Jump to content

Vincent SV 238 + Thiel 2.3

Musico
 Share

Recommended Posts

Na weken lang te hebben geluisterd en op internet te hebben gelezen over Vincent heb ik de de volgende combinatie gekocht:

Thiel 2.3 (luidsprekers)

Vincent SV 238 Versterker

Vincent CD S3 (CD speler)

Vincent STU 1 (hybride tuner)

Van den Hul interconnects en luidspreker kabel

Omdat ik over de versterker nog maar een beperkt aantal gebruikersberichten heb gelezen wil ik mijn steentje bijdragen ten behoeve van iedereen die Vincent overweegt.

Ik ben begonnen met verschillende speaker combinaties op de MF A3.2 serie, Arcam Diva, Sudgen, Rotel en NAD (nog op de Paradigms etc.) maar die klonken te "vlak".

De Vincent klonk steeds het lekkerst. Vol, zuiver en gedetaileerd maar in combinatie met de Paradigms miste echter steeds wat. Een kort moment op de Thiels maakte duidelijk dat de luidsprekers de bottleneck waren.

Uitgangspunt was (uiteindelijk) dus de Thiels.

De volgende luisterafspraak begon ik met een Luxman M3/C3 combinatie (demo) gevolgd door een Accuphase (E 212 geloof ik) en weer de Vincent 238. Als CD speler een Marantz en de Vincent S3. De laatste was opener, helderder van geluid met meer detail.

Onzeker over (de afkomst van) Vincent toch verder gezocht. Nieuwe afspraak voor MF 308 en Arcam FMJ serie. De laatste heb ik nooit gehoord maar een qua karakter een beetje te vergelijken Diva klonk heel redelijk op de Thiels. De MF 308 was een teleurstelling in combinatie met de Thiels. Zuiver maar vlak en soms gebrek aan detail, breedte en diepte. CD speler S3 en A 3.2 CD speler.

Wederom gaf de Vincent het (subjectief criterium) mooiste geluid.

Mijn koudwater vrees voor onbekend maakt onbemind heb ik overwonnen en de Vincent met CD speler en tuner besteld. Inmiddels al weer twee weken in huis en nog steeds onder de indruk van de kwaliteiten. Betrouwbaarheid zal zich in de toekomst bewijzen. Lage inruilwaarde wat ik hier en daar lees .... geen idee, maar aan de andere kant ... ik zie dat er weinig tweedehands worden aangeboden. Uiterst tevreden gebruikers blijkbaar.

Ik hoop dat dit een bijdrage oplevert ... als er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Mvgr

Musico

(smiley is aangepast nav opmerking dat ik boos ben (dat was dus een foutje))

Edited by Musico

Absoluut verstandig.

Thiels zijn ontzettend eerlijk en laten perfect horen waar iets fout gaat.

Goed dat je meerdere merken na elkaar heb getest, op die manier kom je er meteen achter wat het beste bij jouw smaak aansluit.

Ik draai zelf met De CS1.6 en Arcam Diva spul. Ben ik onwijs tevreden over ook.

Na wat intensief luisteren kwam ik erachter dat er iets ergens nog niet klopte...

Ik miste nog wat rust en diepte in mijn beeld.

Toen kreeg ik van een kennis een Audioquest netkabel om eens te proberen op mijn cd-speler... Wat een verschil! De rust waarnaar ik opzoek was was er opeens, en de diepte die ik kreeg sloeg ik stijl van achterover! Kortom er komen ook nog goede netkabels aan mijn pre en power amp binnenkort...

Ook qua speakerkabels ben ik nog aan het experimenteren.

Ook hier geld weer dat Thiels ontzettend luisteren naar je bekabeling. Het staat zelfs op de site van Thiel geloof ik... wij maken geen bi-wire configs, maar hebben liever dat u uw geld besteed aan een paar hoogwaardige kabels... zegt genoeg denk ik.

Mijn oog is gevallen op Cardas bekabeling. Heb die kabels met meerdere sets gehoord en ik was telkens weer onder de indruk.

Musico, heb jij nog wensen qua kabels? Waar draai je nu mee? Zowel netkabels als speakerkabels...

Heb je uberhaupt al geexpirimenteerd met verschillende kabels?

Groet!

David

Die van mij is nog niet in reparatie en ik hoop ook dat dat niet nodig zal zijn!

In antwoord op de serieuzere reactie :-)

Voor wat betreft kabels c.a.. Op dit moment gebruik ik Van den Hul interconnects en luidsprekerkabel.

Interconnect Tuner Bay C-5 (0.6 meter)

Interconnect CD XLR (D-102)

speakerkabel CS 122

Netkabel wel als demo gebruikt maar omdat ik eerst eventueel de het voedingsblok wil vervangen voordat ik de kabel tussen apparatuur en net vervang, draai ik op dit moment nog met de standaard netkabels. De weakest link gedachte ... . Ik kan ook nog niet zeggen of het 1) hoorbaar is en 2) dan een verbetering zal zijn.

Ik ga nog wel in de toekomst experimenteren. heb je nog adviezen?

Mvgr

Musico

Was een geintje, Musico! Al heb ik wel van de importeur vernomen dat ze stapels reparatie hebben.. In iedergeval gefeliciteerd met de aanschaf! Je zou bij je dealer kunnen vragen of je enkele netsnoeren mag proberen. Zo kun je zelf horen of je verschil hoort! :D

mvg, PD Hogeterp :D

Hey Musico,

Voor netkabels kan ik je de kabels van Audioquest, van den Hull en Siltech aanbevelen. Dit zijn tenminste de kabels die ik heb gehoord. En wat ik heb gehoord beviel mij uitstekend.

Van audioquest heb je een paar kabels die prima zijn. Van den Hull heeft natuurlijk de beroemde mainstream en siltech heeft de octopus (stekkerblok).

Allemaal erg fijne kabels.

Ikzelf draai met een audioquest kabel in mijn cd-speler. De rust en extra diepte wat dit opleverde verbaasde mij enorm!

Qua speakerkabels is er nog meer keus, maar ik heb goede ervaring met kabels van Cardas en MIT.

Van Cardas heb ik de Cross Wire LINK gehoord, en die klonk op meerdere sets erg lekker.

Van MIT moet je echt goed testen op je eigen set want deze kabels nemen bij sommige sets veel hoog weg. Maar als je een goede match heb dan klinken ze onwijs.

Dit zijn wel speakerkabels die beginnen bij 500 euro... maar ja, als je een duur systeem heb, dan kan je het niet tekort doen door te bezuinigen op kabels...

Ok, ik draai nu even met Ixos XHS553 kabels (silver) van 16 euro de meter... deze klinken al onwijs lekker, maar Cardas kabels klinken weer lekkerder.

Kortom, test met je eigen systeem. Bij de betere audiowinkel mag je ze thuis testen.

Was een geintje, Musico! Al heb ik wel van de importeur vernomen dat ze stapels reparatie hebben.. In iedergeval gefeliciteerd met de aanschaf! Je zou bij je dealer kunnen vragen of je enkele netsnoeren mag proberen. Zo kun je zelf horen of je verschil hoort!  :D

mvg, PD Hogeterp  :D

Dat begreep ik ook al wel, van mij ook :-).

Ik zou overigens wel verbaasd zijn dat/als Vincent meer dan gemiddelde defecten zou vertonen. De SV 238 bestaat al enige tijd en je zou denken dat eventuele ontwerpfouten al wel zouden zijn ondervangen door aanpassingen.

Gelet op alle lof over de gebruikte componenten kan ik me niet voorstellen dat defecten daardoor worden veroorzaakt. Ik heb wel iets gelezen over zwakke relais. Zijn die in de 2004 series verbeterd? Overigens, ook ontwerpen met kwalitatief minder componenten kunnen jarenlang meegaan.

Wellicht is het eventuele hoge(re) percentage defecten te wijten aan het A klasse ontwerp en de daardoor hogere bedrijfstemperatuur?

Misschien valt het allemaal wel mee maar vergroot de onzekerheid van het onbekende het gevoel van onbetrouwbaarheid?

Wat ik wel weet is dat veel electronica in het Verre Oosten wordt geproduceerd, dus ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem is.

Ach, ik merk het wel ... als er iets is dan bericht ik jullie dat zeker!

Mvgr,

Musico

Dank voor alle kabeladviezen. Ik was al verbaasd over de onderlinge verschillen tussen respectievelijk versterkers en CD spelers. Ik was erg sceptisch over de verschillen ik kabels, maar ik heb al moeten constateren dat een simpele upgrade van bestaande 1.5 (die lag al in huis) naar 2 (tijdelijk van de winkel meegekregen) naar de van den Hul kabel een enorm verschil uitmaakte.

Hearing is believing.

Maarre, eerst ga ik de set inspelen, sparen en wat referentiemateriaal opbouwen.

Dank en vriendelijke groet,

Musico

ik speel zelf met een vincent sa-31 hybride voorversterker en een sp-331 eindversterker, ben hier erg tevreden over

als interlink gebruik ik vd hul the bay en cs122 luidsprekerkabels

speakers zijn scanspeak ultimo met een focal tc120td5 tweeter ipv ringradiator

cd speler is een shengya (vincent) scd-10 (hdcd/24b/96khz)

de vincent versterkers zijn zeer degelijk gebouwd en ik heb tot nu toe geen problemen van welke aard dan ook gehad en heb daarom via Ebay eenzelfde eindversterker aangeschaft voor mijn set op zolder:

myryad t50 voorversterker

vincent sp331 eindversterker

sony 670qs sacdspeler met behringer ultrcurve deq24/96

focal triga met 10w6411/audiom 6wm/tc90td5