Jump to content

Subwoofer tweaking


Paulebappie
 Share

Recommended Posts

Niet helemaal tevreden met het laagste laag van mijn subwoofer besloten deze eens onderhanden te nemen.

Bij het openschroeven blijkt inderdaad dat de behuizing flink mee kan trillen dus heb ik de hele subwoofer voorzien van een royale laag loodbitumen.

Een paralelfilter van Theo gaf een half jaar geleden al een hele verbetering dus heb ik deze nu vast in de subwoofer gemonteerd.

Ook de netschakelaar uit de schakeling gehaald want daar zat een neon-lampje in.

 

Het resultaat is verbluffend!!!!! :blink:

 

Heel strak laag en heel veel meer detail.

 

Van harte aanbevolen!!

 

 

 

Groeten Paul

Link to comment
Share on other sites

Niet helemaal tevreden met het laagste laag van mijn subwoofer besloten deze eens onderhanden te nemen.

Bij het openschroeven blijkt inderdaad dat de behuizing flink mee kan trillen dus heb ik de hele subwoofer voorzien van een royale laag loodbitumen.

Een paralelfilter van Theo gaf een half jaar geleden al een hele verbetering dus heb ik deze nu vast in de subwoofer gemonteerd.

Ook de netschakelaar uit de schakeling gehaald want daar zat een neon-lampje in.

 

Het resultaat is verbluffend!!!!! :blink:

 

Heel strak laag en heel veel meer detail.

 

Van harte aanbevolen!!

 

 

 

Groeten Paul

Beste Paul,

 

Als de Q100 geen geschakelde eindversterker heeft met dito voeding, loont het de moeite de elco capaciteit van de voeding flink te vergroten. De rel's die ik tot nu toe van binnen heb gezien waren op dat gebied onderbemeten (engels?). Ook het vervangen van de ingangscondensator door minimaal een bipolair (mooiste een Blackgate NX) of een grote MKP doet ook wonderen.

 

Veel luisterplezier!

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste Paul,

 

Als de Q100 geen geschakelde eindversterker heeft met dito voeding, loont het de moeite de elco capaciteit van de voeding flink te vergroten. De rel's die ik tot nu toe van binnen heb gezien waren op dat gebied onderbemeten (engels?). Ook het vervangen van de ingangscondensator door minimaal een bipolair (mooiste een Blackgate NX) of een grote MKP doet ook wonderen.

 

Veel luisterplezier!

 

Groeten,

Bas

Dat is een goeie tip!

 

Ik zal het zaakje weer eens openschroeven en kijken hoe het zit.

 

1. Kan je er zomaar capaciteit bijzetten of is het beter de voedingselco's te vervangen door grotere?

2. En wat zou een goed type zijn (merk) van de voedingselco's?

 

 

Bas bedankt!

Link to comment
Share on other sites

Beste Paul,

 

Als de Q100 geen geschakelde eindversterker heeft met dito voeding, loont het de moeite de elco capaciteit van de voeding flink te vergroten. De rel's die ik tot nu toe van binnen heb gezien waren op dat gebied onderbemeten (engels?). Ook het vervangen van de ingangscondensator door minimaal een bipolair (mooiste een Blackgate NX) of een grote MKP doet ook wonderen.

 

Veel luisterplezier!

 

Groeten,

Bas

Dat is een goeie tip!

 

Ik zal het zaakje weer eens openschroeven en kijken hoe het zit.

 

1. Kan je er zomaar capaciteit bijzetten of is het beter de voedingselco's te vervangen door grotere?

2. En wat zou een goed type zijn (merk) van de voedingselco's?

 

 

Bas bedankt!

Beste Paul,

 

Het is meestal beter de huidige helemaal te verwijderen en te vervangen. Elco's van BC components (de betere series) BHC-Aerovox, Rifa etc doen het erg goed in deze applicatie's. Indien je zover wilt gaan kun je een batterij elco's op voetjes of op een pertinax experimenteer print los in de kast monteren. Dan met kort en dik draad naar de voedingsprint.

 

De capaciteit kun je tot op zekere hoogte makkelijk vergroten. De werkspanning van de elco's mag nooit lager zijn dat wat erin zat!

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Er zit nu 2x 6800uF

Even om mijn kennis te verrijken:

 

Wat houdt die 6800uF in?

Eigenlijk zou er moeten staan: 'μF', wat 'microFarad' betekent. Maar meestal wordt het voor het gemak maar als 'uF' getypt, aangezien de u gewoon op het toetsenbord zit en de μ (spreek uit: 'mu') niet. Das een Griekse letter...

'MicroFarad' staat voor de eenheid van elektrische capaciteit. Eigenlijk is die eenheid de 'Farad' (genoemd naar een zeker persoon en heeft niks met Duitse fietsen te maken ;) ), maar omdat 1 Farad vrij veel is, wordt er meestal mF, μF, nF of pF van gemaakt, wat respectievelijk miliFarad, microFarad, nanoFarad en picoFarad betekent. Ofwel 1 Farad maal 10 tot de macht -3, -6, -9 en -12 respectievelijk...

1 μF is dus gelijk aan 1 maal 10 tot de macht -6 Farad, of wel 0,000001 Farad.

1pF is dus 0,000000000001 Farad. Maar dat staat zo onoverzichtelijk...

6800μF zou ook geschreven kunnen worden als 6,8mF, of 0,0068F...

Link to comment
Share on other sites

Er zit nu 2x 6800uF 85V in, is het zinvol hier meer van te maken?

Even bij de lokale electronica-boer langsgeweest (display) maar die heeft geen grote elco's, iemand een tip voor bestellen via internet?

Beste Paul,

 

6800 uF is niet bar veel. (sorry henrie weet niet het micro teken te vinden :D). Je kunt overwegen om bijv. 4x 6800 uF te gebruiken. of zelfs 4x 10000 uF. Normaliter moet dat geen enkel probleem geven, mits de brugcel (of diodes) de kortstondige piekstroom kunnen leveren als ze opladen met aanzetten. (van de trafo ga ik uit dat die hier geen probleem mee moet hebben. Anders zou het echt een waardeloze subwoofer zijn :D)

 

Maargoed, ik weet niet hoe ervaren je bent, en ik draag geen enkele verantwoordelijkheid voor brandwonden, schokken, afgefikte huiskamers of een kapotte subwoofer :D Dus geheel op eigen risico.

 

Misschien is het veiliger eerst eens naar de ingangscondensator te kijken. Deze is redelijk makkelijk te vinden als je het spoor vanaf de ingang volgt.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

sorry henrie weet niet het micro teken te vinden :D

Ik ook niet, daarom heb ik 'm maar in Word opgezocht en dan copy/paste :)

hahha. Nou sorry maar dat heb ik niet over voor een postje op het forum :D :D

 

Groeten,

Bas

Ik normaal ook niet, maar ik wilde ook juist ff aangeven waarom er meestal een u wordt getypt i.p.v. een μ... (zat deze keer nog in het geheugen ;) )...

Link to comment
Share on other sites

Er zit nu 2x 6800uF

Even om mijn kennis te verrijken:

 

Wat houdt die 6800uF in?

Eigenlijk zou er moeten staan: 'μF', wat 'microFarad' betekent. Maar meestal wordt het voor het gemak maar als 'uF' getypt, aangezien de u gewoon op het toetsenbord zit en de μ (spreek uit: 'mu') niet. Das een Griekse letter...

'MicroFarad' staat voor de eenheid van elektrische capaciteit. Eigenlijk is die eenheid de 'Farad' (genoemd naar een zeker persoon en heeft niks met Duitse fietsen te maken ;) ), maar omdat 1 Farad vrij veel is, wordt er meestal mF, μF, nF of pF van gemaakt, wat respectievelijk miliFarad, microFarad, nanoFarad en picoFarad betekent. Ofwel 1 Farad maal 10 tot de macht -3, -6, -9 en -12 respectievelijk...

1 μF is dus gelijk aan 1 maal 10 tot de macht -6 Farad, of wel 0,000001 Farad.

1pF is dus 0,000000000001 Farad. Maar dat staat zo onoverzichtelijk...

6800μF zou ook geschreven kunnen worden als 6,8mF, of 0,0068F...

:)

Link to comment
Share on other sites

Er zit nu 2x 6800uF 85V in, is het zinvol hier meer van te maken?

Even bij de lokale electronica-boer langsgeweest (display) maar die heeft geen grote elco's, iemand een tip voor bestellen via internet?

Beste Paul,

 

6800 uF is niet bar veel. (sorry henrie weet niet het micro teken te vinden :D). Je kunt overwegen om bijv. 4x 6800 uF te gebruiken. of zelfs 4x 10000 uF. Normaliter moet dat geen enkel probleem geven, mits de brugcel (of diodes) de kortstondige piekstroom kunnen leveren als ze opladen met aanzetten. (van de trafo ga ik uit dat die hier geen probleem mee moet hebben. Anders zou het echt een waardeloze subwoofer zijn :D)

 

Maargoed, ik weet niet hoe ervaren je bent, en ik draag geen enkele verantwoordelijkheid voor brandwonden, schokken, afgefikte huiskamers of een kapotte subwoofer :D Dus geheel op eigen risico.

 

Misschien is het veiliger eerst eens naar de ingangscondensator te kijken. Deze is redelijk makkelijk te vinden als je het spoor vanaf de ingang volgt.

 

Groeten,

Bas

Dat affikken zal wel meevallen, in een grijs verleden MTS-electronica gedaan. Ik zal het schema eens op papier proberen te krijgen (zal wel weer natekenen worden) want zo te zien zit er geen ingangscondensator in :blink:

Allemaal TL072 op een filter-print en een versterkergedeelte op een tweede print (met zo te zien wel een ingangscondensator).

Flinke dikke diodes als brug dus dat zal wel goed gaan. Nu de onderdelen nog vinden! Ik heb de laatste 20 jaar niets meer aan electronica gedaan dus ik ben m'n onderdelen-adresjes kwijt. :(

 

Trouwens gisteren heb ik de hele kast voorzien van Pritex (noppenschuim), want er zat totaal geen demping in! Dat was overigens geen succes want het klonk van geen meter meer, het laagste laag was simpelweg verdwenen! :blink:

Overgemod noem ik dat dan maar en ik heb er net 80% weer uitgehaald, even weer een dagje luisteren nu.

 

Wordt vervolgd.......

Link to comment
Share on other sites

Er zit nu 2x 6800uF 85V in, is het zinvol hier meer van te maken?

Even bij de lokale electronica-boer langsgeweest (display) maar die heeft geen grote elco's, iemand een tip voor bestellen via internet?

Beste Paul,

 

6800 uF is niet bar veel. (sorry henrie weet niet het micro teken te vinden :D). Je kunt overwegen om bijv. 4x 6800 uF te gebruiken. of zelfs 4x 10000 uF. Normaliter moet dat geen enkel probleem geven, mits de brugcel (of diodes) de kortstondige piekstroom kunnen leveren als ze opladen met aanzetten. (van de trafo ga ik uit dat die hier geen probleem mee moet hebben. Anders zou het echt een waardeloze subwoofer zijn :D)

 

Maargoed, ik weet niet hoe ervaren je bent, en ik draag geen enkele verantwoordelijkheid voor brandwonden, schokken, afgefikte huiskamers of een kapotte subwoofer :D Dus geheel op eigen risico.

 

Misschien is het veiliger eerst eens naar de ingangscondensator te kijken. Deze is redelijk makkelijk te vinden als je het spoor vanaf de ingang volgt.

 

Groeten,

Bas

Dat affikken zal wel meevallen, in een grijs verleden MTS-electronica gedaan. Ik zal het schema eens op papier proberen te krijgen (zal wel weer natekenen worden) want zo te zien zit er geen ingangscondensator in :blink:

Allemaal TL072 op een filter-print en een versterkergedeelte op een tweede print (met zo te zien wel een ingangscondensator).

Flinke dikke diodes als brug dus dat zal wel goed gaan. Nu de onderdelen nog vinden! Ik heb de laatste 20 jaar niets meer aan electronica gedaan dus ik ben m'n onderdelen-adresjes kwijt. :(

 

Trouwens gisteren heb ik de hele kast voorzien van Pritex (noppenschuim), want er zat totaal geen demping in! Dat was overigens geen succes want het klonk van geen meter meer, het laagste laag was simpelweg verdwenen! :blink:

Overgemod noem ik dat dan maar en ik heb er net 80% weer uitgehaald, even weer een dagje luisteren nu.

 

Wordt vervolgd.......

Beste,

 

Die TL072 kunnen ook veel beter :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Trouwens gisteren heb ik de hele kast voorzien van Pritex (noppenschuim), want er zat totaal geen demping in! Dat was overigens geen succes want het klonk van geen meter meer, het laagste laag was simpelweg verdwenen!  :blink:

Overgemod noem ik dat dan maar en ik heb er net 80% weer uitgehaald, even weer een dagje luisteren nu.

 

Wordt vervolgd.......

Voor het laag heb je ook geen pritex nodig, mits de lowpass laag genoeg is (zoals dat bij subwoofers het geval is) dan heeft pritex geen enkel effect meer.

 

I.h.a. zou je kunnen stellen dat je alleen demping in de behuizing van de woofer gooit om de afstemming te beinvloeden (Q te verlagen), staande golven tegen te gaan (wat wol op de plek van de hoogste lucht snelheid, de buik van de golf) of om mid energie te dempen.

 

Als je sub geen staande golven heeft, geen midenergie produceert en al optimaal is afgestemd, dan doet het meer kwaad dan goed (zoals je al gemerkt hebt).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...