Sebastiaan de vries Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Beste, Wat vinden jullie van de AD8065 die lc audio levert ook geschikt als buffer? En wat bedoelt men precies met de gain? Groetjes, Roel Beste Roel, Ik vind dat het meest afschuwlijke wat er is . Ga dan liever voor de AD8020. Let wel deze zijn alleen SMD te krijgen, en mogen geen hogere voedingspanning van 13,5 volt +/- aangeboden krijgen. Twee AD797's op een printje om van twee een dual te maken is verreweg het mooiste vind ik. Wel moet je wat meer je best doen bijdeze opamps. Ze kunnen oscileren en/of gaan driften on s'ommige app's. Heb je ze eenmaal onder controle weet je niet wat je hoort. Ik neig ze beter en mooier te vinden dan de OP627's. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Beste Roel, Nog vergeten. Gain is versterkingsfactor. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Beste, Wat vinden jullie van de AD8065 die lc audio levert ook geschikt als buffer? En wat bedoelt men precies met de gain? Groetjes, Roel Beste Roel, Ik vind dat het meest afschuwlijke wat er is . Ga dan liever voor de AD8020. Let wel deze zijn alleen SMD te krijgen, en mogen geen hogere voedingspanning van 13,5 volt +/- aangeboden krijgen. Twee AD797's op een printje om van twee een dual te maken is verreweg het mooiste vind ik. Wel moet je wat meer je best doen bijdeze opamps. Ze kunnen oscileren en/of gaan driften on s'ommige app's. Heb je ze eenmaal onder controle weet je niet wat je hoort. Ik neig ze beter en mooier te vinden dan de OP627's. Groeten, Bas De AD797 is idd werkelijk een beauty en ook nog goedkoper dan de OPA627. Echter, oscillatie treedt heel gemakkelijk op. De ingang is uitermate gevoelig. Je kunt 'm pas toepassen als er een versterking van 10 of meer is. Daaronder is het op eigen risico. Of de AD797 mooier is dan de OPA627 is een smaakvraag en is ook een afhankelijk van het gebeuren erom heen. Dat is ook met de OPA637 het geval (het broertje van de OPA627). Die is echter iets minder kritisch en werkt prima vanaf een versterking van 5x. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roel Bink Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Beste Bas, Wat vindt je van het zapfilter2 van lc audio, of is het dan toch beter te kiezen voor de AD797's en deze opart te voeden? Gr, Roel p.s. nog bedankt voor je BG fk adresje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Beste Bas, Wat vindt je van het zapfilter2 van lc audio, of is het dan toch beter te kiezen voor de AD797's en deze opart te voeden? Gr, Roel p.s. nog bedankt voor je BG fk adresje. Beste Roel, Ik heb het Zapfilter nooit gehoord. Het idee spreekt me wel aan, meer kan ik er niet over zeggen. De AD797 is wel stabiel te krijgen, ook met relatief lage gains. Echter is de voeding heel kritisch. Ontkoppel je niet direct aan aan de voedingspinnen, dan vliegen de flanken je om de oren op je scope Ik heb er eens een hele achterliggende stage mee opgeblazen :D Maargoed laat je vooral niet afschrikken. De klank is subliem. Veel opamps zijn vaak maar op deelaspecten goed. Ik vind van de AD797 alles goed! Ik denk een van de redenen waarom ze zo goed klinken ook de extreem lage voeignsruis is. Dat doet het overige deel van de schakeling ten goede. Een uitgangstrap opgebouwd rond de OP270FZ en AD797 is in mijn oren subliem. Zo pas ik ze nu ook toe in de Rotel RCD991 cd spelers. Echter wel met een lichte aanpassing omtrend de AD797 om de boel stabiel te maken en te houden. De AD797 doet het geweldig als eerste opamp direct na een d/a converter. Ik weet nu al dat als ik ooit een voortrap zou bouwen dat de AD797 de basis gaat vormen. Ik kies dus bewust voor een opamp i.p.v. discreet. Dit omdat ik eigenwijs ben Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roel Bink Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Beste Bas, Wat vindt je van het zapfilter2 van lc audio, of is het dan toch beter te kiezen voor de AD797's en deze opart te voeden? Gr, Roel p.s. nog bedankt voor je BG fk adresje. Beste Roel, Ik heb het Zapfilter nooit gehoord. Het idee spreekt me wel aan, meer kan ik er niet over zeggen. De AD797 is wel stabiel te krijgen, ook met relatief lage gains. Echter is de voeding heel kritisch. Ontkoppel je niet direct aan aan de voedingspinnen, dan vliegen de flanken je om de oren op je scope Ik heb er eens een hele achterliggende stage mee opgeblazen :D Maargoed laat je vooral niet afschrikken. De klank is subliem. Veel opamps zijn vaak maar op deelaspecten goed. Ik vind van de AD797 alles goed! Ik denk een van de redenen waarom ze zo goed klinken ook de extreem lage voeignsruis is. Dat doet het overige deel van de schakeling ten goede. Een uitgangstrap opgebouwd rond de OP270FZ en AD797 is in mijn oren subliem. Zo pas ik ze nu ook toe in de Rotel RCD991 cd spelers. Echter wel met een lichte aanpassing omtrend de AD797 om de boel stabiel te maken en te houden. De AD797 doet het geweldig als eerste opamp direct na een d/a converter. Ik weet nu al dat als ik ooit een voortrap zou bouwen dat de AD797 de basis gaat vormen. Ik kies dus bewust voor een opamp i.p.v. discreet. Dit omdat ik eigenwijs ben Groeten, Bas Hoi Bas, Misschien is deze signal transformer tweak wel een goed alternatief voor opamp cicuits, en ook voor mijn pc audio line om een galvanische scheiding te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Hoi Roel, Als je goed leest zijn het geen step up trafo's. Zoals ze op de site worden toegepast kan het alleen met een DAC die voldoende output heeft. De meeste gangbare (die van BB, AD en CL bijv.) hebben dat niet. Met een 1:1 of 1:2 ratio kom je er niet. Er zijn verschillende fabrikanten die wel een goeie linetrafo bouwen die het wel kan. Je moet dan denken aan een 1:18 of 1:20 ratio. Dan krijg je voldoende output om een voorversterker of lijningang van een soundkaart aan te sturen. Echter, de meeste vvorversterkers hebben een ingangsimpedantie tussen de 10kΩ en 47kΩ. Dat is wat laag. De trafootjes worden dan te zwaar belast en je hoogweergave zakt in. Er zal dan een buffertrap achter moeten. Dat kan met een opamp, fet of buis. Op het web is genoeg te vinden over dergelijke ontwerpen. Ook op dit forum zijn er een aantal topics aan geweid (ff zoeken ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 BV Dick's http://members.home.nl/triode.dick/dacuitgang.html Of de experimenten van Guido http://www.gydotron.com/ En natuurlijk Remco's CD enhancers, maar die heeft zijn site offline gehaald, helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Hoi Roel, Als je goed leest zijn het geen step up trafo's. Zoals ze op de site worden toegepast kan het alleen met een DAC die voldoende output heeft. De meeste gangbare (die van BB, AD en CL bijv.) hebben dat niet. Met een 1:1 of 1:2 ratio kom je er niet. Er zijn verschillende fabrikanten die wel een goeie linetrafo bouwen die het wel kan. Je moet dan denken aan een 1:18 of 1:20 ratio. ??? Wat bedoel je hier nu precies? Een 1:20 trafo is wat mij betreft toch echt een step-up trafo hoor. Overigens zijn de meeste door jou genoemde DAC's current out. Dat is zoiezo lastig om dat met een trafo te koppelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts