cgm Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Ik kijk momenteel naar een ontwerp voor een zelfbouw pre. Een mogelijkheid zou zijn op basis van opamps, relatief simpel en niet zo duur. Verder zou ik misschien de 5534 opa's van mijn dac willen vervangen door bb's. Nu heb ik gezocht naar adressen voor Burr Brown opamps, met name de 2134 en de 627. Die heb ik echter nog niet kunnen vinden. Zijn die dingen wel zo te bestellen, en zo ja, hoe en waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Ik kijk momenteel naar een ontwerp voor een zelfbouw pre. Een mogelijkheid zou zijn op basis van opamps, relatief simpel en niet zo duur.Verder zou ik misschien de 5534 opa's van mijn dac willen vervangen door bb's. Nu heb ik gezocht naar adressen voor Burr Brown opamps, met name de 2134 en de 627. Die heb ik echter nog niet kunnen vinden. Zijn die dingen wel zo te bestellen, en zo ja, hoe en waar? Beste CGM, Een goede tip is om ze als "sample" te betellen direct bij de fabrikant. Je moet daarvoor wel en KvK nummer hebben dacht ik. Als je dat hebt, of iemand anders kan dat voor je betekeken, heb je ze voor niets . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 november 2004 Author Report Share Posted 24 november 2004 Dat klinkt niet verkeerd. Een kvk-nr is op zich geen probleem. Ik vraag ze dan gewoon om een x aantal ter evaluatie, zonder verdere voorwaarden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 De opamps zijn verkrijg baar bij www.dil.nl de 2134 kost 6.50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 november 2004 Author Report Share Posted 24 november 2004 De opamps zijn verkrijg baar bij www.dil.nl de 2134 kost 6.50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Tja ik pluk 't ook maar van internet. Ik kan het niet checken vanuit me luie stoel Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Als sample kun je meestal hooguit 2 of 3 stuks bestellen. Kan via de BB (tegenwoordig TI) website. Houd wel even in de gaten dat de 2134 en de 627 geheel verschillende opamps zijn. De 2134 is een dubbele en de 627 een enkele opamp. Ze zijn dus niet pin compatibel met elkaar. Beide zijn erg goede opamps. Een ander type waar ik goede ervaringen mee heb is de AD8610 (enkel)/AD8620(dubbel). Met de AD8065/8066 zoals die o.a. (voor veel geld) door LC Audio wordt geleverd heb ik nog geen goede resultaten gehad. Maar een en ander kan sterk situatie afhankelijk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 De opamps zijn verkrijg baar bij www.dil.nl de 2134 kost 6.50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 november 2004 Author Report Share Posted 24 november 2004 Ik weet dat ze verschillend zijn, Zee. De ene is voor de pre, de ander eventueel voor mijn dac. Die van LC Audio heb ik bekeken, maar heb er nog geen gebruikerservaringen van gezien. Simon, het was zeker geen stagiaire bij DIL, maar a.s. vrijdag rij ik er toch nog even naartoe voor wat anders, en dan vraag ik het nog even na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 BurrBrown heeft 3 jaar geleden z'n onderdak gevonden bij Texas Instruments. Samplen kan, maar ook zij zijn niet op hun achterhoofd gevallen. OPA627 krijg je nog maar moeilijk (omdat iedereen daar naar vraagt). Ze zijn bovendien prijzig, al is de prijs bij DIL belachelijk. De OPA627 kost bij Schuro Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 ik bestelde de BB opa627 bij www.soundline.nl en voor een stuk minder dan die 35 euro ... doen het lekker in de Revox Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Sodejuu, De AD800 serie heb ik geen ervaring mee, maar het geluid van de AD8066 ken ik precies zoals jij het omschrijft: blikkerig. Strijkers klinken alsof alle violen met staaldraad zijn besnaard. Niet prettig. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de verschillende opamps in de uitgangsstage van mijn cd speler. Heb er heel wat geprobeerd (OP275, OP270, AD8620, OPA2132, OPA2134). In combinatie met mijn huidige preamp en interlink is de OPA2134 het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 november 2004 Author Report Share Posted 24 november 2004 Sodejuu, veel info, mooi. Je verwijst naar Schuro, maar ik begreep dat ze alleen binnen Duitsland leveren, en nauwelijks reageren op mail. Ik had daar ook een leuke volumeregelaar gezien, met display en a.b. mogelijkheid. Rob, die link kende ik nog niet, weer wat te kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 Welke pre-amp heb je nu dan , Zee ? PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 november 2004 Report Share Posted 24 november 2004 @Zee, De AD8066 zit ook in de AD800-serie @CGM, Ik heb in september bij Schuro besteld. No problem what so ever. Alle onderdelen heb ik gewoon gekregen. Let wel, onder rembours werkt het niet. Je stuurt per mail een bestelling en vraagt naar bedrag + verzendkosten naar NL en hun bankrekeningnr. Maak het geld dan over en ik weet zeker dat je van Schuro de betreffende onderdelen toegestuurt krijgt. Ze reageren gewoon netjes op e-mails (wel liefst in het Duits. Met Nederlands kunnen ze helaas niks). Reichelt kan ook, werkt ook prima. Nadeel is dat je boven een bepaald bedrag moet bestellen (ik meen Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 ik bestelde de BB opa627 bij www.soundline.nl en voor een stuk minder dan die 35 euro ... Voor hoeveel dan ? En weet je wie er achter deze online winkel zit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 @Zee,De AD8066 zit ook in de AD800-serie Eigenlijk bedoel je de AD-8000 serie. Anders zou je dingen zoals de AD845, AD817, en AD811 meetellen, en die hebben noch qua architectuur, noch qua proces ook maar iets met de 8610 en 8065 te maken. Voor een gewone lijnversterker is de klassieke Jung-architectuur van een AD744 met AD811 of LM6181 buffer in de tegenkoppeling nog altijd dik de moeite. http://home.comcast.net/~walt-jung/wsb/PDF...Amp_Audio_4.pdf En als je alle connecties in de hand hebt kun je overwegen om dit te maken: Meer uitleg: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/bala.../balanced.htm#7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortor Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Ik heb zelf diverse uitstekende ervaringen met de 2134PA. Goede en zeer goedkope keus!! (zeker als je ze sampeld. Ik heb er koptelefoonversterkers en deMKII pre van de site van Rod Elliot gebouwd. Grote klasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Beste, Een BB OPA2134 is altijd een veilige en goede keus. Dit is bijna altijd beter dan een NE5532. De AD 797 (single!) opamp van AD vind ik persoonlijk helemaal te gek. Maar sodejuu heeft wel gelijk. Als buffer gaan ze soms oscileren. Gain hoger dan 2 is dus wel vereist!. Verder moet de voedingslijn direct naast de pinnen ontkoppeld worden van hf. Anders gaan ze soms rare dingen doen . 100 nF rail to rail helpt dat al voorkomen. Fraaier is 10uF met 100 nF rail to massa. Op die wijze heb ik nooit problemen gehad. De klank is ontzettend chique en detailrijk. De AD8620 vind ik ook fraai als dual. Echter mag de voedingsspanning niet hoger zijn dan 13,5 volt. Bovendien is deze alleen leverbaar als smd. En ja de OP270FZ (let wel alleen in ceramische FZ uitvoering) vind ik nog steeds een van de beste dual opamps. Qua spec's is ie zeker niet de beste (wel qua voedingsruis!) maar de klank is voor mij bijna ultiem. Let wel. de Normale OP270 (die 3 keer zo goedkoop is) klinkt echt anders dan de FZ versie. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 november 2004 Author Report Share Posted 25 november 2004 Ik heb er koptelefoonversterkers en deMKII pre van de site van Rod Elliot gebouwd. Grote klasse. Kijk, dat is interessant, want ik kijk momenteel ook naar de pre van Elliott. Kun je er wat meer over vertellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 dat is Rene Houthuyzen, die me het modificatievoorstel leverde voor mijn Revox b760 (alsook Rody Mulder). De BBopa627-ap was bij hem 21 euro zie ik net op de factuur. gloeiende wat zijn die dingen klein voor een hobbyist als ik om te solderen. Rene levert me binnenkort ook het modificatieplan voor mijn Bryston 1b pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortor Posted 26 november 2004 Report Share Posted 26 november 2004 CQM, Rod Elliots brouwsels zijn beproefd, hij is een gewaardeerd man in DIY audioland en heeft een erg goede site. De pre MKII is erg eenvoudig te maken met standaard componenten en kwalitatief heel goed (lees wat Rod er zelf over zegt). Ik heb er een printplaatontwerp voor gemaakt; 1 printplaat voor de voeding en 1 printplaat voor de versterker (stereouitvoering op 1 print) beide printen meten 160x100 mm, standaard euroformaat dus. Ik heb hem al beproefd (aangesloten op een gainclone), maar maar een omkasting moet ik nog maken of kopen. O ja, de toonregelingsmodule heb ik eruit gelaten, voor mij geen toonregelingen. Ik vindt het en aanrader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 26 november 2004 Author Report Share Posted 26 november 2004 CQM, Rod Elliots brouwsels zijn beproefd, hij is een gewaardeerd man in DIY audioland en heeft een erg goede site. De pre MKII is erg eenvoudig te maken met standaard componenten en kwalitatief heel goed (lees wat Rod er zelf over zegt). Ik heb er een printplaatontwerp voor gemaakt; 1 printplaat voor de voeding en 1 printplaat voor de versterker (stereouitvoering op 1 print) beide printen meten 160x100 mm, standaard euroformaat dus. Ik heb hem al beproefd (aangesloten op een gainclone), maar maar een omkasting moet ik nog maken of kopen. O ja, de toonregelingsmodule heb ik eruit gelaten, voor mij geen toonregelingen. Ik vindt het en aanrader. Het lijkt me een leuk ontwerp omdat het niet veel hoeft te kosten en flexibel is, dus het proberen waard. Ik heb nog niet zoveel gelezen over ervaringen met die pre, vandaar mijn vraag naar je ervaring. Mooi dat je er tevreden mee bent. En wat hij er zelf van vindt, tja, hij vindt het zelf natuurlijk super, maar ik weet niet hoe ik dat in moet schatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tortor Posted 26 november 2004 Report Share Posted 26 november 2004 Nou, Rod Elliot geeft zijn producten een plaatsje op de ladder (van slecht naar goed), en geeft zonodig ook de beperkingen of andre tegenvallende dingen van zijn ontwerpen aan. Over deze pre is hij echter alleen maar positief. Dus zo bedoelde ik het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roel Bink Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Beste, Wat vinden jullie van de AD8065 die lc audio levert ook geschikt als buffer? En wat bedoelt men precies met de gain? Groetjes, Roel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts