Jump to content

Bi-amp... or not to bi-amp...???

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dan moet het voorversterker gedeelte volledig loskoppelbaar zijn van het eindversterkergedeelte. En dan nog geloof ik niet dat het dan goed gaat.

Dus in mijn ogen lijkt mij het Bi-Ampen het beste uit te voeren met 2 eindtrappen en een losse voortrap.( met 4 pre-outs ). Heb ik gelukkig zelf ook op mijn voortrap.

Groet: Frank.

Dan moet je idd de voortrap helemaal los kunnen koppelen van de eindtrap. Daar had ik ff niet aan gedacht...

Dan moet het voorversterker gedeelte volledig loskoppelbaar zijn van het eindversterkergedeelte. En dan nog geloof ik niet dat het dan goed gaat.

Dus in mijn ogen lijkt mij het Bi-Ampen het beste uit te voeren met 2 eindtrappen en een losse voortrap.( met 4 pre-outs ). Heb ik gelukkig zelf ook op mijn voortrap.

Groet:  Frank.

Dan moet je idd de voortrap helemaal los kunnen koppelen van de eindtrap. Daar had ik ff niet aan gedacht...

Met een geintegreede versterker denk ik dan

"

Beste,

De enige echte redenen die monoblokken beter maken zijn maar twee dingen.

-Je hebt en super korte ls. kabel nodig. Daar zit de meeste winst in het lage. De Dempingsfactor zal gewoon beter zijn

-Je hebt dan zoiezo voor links en rechts een aparte voeding.

Een monoblok direct naast of achter je speker is voor mij dus ook het theoretische ideaal. (nog fraaier zal zijn direct in je speaker actief)

De betere kanaalscheiding van monoblokken geloof ik niet zo in. Een goed ontworpen stereo amp zal zeker een kanaalscheiding van 75 a 80 dB. hebben. Dat is meer dan goed genoeg.

Twee stereoversterkers, met naast iedere amp ene stereo amp zal natuurlijk ook goed werken. Termeer dat je dan horizontaal kan biampen. Misschien werkt ene stereo array per kanaal nog beter dan een mono array per kanaal.

Groeten,

Bas

Beste,

De enige echte redenen die monoblokken beter maken zijn maar twee dingen.

-Je hebt en super korte ls. kabel nodig. Daar zit de meeste winst in het lage. De Dempingsfactor zal gewoon beter zijn

-Je hebt dan zoiezo voor links en rechts een aparte voeding.

Een monoblok direct naast of achter je speker is voor mij dus ook het theoretische ideaal. (nog fraaier zal zijn direct in je speaker actief)

De betere kanaalscheiding van monoblokken geloof ik niet zo in. Een goed ontworpen stereo amp zal zeker een kanaalscheiding van 75 a 80 dB. hebben. Dat is meer dan goed genoeg.

Twee stereoversterkers, met naast iedere amp ene stereo amp zal natuurlijk ook goed werken. Termeer dat je dan horizontaal kan biampen. Misschien werkt ene stereo array per kanaal nog beter dan een mono array per kanaal.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

ben het grotendeels wel met je eens, met je laatste opmerking niet.

In mijn situatie dan.

De twee mono versterkers zijn dus echt beter dan de twee stereo's. Ik heb dit n.l. vergeleken. De MII en de SI zijn kwa opbouw dezelfde versterkers. Het belangrijkste verschil tussen de S en de M zit in de voeding. De S heeft een voedingsspanning geschikt voor twee keer 100 W, en is dus hoger dan de voedingsspanning van de M die

Dag allemaal,

Ik weet nog als de dag van gisteren (zeventiger jaren) dat Hobo de Quantum-line van Infinity de hemel in prees. In enorme getalen gingen ze over de toonbank. Men adviseerde dan vaak een HK Citation 16(A) voor het hoog en midden en een Bryston voor het laag.

HK_Citation_16A_zwart_klein.JPG

HK Citation 16(A)

4B_PRO_met_groot_logo.jpg

Oude Bryston voor het laag. De modelen uit die tijd klonken in het hoog/midden als een krant!

Verschillende andere versterkers kunnen natuurlijk ook goed of beter werken. Bij het vertikale biampen kunnen de luidsprekerkabels ook erg kort gehouden worden.

M.b.t. de serie van Infinity, waaruit de speaker van Hans afkomstig is geldt een aantal belangrijke dingen: Stabiele versterker met voldoende vermogen. Klankmatig blijft het een persoonlijke keuze.

Vele mensen krijgen bijv. een Epsylon niet aan het draaien. Ik heb een Amerikaanse test gelezen waarin men tot de conclusie kwam dat eigenlijk de versterker voor die speaker nog uitgevonden moest worden. Hopeloos geval m.b.t. frequentieverloop en daarnaast "vermogen smachtend".

Ja, en waarom blijven velen klooien met oude en jonge Infinity's?

Voor de liefhebbers is dat duidelijk en de onwetenden moeten maar eens op bezoek gaan bij een liefhebber.

Groeten,

Hififreak

Beste Hans,

Als je toch gaat bi-ampen, denk dan ook eens na over de "achterliggende reden" waarom Infinity eigenlijk Watkins-woofers met dubbele spreekspoel en verschillende f/o heeft toegepast...

