een feit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Ik zou zeggen luidsprekers zijn het probleem. Ga vooral niet met tweaks in de weer als de basis nog niet goed is. Kan je een experimentje doen met andere componenten (luidsprekers, cd speler of versterker) om te horen wat het probleem is? Ook de opstelling kan wel wat doen en dat is makkelijk te veranderen (indraaien ed) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 opstelling van je luidsprekers bv.te sterk ingedraaid kan te veel aan hoge tonen opleveren. Bedoel je dat het geluid (de hoge tonen) dan te sterk geplaatst is? Mijn ervaring is juist dat wanneer je in een zgn. "hotspot" zit en het geluid heel specifiek gericht is dat dat de felheid bij bepaalde cd's juist ten goede komt, de hoge tonen zijn dan meer ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
rini Posted 9 november 2004 Author Report Share Posted 9 november 2004 Met de plaatsing van de luidsprekers kan ik niet erg veel doen, de kamer is niet erg groot. Ik zit als het ware in een "hotspot"als ik luister. Heb net een test gedaan met een oude denon versterker en ....Geen schel geluid meer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Balen zeg! Nou ja, je hebt die Denon nog. Hoe oud is de Marantz PM 7200? Nog een kans 'em te ruilen? Het zou ook kunnen dat ie nog wat langer ingespeeld moet worden...al geloof ik daar zelf niet zo erg in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rini Posted 9 november 2004 Author Report Share Posted 9 november 2004 bedankt voor alle reactie's het is dus idd de versterker die niet lekker klinkt met deze speakers, balen ja! Maar de Marantz mag blijven, want de denon heeft zn beste tijd gehad en werkt niet al te best meer. Dus de speakers moeten de deur dan maar uit, niet direct want er moet eerst gespaard gaan worden. Vond ze toch al te groot eigenlijk.. Wat is verstandiger, eerst nieuwe cd speler en daarbij de juiste speakers zien te vinden, of eerst speakers en dan de cd speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Ik wil je avond niet bederven, maar je zegt zelf dat de versterker de hoofdschuldige is, je houdt kennelijk niet van het open geluidsbeeld en de gedetaillerde treble-weergave. Is er geen mogelijkheid hem te ruilen? Je zou kunnen gaan voor de Arcam diva A65, die bekend staat voor het nogal teruggetrokken, vriendelijke geluid. Al blijf ik het vreemd vinden dat de Marantz in jouw oren schril klinkt. Ik geef toe dat het geluid heel open en gedetailleerd is, maar zonder agressie en felheid. Wanneer je dan toch besluit hem te houden zou ik gaan voor nieuwe speakers en raad ik in jouw geval een paar Dali's aan. Softdome tweeter en geen nadruk op details e.d, het is in ieder geval geen neutrale speaker. Van de cd spelers zul je waarschijnlijk de Marantz cd 7300 kunnen missen als kiespijn, eenzelfde klankkarakter als de PM 7200. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rockie Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 je kan het filter in de speakers ook aanpassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Dit is een review op Audioreview.com van jouw Infinity speakers: Reviewed by: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Van verzilverde (zilverlaag op koper) kabel zegt men wel eens dat ze schel klinkt (maar of het echt veel uit maakt?). Een toonregeling of een modificatie van het wisselfilter lijkt me meer voor de hand liggen (gewoon de tweeter 3 db dimmen of zo). Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Die review lijkt wel wat op wat ik zou hebben geschreven over mijn JBL lx1000 luidsprekers van een paar jaar geleden. Hard spelen is het enige pluspunt als je er een mee leeft. Ik kon niet lang op wat hogere volumes naar die dingen luisteren. Ik zou willen adviseren, als je de versterker houdt (ik ken Marantz een beetje) vind ik dat een goede stap en de luidsprekers de deur uit lijkt me dan een goede optie. Houd de cd speler, daar zitten niet vreselijk vele verschil tussen. Mijn ervaring is vrij duidelijk, het grootste verschil in componenten zit in de luidsprekers. Merken/modellen die ik je kan aanraden die niet fel zijn... Tannoy M1 (oudje klein maar erg lekker vind ik) Acoustic Energy Aestrit serie Diapason (erg duur maar oh zo mooi in geluid en vormgeving) Pied Piper (speel daar nog mee op een Marantz pm80II en dat gaat prima) Misschien nog wel meer maar mijn geheugen laat me een beetje in de steek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rini Posted 10 november 2004 Author Report Share Posted 10 november 2004 Heb eens rond gekeken naar speakers en heb er uiteraard een hoop gevonden, Dali : - Concept 8 of 10 - Suite II 1.7 of 2.8 - Blue 6006 of 8008 B&W : -DM603S3 - DM604S3 Focal JMlab: - Chorus 726S - Cobalt 816S KEF : - Q5 Iemand ervaring met een of meerdere van deze speakers icm marantz ? Het lijken me er nog al veel om ergens te gaan luisteren, en volgens mij hebben niet veel winkels deze speakers allemaal in huis (ik kwam Stassen tegen op internet, deze had wel een grote voorraad.. iemand ervaring met dit bedrijf?) en ik vraag me af of ze hierop zitten te wachten?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 ik heb zelf ook een marantz de sr5300 deze heeft het gekende probleem ook niet, maar je was er inmiddels al wel achter dat de speakers de boosdoener zijn. ik heb de kef en de b&w beluisterd op een marantz hierbij beviel de kef niet, net alsof ze het geluid heel anders interpreteren dan de vergelijking met vele andere speakers, niet mijn smaak. de b&w bevielen wel heel goed al zou het in mijn smaak iets helderder mogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Je moet toch zelf gaan luisteren. Over de speakers die je noemt bestaan nogal verdeelde meningen. De B&W's en dan de recente S3 serie worden door sommigen als te agressief in het hoog omschreven, de S2 reeks schijnt beter te klinken. Ik heb alleen eens de B&W DM 601 S3 en 600S3 gehoord, en ik vond beiden niet bepaald agressief. Ook de KEFs en JMlabs worden door sommigen als te fel ervaren. Het kan zo verkeren. JMlab klinkt erg goed en geniet mijn voorkeur boven de KEFs en B&W's. De Dali's zijn vriendelijker en "warmer" maar ook wat wolliger. Je moet er van houden. Kort gezegd: je schiet niets op met mijn geleuter. Zelf luisteren is het devies! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Stassen in Venlo bedoel je? Nou als je die bedoelt dan luidt mijn advies: BLIJF DAAR WEG! Als potenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 ik heb zelf de dali suite 1.7 en ben hier erg tevreden mee. Laatst ben ik gaan luisteren bij raf naar een nieuwe versterker en kwam daar ook tot de conclusie; deze speaker klonk in mijn oren het prettigst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinylrulez Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Beste Rini, Zelf heb ik Dali suite 2.5 met vd hul teatrec speakerkabels aan mijn versterker geknoopt (kenwood ka7090R). De speakers bevallen me prima, dynamisch, niet plaatsing gevoelig, en absoluut niet schel, eerder iets te veel in het laag, wat ook te maken kan hebben met mijn versterker (heeft nogal een zwaar en warm karakter) Opnames met wat al te veel bas zijn net te met mijn combinatie !! Ik denk dat je prijs kwaliteit een hele goede koop doet met Dali. Je moet ze iig wel bi wire 'en of evt bi ampen, daar zijn ze voor gemaakt. Met vriendelijke groet, vinylrulez Link to comment Share on other sites More sharing options...
rini Posted 11 november 2004 Author Report Share Posted 11 november 2004 Hmm luisteren en nog eens luisteren dus Maar waar? Ik kan me niet voorstellen dat er in 1 winkel al deze merken/ typen zullen staan. Moet ik dus naar verschillende zaken toe.. (welke ik hier in de buurt eerst nog moet zien te vinden) maar dan Moet ik ze wel thuis luisteren lijkt me. In iedere winkel zal de luisterruimte toch anders zijn. Maar zijn ze hier toe bereid? Als ze het al doen lijkt het me ook dat je maar 1 set per keer mee krijgt? Sorry voor de vele vragen, maar dit is allemaal nieuw voor me! Ik weet wel dat ik met mn bestaande speakers niet kan "leven" Ik woon zelf in roosendaal / omgeving breda.. dus als er iemand wat weet? Groeten Rini Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Kijk eens bij (plaatje is klikbaar) Of ff googlen of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 een handige oplossing is gewoon eens een paar winkels te bellen om te vragen wat ze voor jouw hebben en een luister afspraak te maken met honderden merken ontkom je niet aan meerdere luistersessie,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Maar waar? Ik kan me niet voorstellen dat er in 1 winkel al deze merken/ typen zullen staan.Ik woon zelf in roosendaal / omgeving breda.. dus als er iemand wat weet? Groeten Rini Bij HOBO hifi verkopen ze alle 4 de merken. In 's-Hertogenbosch zit er eentje. En in Boxmeer, welliswaar ook in brabant maar wat verder weg geloof ik (ben niet zo goed in topografie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts