Jump to content

opgeblazen speakers hoe los ik dit op

hallo
 Share

Recommended Posts

versterker 2x100

ik heb al een speaker van 4ohm 200 watt opgeblazen

er zitten 2 aansluitingen aan voor de geluidskabel en 2 woofers. als ik dan een speaker ook van 4 ohm maar dan 350 watt aan sluit blaas ik hem dan ook op

want ik zette de versterker open en toen ging die in de beveiliging en was de spoel kapot

of moet ik speakers hebben van 6 of 8 ohm. om ze niet op te blazen

Ja,en een speaker van 400W 500W enz blaas je ook op.

Zorg dat je een betere versterker krijgt.

In jouw geval zoek een NAD versterker met een zgn, anti clipping systeem.

De versterker die je nu hebt begint wanneer je de volume knop echt los gooit te clippen oftewel hij begint gelijkstroom naar je speakers te sturen en daar kunnen ze niet tegen.

Niet de speaker is het probleem maar je versterker.

Gewoon minder asociaal hard draaien, zou ik zeggen...

Ik bedoel, je moet al behoorlijk 'pompen' wil je je speakers opblazen, en vaak hoor je 't wel wanneer of de luidsprekers,of de versterker in ademnood komt.

De oudere NAD versterkers (NAD3020,3240,etc) hadden 'soft-clipping' om opblazen te voorkomen. Ik weet niet of de huidige NAD's dat ook nog hebben.

ZOja, dan zou ik zeker een NAD versterker overwegen. Goede kwaliteit voor weinig geld.

('t uiterlijk laat ik even voor wat 't is)

Groeten,

Alco

Gewoon luisteren wat je aan 't doen bent.

Vlak voor dat een versterker gaat clippen dan neemt de vervorming enorm toe.

Dit is je enige waarschuwing.

Daar na wordt al het vermogen in je tweeters gepompt. En dat gaat niet goed (piezo kan er vaak tegen maar dat klinkt weer voor geen meter)

Als je niet luisterd zijn ze zo stuk.

Koop 50 watt speakers die gaan duidelijker klagen als er te veel ingaat i.t.t. een versterker die niet echt van te voren waarschuwd.

Ik kan mijn versterker ook niet voluit en dat is ook helemaal niet de bedoeling!!!!

Maar mijn missions gaan eerst plokken voor ze stuk gaan. Ik heb het 1 keer gehoord en dat zal me niet nog een keer gebeuren. (hoop ik)

succes Simon

Soft-clipping dat was em ,bedankt Alco.

Overigens ik denk in dit geval dat je de vervorming niet hoort,nou ja niet is een groot woord maar het valt niet echt op.

De versterker begint te vervormen en begint de pieken van de frequenties afte vlakken.

Gevolg je gaat richting gelijkstroom en daar worden de spoeltjes in je speakers heet van en stopt de speaker ermee.

Of een andere versterker of 50 tot 80Watt speakers,dan hoor je vervorming van de speakers ipv de versterker en kun je tijdig gas terug nemen.

De nieuwe NAD versterkers hebben volgens mij ook nog soft-clipping, mijn NAD C320 in ieder geval wel. De NAD C300 en C320 zijn de goedkoopste versterkers van NAD. vanaf rond de 250 euro tot 400 euro. Ik weet niet of de C300 ook soft-clipping heeft.

met groet van Willem

De volumeknop van mijn (15watt) versterker draai ik zelden tot nooit verder dan 9 uur, want anders wordt 't al bijna oorverdovend.

(en dat op 84db speakers!)

Moet er niet aan denken wanneer iemand de volumeknop op 12 zou zetten als ik ff 'n paar seconden weg ben, en ik wil even later een CD afspelen... eek.gif:(mad.gif;)

Groet'n,

Alco cool.gif

k heb een speakers van 4ohm 350 watt (zitten 2 woofers in van 120 wat en 2 tweeters)

mijn versterker is 2x100

in de gebruiksaanwijzing staat dat ik speakers moet aan sluiten van 6 tot 16 ohm

als ik dan die 4 ohm speakers aansluit heb ik dan kans dat ze opgeblazen worden of gaan kraken

Allo' allo',

Gisteren had je nog een post en daarin vertelde je dat je speakers had van 350 Watt, vandaag zijn ze 200 Watt en kapot en zoek je nieuwe. confused.gif:o

Kun je misschien wat uitgebreider en duidelijker opschrijven wat er aan de hand is, wat je nou wel hebt en niet en wat er moet gebeuren?

En liefst niet voor elk antwoord een nieuw onderwerp starten Plieehhiees. mad.gif

groenten,

M.

Geplaatst door seoman:

Gewoon luisteren wat je aan 't doen bent.

Vlak voor dat een versterker gaat clippen dan neemt de vervorming enorm toe.

Dit is je enige waarschuwing.

Daar na wordt al het vermogen in je tweeters gepompt. En dat gaat niet goed (piezo kan er vaak tegen maar dat klinkt weer voor geen meter)

Als je niet luistert zijn ze zo stuk.

Koop 50 watt speakers die gaan duidelijker klagen als er te veel ingaat i.t.t. een versterker die niet echt van te voren waarschuwd.

Ik kan mijn versterker ook niet voluit en dat is ook helemaal niet de bedoeling!!!!

Maar mijn missions gaan eerst plokken voor ze stuk gaan. Ik heb het 1 keer gehoord en dat zal me niet nog een keer gebeuren. (hoop ik)  

succes Simon

Als ik dat zo allemaal "belees", denk ik dat hallo muziek draait waar het zeer moeilijk te horen is of ie aan het vervormen is. Bij de tegenwoordige R&B en HipHouse (Snoop Dog en Nelly-krempel), is het zeer lastig omdat ze veel vervorming in hun "instrumenten" hebben zitten. Een bas klinkt niet als een bas maar als onweergerommel of iets dergelijks. Tamelijk lastig om daar muziek van te maken.

Ik las net op hifi.nl dat Spacecake vermoedelijk op de versterker de bass en treble regeling in ieder geval redelijk uit het lood had staan.

zie post

Ik handhaaf mijn suggestie dat hij de speaker beter rechtstreeks op de 220V aan kan sluiten. Lekker veel bas en veel vermogen. Da's pas housuh .. :P

M