Jump to content

Hoe krijg ik oude opnames goed aan het klinken ?

caramba65
 Share

Recommended Posts

Hallo hier allemaal.

Ik herken zelf het probleem dat slechte opnames nog slechter gaan klinken op een goede set.

Als je dan weer een keer een goed opgenomen cd tegenkomt is het weer even audio walhalla (vrouw de deur uit, lekker oud whiskeytje,volume iets harder en heerlijk genieten.)

een tweak die bij mij dit probleem deels heeft opgelost is een vrij controversieele

tweak namelijk DE GROENE STIFT.

deze tweak heeft alle fora al gepaseerd en is door velen (ongelovigen of mensen die de moeite niet namen om een groene stift te kopen)verguisd.

ik ben deze tweak om de buitenste rand van een cd groen te maken tegengekomen

in het blad audio en techniek (uitgave mei/juni 1999) en heb hem uit nieuwschierigheid uitgeprobeerd op een cd uit m,n collectie die ik toen al niet vond

klinken en niet meer de moeite waard vond om hem ooit nog in m'n cdspeler te gebruiken(eigenlijk een moderne versie van onderzetter).

tot m,n grote verbazing :blink: klonk de cd na behandeling een heel stuk beter.

hoog minder schel,opener geluid, stemmen werden beter geplaatst,laag werd strakker kortom het klonk allemaal veel beter en natuurlijker.

dit resultaat ondervind ik tot op de dag van vandaag nog steeds bij bijna iedere cd.

wel moet ik zeggen dat de verschillen kleiner worden en dat de eerder generaties cd's er het meeste baat bij hebben(jaren 80 t/m +- 95)

dit resultaat hebben we iedere keer met verschillende cd spelers van doorsnee tot zogenaamde high end kwaliteit kunnen reproduceren. (sony slp570,pioneer pds603,marantz cd63 ki,rega planet,

v Medevoort loopwerk + dac, arcam fmj cd 23,jk acoustics loopwerk+dac,marantz cd 17 ki, cyrus cd8+psx)

doe ermee wat je wilt maar voor ongeveer 3 euro is dit de meest goedkope tweak

die ik ooit ben tegengekomen die werkt.

ps. aangeraden werd de staedler lumocolor 313

m. vr. grtjzzzz Daffy :)

Is een idee ik heb wel es gewerkt met cool edit pro en adobe audition, en dan kan je inderdaad er iets aan doen , en klinkt het misschien veel beter. Het probleem is echter als speakers het middengebied b.v iets zachter weergeven, zeg es 2 db, en je luisterd bij iemand anders naar dat door jou gefrabriceerde cdtje, dan kan het nog wel slechter klinken dan het origineel.

HEt is niet makkelijk om muziek op die manier te remasteren, daar ben je uren mee bezig, met als gevolg dat het wel alleen goed kan klinken op jouw combinatie van speakers, versterker en cd speler.

Ook zijn er veel mensen die remasteren, voor studio opnames, en er is iemand ik kan even niet op zijn naam komen, maar dat is george marino :mad2::mad2::mad2::mad2::mad2:

Als ik zijn naam zie staan dan hoef ik de cd niet meer.

Alle dynamiek is er dan uit, hoe die het doet niet te geloven.

Dus daar heb je ook nog mee te maken.

platen die voor het digitale tijdperk zijn opgenomen, klinken vaak ook beter dan de eerste generatie cd's. Daarnaast denk ik dat banden in het algemeen minder worden. Dus daar zaten ze ook nog mee, en de computers om dingen mee te bewerken waren ook nog niet zo goed.

Dus al die dingen bij elkaar opgeteld maakt het een stuk slechter.

Ik ben persoonlijk dan ook voorstander van een andere manier van muziek op een cd zetten. Als we straks blue ray hebben dan lijkt het me cool dat de muziek per spoor overgezet wordt op blue ray disc. Als dat technisch mogelijk zou zijn.

Dan kan je dus zelf als je dat zou willen je geluid aan kunnen passen <_<

DAt lijkt mij dus echt COOL :D:D:D

Ik ben persoonlijk dan ook voorstander van een andere manier van muziek op een cd zetten. Als we straks blue ray hebben dan lijkt het me cool dat de muziek per spoor overgezet wordt op blue ray disc. Als dat technisch mogelijk zou zijn.

Dan kan je dus zelf als je dat zou willen je geluid aan kunnen passen <_<

DAt lijkt mij dus echt COOL :D:D:D

CD-R bestaat toch al lang? Daarop kun je zelfs zelf je muziek inspelen! DAt is pas echt cool! :P

Hallo forumlezers,

Met genoegen heb ik jullie reacties gelezen, in sommige kan ik mij vinden, in andere weer niet.

Het is en blijft dus best een moeilijk onderwerp.

Zelf ben ik over het gestarte onderwerp het volgende van mening;

Naarmate een installatie beter wordt zal deze alles tot in detail laten horen over de opname.

In het geval van een goede opname is het puur genieten, in het geval van een slechte is het huilen (let wel, t.o.v. de goede opname !).

Zaken als accoustiek kunnen een rol spelen, maar dat geldt dan niet alleen bij de slechte opnames, dat is dan een marginaal probleem.

Afstemming van apparatuur is inderdaad van belang, je kun blijkbaar hele goede, maar ook hele slechte combinaties maken.

In mijn geval moet ik een paar stroomvreters (JBL 250Ti Jubilee) aansturen, dat doe ik nu in een bi-amp opstelling met twee Pioneer M90 eindversterkers (200w 8ohm stabiel / 47 amp per stuk).

