Dave Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Ik word gek van iedere keer tegen het probleem aanlopen van stereoversterker en surroundvesterker. Ik wil graag beide in goede kwaliteit, maar alles-in-een is niet goed voor stereo, surround voorversterker met o.a. een stereo eindversterker hebben niet alle merken en vaak zijn ze erg duur, en ik word er ziek van waneer ik de gekoppelde stereoversterker bij gebruik van surround iedere keer op sterkte moet instellen. Op deze manier kan ik ook moeilijk voor versterkers van verschillende merken kiezen, omdat er een verschil in klank ontstaat. Ik sta nu op het punt een nieuwe set te kopen, maar ik bots steeds tegen dit probleem aan. Ik wil graag beide formaten, maar zo eevoudig mogelijk in gebruik, en natuurlijk betaalbaar. Er is al heleboel uitgevonden, dus waarom niet een soort switchbox waar je luidsprekerkabels op aansluit, en daaruit weer verdeelt naar twee versterkers, zodat je het signal dmv een switch makkelijk kunt ontvangen van de surrounversterker en doorsluizen naar de speakers, zonder gebruik te moeten maken van de stereoversterker. In mijn oren klinkt het ideaal, maar bestaat het ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gent Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Een dergelijke switchbox bestaat wel maar is ook verre van ideaal. Je neemt schakelaars (dus extra contactovergangen) op in de kabels naar je luidsprekers. Bij Conrad.nl bijvoorbeeld zul je best een dergelijke speakerswitchbox in het productengamma vinden maar een charmante oplosing vind ik het niet. Ik denk dat een pre-out van je surround receiver doorlussen naar een ingang op je stereo versterker de beste oplossing is. Je moet dan inderdaad Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Gent heeft (weer) gelijk. Een switchbox is een compromis, dus ook met nadelen. Enige behoorlijke die ik ken is van QED. Weet echter niet zo of de opbouw daarvan geschikt is voor jouw schakelwensen. Kijk eens op hun website zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave Posted 24 november 2004 Author Report Share Posted 24 november 2004 Dank voor jullie reacties! Ik heb bij QED gekeken en het is precies wat ik bedoelde. Dan zou ik dezefde soort kabels kunnen gebruiken naar en van de box, zonder preout te gebruiken. Zo kan ik versterkers van verschillende merken kopen. Ik ben geen grote kenner van de kabels en signalen en ik zou zeggen dat dit goed moet werken. Maar jullie klinken niet zo optimistisch. Denken jullie dat er (veel)verlies wordt geleden bij gebruik van het kastje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
toontjehifi Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Hallo dave . Ik herken dit probleem. Ik heb zelf ook een surround versterker. voor dvd marantz sr 5300{mooi voor dvd hifi nee], en voor hifi een marantz pm 7000 deze sturen de hoofd speakers aan. Ik zit zelf ook als ik een dvd draai, dat ik beide versterkers moet instellen. er zijn een aantal oplosingen, denk ik. Zoek anders een sr versterker die ook op hifi wat te bieden heeft, helaas is de prijs er ook naar. Of een sr met pre out en een versterker met pre in dan kan je de losse versterker aansluiten op de sr versterker en als het goed is ben je van dit probleem verlost. Bij raf hadden ze als luidsprekers schakelkast het merk ixos niet goedkoop geloof zo,n eu175 had hem bijna gekocht,was zeer degelijk gebouwdt. Nou ja; ik ben er al aan gewend,echter ideaal is het niet. gr toontj hifi Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. QED weet tenminste waar je op moet letten om de extra tussenschakels goed hun werk te laten doen. Ik denk dat je het niet hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave Posted 24 november 2004 Author Report Share Posted 24 november 2004 Bedankt iedereen! Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben en welke mogelijkheden er zijn. Ik ben geen fan van pre-out, omdat ik ook graag TV, SAT etc via surround will laten verlopen, en om nou iedere dag dezelfde procedure met de stereoversterker te doorlopen... wat dacht je van: een cd willen beluisteren, maar vergeten dat de versterker op sterkte 66 staat ipv 30? Je moet het een keer meemaken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
wim Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Met de pre-out van je surround versterker naar je stereo versterker om je frond luidsprekers aan te sturen leverd meestal een veel beter geluid op met een hoogwaardige stereo versterker , vooral als je veel naar muziek dvd luisterd. wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave Posted 26 november 2004 Author Report Share Posted 26 november 2004 Dat weet ik Wim, maar ik wil niet dagelijks mijn stereo versterker aanzetten en regelen, want ik luister naar de TV via de surroundversterker en probeer het simpel te houden, zonder rituelen...misschien ligt het aan mij, maar ik heb er hekel aan dat pre-out proces, zeker als dat frequent moet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 26 november 2004 Report Share Posted 26 november 2004 Wat een ellelange discussie Klik gewoon even hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
toontjehifi Posted 26 november 2004 Report Share Posted 26 november 2004 Nou ik vindt het nogal meevallen hoor. Vaak zijn er tusen de 30 en 300 reacties. En eh, daarvoor is dit forum toch ook. Als je iemand kan helpen, op deze manier is het toch leuk. Trouwens als je er aan stoort reargeer dan niet. Oh ja klik hier Gr toontje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 november 2004 Report Share Posted 26 november 2004 Oh ja klik hier Gr toontje Ja, op het woord hier, in de post van 'quad and more' Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 Is er dan iets mis mee ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts