Jump to content

ik vraag mij af?

joopus
 Share

Recommended Posts

Natuurlijk is ie niet gelijk op zijn ideale werkpunt, maar de versterker bereikt dat punt wel veel sneller. Bovendien gaan de voedingselko's langer mee, omdat ze dan niet telkens die inschakelpiek op hun harses krijgen.

Dat is waar, al schakelt mijn versterker sowieso niet in 1 keer in. Als ie stand-by staat en je doet 'm aan, dan hoor je eerst een klik (zal een relais zijn) en dan even (een seconde of 5) later hoor je nog een klik (weer een relais) en dan is ie pas echt ingeschakeld en hoor je muziek...

De eerste klik is om de versterkerschakeling aan te zetten (niet de voeding dus, want die staat al aan, waardoor er GEEN inschakelpiek op de voedingselko's komt). Bij de 2e klik schakelt een ander relais de speakers door (DC beveiliging voor de speakers), en dat pas nadat er geen DC-compnent meet op de uitgang gemeten wordt. In praktijk zal het niet gemeten worden meer er wordt gebruik gemaakt van een timer, die na 5 seconden doorschakeld, ervan uitgaande dat dan de DC-component wel weg zal zijn (wat meestal ook wel het geval zal zijn).

Natuurlijk is ie niet gelijk op zijn ideale werkpunt, maar de versterker bereikt dat punt wel veel sneller. Bovendien gaan de voedingselko's langer mee, omdat ze dan niet telkens die inschakelpiek op hun harses krijgen.

Dat is waar, al schakelt mijn versterker sowieso niet in 1 keer in. Als ie stand-by staat en je doet 'm aan, dan hoor je eerst een klik (zal een relais zijn) en dan even (een seconde of 5) later hoor je nog een klik (weer een relais) en dan is ie pas echt ingeschakeld en hoor je muziek...

De eerste klik is om de versterkerschakeling aan te zetten (niet de voeding dus, want die staat al aan, waardoor er GEEN inschakelpiek op de voedingselko's komt). Bij de 2e klik schakelt een ander relais de speakers door (DC beveiliging voor de speakers), en dat pas nadat er geen DC-compnent meet op de uitgang gemeten wordt. In praktijk zal het niet gemeten worden meer er wordt gebruik gemaakt van een timer, die na 5 seconden doorschakeld, ervan uitgaande dat dan de DC-component wel weg zal zijn (wat meestal ook wel het geval zal zijn).

Dat eerste dat wist ik, maar dat 2e relais niet. Ik dacht namelijk dat dat het mute-relais was... Muting gaat ook met een relais namelijk. Zou ook dezelfde kunnen zijn natuurlijk...toch? :rolleyes:

Inderdaad gaat een transistor versterker beter klinken (ook buizenversterkers) naarmate hij langer aanstaat en zijn bedrijfs temperatuur bereikt!

Zoals eerder vermeld in deze topic ook CD-speler zijn daar gevoelig voor.

Een DAC is hier nog gevoeliger voor! Ik zet mijn versterker en DAC nooit uit.

Het is meetbaar maar ik kan het je niet verklaren omdat ik dit nog niet uitgeprobeert heb. Maar meetbaar is het zeker. Of het nu zin heeft om dit meetbaar aan te tonen lijkt mij onzinnig om het doodsimpele feit dat het met alle elecronica zo is.

nog steeds geen duidelijk antwoord. <_<

het zit tussen de oren jopie, :D

effe zonder gekeid,

ik hoor geen verschil , of mijn versterker nou 20 graden is of 60 graden is.

ik voel wel verschil na een uur in mijn kamer . ;)

Jij hoort zowiezo nooit iets :P:D;)

@ Henrie,

Het wordt idd ook wel mute genoemd, of inschakelvertraging, maar is bedoeld als beveiliging dat er geen gelijkstroom op je speakers komt te staan.

IK heb het nog eens persoonlijk nagevraagd bij de importeur van mijn Unison Unico versterker en cd speler. Antwoord: Niet aan laten staan. Is slechter dan wanneer je hem 1 per dag aanzet. Na 10 minuten is hij op klank. Overigens stond dit ook vermeld op het formulier bij mijn set.

ik moet het anders zeggen : "ik maak mezelf nooit iets wijs"

Maken wij ons wel wat wijs dan? :blink:

Misschien zitten sommige mensen niet te luisteren of ze verschil horen, maar horen ze na korte tijd gewoon een verschil, ligt het geluid beter in het gehoor. Ik ervaar verschil, zit daar niet op te wachten ofzo!

