Jump to content

Zijn we wel eerlijk?

carl
 Share

Recommended Posts

Bedankt!

Die bijdrage van jou is, op z'n zachtst gezegd, wat controversieel 

Dat mag ik wel.

Ik kan me voorstellen dat het ook nogal ver gaat voor veel anderen.

[...] Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel voedingsbodem is voor dit soort denkbeelden, nog altijd niet.

Tegelijk geloof ik niet in "ordenen" en ik geloof jij ook niet echt. 

Maar wel ben ik benieuwd naar hoofdstuk 2, dat je in die draad nooit hebt gepubliceerd.....

Toine.

Stel -in het hypothetische geval- dat deze gek gelijk heeft, dan...

dan kan hij met dezelfde theorie in de hand, allerlei zinnige/onzinnige tweaks verklaren. Van de dure interconnect tot de groene stift.

Dan kan hij verklaren waarom een goed ontworpen versterker "slecht" kan klinken en een "slecht" ontworpen versterker de sterren van de hemel speelt.

Maar ik hou ook iedere dag de optie open dat ik het volkomen mis heb.

Verder heb ik wat ik publiceer uiteraard thuis zelf uitgeprobeerd.

Ik kan je vertellen dat de verbeteringen vele malen groter zijn dan al het getweak met audiofiele C's, elco's, kabels en opamps, spikes en speakeropstelling.

Hoofdstuk 2 heb ik reeds in een andere topic gepubliceerd, wat >1000 reacties opriep, maar niemand (1 of 2 uitzonderingen) die de tips daadwerkelijk uitprobeerde. Het is ook te onwaarschijnlijk, want te ver van mijn bed, voor de meesten.

P.S.

Maar... op Internet ben ik al heel wat audio-sub-cultures tegengekomen:

groepen van >100 audiofielen die hun dure spullen de deur uit doen en op een andere manier (zoals de mijne) hun installatie/luisterruimte 'tunen'.

Als relatieve leek kijk je hier je ogen uit, je snapt niets, maar dan ook niets van het gebezigde taalgebruik, je denkt dat je met een sekte van doen hebt (de hele high-end wereld zou je eigenlijk ook kunnen beschouwen als een sekte), en je haakt snel af want de benodigde informatie voor beginners is niet hap-slik-weg kant en klaar, zoals de verwende consument dat nou eenmaal wil. Sterker nog, je moet veel moeite doen om er IETS van te begrijpen.

Binnen die 'sub-cultures' zijn die sjoelbakschijven niet abnormaal.

Binnen sommige culturen is macrobiotisch eten ook niet abnormaal en als schaapherder in een hutje op de heide zul je misschien ook verder nergens naar verlangen.

Wat je eigenlijk zegt Ark is dat je met alles tevreden kunt zijn als je er maar voor open staat. Ja dank je de koekoek ... :unsure:

Zo kun je er alle kanten mee uit.

;)

Stel -in het hypothetische geval- dat deze gek gelijk heeft, dan...

dan kan hij met dezelfde theorie in de hand, allerlei zinnige/onzinnige tweaks verklaren. Van de dure interconnect tot de groene stift.

Dan kan hij verklaren waarom een goed ontworpen versterker "slecht" kan klinken en een "slecht" ontworpen versterker de sterren van de hemel speelt.

Maar ik hou ook iedere dag de optie open dat ik het volkomen mis heb.

Verder heb ik wat ik publiceer uiteraard thuis zelf uitgeprobeerd.

Ik kan je vertellen dat de verbeteringen vele malen groter zijn dan al het getweak met audiofiele C's, elco's, kabels en opamps, spikes en speakeropstelling.

P.S.

Maar... op Internet ben ik al heel wat audio-sub-cultures tegengekomen:

groepen van >100 audiofielen die hun dure spullen de deur uit doen en op een andere manier (zoals de mijne) hun installatie/luisterruimte 'tunen'.

Als relatieve leek kijk je hier je ogen uit, je snapt niets, maar dan ook niets van het gebezigde taalgebruik, je denkt dat je met een sekte van doen hebt (de hele high-end wereld zou je eigenlijk ook kunnen beschouwen als een sekte), en je haakt snel af want de benodigde informatie voor beginners is niet hap-slik-weg kant en klaar, zoals de verwende consument dat nou eenmaal wil. Sterker nog, je moet veel moeite doen om er IETS van te begrijpen.

