Jump to content

luidsprekerfilter

Weerstand
 Share

Recommended Posts

ik wil in het filter van mijn vierwegsysteem de (wat gedateerde) Celestion tweeters en 'supertweeters'vervangen. Voor de goede orde, beide worden wel van 'onderen' afgefilterd (3 en 13,5 khz) maar de tweeter niet 'van boven'.

Aan aanpassing van het filter als gevolg van de andere parameters van nieuwe tweeters ga ik gemakshalve maar even voorbij. Rest de rendementsaanpassing. Er van uitgaande dat het rendement van het systeem als geheel wordt bepaald door het rendement van de basspealer, 'reken' ik dus alles terug naar dat rendement. Maar in aanmerking nemend dat de tweeter er niet bij 13,5 khz (als de supertweeter er bij komt) uitgaat, staan er boven die wisselfrequentie dus twee tweeters te tweeteren. Betekent dat dat ik de supertweeter ten opzichte van het systeemrendement nog eens (extra) moet terugnemen met iets van 3db in het gaval dat beide tot circa 20 khz doorgaan?

Of ben ik dan erreg theoretisch bezig?

Als iemand hier een verlossend woord kan spreken, alvast bedankt. :rolleyes:

Weerstand

Vroeger was een supertweeter misschien een noodzakelijk kwaad, omdat je de handen dicht mocht knijpen als een tweeter tot 15 kHz ging.

Maar met een paar goede moderne tweeters heb je helemaal geen supertweeters nodig, die dingen interfereren alleen maar met het signaal van de tweeter zodat je een onregelmatig hoog krijgt afhankelijk van de luisterpositie. Ook verstoren ze het stereoplaatje.

Ik zou het geld voor de supertweeters in de zak houden of investeren in goede 'gewone' tweeters met een fatsoenlijk bereik.

Vroeger was een supertweeter misschien een noodzakelijk kwaad, omdat je de handen dicht mocht knijpen als een tweeter tot 15 kHz ging.

Maar met een paar goede moderne tweeters heb je helemaal geen supertweeters nodig, die dingen interfereren alleen maar met het signaal van de tweeter zodat je een onregelmatig hoog krijgt afhankelijk van de luisterpositie. Ook verstoren ze het stereoplaatje.

Ik zou het geld voor de supertweeters in de zak houden of investeren in goede 'gewone' tweeters met een fatsoenlijk bereik.

Goed punt. Die mogelijke interferentie was me inderdaad 'even' ontgaan. Bedankt.

En er van uitgaande dat alles centjes kost, lijkt het inderdaad verstandiger te investeren in twee goede tweeters dan vier wellicht-niet-zo-goede (want ik wil ze alle vier vervangen.

Maakt, gegeven een wisselfrequentie van 3 khz, de diameter van de tweeter wat uit? Heeft 27 mm voordelen boven, zeg, 19 mm of juist niet? Of maakt dat niet uit?

In mijn 'andere' luidsprekers zitten DAVIS tweeters (25 mm) en ik geloof niet dat ik daaraan tekort kom.

Weerstand

Maakt, gegeven een wisselfrequentie van 3 khz, de diameter van de tweeter wat uit? Heeft 27 mm voordelen boven, zeg, 19 mm of juist niet? Of maakt dat niet uit?

Ik ben geen expert op speaker-gebied, maar ik ga uit van m'n eigen speakers. Die hebben een 19mm dome-tweeter, die ook op 3kHz gewisseld wordt. Theoretisch zou een 19mm hoger moeten kunnen komen dan een 27mm. En een 27mm zou er eerder in moeten kunnen komen (gaat dus lager) dan een 19mm... Maar das een kwestie van de specs van afzonderlijke tweeters bekijken en vergelijken...

Ik ben geen expert op speaker-gebied, maar ik ga uit van m'n eigen speakers. Die hebben een 19mm dome-tweeter, die ook op 3kHz gewisseld wordt. Theoretisch zou een 19mm hoger moeten kunnen komen dan een 27mm. En een 27mm zou er eerder in moeten kunnen komen (gaat dus lager) dan een 19mm... Maar das een kwestie van de specs van afzonderlijke tweeters bekijken en vergelijken...

Ja, een 19 mm gaat meestal hoger, bovendien bundelen die weer iets minder op de hoge frequenties. Maar er zijn ook goede 25 mm tweeters die uitstekend presteren, ze bundelen alleen iets meer.

Als je voor een 19 mm gaat zou je ook eens naar een Hiquphon kunnen omkijken, een van de beste 19 mm tweeters die er is, en bovendien niet eens extreem duur. Het rendement moet wel passen, maar dat geldt voor alle tweeters. Een te hoog rendement is niet zo'n probleem, dat kun je dempen met een weerstandsdeler. Een te laag rendement geeft wel problemen.

Ja, een 19 mm gaat meestal hoger, bovendien bundelen die weer iets minder op de hoge frequenties. Maar er zijn ook goede 25 mm tweeters die uitstekend presteren, ze bundelen alleen iets meer.

Als je voor een 19 mm gaat zou je ook eens naar een Hiquphon kunnen omkijken, een van de beste 19 mm tweeters die er is, en bovendien niet eens extreem duur. Het rendement moet wel passen, maar dat geldt voor alle tweeters. Een te hoog rendement is niet zo'n probleem, dat kun je dempen met een weerstandsdeler. Een te laag rendement geeft wel problemen.

Bedankt voor de tip (Hiquphon). Ik had er nog nooit van gehoord. Niet dat dat nou wat zegt ;)

Overigens kreeg ik ook nog het advies eerst maar eens naar die bejaarde consensatoren in het filter te 'kijken'. Mogelijk levert de vervanging daarvan het nodige op. Het heeft in ieder geval het voordeel dat mijn decoupeerzaag nog even in de kast kan blijven liggen :D

Weerstand

Inderdaad, de TLS-80. MK-II, om precies te zijn. :rolleyes:

Maar wat bedoel je met 'zonde'? Omdat die Celestion tweeters (mogelijk met behulp van een geactualiseerd filter) naar jouw mening de vergelijking met moderne tweeters best aan kunnen of dat je zo'n 'instituut' als de TLS-80 bij voorkeur moet eerbiedigen? Dus geen gedonder met 'andere' speakers want dan is het de TLS-80 niet meer? In het laatste geval: ik heb in ieder geval nog wel een reserveset B139s en B110Bs op de plank liggen. Maar die Celestions zijn zelfs in Engeland zo ongeveer 'extinct' :D

Weerstand

Lijkt me niet zonde om een speaker te verbeteren. Meestal zijn de hedendaagse units beter van kwaliteit van de oude.

Een 19mm tweeter heeft een betere spreiding van het geluid in het uiterste hoog. Ik ben er nog niet uit of dat nu echt een voordeel is. Ik weet wel dat de Hiquphon fantastische klinkt, ik speel nu met de OWIII. De Vifa XT19 doet het ietje beter meettechnisch gezien. Daar ben ik op het moment mee aan het experimenteren. Of de metingen ook een betere geluidskwaliteit opleveren, kan ik je over een paar weken zeggen als ik de tijd heb gehad om naar deze tweeter te luisteren. Waar je wel op moet letten is de steilheid van het hoogdoorlaat. Een simpele condensator voor een 1ste orde met overgangsfreq 3KHz is waarschijnlijk niet genoeg voor deze 3/4" tweeters (Ondanks de zeer hoge Xmax van de Hiq, zal deze zich ook beter voelen bij een 1ste orde op 4KHz of een tweede orde bij 3KHz). Een 'stevige' 1" tweeter, zoals de Scanspeak 9500, of de Seas Excel's en veel typen van de standaardserie is daarvoor veel beter geschikt.

In het algemeen levert het gebruik van twee overlappen tweeters een vager geluidsbeeld op, minder precies, minder duidelijke afbeeldingen. Maar bedenk ook da het gebied tussen 13,5KHz en 20KHz (voor de hondjes) slechts 4 hele noten in het octaaf zijn, dat om het in perspectief te blijven zien. Daarnaast vervormen de huidige tweeters waarschijnlijk meer dan een nieuwe. Bereid je dus voor op een veel preciezer geluid. I.v.m. het karakter van deze speaker, zou ik de Scan Speak 9500 aanraden. Ook de 9300 is een goeie (beide worden door sommigen als beste bevonden van de 9x00 serie incl de revelator) en ligt wellicht meer in het budget(?). Beide tweeters zijn bijzonder mooie units, die bijna iedereen mooi vind klinken. Bovendien zijn ze net een tikkie warmer dan veel andere tweeters. De Hiquphon is ook een dikke, vette aanrader, maar dan zou ik zorgen voor tenminste tweede orde filtering bij 3KHz, dan komt het beestje volledig tot z'n recht.