Jump to content

Bovenlader cd speler

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Bow zz

BOWzzeight.jpg

Helios Stargate

helios_5_17-0-04.jpg

Phillips cd100 (nou ja niet helemaal dan) gadgets-cd100.gif

Oracle cd speler:

15-01_small.jpg

Oracle cd speler 2:

101-0143_CRW.jpg

Sony sacd1

sonySCD1.jpg

bijna alle van deze: 114590.jpg

en natuurlijk bijna alle van deze:

iaz1060n_161copy.jpg:P

Oeff, dat zijn er heel veel.

Zoals:

De Naim CDS3 :wub:

cds3_300px.jpg

de Moon 'Eclipse'

eclipse.jpg

Enkele modellen van Krell

krekps25.gif

Een Sony SCD1

Scd1.jpg

En zo zijn er ongetwijfeld nog -tig meer voorbeelden.

Wel zie je de bovenladers voornamelijk in de duurdere prijsklassen.

Vind 't persoonlijk wel mooier dan zo'n (vaak) gammel laatje, maar 't is soms

wel minder praktich i.v.m. plaatsing in een rack.

Maaruh,....vanwaar deze vraag Hubertinus ? :rolleyes:

Groeten,

Alco :)

Guest Hubertinus

Nou Alco, heel gewoon. Ik hou wel van bovenladers! Ik ben geen fan van gammele lades. De Naim "deur" heb ik ook wel eens in handen gehad en dat is een van de weinige systemen die mij ook kan bekoren.

Hubertinus

o ok, vandaar.

Ja, ik vind 't ook wel wat hebben, zowel qua vormgeving alswel de degelijkheid.

In de lade van Naim CD-speler zit 't loopwerk zelf ook, en die zijn inderdaad ook heel degelijk. (moet je zelf handmatig open/dicht doen)

Ook Meredian heeft lade's met 't loopwerk ingebouwd, die sluiten als een kluisdeur.

De klep van Rega Planet gaat trouwens niet helemaal open, maar een klein eindje en schuift dan naar achteren.

Ik vind het stable platter loopwerk van mijn Pioneer ook niet zo heel gammel eigenlijk. Hij is wel van plastic, dus het kan nog een stuk steviger, maar toch, ik heb wel ergere gezien... Veel ergere...

En als je dan het aangepaste loopwerk van AVM hebt , dan merk je dat een Stable Platter net zo stabiel kan zijn als de kluisdeuren van fort Knox :D:lol:

Maar om eerlijk te zijn heeft een stabiel lade bij een regulier "clamp"loopwerk niet echt veel zin. Het is enkel een transportmiddel om de CD in en uit de speler te krijgen. Zodra hij speelt, wordt de cd "uit de lade" getilt en bengelt ie - net als bij de bovenlader - tussen 2 (te) kleine spindels. :blink:<_<

Alleen Pioneer's SBM en TEAC's VRDS hebben een manier die de hele cd ondersteund, waardoor flapperen van de CD niet meer mogelijk is. Bij een bovenlader is dat echter wel nog steeds het geval, behalve als de puck de hele cd bedekt. En welke bovenlader beschick over een dergelijk grote puck :confused: De Rega iig zeker niet, want die werkt met zo'n miniclamp in het deksel.

mijn SONY is met het laatje dicht ook net een bovenlader !!!!!!!!!!!!!

Kan dat gespam met Zonie tussen al die mooie foto's door effe stoppen? :P:D;)

Groot gelijk heb je :D;)

Maar wat is dat voor een ML :blink::huh: Het lijkt wel een speeldoos :P:D;)

mijn SONY is met het laatje dicht ook net een bovenlader !!!!!!!!!!!!!

Kan dat gespam met Zonie tussen al die mooie foto's door effe stoppen? :P:D;)

Groot gelijk heb je :D;)

Maar wat is dat voor een ML :blink::huh: Het lijkt wel een speeldoos :P:D;)

Eerder een ouwe doos. :D Dat is een ML31.5 Reference CD-transport, gebouwd tussen 1992 en 1996.

