ctcen Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Weet iemand hoeveel zo`n verhuistransformator verbruikt, als de aangesloten versterker wel aan staat maar niet gebruikt wordt. Groet Chen Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 1 boom per jaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 DAt is moeilijk te zeggen, je zou het kunnen testen door alle stroomverbruikers in huis uit te schakelen en dan na een uurtje kijken wat het verbruik is. Is niet handig i.v.m de ijskast e.d. Ik geloof dat je het met een multimeter kan meten, maar ik denk dat je dat toch even aan iemand anders moet vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dia-ap Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Hallo Zolang er geen belasting aan deze trafo hangt is het verbruik nihil , er loopt nm. geen stroom. Een verhuistrafo gedraagt zich net zo als als die andere trafo,s in je huis. gr. Dia-ap Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Hallo Zolang er geen belasting aan deze trafo hangt is het verbruik nihil , er loopt nm. geen stroom. Een verhuistrafo gedraagt zich net zo als als die andere trafo,s in je huis. gr. Dia-ap Klopt. Pas op het moment dat je een apparaat er op aansluit, en aan zet, dan pas gaat de meter tellen. Ok, voor niets gaat de zon op. Het "nul" verbruik is slecht een paar Watts, en een ringkerntrafo heeft een minder "nul" verbruik dan een bloktrafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gent Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Zolang er geen belasting aan deze trafo hangt ishet verbruik nihil , er loopt nm. geen stroom. In een ideale wereld wel ja ... Maar helaas, zo'n trafo heeft ook inwendige verliezen waardoor er wel degelijk een verbruik is. Het is dan ook niet raadzaam om zo'n ding dag en nacht in het stopkontakt geprikt te laten. Hoe groot het verbruik is kan ik hiervandaan moeilijk zeggen. Je zou het inderdaad moeten opmeten. Ik begreep dat ie voor een versterker moet komen. Dan heb je al een flinke trafo nodig. Hij zal in elk geval moeiteloos flink wat vermogen moeten kunnen leveren. Voor een CD speler o.i.d zou ik het nog overwegen, voor een versterker vind ik het bepaald geen nette oplossing. Je plaatst in feite twee trafo's direct achter elkaar. Je zou je dan kunnen afvragen of het niet beter is de trafo in de versterker zelf te vervangen door een 230 V type. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Zet hem maar eens aan zonder belasting, dan zul je merken dat hij toch warm wordt. De wrijving (kromme benaming) die het magnetisch veld ondervind tijdens het wisselen is erg materiaal afhankelijk. Maar de magnetische deeltjes in het materiaal verplaatsen zich weldegelijk en werken het wisselen van het magnetischveld tegen. Verder loopt er ook altijd stroom door de primaire wikkeling. (anders zou er ook geen magnetisch veld zijn) Hoe kleiner de trafo hoe groter de verliezen. 't zou mij niets verbazen als een adaptertje evenveel energie verspilt als een grote 1000va trafo. (bij nullast welteverstaan) De stroom bij nullast is gewoon te meten. P= U*I*Cos phi Maar aangezien je de fase verschuiving niet weet kun je ook niet voorspellen wat de KWHmeter zal aangeven. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJ Nijland Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Volgens de wet van energiebehoud zou je kunnen zeggen dat de trafo energie gebruikt naar mate hij warm wordt. Alle verliezen worden omgezet in warmte. Schat dus in hoeveel energie (Watt) er nodig is om een stuk metaal (ter grootte van de trafo) te verwarmen tot de temperatuur die de trafo na een uurtje draaien aanneemt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts