Paul Jenner Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Ik heb -op en af- enige tijd geexperimenteerd met een tweetal bassmids van Monacor: DE SPH 165 KE en later de SPH 165 KEP. De eerste indrukken met de KE waren verrassend positief. Goede detaillering, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Peerless HDS162. Voor die 65 euri die hij kost hoef je het niet te laten. Wat denk je trouwens van een Fostex breedbander? Een FE103 of FE107 ofzo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Ha Paul, ik zat te denken aan PHL, totdat ik je budget zat. Overigens kom je met PHL niet zo laag schat ik, das dus ook een probleem. http://www.tempest.nl/phl/phl.htm voor een prijsindicatie Oops, wat is je tweeter (rendement), of wacht, je ging toch voor actief? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 november 2004 Author Report Share Posted 18 november 2004 Ha die Duck. Ik neem aan dat je van de PHL units bijvoorbeeld de 1220 bedoeld: Die voldoet redelijk aan de eisen qua afmetingen en frequentiekarakteristiek. Ik kom er niet helemaal uit wat nu precies het gebruikte conusmateriaal is. Lijkt een beetje op een papierpulpje met allerlei toevoegingen en coatings. Maar inderdaad wel een stukkie te duur, helaas. Ik ken het merk overigens niet. Heb jij niet toevallig een woofer van dat merk ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Nee, hoor. Mijn woofer is eerder het tegenovergestelde (zware conus, laag rendement, lage Fs). PHL is een feite een pro merk, maar staat zeer goed aangeschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 november 2004 Author Report Share Posted 18 november 2004 Inderdaad, dat rendement is aan de zeer hoge kant. Voor iemand die actief filtert misschien niet zo'n probleem, maar toch. Blijft overigens gewoon te duur. En overigens, "professioneel" betekent veelal "geschikt voor PA-doeleinden". Het hoge rendement duidt daar ook op. Daar pas ik liever voor. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 november 2004 Author Report Share Posted 18 november 2004 Peter, IK weet dat die Peerlessen oude favorieten van je zijn. En ik heb geen reden om je tegen te spreken. Ik kan echter op de site van DST geen HDS 162 vinden, wel een 164: Bedoel je deze ? Lijkt ook een aardig verloop te hebben, maar helaas wel een 3 dB on-axis piek juist onder 3 kHz Er is ook nog een faseplugversie van. Die nemen we maar even niet. Tjeezus , wat een karakteristiek Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Hoi Paul, Als ik je vraag en reacties zo eens bekijk, dan lijkt het wel alsof jij luidspreker units alleen ongefilterd wilt gebruiken. Bijvoorbeeld die Peerless met phaseplug is een fantastische unit. Zeer lage vervorming en compressievrij. Voor dat geld krijg je echt niet beter. In combinatie met een goed scheidingsfilter echt een heel goede unit. Maar als je echt zoveel belang hecht aan de ongefilterde karakteristiek raad ik je de PL18 van Vifa aan. Die is niet voor niets in de Audio Physics Tempo ongefilterd gebruikt in combinatie met een tweeter met alleen een condensator ervoor. Maar, ik ben bang dat ie toch weer te duur is. Dan kom je denk ik uiteindelijk bij SEAS uit. De polypropyleen varianten hebben allemaal een zeer vriendelijke karakteristiek en komen in de buurt van het door jou genoemde budget. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 beste paul , daar kom je lekker vlot mee zeg ik heb net twee van die monacors met faseplug gekocht, voor mijn betonnix project. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Geeft niet Erik, ik heb er net 4 gekocht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Geeft niet Erik, ik heb er net 4 gekocht... ja , dat zag ik , ps: welke tweeter heb jij er nou tussen zitten?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 das denk ik de Hi-Vi Research RT-2c?? is niet erg goedkoop... E 339 in duitsland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 november 2004 Author Report Share Posted 18 november 2004 Het is geheel mijn bedoeling niet om de units ongefilterd te gebruiken, is ook nooit mijn bedoeling geweest. Ik ben met name geinteresseerd in ervaringen uit de eerste hand: Luisterervaringen dus. Peter, heb jij die Peerless' al een kunnen beluisteren ? Voor mijn part laat ik een IEC baffle zagen , rond gat erin en de midbassjes op die manier testen als fullrange. Het werkelijke "karakter" van een speaker ben je dan snel achter. PAUL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 das denk ik de Hi-Vi Research RT-2c?? is niet erg goedkoop... E 339 in duitsland Daar moet je hem ook niet kopen suffie http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.c...r=297-406&DID=7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Voor mijn part laat ik een IEC baffle zagen , rond gat erin en de midbassjes op die manier testen als fullrange. Het werkelijke "karakter" van een speaker ben je dan snel achter. Das nou pcies wak bedoel. Zo kan je een speaker nooit eerlijk beoordelen. Drivers komen pas werkelijk tot hun recht bij goede opname in een correct ontworpen totaalsysteem, op maat gemaakt voor hun specifieke eigenschappen. Het feit dat die peerless oploopt in het midden en een resonantiepiek heeft bij 4 kHz zul je in die baffle opstelling als zeer storend ervaren. Alleen zo kom je er nooit achter waar die driver werkelijk goed in is. Desnoods vergelijk je verschillende van dit soort drivers waarbij je de amplitude karakteristiek zoveel mogelijk aan elkaar gelijk maakt. Ontworpen naar een target laagdoorlaat die je ook in een totaalsysteem zou gebruiken. Dan kan je eerlijk vergelijken. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 november 2004 Author Report Share Posted 18 november 2004 Nou, dat ben ik helemaal niet met je eens, Jeroen. Natuurlijk moet je in gedachte even proberen te compenseren voor een oplopend hoogmidden. Er is echter heel eenvoudig vast te stellen of een unit problemen heeft in het gebied van -zeg- 400 Hz tot 3 kHz, wanneer je hem uitprobeert in een IEC baffle. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 november 2004 Author Report Share Posted 18 november 2004 Jeroen, heb jij luisterervaring met die Peerless HDS 164 ? PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Het Seas woofertje dat Tony Gee in de Proteus gebruikt is dacht ik ook een erg goedmoedig ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Nou, dat ben ik helemaal niet met je eens, Jeroen. Natuurlijk moet je in gedachte even proberen te compenseren voor een oplopend hoogmidden. Er is echter heel eenvoudig vast te stellen of een unit problemen heeft in het gebied van -zeg- 400 Hz tot 3 kHz, wanneer je hem uitprobeert in een IEC baffle. Paul. Ik geloof er niet in dat je in gedachten kunt compenseren. Op die manier geef je speakers geen eerlijke kans. Maar meningen kunnen verschillen, heb ik geen probleem mee en jij vast ook niet Ik heb luisterervaring met de afgeschermde versie zonder faseplug. Heb er zelfs een center speakertje mee gemaakt in combinatie met tweeter Vifa D27SG15-06. Klonk echt uitstekend. Totaal geen last van opbreken, wel gekozen voor relatief laag overnamepunt 2000 Hz. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 november 2004 Author Report Share Posted 19 november 2004 Hallo Richard, long time no see Die Seas lijkt volgens de beschrijving aardig aan mijn wensen te voldoen. Een quote: "CB17RCY/P (of H571): Dit is een papieren woofer met een coating erop. De unit heeft een hoog rendement en een phasekegel. Geen gekke bulten in het frequentie verloop en kan tot 4000Hz moeiteloos weergeven. De resonantie frequentie ligt op 38 Hz, dus laagweergave is ook nog redelijk. De conus is zeer licht, dus een mooi en snel midden gebied is het kenmerk. Een extra grote magneet zorgt tevens voor een lage Q-factor." Bij de bekende leveranciers Remo, Speakerland en SpeakerenCo zie ik dat typenummer niet in de lijsten staan. Geen idee dus wat ze kosten. Overigens heeft Seas ook nog een 17 cm doorzichtige Polyprop basmid. De WP 170 NP. Lijkt mij familie van de speaker die Cock heeft toegepast in zijn kleine monitortjes. Iemand daar ervaring mee ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Hallo Richard,long time no see Gisteren was ik nog op de tv Bij de bekende leveranciers Remo, Speakerland en SpeakerenCo zie ik dat typenummer niet in de lijsten staan. Geen idee dus wat ze kosten. Het Intertechnik nummer voor de Seas H571 is W 17 PPI, en staat bij de gevestigde Intertechnikdealers in de lijsten voor rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Doe es extreem... Extremis 6 http://www.adireaudio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 november 2004 Author Report Share Posted 19 november 2004 Dat moet em zijn .... Men geeft nogal hoog op van zichzelf. Naar eigen zeggen moet ie ScanSpeak 8545 en Seas Excel units verslaan. Dat nemen we maar even met een korreltje zout:lol: Ding moet overigens $ 80.00 kosten. Hij is wel een halve inch groter (niet erg natuurlijk) en er is een grotere kast voor benodigd zie ik. Hmmm, wat moeten we hier nu weer mee ? Niemand heeft dat ding natuurlijk ooit gehoord ???? Paul. P.S. Zeer bedankt voor de tips, Leeuwarden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Men geeft nogal hoog op van zichzelf. Naar eigen zeggen moet ie ScanSpeak 8545 en Seas Excel units verslaan. Dat nemen we maar even met een korreltje zout Natuurlijk, big is better. Hij lijkt me er nogal zwaar uitzien met die forse rolrand. Er mag vast wel een potente versterker achter hangen om dat ding in beweging te krijgen. Voor de weergave van fijne nuances kun je veel beter met een licht membraan in een lichte ophanging uit de voeten. Een luidspreker kun je beter beoordelen met een watervaldiagram, dan tekenen de resonanties zich duidelijk af, die zijn immers veel storender dan een wat onregelmatig frequentieverloop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Graag gedaan... Nu nog even je ongelijk bewijzen betreffende de 165KEP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts