Jump to content

de philips cd 951

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

ik zag een cd 951 te koop ,

echt een mooi ding om te zien ,

maar is ie ook goed? (kwalitatief)

cd951.jpg

ps: hij zal toch zeker heus wel net zo goed klinken als mijn HK 760 ?

zo ja dan koop ik hem.

stoer apparaat :)

ik heb m gehad, jaren geleden, tot ik hem in 1998 verving door de CD 17 van Marantz. De enige overeenomst was de DAC7, maar de verschillen waren aanzienlijk.

Het is geen slechte speler geweest destijds, maar absoluut geen partij voor de CD 17 en de SACD 1000. Het hangt er vanaf wat je er voor moet betalen, meer dan 150 Euro is ie volgens mij niet meer waard. Ik weet niet of ik hem zou kopen, een tweedehand CD 63 KI of zo klinkt veel beter voor mischien hetzelfde of wat meer geld.

Veel wijsheid gewenst

Bert

Beste,

Foutje, De SACD-1000 gebruikte niet de DAC-7 (TDA1547) maar de CS4390's!. De Marantz SA-1 state of the art SACD speler gebruikte echter wel weer de TDA1547's. Dit is een van de weinige DAC chips die echt oud zijn, maar deze dagen nog steeds gebruikt en gewaardeerd worden.

De CD-951 is met name een heel goed product om zijn loopwerk (CDM-9). Dit loopwerk is tig keer beter dan de CDM12's en VAM loopwerken in oa. de CD17 etc. Het CDM-9 is het laatste echt goede loopwerk door philips gemaakt. (het huidige CD2 pro loopwerk is ook erg goed, maar volgens vele lieden niet zo goed als het vertrouwde CDM9 met het swingarmpje)

Heel veel top loopwerken in de exotische highend klasse waren uitgerust met dit loopwerk. Een probleem is wel dat de lasers nog maar mondjesmaat te krijgen zijn. Koop je deze speler, zoek als een speer naar de vervangende laser en sla die op als spare in je nachtkastje :D

Het is heel jammer dat jij geen verschil in cd spelers hoort, en niet in modden gelooft. Met wat nuchtere ingrepen is deze speler echt heel erg goed te maken :D

Groeten,

Bas

Het is heel jammer dat jij geen verschil in cd spelers hoort, en niet in modden gelooft. Met wat nuchtere ingrepen is deze speler echt heel erg goed te maken :D

Hoi Bas,

Nu weet ik niet of je naar mij refereert, maar mocht dat zo zijn begrijp ik niet hoe je erbij komt dat ik geen verschil hoor in CD-spelers en ik niet in modden geloof ...

Ik heb alleen mijn ervaringen weergegeven. Maar je hebt een punt als je zegt dat het loopwerk goed is, dat ben ik met je eens. Ik geloof best dat hij wel te modden is, het zal zeker resultaat geven. Maar hoe je erbij komt (mocht je reactie op mij slaan) dat ik geen verschil hoor in CD-spelers is me een raadsel ...

Groetz

Bert

Hoi Bas,

Nu weet ik niet of je naar mij refereert, maar mocht dat zo zijn begrijp ik niet hoe je erbij komt dat ik geen verschil hoor in CD-spelers en ik niet in modden geloof ...

Hallo Bert,

Bas refereert hier uiteraard naar Erik, niet naar jou :rolleyes:

Hoi Bas,

Ik heb alleen mijn ervaringen weergegeven. Maar je hebt een punt als je zegt dat het loopwerk goed is, dat ben ik met je eens. Ik geloof best dat hij wel te modden is, het zal zeker resultaat geven. Maar hoe je erbij komt (mocht je reactie op mij slaan) dat ik geen verschil hoor in CD-spelers is me een raadsel ...

Groetz

Bert

Beste Bertus,

Nee joh ik bedoelde Erik :D. Dat de Marantz CD-17 veel beter klinkt neem ik zonder meer van je aan. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de CD-951 heel veel potentie heeft om gruwlijk te modificeren. Ik zou zelf zelfs zover gaan dat ik een heel nieuwe uitgangstage en voeding zou maken.

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

Groetz

Bert

Beste Bertus,

Nee joh ik bedoelde Erik :D. Dat de Marantz CD-17 veel beter klinkt neem ik zonder meer van je aan. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de CD-951 heel veel potentie heeft om gruwlijk te modificeren. Ik zou zelf zelfs zover gaan dat ik een heel nieuwe uitgangstage en voeding zou maken.

Groeten,

Bas

OK Bas, thanx ... ik vond t al vreemd. ben het met je eens dat er een goede speler VAN TE MAKEN is, de basis is goed, zoals het loopwerk en de DAC ... jammer dat ie standaard niet zo goed klinkt als dat ie zou kunnen.

