Jump to content

vervanger voor Monacor midbass

Paul Jenner
 Share

Recommended Posts

Extremis%206%20Image.JPG

FRandZ-LMS.jpg

Dat moet em zijn ....

Men geeft nogal hoog op van zichzelf. Naar eigen zeggen moet ie ScanSpeak 8545 en Seas Excel units verslaan. Dat nemen we maar even met een korreltje zout:lol:

Ding moet overigens $ 80.00 kosten. Hij is wel een halve inch groter (niet erg natuurlijk) en er is een grotere kast voor benodigd zie ik.

Hmmm, wat moeten we hier nu weer mee ? Niemand heeft dat ding natuurlijk ooit gehoord ????

Paul.

P.S.

Zeer bedankt voor de tips, Leeuwarden.

Ahum Paul,

Zie je die bult van bijna 5 dB rond 1500 Hz? En jij deed moeilijk over dat zeer flauwe bultje rond 2000 Hz van de HDS 164 zonder faseplug? Ik zou nog maar eens even wat beter vergelijken! Zelfs het piekje rond 4000 Hz bij de Peerless is maar 2.5 dB!

Gr. Jeroen

Jan,

het laatste woord over die 165 KEP is natuurlijk nog niet gezegd. De gebruikte versterker speelt natuurlijk ook een grote rol. Ik ga er van uit dat de ene versterker veel beter met rare belastingen kan omgaan dan de ander. Ik hoop dat binnenkort nogeens te testen thuis bij een bevriend forumlid, die geheel "onverdachte" versterkers heeft.

Ik heb de units zelf gebruikt op de "onvolprezen" Koda eindversterkers :lol::lol: ,

Beste Paul,

Wat jij eigenlijk wil, n.l. lage vervorming bij hoge niveaus en dynamiek lukt je nooit met wat voor standaard middentonertje ook, goedkoop of duur. Tenzij je hem aan een hoorn schroeft.

Spijker eens een array van 20 die HD164'sen in een kist onder elkaar. Moet jij eens horen ...

;)

Peter,

"hoge" niveaus moet je in mijn geval even wat genuanceerder bekijken. Ik speel meestal op een bescheiden niveau. En ik accepteer, wanneer ik eens het stof uit mijn tapijt wil blazen, dat de geluidskwaliteit dan minder wordt. Begrijp me dus niet verkeerd !

Wat ik inderdaad NIET wil is dat de unit, al spelende op genoemde bescheiden niveau, bij een dynamieksprong(etje) direct dichtloopt.

In dit verband moet ik helaas melden dat die VS VR1's mij niet goed bevielen. Al bij eerste beluistering van de Monacors viel op dat deze een stuk ruimer in hun jas zitten en ook een volwassener laagfundament bezitten, in vergelijking met die VR1's.

Ter verdere verduidelijking: De klachten die ik nu over de monacors heb ge-uit, treden OOk op bij afspelen van rustige solo pianowerken op dat bescheiden niveau (nocturnes van Chopin).

Paul.

Beste Paul,

Zie het verband niet met de VR1's en wat jij hier vraagt :confused::confused::confused:

Je moet die idd niet te veel laag voeren maar gefilterd op 150-300 Hz kunnen ze flink blazen hoor.

;)

OP die wijze heb ik ze nooit gehoord. Dat zou interessant kunnen zijn ....

Heb je dat al geprobeerd ?

Paul.

Hmmm, wat moeten we hier nu weer mee ? Niemand heeft dat ding natuurlijk ooit gehoord ????

Nee, want hijwordt pas eind november verwacht... Ik heb direct een paar besteld. De claim is inderdaad vij heftig, maar ik denk dat dit en bijzonder mooie driver is. Ook incl verzendkosten nog concurrerend met het europese aanbod.

Ik hoop je begin december iets te kunnen vertellen.

Overigens moet ik ook even kwijt dat het weinig zin heeft om een speaker fullrange te beoordelen. Ik ben bijvoorbeeld ontzettend tevreden met de Seas L17 (alu), maar o wee als je die zonder filter beluisterd, metaalconussen vallen zo bijna altijd af. Net als de dure Scanspeak units die bijn allemaal bij de 1KHz op beginnen te lopen.

Je doet hooguit een eerste indruk op, maar een goed oordeel kun je pas vellen over de unit in z'n werkgebied met gepaste filtering.

Beste Paul,

Wat jij eigenlijk wil, n.l. lage vervorming bij hoge niveaus en dynamiek lukt je nooit met wat voor standaard middentonertje ook, goedkoop of duur. Tenzij je hem aan een hoorn schroeft.

Spijker eens een array van 20 die HD164'sen in een kist onder elkaar. Moet jij eens horen ...

;)

He, de PA-man in Peter staat op ;)

De Seas Excel serie doet ander wel een serieuze gooi naar de eigenschappen die je noemt. Mits het volume beperkt blijft kun je met conventionele drivers in een conventioneel 'hifi' speakerontwerp ontzettend ver komen.

Al eens geprobeerd, een array van 20 Peerles midbass? :rolleyes:

Beste Paul,

Zie het verband niet met de VR1's en wat jij hier vraagt  :confused:  :confused:  :confused:

Je moet die idd niet te veel laag voeren maar gefilterd op 150-300 Hz kunnen ze flink blazen hoor.

;)

OP die wijze heb ik ze nooit gehoord. Dat zou interessant kunnen zijn ....

Heb je dat al geprobeerd ?

Paul.

We kunnen wel eens een afspraak maken om de VR1s gefilterd te beluisteren. Kan bij jou thuis (wat me het nuttigst lijkt) of bij mij (maar dan moet je wel de kodaas meenemen). Je had toch een Behringer xover??

Of bij Peter natuurlijk ;)

PLanning ligt wel een beetje lastig, want ik heb het nogal druk op het werk (maar waar een wil is...).

Overigens zou je eigenlijk ook eens moeten luisteren naar de C-Quenze (bij mij kan dat voorlopig nog niet maar er zijn anderen die een heel mooi speakertje ermee inelkaar hebben gezet, ik noem even geen namen). Misschien ga je dan wel sparen :D

Spido,

ik zit de Monacors nu te beluisteren op de Musical Fidelity A1. De problemen blijven hetzelfde.

En wat die "algemeen aanvaarde deskundigen" betreft: Ik geloof al langere tijd niets meer van de recensies van anderen.

Paul.

Oh en Duck,

het zit em niet in het sparen hoor. Ik wil gewoon dat het voor een zacht prijsje GOED klinkt. Zolang ik dat niet voor elkaar kan krijgen begin ik niet aan de duurdere units.

IK moet overigens zeggen dat ik

We kunnen wel eens een afspraak maken om de VR1s gefilterd te beluisteren. Kan bij jou thuis (wat me het nuttigst lijkt) of bij mij (maar dan moet je wel de kodaas meenemen). Je had toch een Behringer xover??

Of bij Peter natuurlijk ;)

Beste Duck,

Dat kunnen we wel eens organiseren. Maar wat mij betreft moet eerst de boel op orde zijn. Ben op dit moment bezig met een ontwerp voor actieve baskasten voor onder die VR1's. Pas als dat op orde is en naar mijn zin klinkt wil ik er wel eens met anderen naar luisteren. In die baskasten komen 3 van die HDS164'ers. Dat zal nog wel een tijdje aanlopen, dus voorlopig even niet. Het is voor mij ook hobby en geen wedstrijdje.

Wat betreft die VR1's. Heb die destijds gekocht voor een tamelijk kleine ruimte van 4m x 4m en dan doen ze het prima. Zal zeker niet beweren dat dat de beste speakers van de wereld zijn maar voor wat ze kosten doen ze het prima en zijn er ook zeker wel vergelijkbare systemen die net zo goed of beter zijn (of slechter zo men wil).

Maar voor wat Paul wil zijn die VR1's niet de aangewezen speakers denk ik. Snap ook niet waarom ie die er nou bij sleept.

Overigens als dat met de bas op orde is wil ik die VR1's wel gaan vervangen voor beters. Maar tegen die tijd: Komt tijd, komt raad.

;)

Die VR1's hadden volgens mij absoluut kwaliteiten. Zeker in die zin dat ze heel lang nergens in negatieve zin opvallen. Ik merkte alleen wel vrij snel dat de diepgang zeer beperkt was en dat er snel dynamiekcompressie optrad.

Peter, ik neem aan dat jij die Peerless

Paul,

Voor de KEF T33A was de Transtec adviesprijs in 1985 gelijk aan fl. 69,-. In 1991 was ie inmiddels gestegen naar de prijs van fl. 75,-. In 1995 was ie bij Speakerland alweer fl.97,-, dat is 44 eurotjes. Ik weet niet waar je hem nu nog zou kunnen kopen trouwens en wat ze ervoor vragen. Lijkt me inmiddels een collectors item geworden, dus prijs is wat een gek ervoor geeft.

Wat bandtweetertjes betreft heb je gelijk. Die zijn tegenwoordig belachelijk duur en vaak niks beter dan een goedkopere dome.

Groetjes, Jeroen

Hallo Paul,

Dat van die compressie klopt wel, al zou ik meer van vervorming spreken. Maar dat is meer omdat die 17 cm units bij full range aansturing niet de slag kunnen maken die de bassen vereisen, ze gaan dan gewoon vastlopen. Logisch dat het midden dan ook vastloopt. Ze zijn ook bedoeld voor kleine ruimten en er is bij het ontwerp rekening gehouden met de room-gain van de bas in kleine ruimten.

Ga idd die Peerlessen zonder faseplug gebruiken. Het idee is ongeveer DIT.

;)