Ps. zeg nooit nooit, dan maak je jezelf pas wat wijs! ;)

Mensen die aan topsport doen doen altijd een warming-up, omdat hun spieren als die opgewarmt zij beter presteren. ;)

Daar denkt men tegenwoordig iets genuanceerder over. Zie ook de 'koelpakken' die de Nederlandse hockeyploeg aanhad voor en (de bankzitters) tijdens de wedstrijden in Athene tijdens de Olympische Spelen...

P.s. Hans, toch moet je versterkers maar geen pils voeren. Met name buizenversterkers leggen dan meteen het lootje (loodje?) zoals menig muzikant op het podium heeft mogen ervaren :o

1427. Hij moest het loodje leggen,

d.w.z. hij moest het gelag, de gebroken scherven 1) betalen; hij kreeg de schuld; hij moest er voor boeten; hij trok aan 't kortste eind. Onder het loodje is oorspr. te verstaan een looden plaatje, ten bewijze dat men bijv. bij een postwagen de vracht heeft betaald; ook een bewijs van betaling in den schouwburg, ofschoon de bewijzen later van papier zijn gemaakt. Vgl. no. 639 en Winschooten, 143: Hij moet het loodje schieten 2) , hij moet in het verschot sijn: hij moet voor een ander betaalen;

:P

Hoe beroerder de installatie is, des te belangrijker is het dat hij ruim de tijd krijgt om op te warmen.

Tijdens dat opwarmen dienen de luisteraars in de kamer aanwezig te zijn.

Zo kunnen zij alvast hun gehoor laten wennen aan het geluid van de slechte installatie.

Zodra het gehoor gewend is aan de klank, is de installatie voldoende opgewarmd.

Misschien zitten sommige mensen niet te luisteren of ze verschil horen, maar horen ze na korte tijd gewoon een verschil, ligt het geluid beter in het gehoor. Ik ervaar verschil, zit daar niet op te wachten ofzo!

Is dat nou een warming-up-effect van je versterker of van je oren ???

Leuke uitleg Bees, kende ik niet. Ken "het loodje leggen" in de betekenis van het niet overleven. Maar misschien ligt dat in het verlengde van zoals jij het omschrijft.

:)

Beste Joopus, mij is altijd verteld dat het inderdaad beter is om je versterker gewoon uit te zetten. Een beetje versterker is zo gebouwd dat hij de boel niet verziekt door hem uit of in te schakelen. Plus elco's en transistors houden het langer vol door dat ze niet continu gebruikt worden.

Klank matig weet ik het zeker dat het beter klinkt. Het is geen waanzinnig verschil maar het is beter. Topsporters vind ik een slecht voorbeeld, een koude auto een hele goeie. Daar merk je het ook aan als ie warm is gaat gewoon soepeler!!!! Groet,

Andre

Plus elco's en transistors houden het langer vol door dat ze niet continu gebruikt worden.

Dat is een beetje wisselend. Het is vooral belangrijk, hoe warm de elco's worden.

Een paar voorbeeldjes

Mijn CV-ketel, daarin zit een een besturingsysteem om de boel te regelen, afsluitklep en dergelijke. Aan dit systeem hangt een voeding met een paar elco's die handwarm worden. Deze ketel staat al continu 13 jaar aan. Dat betekent, dat de elco's al 113880 uur meegaan. En nog steeds werkt de ketel uitstekend. Mijn wekkerradio staat al 17 jaar continu aan. Ook hier worden de kleine elco's handwarm en gaan de elco's al 148920 uur mee, zonder problemen. En nog steeds doet de wekkerradio het uitstekend. Mijn vader heeft een tuner die al ruim 12 jaar aanstaat. Het display is bijna weggebrand, maar de tuner werkt uitstekend. Zelfs zijn Yamaha versterker heeft meer dan 10 jaar continu aangestaan, en die werd zelfs behoorlijk warm. Hij zette het spul nooit uit. De versterker is overleden toen er een klein koperdraadje in viel van een luidsprekerkabel bij het strippen. E

Wat er moet opwarmen boeit mij eigenlijk ook niet. Ik neem alleen iets waar.

Wat er moet opwarmen boeit mij eigenlijk ook niet. Ik neem alleen iets waar.

Dat staat ook niet ter discussie Jurgen. Joopie's vraag was wat dat veroorzaakt.

;)

Om ook even onder dit onderwerp te blijven...

In de handleiding van mijn Arcam CD-73 staat dat als je de display uitzet, het geluid beter word. Het zou iets opener en dynamischer moeten klinken dan...

Maar ik heb dat nog niet echt kunnen ontdekken.

Heeft iemand hier ervaringen mee?