Het kan allemaal natuurlijk beter, Pioneer heeft blijkbaar een bepaalde klankkleur waarvan je moet houden.

Iets anders (betaalbaars) om te vergelijken heb ik helaas nog niet aangesloten op deze luidsprekers.

Maar als ik dan de vraag stel in een hifi zaak wat ik zou moeten uitgeven om een hoorbare verbetering te bewerkstelligen t.o.v. mijn huidige......, dan ben ik heel erg blij met mijn Pioneer eindversterkers, en het bedrag waarvoor ik ze gekocht heb.

Het zou dus best kunnen zijn dat er een wereld voor mij open gaat als ik er een mooie Mark Levinson of Audioresearch eindversterker op aansluit.

Mogelijk kan daarbij ook mijn mening veranderen over hoe de oudere opnames dan klinken, wie zal het zeggen.

Maar....., vandaag heb ik een goede equalizer aangesloten op de "tape-loop" van mijn voorversterker, en wat blijkt; een hele grote verbetrering t.o.v. de uitgangssituatie !!!!!

Daarbij moet ik wel vertellen dat het als audiofiel best vreemd aanvoelt om het signaal afkomstig uit de bron te verkrachten met een dergelijk apparaat.

Maar het leuke van deze manier van aansluiten is dan weer wel dat de bron rechtstreeks op de voorversterker blijft aangesloten, en er dus geen signaalverlies optreed bij de goede opnames.

Indien de opname oud en vlak klinkt, druk op "tape 1" , en de equalizer wordt bijgeschakeld.

Maar eventjes verder over de equalizer; als je aan het spelen gaat met de schuiven (2 x 10 kanaals) krijg je pas inzicht waar het fout is gegaan met de opname.

Het blijkt na een paar minuten regelen dat er heel veel leven in zo'n oude opname te krijgen is, het gevoel komt terug.

Er schijnt echeter nogal wat verschil te zijn in geluidskwaliteit,muzikaliteit en klankkleur tussen de ene en de andere equalizer.

De mijne zou, op een na, het topmodel geweest moeten zijn van Sansui, en als ik het serienummer moet geloven stamt het apparaat uit 1983.

Misschien heb ik vanwege de leeftijd er wel een beetje de klankkleur uit die tijd bij zitten, wie zal het zeggen.

Een volgend experiment zal een buizen lijn trap zijn tussen de equalizer en de voorversterker voor een wat warmer en voller geluidsbeeld.

Ik houd jullie op de hoogte.

Nog hartelijk dank voor jullie reacties.

M.v.g.

Roland

Maar....., vandaag heb ik een goede equalizer aangesloten op de "tape-loop" van mijn voorversterker, en wat blijkt; een hele grote verbetrering t.o.v. de uitgangssituatie !!!!!

Daarbij moet ik wel vertellen dat het als audiofiel best vreemd aanvoelt om het signaal afkomstig uit de bron te verkrachten met een dergelijk apparaat.

Maar het leuke van deze manier van aansluiten is dan weer wel dat de bron rechtstreeks op de voorversterker blijft aangesloten, en er dus geen signaalverlies optreed bij de goede opnames.

Indien de opname oud en vlak klinkt, druk op "tape 1" , en de equalizer wordt bijgeschakeld.

Wat mij betreft kan ik wel geloven dat je een heleboel terugkrijgt met het tussenschakelen van de equalizer. Dat soort dingen hoor je ook meteen.....

Wat ik me afvraag is hoe lang het duurt voor het gaat opvallen wat je eventueel bent gaan missen door deze godsaudiofiellasterlijke uiting van onvermogen.... :D

Als je echt niks mist ben je een al te gelukkig mens! Ik zou me verder niet drukmaken om de begane zonde. ;)

De mijns inziens grootste vijand van de audiofiel zit tussen de oren.

Hij heet "de euforie van het nieuwe" en hij wist heel je aufiofiele verleden als je niet oppast.

Dat kan heel nadelig zijn.

Toine.

De spijker op zijn kop!

Maar het kan ook heel voordelig zijn, letterlijk en figuurlijk, als je op tijd inziet dat verder investeren in high-end apparatuur niet de manier is om je oude geliefde opnamen zo te laten klinken als je ze herinnert.

Spelen met een oude "high end" equalizer kan heel verhelderend zijn.

En inderdaad Caramba65, de match tussen de componenten is eigenlijk doorslaggevend.

Jelte

hoi Jelte,

Misschien sloeg je zelf wel de spijker op zijn kop. Wat wil je centraal stellen? Als je alleen maar bezig bent om alles te willen horen kun je wel eens bedrogen uitkomen.

Wat iedereen misschien moet doen is eens een keer live gaan luisteren. Vanavond was ik bij een klassiek concert op "volle oorlogs sterkte", te weten de 2e van Mahler. Een groot orkest, een groot koor, 2 zangeressen. Dat is me nog eens genieten. Toch nog even de hifi enthousiast gespeeld en me ingebeeld dat ik nu naar speakers zat te luisteren. Wat mij dan opvalt is dat er geen enkel spoor van hardheid is, dat het podium helemaal niet zo groot is, dat je soms grappige, leuke en mooie details hoort, een enorm laag, een enorme dynamiek, dat stemmen laid back zijn en soms zo dichtbij, maar wellicht het belangrijkste dat je op sommige momenten gegrepen wordt door de muziek.

Het belangrijkste van apparatuur is om het precies goed aan het klinken te krijgen. Daar is meer voor nodig dan alleen de beste componenten. Niet in de laatste plaats een dealer met veel luisterervaring die je op weg kan helpen met de juiste spullen.