Ik hou niet van hypothetische uitgangspunten als het niet nodig is; ik vind dat een zwaktebod en zoek dan verder. Jij ook, vermoedelijk.

Persoonlijk denk ik oprecht dat het een het ander niet uitsluit. Met andere woorden: er IS m.i. objectieve verbetering mogelijk met interconnects en met behulp van andere fysieke tweaks, maar dat sluit voor mij gewoon nog niet uit dat er daarnaast nog veel meer, minder voor de hand liggende parameters zijn.

Jij lijkt dit alles echter allemaal op 1 hoop te gooien met de verklaring: "de werking berust niet op verbetering van het audiosignaal, maar op verminderen van onbewuste stress." Is dat niet al te gemakkelijk?

Voor de zekerheid dan maar even kijken of ik je echt wel volg: jij beweert dus dat de verbeteringen die jij in de oude draad aanhaalde waarnaar je mij verwees meer effect sorteren dan allerlei audiofiele tweaks. Dat zal lukken als we, zoals je voorstelde, "zorgen dat onze hersenen zo min mogelijk onbewuste taken te doen hebben, tijdens het luisteren in onze luisteromgeving. Het idee is dat ons 6e zintuig ALLE informatie probeert te lezen in de luisterruimte. Dit interferreert met ons audiofiele luistergenot." Deze toestand lijkt op iets dat pathologisch bekend staat als 'hypergevoeligheid' en volgens mij heeft iemand die daaraan lijd nooit de rust om waar dan ook voor te gaan zitten. Er zijn altijd zintuiglijke prikkels die afleiden, ongeacht hoeveel "ordening" er is toegepast.

Want het gaat, voor alle duidelijkheid, om dit soort verbeteringen:

1. verwijder uit de luisterruimte

oud papier, je mobiel, alles met een batterij erin, de post, het telefoonboek en gouden gids, spiegels, foto's, de bestekbak, glazen asbakken, gereedschappen, je portemonnee!

2. rechtopzetten

Zet alle boeken, video's, cd's, lp's, kortom alle informatiedragers VERTIKAAL.

3. idem

Open alle cd-doosjes en zorg dat de tekst horizontaal staat, dus draai de cd in het doosje totdat alles netjes recht is.

4. uitlijnen

Pak een schroevendraaier. Ga al je apparatuur af. Draai elke schroef een klein stukje (liefst aan, maar als het niet anders kan naar links) zodanig dat er + en - ontstaan. Dat wil zeggen de groef moet horizontaal staan. Bij kruiskoppen moeten er plusjes ontstaan (+), geen (x).

5. deuren/sloten

Nu doe je hetzelfde, maar dan bij alle deuren en sloten in je huis, te beginnen bij je buitendeuren en ramen.

Bovenstaande is slechts de BASIS van het Ordenen. Iedereen die dit uitgevoerd heeft kan al beloond worden met spectaculaire verbetering in de audiowaarneming. En dit is niet alleen voor de luisteraar 'tussen de oren'. Iedereen die meeluistert ervaart goede kwaliteit."

Welnu, ik heb dit soort dingen tussen 12 en 15 jaar geleden gedaan (en nog wel gekkere die ik nooit meer zou durven bekennen :D ) en moet nu concluderen dat dat allemaal heel leerzaam was. Maar het is me nooit opgevallen dat "de verbeteringen vele malen groter zijn dan" al het audiofiele getweak, wil ik maar zeggen. Hooguit zijn er eenzelfde soort veranderingen mee op te roepen, vandaar mijn vaststelling hierboven dat het een het ander niet uitsluit en de nuance eraan toegevoegd hier, dat het kaliber van de veranderingen niet moet worden overdreven, noch van 'bewezen' tweaks, noch van datgene wat jij 'ordenen' noemt.

Je zegt dat er op internet van allerlei subculturen leven op dit gebied; dat ken ik ook. Maar dat het uitlijnen van schroeven onbewuste stress zou verminderen of het netjes rechtzetten van cd-doosjes, dat is best gewaagd. Dat lijkt op autisme. Een autistisch iemand kan bijvoorbeeld helemaal uit het veld geslagen raken als een schroefgleufje niet netjes horizontaal ligt of een cd-boekje 180

Deze toestand lijkt op iets dat pathologisch bekend staat als 'hypergevoeligheid' en volgens mij heeft iemand die daaraan lijd nooit de rust om waar dan ook voor te gaan zitten. Er zijn altijd zintuiglijke prikkels die afleiden, ongeacht hoeveel "ordening" er is toegepast.

Gevalletje van ADHD misschien? ;)

In antwoord op Thingman:

Lees deze link maar eens

en natuurlijk mijn bijdragen:)

The_Ark

Bedankt!

Die bijdrage van jou is, op z'n zachtst gezegd, wat controversieel :D

Dat mag ik wel.

In die eerste bijdrage zeg je iets dat mij niet onwaarschijnlijk voorkomt. Je geeft een plausibele verklaring voor, samengevat, "omstandigheden die de waarneming be

Je zegt dat er op internet van allerlei subculturen leven op dit gebied; dat ken ik ook. Maar dat het uitlijnen van schroeven onbewuste stress zou verminderen of het netjes rechtzetten van cd-doosjes, dat is best gewaagd. Dat lijkt op autisme. Een autistisch iemand kan bijvoorbeeld helemaal uit het veld geslagen raken als een schroefgleufje niet netjes horizontaal ligt of een cd-boekje 180

De Ark is een aardige vent maar ik geloof wel dat hij overdrijft. Ik denk dat het uitlijnen van schroeven iets anders is dan een voorwerp in de buurt van een poort installeren. Zoiets kan een fysieke invloed hebben terwijl ik me dat bij het uitlijnen van schroeven niet kan voorstellen. Zo'n sjoelbakschijf zou ik ongewtijfeld uitproberen als ik ze in handen kreeg. Het uitlijnen van schroeven begin ik niet aan.

Carl

Er zijn echter 1.000x meer factoren dan psychische en lichamelijke. We stammen evolutionair gezien nl. af van de eencellige. Die had nog geen oren en ogen. Of tong. Waarneming geschiedde door gevoeligheid voor straling, gravitatie, chemicalien, stroom, magnetisme etc. Deze vermogens zitten nog steeds latent in ons brein, in iedere cel van ons lichaam.

Alleen, we denken 'bewust' te horen, nl. met de oren, terwijl we ook onbewust waarnemen tegelijkertijd! Door de toename van technologie is de ether behoolijk vervuild t.o.v. pakweg 40 jaar geleden. We nemen dus continu -ook tijdens onze audiohobby- signalen waar. En die moeten ontcijferd worden."

Mensen die schroefgleufjes uitlijnen om onbewuste stress te verminderen, staan die dichter bij die eencellige? Ik denk het niet. Niets in de omgeving van de eencellige was systematisch en juist die eencellige wist als zich als geen ander te bewegen in een wereld met ontelbaar veel signalen. Die schroefjes laten zitten en filteren wat van belang is, dat deed dat die eencelige ook.

Welnu, ik heb dit soort dingen tussen 12 en 15 jaar geleden gedaan (en nog wel gekkere die ik nooit meer zou durven bekennen  ) en moet nu concluderen dat dat allemaal heel leerzaam was. Maar het is me nooit opgevallen dat "de verbeteringen vele malen groter zijn dan" al het audiofiele getweak, wil ik maar zeggen. Hooguit zijn er eenzelfde soort veranderingen mee op te roepen, vandaar mijn vaststelling hierboven dat het een het ander niet uitsluit en de nuance eraan toegevoegd hier, dat het kaliber van de veranderingen niet moet worden overdreven, noch van 'bewezen' tweaks, noch van datgene wat jij 'ordenen' noemt.

[...]Iedereen heeft in zekere zin een punt waarop ie zegt, "en nou geloof ik het niet meer". Voor de anti-sjoelbakschijfjesliga komt dat punt al heel snel. Voor de audiofiliae-nervosae lijder onwaarschijnlijk laat. Ik hang er ergens tussenin; heb veel mogen horen en veel uit kunnen proberen. Op een gegeven moment, na een nogal indringend experiment, ben ik gewoon maar gestopt met het zoeken naar verklaringen en al de vrijkomende energie voortaan gericht op datgene waar het uiteindelijk om gaat -- de heilige drievoudige vraag -- is het: een verbetering; een verandering; een verslechtering?

Werkt het? Geweldig! Hoe? Maakt niet uit.....

Toine.

Wijze woorden, waarbij we het eigenlijk moeten laten (we dwalen van het topic af).

Het een sluit het ander inderdaad niet uit. Ikzelf ben in ieder geval NIET gestopt met het zoeken naar verklaringen. Ook experimenteer ik verder, maar puur op basis van mijn gehoor. Er moet duidelijke verbetering zijn, die bij het ongedaan maken van een tweak weer vervalt.

Graag zou ik het verklaren met autisme of neurose, het feit dat anderen die niet weten wat ik gedaan heb, het ook kunnen horen zegt mij genoeg.

In mijn enthousiasme bracht ik het wellicht te absoluut. In ieder geval in mijn situatie heb ik veel vooruitgang geboekt, meer dan met opamps en audiofiele C's (die ook veel verbeteringen gaven), maar alles is relatief.

Nou nog een laatste inhoudelijk antwoord:

Niets in de omgeving van de eencellige was systematisch en juist die eencellige wist als zich als geen ander te bewegen in een wereld met ontelbaar veel signalen. Die schroefjes laten zitten en filteren wat van belang is, dat deed die eencelige ook.

1. de horizon was voor de eencellige een constante factor (vandaar het uitlijnen van de schroeven op de horizon)

2. wij leven (gelukkig maar) itt de eencellige niet puur op intuitie; ons denken levert echter ook stress op die luistergenot in de weg kan zitten.

:rolleyes: Toch wel leuk, wat leven in de brouwerij?! B)

2. wij leven (gelukkig maar) itt de eencellige niet puur op intuitie; ons denken levert echter ook stress op die luistergenot in de weg kan zitten.

Beste Ark,

Of eencelligen intuitie hebben en daar naar leven betwijfel ik toch.

Intuitie is in onze jachtige westerse samenleving een slecht ontwikeld iets. Intuitie is n.l. weten zonder rationeel aan te kunnen geven waarom. Het is niet het zelfde als gevoel, alhoewel het door de meesten wel als het zelfde gezien/ervaren wordt.

Ons denken levert alleen stress op als het kortsluiting maakt met ons gevoel. Maar gevoel en ratio (ons denken) kan wel degelijk harmonieus naast elkaar bestaan en samenwerken.

Vrijwel alle door jouw aangedragen toeters en bellen om je luisterruimte te ordenen zijn ook puur rationeel (bedenksels dus), alhoewel ze geen rationele basis hebben. Hier klopt dus zoiezo iets niet.

Misschien helpt het jou wel om je gedachten te ordenen, wie weet. Soort van meditatie. Maar de meesten hebben het niet nodig en kunnen zonder ook wel van muziek genieten.

Muziek werkt ook tweeledig:

Enerzijds kan het je denken tot rust brengen als dat door de waan van de dag gestressed is geraakt.

Anderzijds is muziek iets om sec gevoelsmatig van te genieten, alhoewel er ook muziek is gecomponeerd waar je eigenlijk je intellect voor nodig hebt om het te kunnen waarderen.

;)

Nou nog een laatste inhoudelijk antwoord:
Niets in de omgeving van de eencellige was systematisch en juist die eencellige wist als zich als geen ander te bewegen in een wereld met ontelbaar veel signalen. Die schroefjes laten zitten en filteren wat van belang is, dat deed die eencelige ook.

1. de horizon was voor de eencellige een constante factor (vandaar het uitlijnen van de schroeven op de horizon)

:rolleyes: Toch wel leuk, wat leven in de brouwerij?! B)

De horizon betstaat nog steeds hoor, dus waarom proberen deze dichterbij te halen, te vermenigvuldigen of te copieren? Als oip de horizon na de rest van de omgeving van de eencellige zo grillig was als maar zijn kan en 'dat' er zonder stress kon leven dan moeten wij dat ook kunnen. Als schroefgleufjes of dergelijke onbewust stress veroorzaken, maak jezelf wat wijs, zoek je 'schroefjes' op laag water, of is er serieus sprake van een stoornis.

Als schroefgleufjes of dergelijke onbewust stress veroorzaken, maak jezelf wat wijs, zoek je 'schroefjes' op laag water, of is er serieus sprake van een stoornis.

Je moet in ieder geval goede ogen hebben om die schroefjes te kunnen zien op een wat grotere afstand. Op mijn leeftijd, met mijn ogen, zie ik de cijfers op het display van de cd-speler amper.

Kleur, materiaal, temperatuur e.d. van de kamer ervaar ik wel. Daar kan ik me nog wat bij voorstellen, of dat invloed heeft.

Ieder zijn meug. Ik hoef geen sjoelbakschijven, matjes voor in de cd lade en spikes onder de speakers. Tot op heden geen wezenlijk verschil gehoord tussen apparatuur met of zonder deze produkten.

Mijn gehoor zal wel niet genoeg getrained zijn ;)

het gaat altijd weer ten koste van iets.