Ik vind het stable platter loopwerk van mijn Pioneer ook niet zo heel gammel eigenlijk. Hij is wel van plastic, dus het kan nog een stuk steviger, maar toch, ik heb wel ergere gezien... Veel ergere...

En als je dan het aangepaste loopwerk van AVM hebt , dan merk je dat een Stable Platter net zo stabiel kan zijn als de kluisdeuren van fort Knox :D:lol:

Maar om eerlijk te zijn heeft een stabiel lade bij een regulier "clamp"loopwerk niet echt veel zin. Het is enkel een transportmiddel om de CD in en uit de speler te krijgen. Zodra hij speelt, wordt de cd "uit de lade" getilt en bengelt ie - net als bij de bovenlader - tussen 2 (te) kleine spindels. :blink:<_<

Alleen Pioneer's SBM en TEAC's VRDS hebben een manier die de hele cd ondersteund, waardoor flapperen van de CD niet meer mogelijk is. Bij een bovenlader is dat echter wel nog steeds het geval, behalve als de puck de hele cd bedekt. En welke bovenlader beschick over een dergelijk grote puck :confused: De Rega iig zeker niet, want die werkt met zo'n miniclamp in het deksel.

Een AVM heb ik nog nooit gezien. Wat hebben die aangepast dan? Het plastic frame vervangen door een metalen frame of zo?

Maar je hebt idd gelijk: een cd-lade mag eigenlijk best slap zijn, zolang ie de cd maar de speler in krijgt :D In de speler heeft het laatje verder weinig meer van doen met het afspelen van de cd... Maar ja, het staat wel stoer natuurlijk, zo'n loeizware lade, die als een kluisdeur dichtgaat (inclusief het geluid erbij ;) )... Net zoals het ook suf staat als een dure speler een gammel laatje heeft...

Een AVM heb ik nog nooit gezien. Wat hebben die aangepast dan? Het plastic frame vervangen door een metalen frame of zo?

AVM heeft die hele lade op de schop genomen. Het frame is van gegoten alu, het lager is verbeterd en het draaiplateau is niet meer van blik, maar heeft een gedraaid en uitgebalanceerd plateau van 10mm dik polycarbonaat met een precisiepassing voor de cd. ;)

Guest Hubertinus

@Zee, er zullen zeker fabrikanten zijn die degelijke lades hebben.

@Audiopaul, zijn dat afbeeldingen van de schat van Arafat? Die goudklompen!

Hubertinus

Guest Hubertinus

@Sodejuu, ik denk dat de puck van de Rega niet kleiner is dan de pucks gebruikt door Naim of "daar is ie weer" Sony. Nou die Sony SCD 1 zou ik best willen hebben!

Ik heb dus wel iets tegen die klapper lades! Ik weet wel dat die in principe gewoon de cd naar binnen trekken en weer naar buiten duwen. Maar het gaat er mij om dat de fabrikant ook op dat gebied voor kwaliteit gaat.

Hubertinus

AVM heeft die hele lade op de schop genomen. Het frame is van gegoten alu, het lager is verbeterd en het draaiplateau is niet meer van blik, maar heeft een gedraaid en uitgebalanceerd plateau van 10mm dik polycarbonaat met een precisiepassing voor de cd. ;)

Klinkt goed! :)

@Sodejuu, ik denk dat de puck van de Rega niet kleiner is dan de pucks gebruikt door Naim of "daar is ie weer" Sony. Nou die Sony SCD 1 zou ik best willen hebben!

Ik heb dus wel iets tegen die klapper lades! Ik weet wel dat die in principe gewoon de cd naar binnen trekken en weer naar buiten duwen. Maar het gaat er mij om dat de fabrikant ook op dat gebied voor kwaliteit gaat.

Hubertinus

Natuurlijk is de puck van de Rega niet kleiner. IMHO zijn de spindels/pucks allemaal te klein. Ik vind het wel triest dat het clampmechanisme van de Rega (en vele anderen) niet veel beter is dan van een gemiddelde draagbare cdspeler/ghettoblaster. Er is dus m.i. niet veel winst te halen met een bovenlader met klepklem.

En ja, ik voel ook liever een degelijke lade dan een wakkelig ding ;)