Dat is m.i. een soort equalizing, die je op lijnniveau heel goed in je actieve laagtak zou kunnen aanbrengen zonder daarbij je dempingsfactor om zeep te brengen.

Want dat doet die veel-te-complexe passieve filtering van je Omega's nu wel, vermoed ik.

Het is natuurlijk raar dat je zo vreselijk veel vermogen nodig hebt om die speakers op dreef te krijgen: dat duidt m.i. op een fundamentele tekortkoming.

Beste Hans,

Als je toch gaat bi-ampen, denk dan ook eens na over de "achterliggende reden" waarom Infinity eigenlijk Watkins-woofers met dubbele spreekspoel en verschillende f/o heeft toegepast...

Dat is m.i. een soort equalizing, die je op lijnniveau heel goed in je actieve laagtak zou kunnen aanbrengen zonder daarbij je dempingsfactor om zeep te brengen.

Want dat doet die veel-te-complexe passieve filtering van je Omega's nu wel, vermoed ik.

Het is natuurlijk raar dat je zo vreselijk veel vermogen nodig hebt om die speakers op dreef te krijgen: dat duidt m.i. op een fundamentele tekortkoming.

Ik denk dat wanneer dat filter en niet tussen zou zitten de impedantie zo laag is dat er geen enkele versterker mee overweg kan. Dit is eerder door SOTA Jerry ook al aangehaald. Actief filteren is dus uit den boze.

Je kunt het een ontwerpfout noemen, maar tegelijk klinkt het wel h

Beste Hans,

Voor zover ik weet wordt de eerste (voorste) spreekspoel van de Watkins woofer gefilterd door een condensator en een spoel in serie, en de tweede (achterste) spreekspoel via een parallelgeschakelde condensator en spoel.

Dit resulteert in een filter-impedantiedip (8 Ohm) op Fres van spreekspoel 1, en een filter-impedantiepiek (45 Ohm) op Fres van spreekspoel 2. Hierdoor wordt de systeemimpedantie (spreekspoelen 1 en 2 parallel) inderdaad mooi vlak.

Maar dat hoor je niet, helaas...

Belangrijker is dat de frequentiecurve er rechter door wordt.

Maar ditzelfde effect kun je toch ook bereiken met passieve componenten v

Beste Hans,

Voor zover ik weet wordt de eerste spreekspoel van de Watkins woofer gefilterd door een condensator en een spoel in serie, en de tweede spreekspoel via een parallelgeschakelde condensator en spoel.

Dit resulteert in een filter-impedantiedip (8 Ohm) op Fres van spreekspoel 1, en een filter-impedantiepiek (45 Ohm) op Fres van spreekspoel 2. Hierdoor wordt de systeemimpedantie (spreekspoelen 1 en 2 parallel) inderdaad mooi vlak.

Maar dat hoor je niet, helaas...

Belangrijker is dat de frequentiecurve er rechter door wordt.

Maar ditzelfde effect kun je toch ook bereiken met passieve componenten v

bi-amp or niet to bi-amp ,

ik vind biampen onzin , <_<

Dag Erik,

We delen onze onstuimige liefde voor het meest verheven instrument op aarde, maar m.b.t. bi-amping zit je helemaal mis. Eerst ervaren.

Groeten,

Hififreak ;)

Dag Erik,

Ik zou verzachtende omstandigheden op kunnen werpen als, ik ben druk geweest e.d. maar .........ere wie ere toekomt. Erik, je bent scherp!

Bravo.

Met oprechte en welgemeende hifigroet,

Een slecht oplettende Hififreak ;)

Dag Erik,

Ik zou verzachtende omstandigheden op kunnen werpen als, ik ben druk geweest e.d. maar .........ere wie ere toekomt. Erik, je bent scherp!

Bravo.

Met oprechte en welgemeende hifigroet,

Een slecht oplettende Hififreak ;)

Dus volgens jullie is met vier versterkers op twee luidsprekers quad-ampen o.i.d....

:confused:

Ik ken het alleen als bi-ampen.

De andere is een gewone stereoversterker. Die hb je dus twee nodig om te bi-ampen op stereo, en 5 in meerkanaals (wat stereo ook al is....)..

pffff..... wa ingewikkeld. :lol:

[ik vind biampen onzin , <_<

net zo'n onzin als twee motoren in een auto .

koop gewoon een dikke versterker, :rolleyes:

die eend is wel geinig, maar dit is heerlijk

Smart_biturbo_L.jpg

de smart Bi turbo, met twee 3 cilinder motor met elk hun eigen turbo er op,

dat doet echt veel meer dan met maar een motor en een turbo, nadeel is dan wel absoluut geen bagage ruimt, soit!

[ik vind biampen onzin , <_<

net zo'n onzin als twee motoren in een auto .

koop gewoon een dikke versterker, :rolleyes:

die eend is wel geinig, maar dit is heerlijk

Smart_biturbo_L.jpg

de smart Bi turbo, met twee 3 cilinder motor met elk hun eigen turbo er op,

dat doet echt veel meer dan met maar een motor en een turbo, nadeel is dan wel absoluut geen bagage ruimt, soit!

Die is gaaf ja... Hadden ze ook een keer mee gereden bij Top Gear. Maar hij is/gaat niet in produktie toch? Wel jammer... :rolleyes: