WanFie Posted 9 november 2004 Report Share Posted 9 november 2004 Eigenlijk..... ben ik er nog steeds niet uit. Twee monoblokken, of twee stereo versterkers. Allebei hebben ze hun voor- en nadelen Ik heb vorige week geluisterd naar twee stereo eindversterkers in biamp opstelling. Dit was zondermeer veel beter dan met Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 november 2004 Author Report Share Posted 9 november 2004 Beste Hans, Wanneer iemand de mogelijkheid heeft om dat te proberen ben jij het wel Daar gaat het natuurlijk niet echt om.... Meer om te weten te komen wat jullie er van denken. Proberen zal ik het zeker wel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 november 2004 Author Report Share Posted 10 november 2004 Je kunt toch ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Het voordeel met bi-ampen is dat je naar actieve filtering kan gaan. Je hebt dan alleen 4 monoblokken nodig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 november 2004 Author Report Share Posted 10 november 2004 Het voordeel met bi-ampen is dat je naar actieve filtering kan gaan. Je hebt dan alleen 4 monoblokken nodig.. Eigenlijk 6 per kant..... De Omega is een vierweg systeem met een achter tweeter en een Watson woofer... Ik wou het dus voorlopig houden op 1 of 2 per kant.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Het voordeel met bi-ampen is dat je naar actieve filtering kan gaan. Je hebt dan alleen 4 monoblokken nodig.. Eigenlijk 6 per kant..... De Omega is een vierweg systeem met een achter tweeter en een Watson woofer... Ik wou het dus voorlopig houden op 1 of 2 per kant.... Tja, met bi-ampen denk ik altijd aan twee. Maar dat actieve filteren zou je wel aan moeten spreken. Je was toch al aan het kijken naar je filters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 november 2004 Author Report Share Posted 10 november 2004 Je kunt dan maar een klein deel van het filter eruit halen. De watson woofer heeft n.l. twee spreekspoelen. Die moeten beide verschillend worden gefilterd. Je zou dus alleen het bovenfilter van de laagsectie, en het onder filter van de hoog sectie actie kunnen maken. En of dit nou werkt...??? voor de helft actief en voor de rest passief.. Ik weet het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Dag Hans, De basis van mijn set: Infinity Reference Standard 2A luidsprekers met de Infinity Reference IIa LF equalizer, een Bryston 11B voorversterker en twee stereo eindversterkers van Bryston, type 4B ST. Ik heb voorheen met twee monblokken gedraaid, maar dat haalt het niet bij de huidige opstelling. De Brystons zijn dubbel mono opgebouwd, dus in principe vier kanalen. Een 4B tje voor links en een voor rechts. Succes en veel experimenteerplezier, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 november 2004 Author Report Share Posted 10 november 2004 Hifi freak... wat waren zoal de verschillen tussen de klank met mono's en met de stereo blokken?? Waren de mono's gelijkwaardig m.b.t. vermogen..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Dag Hans, De monoblokken hadden meer vermogen, goede specs en beoordelingen/testen, maar konden niet voor een strak laag en open hoog zorgen (2 keer Denon POA 6600 ). Wat ik miste aan strakheid en openheid, gaven de Brystons wel. Qua power doen ze ook meer, niet dat ik dat nodig heb, maar toch. Zo zie je maar weer dat in dit geval de technische specificaties ver afstaan van de werkelijkheid. Groeten, Hififreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Wat heb ik het toch makkelijk, mijn speakers zijn niet te bi-ampen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 10 november 2004 Report Share Posted 10 november 2004 Hoi, ben zelf een tijd geleden overgestapt van 1 stereo naar 2, dus gaan bi-ampen., Ook met mijn oude Luxman was dat een wereld van verschil. Moet wel eerlijk zeggen dat ik ze nog niet in mono geprobeerd heb. Hoofd reden is dat ze qua leeftijd nogal verschillen en niet weet welke meer uren gedraaid heeft dus dan misschien klank verschil per kanaal ga krijgen. Kan het wel eens doen en het vertellen, ja dat kan ik doen als ik de tijd heb. Wat ik wel weet is dat mijn versterkers mono ongeveer het zelfde doen als stereo, 2 x 200watt en 1x 450watt aan 8ohm. Groet Andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 november 2004 Author Report Share Posted 10 november 2004 Dag Hans, De monoblokken hadden meer vermogen, goede specs en beoordelingen/testen, maar konden niet voor een strak laag en open hoog zorgen (2 keer Denon POA 6600 ). Wat ik miste aan strakheid en openheid, gaven de Brystons wel. Qua power doen ze ook meer, niet dat ik dat nodig heb, maar toch. Zo zie je maar weer dat in dit geval de technische specificaties ver afstaan van de werkelijkheid. Groeten, Hififreak Er is duidelijk meer dan alleen maar vermogen.... Ik heb n.l. zo'n vermoeden dat het hoog er van opknapt als er niet zo'n 1 Ohm's woofer door dezelfde versterker moet worden vooruitgesleurd... Andersom is er meer controle voor de woofer beschikbaar. Dit omdat al die componenten van het hoogfilter ook een belasting vormen voor de versterker. Ik denk dus inderdaad dat 2x stereo beter is dan 2x mono. 4x mono is natuurlijk n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Hoi AudioFreak, het verticale Bi-Ampen dat volgens jou onmogelijk is, is wel degelijk mogelijk. Alleen moet jouw voorversterker zijn voorzien van een dubbele pre-out. Dus 2 voor links en 2 voor rechts. Met de 2 voor links stuur je dan het linker en rechter kanaal van de linker eindtrap aan. Het linker kanaal gaat dan bijv. op de mid/hoog sectie, en het rechter kanaal op de laagsectie van de linkerspeaker. Voor rechts geld dan het zelfde, maar dan aangestuurd door de twee pre-outs voor het rechter kanaal. Enige vereiste is dan wel dat je twee identieke eindtrappen gaat gebruiken. Wat bij horizontale Bi-Amping niet echt noodzakelijk is. Groet: Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 november 2004 Author Report Share Posted 11 november 2004 Hoi AudioFreak, het verticale Bi-Ampen dat volgens jou onmogelijk is, is wel degelijk mogelijk. Alleen moet jouw voorversterker zijn voorzien van een dubbele pre-out. Dus 2 voor links en 2 voor rechts. Met de 2 voor links stuur je dan het linker en rechter kanaal van de linker eindtrap aan. Het linker kanaal gaat dan bijv. op de mid/hoog sectie, en het rechter kanaal op de laagsectie van de linkerspeaker. Voor rechts geld dan het zelfde, maar dan aangestuurd door de twee pre-outs voor het rechter kanaal. Enige vereiste is dan wel dat je twee identieke eindtrappen gaat gebruiken. Wat bij horizontale Bi-Amping niet echt noodzakelijk is. Groet: Frank psies.... Ik ga vanavond de monoblokken ophalen, en dan zie ik weer verder. Ik kan ook nog een proefje doen door de monoblokken op het laag te gebruiken, en het hoog door een stereo versterker te laten lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Met 4 monoblokken zal het naar mijn mening iets mooier en strakker klinken. Zelf heb ik m'n Thiels aangestuurd door 2 monogeschakelde Bryston 3B's. Thiel heeft niet de mogelijkheid om te Bi-Wiren of Bi-Ampen. Groet: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Hoi Audiofreak, je kunt dan ook nog splitters gebruiken. Dan maak je van 2 pre-outs 4 stuks. Groet: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hififreak Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Beste Hans,confused: Nog verder erover nadenkend zou het alleen kunnen als je je stereoversterker kan overschakelen/overzetten naar mono,bijv door een schakelaar.Sommige versterkerfabrikanten geven je deze mogelijkheid.Dan zou het wel kunnen,maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben op je versterker. In elk geval heb je me stof tot nadenken gegeven. Met luisterijke groet , Audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 november 2004 Report Share Posted 11 november 2004 Hoi Frank,Dat is dan duidelijk en dat had ik nog niet bedacht van de 2 pre-outs per kant. Bij mijn versterker kan dat dus niet.Ik heb maar 2 pre-outs en geen 4 pre-outs. Maar bij horizontaal bi-ampen moet je ook 4 pre-outs hebben hoor. Of een splitter gebruiken natuurlijk... Want het linker kanaal moet bij horizontaal bi-ampen naar de linker kanalen van de 2 stereo versterkers (en voor rechts geldt hetzelfde). Wat dat betreft maakt het dus niks uit... Voor horizontaal bi-ampen kun je zoals gezegd 2 verschillende (stereo)eindversterkers nemen, en voor verticaal bi-ampen kan dat niet. Dan moet je 2 gelijke (stereo)eindversterkers nemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 12 november 2004 Report Share Posted 12 november 2004 Is het niet "nog" beter om de monoblokken voor het laag te gebruiken en de stereo voor het mid/hoog? Zo zijn veel actieve systemen opgebouwd (dus toch deel pasief en deel actief). Wel moet je even spelen met eventuele volume verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 november 2004 Author Report Share Posted 12 november 2004 Tja.... verschil is er wel degelijk..... Tussen een stereo SI of twee mono MII's. Maar, waar ligt dat dan aan: 1. doordat er twee monoversterkers zijn gebruikt? 2. doordat deze monoversterkers van het type MII zijn? 3. doordat de interlinks gebalanceerd zijn uitgevoerd? Het verschil was zo duidelijk dat mijn vrouw die de kamer in kwam vroeg wat er was veranderd. Het klonk volgens haar "duidelijker". Ik denk dat ze daarmee precies aangeeft wat er is veranderd. Vergelijk het met een wat wazige TV die plotseling scherper wordt. Over het hele tonale bereik is er een duidelijke verbetering in de klank en focussering. Hier hoort het laag dus ook bij. Dat dit logisch, is mag duidelijk zijn, er staan tenslotte 2x zoveel (en dus zo dure) eindversterkers te spelen. In vergelijk met de 2x stereo opstelling is dit vooral kwa kracht in het laag, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 november 2004 Author Report Share Posted 12 november 2004 Is het niet "nog" beter om de monoblokken voor het laag te gebruiken en de stereo voor het mid/hoog? Zo zijn veel actieve systemen opgebouwd (dus toch deel pasief en deel actief). Wel moet je even spelen met eventuele volume verschillen. Dat zou dan drie eindversterkers betekenen.... Bovendien denk ik dat het klankkarakterverschil tussen de M en S wel eens zou kunnen opbreken. Zou dat hetzelfde worden (een stereo gemaakte MII) dan kom ik vermogen te kort. Dit heb ik n.l. al geprobeerd bij de twee stereoversterkerproef. Ik denk nu dus dat het twee monoblokken worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 12 november 2004 Report Share Posted 12 november 2004 Maar bij horizontaal bi-ampen moet je ook 4 pre-outs hebben hoor. Of een splitter gebruiken natuurlijk... Want het linker kanaal moet bij horizontaal bi-ampen naar de linker kanalen van de 2 stereo versterkers (en voor rechts geldt hetzelfde). Wat dat betreft maakt het dus niks uit...Voor horizontaal bi-ampen kun je zoals gezegd 2 verschillende (stereo)eindversterkers nemen, en voor verticaal bi-ampen kan dat niet. Dan moet je 2 gelijke (stereo)eindversterkers nemen... Hoi Henrie, dat is dus niet absoluut noodzakelijk. Als je nl. een geintegreerde versterker gebruikt met een pre-out met daarop een eindversterker, kun je nl. al horizontaal Bi-Ampen. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ook horizontaal Bi-Ampen met 2 eindversterkers vraagt 4 pre-outs. Groet: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 november 2004 Report Share Posted 12 november 2004 Maar bij horizontaal bi-ampen moet je ook 4 pre-outs hebben hoor. Of een splitter gebruiken natuurlijk... Want het linker kanaal moet bij horizontaal bi-ampen naar de linker kanalen van de 2 stereo versterkers (en voor rechts geldt hetzelfde). Wat dat betreft maakt het dus niks uit... Voor horizontaal bi-ampen kun je zoals gezegd 2 verschillende (stereo)eindversterkers nemen, en voor verticaal bi-ampen kan dat niet. Dan moet je 2 gelijke (stereo)eindversterkers nemen... Hoi Henrie, dat is dus niet absoluut noodzakelijk. Als je nl. een geintegreerde versterker gebruikt met een pre-out met daarop een eindversterker, kun je nl. al horizontaal Bi-Ampen. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ook horizontaal Bi-Ampen met 2 eindversterkers vraagt 4 pre-outs. Groet: Frank. Precies... Als je verticaal gaat bi-ampen met een geintegreerde versterker en een losse eindversterker (kan alleen als die gelijk is aan de eindtrappen in de geintegreerde versterker), dan heb je ook maar 2 pre-outs nodig. Alleen wordt deze manier nooit toegepast denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 12 november 2004 Report Share Posted 12 november 2004 Dan moet het voorversterker gedeelte volledig loskoppelbaar zijn van het eindversterkergedeelte. En dan nog geloof ik niet dat het dan goed gaat. Dus in mijn ogen lijkt mij het Bi-Ampen het beste uit te voeren met 2 eindtrappen en een losse voortrap.( met 4 pre-outs ). Heb ik gelukkig zelf ook op mijn voortrap. Groet: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts