Zee Posted 18 november 2004 Report Share Posted 18 november 2004 Ik kom net terug van een uitvoering van de requiem van Verdi in de Anton Philips zaal in Den Haag. Uitvoerenden: Residentie Orkest Jaap van Zweden, dirigent Iulia Isaev, sopraan Carolyn Sebron, alt (werd wegens stemproblemen vervangen, maar weet haar naam niet) Marius Brenciu, tenor Robert Holl, bas Orfeon Donostiarra De repetoir: Wat is dit toch een geweldig stuk muziek! Thuis op CD, maar toch vooral live in de concertzaal; dit behoort wat mij betreft tot het beste en meest gevarieerde wat de klassieke muziek heeft te bieden. De uitvoering: Het eerste kwartier vond ik het samenspel van koor en orkest wat rommelig. Het leek of men nog 'in' het stuk moest komen; de sfeer en spanning van hetgeen Verdi moet hebben bedoeld tot zich moest nemen. Dat gold ook voor het publiek: in het beging werd er nog wat gehoest, maar na pakweg het eerste kwartier was het de rest van de avond doodsstil (tsja, het blijft een requiem) en genieten geblazen. Iedereen werd meegenomen door de muziek en het orkest en koor groeiden. Het herhaalde Dies Irae werd steeds meer trefzeker neergzet waarna de solisten vanuit een prachtige stilte hun partij weer oppakten. Over de solisten gesproken: die waren werkelijk voortreffelijk. Het komt niet vaal voor dat ik de stemmen van alle solisten in een stuk kan waarderen. Vanavond was dat anders. Dit was genieten! Volgens mij wordt het requiem een dezer dagen ook gespeeld door onze vrienden in Rotterdam (of is dat al geweest?). Gaan daar nog forummers heen? Ik vermoed dat het uitverkocht zal zijn (net als vanavond in Den Haag), maar als dat niet zo is: gaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Beste Zee, In stilte ben ik toch een beetje jaloers op jullie westerlingen Achter de IJssel is het prima wonen maar een paar geneugten mis ik toch. Cultuur bijvoorbeeld, in de vorm van klassieke muziek. Het vergt altijd een expeditie om een goede concertzaal te bezoeken Om 9 uur 's avonds liggen geloof ik alle buschauffeurs hier al op een oor. En de plaatselijke cultuurtempel komt niet verder dan, effe kijke, er staat nu een auto van Introdans op de parkeerplaats, zie ik vanuit mijn kantoor. O ja, volgende week komt Tineke Schouten Maa goed, zondag ga ik naar Keulen, een paar musea bezoeken en natuurlijk de dom Maar mooi dat je hebt genoten van het concert. Zoiets is niet te evenaren. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 november 2004 Author Report Share Posted 19 november 2004 Ach Dick, ook in de oostelijke regionen is er veel moois. Zo was ik vorig jaar in december in Musis Sacrum in Arnhem bij een prachtige Mahler 6 door het Gelders Orkest. Erg leuk was dat tijdens het diner dat aan de uitvoering vooraf ging er door dirigent Martin Sieghart een toelichting op het stuk werd gegeven, en de manier waarop hij zaken interpreteerde. Bovendien is de akoestiek in Musis Sacrum erg goed (beter dan hier in Den Haag), dus het was genieten! Veel plezier in Keulen alvast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 november 2004 Author Report Share Posted 19 november 2004 Voor de Rotterdammers onder ons (en alle ander liefhebbers natuurlijk), aanbevolen: vrijdag 13 mei 2005, De Doelen, Grote Zaal 20.15 Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergiev m.m.v. Marina Mescheriakova - sopraan Mzia Nioradze - mezzosopraan Francisco Casanova - tenor L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Dit concert wordt 15 mei herhaald. En ik heb kaartjes voor dat concert. En ik ga ook nog naar een serie met internationale orkesten. Verheug ik mij ook bijzonder op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 november 2004 Author Report Share Posted 19 november 2004 Ja, de serie met internationale concert in De Doelen ga ik ook heen. Even uit mijn hoofd: KCO, London Philharmonic en Budabest Festival Orchestra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Volgens mij het London Symphony Orchestra. Dat hoop ik maar, want dat orkest sla ik iets hoger aan dan het London Philharmonic. Ik geloof dat het andere orkest inderdaad het beste orkest van Budapest is, maar om dan de naam meteen maar te wijzigen in Budabest is toch een beetje merkwaardig. Waar zit jij? Ik was er erg vroeg bij, dus ik zit lekker centraal. Michel en Kermit hebben dat abonnement ook, maar die zitten op de orgelring. Ben jij vorige week nog naar dat gratis concert geweest van de Britten Sinfonia? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 november 2004 Author Report Share Posted 19 november 2004 Inderdaad , LSO olv Gardiner Ik zit Part. PD 14/16 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Ik was door een bedrijf (BT) uitgenodigd voor de uitvoering van het Requiem van Verdi in Amsterdam op zondagmiddag, inclusief lunch vooraf. Omdat ik eigenlijk geen zaken doe met BT heb ik geen gebruik gemaakt van de uitnodiging. Wel jammer natuurlijk dat je zo iets moois moet laten schieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 19 november 2004 Author Report Share Posted 19 november 2004 Joboton, Naar Britten Sinfonia ben ik niet geweest. Ik had wel kaarten, maar die heb ik aan een kennis gegeven omdat ik die avond verhinderd was. Ik hoorde dat het in voor de pauze erg mooi was geweest. Na de pauze was mijn kennis minder enthousiast. Ik had in het voorjaar ook gratis kaarten voor de Nederlandse Bach vereniging. Dat was echt fantastisch. Dat concert heeft me er zeker toe aangezet nog eens vaker naar dit geweldige muziekgezelschap toe te gaan. Theo, Inderdaad jammer dat je dit concert mist, maar ik kan me heel goed in de redenen vinden die je daar voor hebt. Het concert van gisteravond werd door Akzo gesponsord, en aan het rijtje 7-series dat na afloop voor de deur stond werd er die avond ook het nodige aan relatiebeheer gedaan. Misschien trouwens leuk om weer eens een luisteravondje te houden bij mij of bij jou? De vorige keer bij jou heb ik erg leuk gevonden. Ben alleen de komende maand nog even wat minder mobiel (kan zelf geen auto rijden) ivm knieoperatie waarvan ik herstel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 19 november 2004 Report Share Posted 19 november 2004 Otto (Zee), Prima idee. Ik heb wel net vanmiddag een nieuw huis (woonboederij) gekocht in een dorpje hier in de buurt van Nijmegen. Ik kan er 3 januari a.s. al in. Per 1 februari ook nog een nieuwe baan..... Voldoende verse prikkels dus in mijn leven. Mijn installatie zal hopelijk ook nog beter tot zijn recht komen in de living van 80 m2 in mijn nieuwe huis. Je kunt je voorstellen dat ik erg benieuwd ben en er veel zin in heb.. Verder correspondentie via PB? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts