Buxen Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 Ik heb verschillende positieve dingen gehoorde over de Naim Nait 2 (bv. dat de nieuwere Naims niet kunnen concurreren met hun oudere broertje). Nu denk ik erover na om deze te kopen, misschien kan iemand hier zijn licht over laten schijnen. Over bv. Voor- en nadelen, speakerkeuze, ....... En welke prijs redelijk is voor een dergelijke versterker. Buxen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 1 mei 2003 Report Share Posted 1 mei 2003 Volgens mij is mede forummer Alco in het bezit van een Naim 2 >>HIER<< z'n www adres, daar staat vast wel iets wat je kan gebruiken Suc6!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Hallo Buxen, De Naim Nait-2 is inderdaad (naar mijn mening) een ongekend muzikale versterker. 1 van de, in mijn oren, mooist klinkende sets die ik tot nu toe heb mogen beluisteren, bestond o.a. uit een Nait-2! (waarmee ik niet wil beweren dat alleen een Nait-2 't walhalla is op 't gebied van geintegreerde versterkers!) Hier de voordelen en nadelen van de Nait-2: voordelen - Zeer open, gedetailleerd, snel. (ok, dat zal ongetwijfeld voor meer versterkers gelden, maar de Nait-2 scoort hierin opvalend hoog en hoger dan enkele gerenommeerde moderne(re) prijsgenoten) - Een uitmuntende phonotrap, voor de vinylliefhebbers. -'build to last', oftewel oerdegelijk. - Naim heeft een zeer goede reputatie als 't aankomt op service en nazorg, wat tevens betekent dat je een oude Naim component ten alle tijde naar Naim kunt opsturen voor een z.n 'Recap', waarbij 't apparaat helemaal wordt nagekeken en de oude elco's worden vervangen door nieuwe exemplaren. Nadelen: - Gering uitgangs vermogen van 15watt. (i.c.m. de juiste, hoog-rendement speakers zal dit echter zelden problemen opleveren, en de Nait-2 is dankzij z'n grote 'Holden & Fisher' voeding,wel erg stabiel. - Naim is vrij lastig qua ls-kabel keuze. (Naim's eigen aangeraden ls-kabel is zo stug als bamboe) - DIN-aansluitingen. Alle Naim apparatuur heeft DIN-aansluitingen, waardoor je geen normale cinch-interlinks kunt gebruiken! - De Nait-2 staat helaas ook een beetje bekend om z'n gevoelige, matige volume-potmeter, waardoor de kanaal-balans al gauw naar 1 kanaal schuift, wanneer 't volume op besheiden niveau staat. Bovendien neemt 't volume (bij CD!) al gauw toe als je ook maar 1 of 2 millimeter aan de volumeknop draait. Hoe dan ook, i.c.m geschikte luidsprekers in een niet al te grote kamer, heb je een wereld versterker in huis, die ook in 2003 maar weinig concurrentie heeft in de prijsklasse van circa 900,- tot zo'n 1400,- Euro! Ik heb 'm zelf kunnen vergelijken met o.a. de volgende 'highly praised' versterkers: - de Cyrus 7 - de Audio-Analoque 'Puccini SE' - de Unison Research 'Unico' Ondanks 't gegeven dat bovengenoemde versterkers meer vermogen hebben, en daardoor meer keuze in luidsprekers, zou ik ze niet willen ruilen met m'n inmiddels 14jaar oude NAIT-2. Kortom, als je kunt leven met de beperkingen die de Nait-2 zondermeer heeft, dan heb je een erg goede versterker in huis, die niet kapot te krijgen is. (zowel letterlijk als klankmatig) oja, de prijs voor een 2e hands Nait-2: 350,- tot 400,- is normaal te noemen. (hoewel ze op Ebay.com en Ebay.co.uk soms tot wel 600 US dollar stijgen!) Enkele luisprekermerken die goed combineren met de Nait-2: Linn (Kan,Tukan), Naim, Royd, Rega, Diapason, Mission, Xanadu. mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 by the way, hier nog een stukje over de Nait-1, die grotendeels gelijk is aan de Nait-2. I'm lucky enough to own a (mint condition) Naim Nait 1st series...an amplifier that can be a threat even for many "modern" audiophile integrated amps.Have a look at the excellent layout of this 20 years old little gem. Good components, law and order everywhere, a damn good Holden & Fisher power supply transformer and everything that makes an amp sound good. Do you think modern, opamps-filled, "audiophile" amplifiers can beat this one? Think again! Greetings, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 Even een vraagje aan Alco...... ik zat me al een tijdje af te vragen waarom je voor je Diapason Micra's hebt gekozen. dit zijn toch redelijk kleine speakers terwijl men over het algemeen toch voor wat grotere (zuilen) gaat??? heeft dit met het bovengenoemde vermogen te maken?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 mei 2003 Report Share Posted 2 mei 2003 ik zat me al een tijdje af te vragen waarom je voor je Diapason Micra's hebt gekozen.dit zijn toch redelijk kleine speakers terwijl men over het algemeen toch voor wat grotere (zuilen) gaat??? heeft dit met het bovengenoemde vermogen te maken?? Hoi Arnie, Wie is "men" ? Ik heb maar een kleine woonkamer die tevens door de akoestiek 't laag nog eens extra benadrukt... dan is de keuze voor kleine(re) speakers op stands al gauw gemaakt, vandaar... Het heeft dus nix met 't vermogen van de versterker te maken Of een luidspreker makkelijk of moelijk aan te sturen is, heeft niet zozeer met 't formaat te maken, maar meer met 't rendement van de speaker. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts