Jump to content

Platen-----------------wassen

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste ,

Een Lp wordt geperst , tussen twee matrijzen , waar een klein beetje persolie bij wordt gebruikt.

Deze persolie zorgt ervoor dat het Vinyl niet aan de matrijzen vast kleeft.

Denk aan pannekoeken bakken met een beetje olie of boter in de pan.

Deze persolie wordt niet meer uit de groeven van de Lp gehaald, door de statische elektriciteit ,wordt er stof aangetrokken , die dan vast plakt aan de persolie , die waarschijnlijk ook al iets is uitgedroogd.

Resultaat slechte weergave en of knetteren en spetteren(haardvuur effect) dus dient de persolie verwijderd te worden.

Wasmachine !

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste ,

Een Lp wordt geperst , tuusen twee matrijzen , waar een klein beetje persolie bij wordt gebruikt.

Deze persolie zorgt  ervoor dat het Vinyl niet aan de matrijzen vast kleeft.

Denk aan pannekoeken bakken met een beetje olie of boter in de pan.

Deze persolie wordt niet meer uit de groeven van de Lp gehaald, door de statische elektriciteit  ,wordt er stof aangetrokken , die dan vast plakt aan de persolie , die waarschijnlijk ook al iets is uitgedroogd.

Resultaat slechte weergave en of knetteren en spetteren(haardvuur effect) dus dient de persolie verwijderd te worden.

glassex !

MvG,

Haudio(bewerkt by HvL)

de originele vloeistof is op na 150 platen

Huh :huh: 150 platen. Hollandse zuinigheid zeker. Bij mij ging ie al na 60 platen wassen door de gootsteen

Het mengsel wat ik nu gebruik? 1 liter gedemineraliseerd water, 200ml medicinale alcohol (Isopropyl), en 1 druppel glansspoelmiddel. Werkt echt goed

M.i. heeft gekookt water nog altijd (zo niet nog meer :blink: ) delen kalk en zouten erin zitten en die gaan de groef in (als je het niet snel afzuigt). Ik raad het niemand aan ook gekookt water te gebruiken, te meer omdat een liter gedemineraliseerd water ook maar

sinds enige tijd ben ik ook een vinyl gebruiker , B)

en ik gebruik de disco antistat.

met een zelfgemaakt mengseltje (de originele vloeistof is op na 150 platen)

ik meng wat spiritus, glassex , en dreft en gekookt water door elkaar .

werkt prima. :)

Ik zou met dreft opletten, daar zit n.l. een glansmiddel in om glazen mooi te laten blinken.

:)

ik zou het met jif doen en een schuursponsje en hup daarna in de oven op op 180 graden, ben je weer terug waar uit ze ooit zijn gemaakt :lol:

Doe je dat ook met je cd's?

Nu heeft een deskundige (waar ik niet aan twijfel) mij uitgelegd, dat je vele middeltjes kan gaan mengen en gebruiken, maar met 1 probleem blijft zitten.

Te weten, als je een vette plaat hebt, bijvoorbeeld een bakplaat, en je laat er een druppel water op vallen, wat gebeurd er, het blijft een druppel, zo ook op je LP, dus is het allemaal wel leuk en aardig op zelf middeltjes te maken, alleen komt het vloeistof niet in de groef en maak je alleen het oppervlak schoon.

Door het middel van anti-static of andere vinyl cleaners, zit een stof gemengd, die het water zo dun en soepel maakt, dat het wel in de groef zakt en dus ook de groef schoonmaakt.

En dat middel dat het water dun en soepel maakt is het belangrijkste en duurste onderdeel van de cleaner.

Dus voor een goede vinyl schoonmaak, koop een goede cleaner.

gr tifosi

Door het middel van anti-static of andere vinyl cleaners, zit een stof gemengd, die het water zo dun en soepel maakt, dat het wel in de groef zakt en dus ook de groef schoonmaakt.

En dat middel dat het water dun en soepel maakt is het belangrijkste en duurste onderdeel van de cleaner.

Dus voor een goede vinyl schoonmaak, koop een goede cleaner.

gr tifosi

Hiervoor kan je een wetting agent gebruiken. Te vinden bij de doka winkel. B.V Bij van Puffelen in den Haag. Kleine 2 euro voor een hoeveelheid die je waarschijnlijk nooit kan opmaken.

M.i. heeft gekookt water nog altijd (zo niet nog meer :blink: ) delen kalk en zouten erin zitten en die gaan de groef in (als je het niet snel afzuigt). Ik raad het niemand aan ook gekookt water te gebruiken, te meer omdat een liter gedemineraliseerd water ook maar

M.i. heeft gekookt water nog altijd (zo niet nog meer :blink: ) delen kalk en zouten erin zitten en die gaan de groef in (als je het niet snel afzuigt). Ik raad het niemand aan ook gekookt water te gebruiken, te meer omdat een liter gedemineraliseerd water ook maar €0,74 kost bij de drogist.

Of er nog meer kalk en zouten in gekookt water zit, weet ik niet (lijkt mij sterk, je voegt immers niks toe), maar alleen koken heeft idd geen zin. Je krijgt pas zuivere H2O als je het water indampt en de waterdamp opvangt en afkoelt. Ik ben geen chemicus of zo, maar zo heb ik het in de derde klas VWO geleerd... En dat zou dan toch moeten werken... :rolleyes:

Ps. Is wel veel werk, dus dan kan je net zo goed naar de drogist gaan...

Henrie, ik ga er vanuit dat mensen ook nadenken kunnen. Als je water kookt, verdampt een gedeelte. Daardoor wordt de concentratie van de vervuiling verhoudingsgewijs hoger. Ik heb niet beweerd dat koken iets toevoegt (of je moet een ketel gebruiken die veel ketelsteen heeft :P ) ;)

BTW, deze discussie heeft me wel aan het denken gezet. Ik ga binnenkort weer eens de "chemicus" spelen en een ander goedje verzinnen :D:lol:;)

Beste Hans,

Hoewel ik als vinylliefhebber het nog nooit ermee heb geprobeerd met glassex is het toch zo dat glassex een vettig laagje achterlaat.

B)

audiofreak

Dat zou kunnen, maar toch heb ik nooit last van een vuile naald.

Ik zuig wel zoveel mogelijk vloeistof weg.

:)

Water koken heeft wel zin.... (in ieder geval een beetje)

Dat is namelijk de reden dat je thee water eerst kookt. Door het te koken slaat een deel van het kalk neer (kijk maar naar verkalkte verwamingselementen in waterkokers) maar het komt niet in de buurt van gedemineraliseert water. Waar overigens ook nog een aantal ionen in zitten (onder andere natrium ionen).

Alleen gedestileerd water bestaat uit "puur" water (eigenlijk een evenwicht, maar dat doet er niet toe :) )

Gedemineraliseerd water bevat oa,geen kalk, en is zuiver, dus voor je lp,s te reinigen is het oke.

In de schoonmaakwereld bestaat het reinigings middel blue wonder .

Dit schoonmaakprodukt is te koop oa.bij blokker het bestaat al jaren net zoals dreft.ik gebruik dit produkt al jaren.

Voor je lp,s te reinigen is het echt super.

En met dreft of zo gaat het ook prima.