Veel luisterplezier,

Bert

ik denk dat alle spelers hetzelfde klinken,

dus ik ga voor het uiterlijk.

ik vind deze wel stoer eruit zien,

en misschien spuit ik hem wel in een mooi kleurtje :rolleyes:

met een beetje mazzel vang ik voor mijn HK hd760 wel meer als ik voor de cd951 moet betalen :D

Ha Erik,

Als alle CeeDee spelers eender klinken zou ik als ik jouw schoenen stond dan meteen voor een Philips CD 104 gaan, keigoed, kun je een ook een leuke kleur spuiten. En dan vang je meteen een paar leuke centen als je die HK verkoopt, kun je dat in leuke dropveters investeren. Makkelijke hobby toch?

Veel luisterplezier :lol:

Bertus

beste bertus,

dat de verschillen tussen cd-spelers MINIMAAL zijn , en absoluut niet de moeite waard , heb IK kunnen constateren omdat ik maarliefst 4 blinde luistertesten heb gedaan met diverse personen met hele goede oren .

heb jij wel eens echt blind (dus niet met de folder van je nieuwe cd-speler op schoot , en de recensie in je hoofd) geluisterd naar twee verschillende cd-spelers???? :rolleyes:;)

Dat de verschillen tussen CD spelers minimaal zijn, daar ben ik het wel mee eens. Maar eigelijk geldt dit net zo voor versterkers. Een dikke milieu onvriendelijke klasse-A versterker die 300 Watt in het uur kost, klinkt nauwelijks anders dan een technics van 299 euro. Beluister die maar eens

beste bertus,

dat de verschillen tussen cd-spelers MINIMAAL zijn , en absoluut niet de moeite waard , heb IK kunnen constateren omdat ik maarliefst 4 blinde luistertesten heb gedaan met diverse personen met hele goede oren .

heb jij wel eens echt blind (dus niet met de folder van je nieuwe cd-speler op schoot , en de recensie in je hoofd) geluisterd naar twee verschillende cd-spelers???? :rolleyes:;)

Hoi Erik,

Het spijt me vreselijk je te moeten meedelen dat ik nog nooit een blinde luistertest heb gedaan van CeeDee spelers. Ook geen enkele behoefte om daar aan te beginnen daar de verschillen tussen players (en ook andere apparaten overigens ook) die ik heb beluisterd gewoon duidelijk aanwijsbaar hoorbaar waren. Dat wil overigens niet zeggen dat het per defenitie zo was dat de duurdere jongens altijd beter was.

Daarbij ben ik ook in het bezit van een paar goede oren, notabene zelf actief muzikant. Ook ben ik op de hoogte van valkuilen in HIFI, ben er ook al jaren met HIFI bezig dus kom me daar niet mee aan.

Ik heb het dus niet nodig om 4 blinde luistertesten met diverse personen met goede oren te doen waar mijn 2 gezonde oren betrekkelijk eenvoudig verschillen tussen CD-spelers hebben kunnen waarnemen.

Veel succes met je CD 951

Bert

Guest Theo H.

Er is werkelijk geen smilie te vinden die mijn verbazing over de laatste twee postings kan uitdrukken....

(Geen of nauwelijks verschillen tussen CD-spelers en versterkers onderling)

Groet,

Theo H.

Er is werkelijk geen smilie te vinden die mijn verbazing over de laatste twee postings kan uitdrukken....

Groet,

Theo H.

Ik vind het nu ook wel amusant worden :huh:

Op dit moment heb ik van Bas een leenspeler hier staan. Een gemod. Marantz CD 38 met buizen. :)

De mijne staat bij Bas om te modden. :) Op het moment dat ik die Marantz zijn kunsten liet vertonen, hoorde ik bij de eerste tonen dat dit een totaal ander geluid was dan het geluid wat de mijne ten beste geeft/gaf. :) Dus?

Dat de verschillen tussen CD spelers minimaal zijn, daar ben ik het wel mee eens. Maar eigelijk geldt dit net zo voor versterkers. Een dikke milieu onvriendelijke klasse-A versterker die 300 Watt in het uur kost, klinkt nauwelijks anders dan een technics van 299 euro. Beluister die maar eens

Groet,

Theo H.

Ik ga volledig met je mee. :(

Op dit moment heb ik van Bas een leenspeler hier staan. Een gemod. Marantz CD 38 met buizen. :)

De mijne staat bij Bas om te modden. :) Op het moment dat ik die Marantz zijn kunsten liet vertonen, hoorde ik bij de eerste tonen dat dit een totaal ander geluid was dan het geluid wat de mijne ten beste geeft/gaf. :) Dus?

Hi CJ,

Misschien nog een tip: Als je toch nog aan het sleutelen ben aan die player, de netkabel zit ie vast aan het chassis? Zo ja, haal hem eens weg en plaats aan de achterkant van die player een een connector waar je een los netsnoer van goede kwaliteit, desnoods zelfbouw, op kunt aansluiten. Ik heb dat zelf eens gedaan jaren geleden met de CD 17 die ik destijds had en was destijds zeer tevreden over het resultaat.

Veel plezier dr mee! <_<

Bertus