SpeedyAndr Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 Na een tijdje 'niets' vond ik het weer eens tijd om een bezoekje te brengen aan een mede-audiofiel De laatste tijd volg ik de verrichtingen van Thingman op de voet, want een van de belangrijkste onderdelen van de set is de ruimte waar deze in speelt. Hans van Liempd is bezig met een zolderkamer voor zijn audioset en ook Hans kijkt o.a. naar wat Thingman kan betekenen voor de akoestiek. Dankzij Hans kon ik bij Mark luisteren naar een heel mooie setup in een met hulp van Thingman aangepaste ruimte, die voorheen problemen gaf met o.a. te weinig laag. Thingman heet trouwens Toine Dingemans, voor wie het nog niet wist De set van Mark staat in een kamer direct naast de huiskamer van +/- 8x4,5m. Bij binnenkomst had ik in gedachten meteen al een 'aiiiii' gevoel bij het horen van de vrij harde akoestiek van de huiskamer, maar daar staat de set niet Een groot contrast hiermee is de luisterkamer, die na diverse aanpassingen heel 'stil' is als je het over galm hebt. De ingrepen liegen er niet om en de WAF is erg laag denk ik De wand achter de set is vol gehangen met grote diffusors, dit zijn vierkante panelen met houten 'paaltjes' van verschillende lengtes erop gemonteerd. Een soort maquette van een stad, maar dan aan de muur. Met een dun gordijn zijn deze diffusors aan het zicht te onttrekken. Het plafond is ongeveer tot aan de zitplaats voorzien van houtwolcementplaten die in een houten frame liggen, waardoor tussen het plafond en de platen een ruimte open blijft. Achter de zitplaats zijn wederom diffusors geplaatst, maar dit keer in een houten kast, wat al een iets mooier aanzicht geeft. Op de vloer ligt voor de speakers een groot dik kleed. In de Homestudio van oktober 2004 is een artikel geschreven over deze set, zie hier en hier. Dit zijn scans die Thingman heeft gemaakt. Dit plaatje is met de scan van Thingman gemaakt, sorry hoor De set bestaat uit topklasse ML apparatuur en grote Magnepan MG3.6 speakers, kabels van Siltech en Cardas en ik zag NBS netsnoeren. De typenrs weet ik zo niet, aangezien ik deze keer meer aandacht had voor de akoestiek Ik heb al eens (kleinere) Magnepans gehoord bij diverse mensen, maar niet eerder hoorde ik het geluid zo breed, diep en groot, size matters! Ondanks de extra 'strip' voor het hoog was het geluid mooi homogeen en pinpointen kostte geen enkele moeite. Opvallend detail is dat de strippen niet aan de buitenrand zaten maar dichter bij elkaar aan de binnenrand, dit bereik je door de linker speaker rechts te plaatsen en viceversa, dit is gunstig vanwege de verminderde de muurreflecties. Voor het beeld had dit gelukkig geen gevolgen, het hoog zit feitelijk iets dichter bij de zitplaats en is daardoor directer. Om het laag aan de tand te voelen had ik een paar extreme cd's meegenomen, zoals DCD met Spiritchaser, Laurie Anderson Live at Town Hall Nyc en nog wat andere 'gewone' muziek. De set liet zich duidelijk niet kennen, met het grootste gemak werd het diepste laag neergezet, waarbij de tonen prima onderling te onderscheiden waren, zonder de rest van het geluid te verstoren. Hoog en midden waren mooi in evenwicht en de set speelt heel levendig als de muziek dat vraagt. Bij diverse nummers van Paul Simon droop de 'echtheid' er vanaf en ook ritmisch is alles prima in orde, dit was te zien aan het vele 'foottappen' Een cd van John Lord trok de aandacht van Mark, we draaiden een paar stukken van Sarabande, die wat tegen vielen omdat ze niet echt vlot liepen. Dit is de eerste keer dat ik dat storend vind bij deze cd, bij mij thuis draai ik hem met plezier Book of Roses van Andreas Vollenweider schitterde gewoon, wat is dit toch een mooie cd, zoveel details, muzikaal en erg veelzijdig We draaiden nog een paar nummers van Hans, die ook erg mooi waren, maar helaas maakte de voort tikkende klok een einde aan deze leuke avond .... De volgende dag moest ik alweer vroeg op pad. Bij deze wil ik Mark nog eens bedanken voor zijn gastvrijheid en Hans voor de mogelijkheid om dit avondje mee te maken en uiteraard voor het lekkere eten Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 Even een opmerking, de luidsprekers staan nu dus anders dan op de foto. Dit is het gevolg van het iets verder doortrekken van de houtwolcementplaten tegen het plafond. Eerder was er ca 2,4 m bedekt, en nu ca 3,2 m. Hierdoor vond Mark dat het midden minder uit de verf kwam. Door de luidsprekers om te draaien en de luidsprekers en luisterstoel te verschuiven is e.e.a. beter in orde gekomen. Ik heb niet op de luisterplaats gezeten, maar er net naast. Ook hier viel mij op dat er nog een heel mooi plaatsing overblijft. Wel vond ik deze keer dat het lage midden iets minder naar voren kwam. Hierdoor klonk het allemaal wat minder warm dan ik eerder gehoord had. Het kan er natuurlijk ook aan liggen dat ik niet op de luisterplaats zat. Zoals Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 november 2004 Author Report Share Posted 27 november 2004 Tja, die foto is idd al iets ouder, de situatie is nu anders dan bij die recensie. Over het lage midden kun je blijven discusseren, vanaf de hotspot was dit wat mij betreft goed in evenwicht, maar het blijft iets persoonlijks. Met iets meer laagmidden ervaar je al snel kleuring, ik hou het erop dat het nu heel neutraal is en dat is eigenlijk zoals het hoort. Het enige echte minpuntje dat ik kan bedenken is het ontbreken van echte punch in het laag, met conussen voor het laag is dit geen probleem, maar zo schoon als dit laag is het dan niet meer Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 november 2004 Author Report Share Posted 27 november 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 november 2004 Author Report Share Posted 27 november 2004 Ik ben het dus niet met je eens, Andre, dat je conussen nodig hebt voor een laagpunch Toine. Hmm, laat ik zeggen dat de kans op een goede punch groter is met conussen Je maakt me tegelijk n Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 november 2004 Author Report Share Posted 27 november 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 De Magnepans blinken inderdaad niet uit door een heel groot dynamisch bereik en slamm, daar heb je gelijk in. Het zit 'm in het karakter van Magnepan, niet in het principe van de paneelluidspreker, want zelfs de kleinste Apogee magnetostaat heeft een laagpunch en diepgang die verbazend is.Toine. De kleinste Apogees (Centaur serie) hebben een woofer...... De iets grotere met magnetostatisch laag beginnen pas bij 60 Hz of zo.... Daar heb je echt een subwoofers bij nodig. Ik denk dat het gebrek aan punch in de opstelling van Mark, vooral ligt in de huidige opstelling. In het verleden heb ik dat echt beter gehoord. Dat is ook dat lage middengebied wat ik bedoel. Hier zitten n.l. de aanzetten van de basinstrumenten. Hoi Hans, Je kennis over Apogee is niet helemaal correct, met alle respect...... Naar de kleinste fullrange Apogee heb ik zelf ruim anderhalf jaar op m'n zolder geluisterd. Het -3dB punt van de Stage ligt keurig op 40Hz en de drie afgestemde resonantiefrequenties van het woofermembraan sluiten hier op aan waardoor in de praktijk een bruikbare weergave tot 35Hz mogelijk is. Ik heb dat natuurlijk ook een keer gemeten in de praktijk -- dat is 35Hz, subjectief en objectief op sterkte. Zie ook http://www.apogeespeakers.info/stage.htm Maar los daarvan zegt dit alles niks over de "punch" en dynamiekomvang natuurlijk. Als je het eenmaal een keertje gehoord hebt, begrijp je weer wel waarom Apogee in elk geval om die reden legendarisch was. Dat kun je op dat punt beter niet met Magnepan vergelijken. Er zijn bovendien teveel fysieke verschillen tussen de beide ontwerpen en met name tussen de membranen zelf. Het is een misverstand om te denken dat enkel het membraan de bewegende massa is, omdat de meeste membranen een onontbeerlijke 'drager' hebben die zwaarder is dan het membraan zelf. En die zitten aan elkaar vast met lijm die ook iets weegt. Het is eeuwige zonde en heel ironisch dat juist zo'n merk van de markt gaat door wanbeleid en het betalen van proceskosten, maar niet in het minst door de kwaliteit van het produkt. Het punt met zo'n opstelling als bij Mark is dat ik dat niet in 1 avond kan uitvogelen. Dat lukt me thuis niet, maar zeker ook bij een ander niet. Wel kom ik een heel eind, in de zin van een of enkele uitgangspunten, maar het zijn geen eindpunten. Bij zo'n niveau van muziekbeleving hoort mijns inziens de inspanning en zelfwerkzaamheid om die opstelling helemaal uit te buiten. Niemand anders dan de eigenaar van zo'n ruimte zou dat kunnen doen tenzij ie net zo "ingeluisterd" is als de eigenaar. Ik denk dat er bij Mark drie verschillende lengte-opstellingen zouden zijn die echt kunnen voldoen. Geen een is vermoedelijk helemaal "compleet", als je begrijpt wat ik bedoel. Hoewel er veel aandacht is gestoken in de akoestiek van de ruimte zijn de zijwanden (noodgedwongen) relatief braakliggend land, deel omdat het vrij smal is en deels omdat dit bijna nergens symmetrisch kan en ik van mening ben dat je dan beter niet kunt behandelen. Krachtige asymmetrische behandeling is veel onevenwichtiger als helemaal geen behandeling, maar dan tenminste symmetrisch. Als die ruimte 1 meter breder was..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Het is inderdaad wel lastig met de verwarming en dat raam. Je zou kunnen denken aan links en rechts 'n gordijn. Of vrijhangende schuifpanelen. Doordat er juist links en rechts niks gebeurd is, Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Je zou kunnen denken aan links en rechts 'n gordijn. Of vrijhangende schuifpanelen. Doordat er juist links en rechts niks gebeurd is, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 november 2004 Report Share Posted 30 november 2004 Heeft je broer trouwens de grote of de kleine Centaur? Daar in Frankfurt heb je ongetwijfeld geluisterd naar de Mini-Grand -- de eerder genoemde Stage met een actieve sub eronder. Als je die sub uitzet wordt de Stage nog altijd actief afgefilterd onder 70Hz. Als stand-alone komt ie in een grote ruimte zonder meer tekort, maar in een kleinere ruimte geloof je bijna niet wat er aan drive en punch uit kan komen. Echt! Ik kan ze je nog altijd laten horen, want ik heb ze niet weggedaan toen ik ze verving.... "De mooist klinkende set" is een groot compliment. Wacht maar eens af als ie 'm gaat bi-wiren met identieke kabels...... Toine. Er zijn drie type Centaur, n.l. de Centaur, Minor en Major. Mijn broer heeft de Centaur. Deze is ca 1,2 m hoog, de minor's zijn ca 1 m hoog, en de majors ca 1,6 m. Volgens mij was het toch de Stage. Deze werd met een Deense subwoofer voorzien van laag. Er was dus geen afschakeling van het laag tijdens het gebruik van de sub. M.b.t. de kabels... we hebben al geexperimenteerd met biwire, dit gaf inderdaad hoopgevende resultaten. Het gaat dan wel om een smallere vlecht voor het hoog. Dit is in mijn oren n.l. nog iets dynamischer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 november 2004 Report Share Posted 30 november 2004 Er zijn drie type Centaur, n.l. de Centaur, Minor en Major. Hoi Hans, Je hebt gelijk, er zijn drie types! Ik moest het zelf nazoeken; dacht altijd dat de Centaur Minor dezelfde was die ook Centaur genoemd werd..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 1 december 2004 Report Share Posted 1 december 2004 Toine, Hans & Andre, Ik kan enorm genieten van jullie gesprek, het is mooi om mensen te volgen die ver gaan in wat voor mij hobby is. Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 december 2004 Report Share Posted 1 december 2004 Toine, Hans & Andre, Ik kan enorm genieten van jullie gesprek, het is mooi om mensen te volgen die ver gaan in wat voor mij hobby is. Paul Je vergeet Mark..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 Toine, Hans & Andre, Ik kan enorm genieten van jullie gesprek, het is mooi om mensen te volgen die ver gaan in wat voor mij hobby is. Paul Je vergeet Mark..... sorry Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
mop Posted 2 december 2004 Report Share Posted 2 december 2004 no problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 december 2004 Author Report Share Posted 2 december 2004 no problem Nog even oefenen Mark (alle tags afsluiten bijv.) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts