luisterleek Posted 28 november 2004 Report Share Posted 28 november 2004 Voor de eerste keer een buizenversterker aangeschaft. Na aanvankelijk enthousiastme ga ik allerlei zaken horen, bijvoorbeeld duidelijk hoorbare ruis vanuit de rechter speakers (meer dan uit de linker) Zegt dat iets over de ouderdom van de buizen? Het gaat om een volgens de dealer demomodel (Graaf Vinticinque). Wat zijn de kritische zaken bij het gebruiken van buizenversterker? Bedankt voor jullie persoonlijke ervaringen en tips Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 november 2004 Report Share Posted 28 november 2004 Wat zegt je dealer ervan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
luisterleek Posted 28 november 2004 Author Report Share Posted 28 november 2004 Dealer woont in Kiel (noord Duitsland) en zal hetnprobleem voorleggen aan de importeur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 november 2004 Report Share Posted 28 november 2004 Je speaker hebben een gevoeligheid van 89 db/w/m. Normaliter zou je op de luisterplek (een meter of 3 afstand) dan toch nauwelijks ruis moeten horen, lijkt me. Natuurlijk zijn dealer/importeur de eerste om dit probleem aan voor te leggen. Anders vind je wellicht meer kenners op dit buizenforum http://www.buizenforum.nl/index.php (hoewel, het is wel erg rustig.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 november 2004 Report Share Posted 28 november 2004 Buizenversterkers horen niet duidelijk te ruisen, zeker niet op een speaker van 89 dB gevoeligheid, feitelijk ruist elke versterker, ook transistoren, als dit duidelijk hoorbaar wordt en ook nog verschilt per kanaal is er beslist iets mis. Zelf draai ik met een buizenversterker op speakers van 96 dB, terwijl ik een setje Klipsch hoorns - van een vriend - regelmatig gebruik om eventuele ongewenste geluiden op te sporen en weg te werken, bij een gevoeligheid van 105 dB wordt dit soms best een aardige klus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 november 2004 Report Share Posted 28 november 2004 Alleen als ik mijn oren bij de luidspreker houdt. Ik denk dat het een buis is/het de buizen zijn. Probeer ze eens van de ene kant naar de andere kant te wisselen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
huub Posted 28 november 2004 Report Share Posted 28 november 2004 draaj ook met een buizenbak 89 db spiekers geen ruis wel brom in trafo . netvervuiling netfilter ertussen opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Mijn transistorbak meet -93dBa en ruist op het gehoor duidelijk. De buizenbak die ik heb ruist daarintegen nauwelijks. Nou weet ik wel dat vele buizen versterker nogal eenvoudig zijn wat schakeling en voeding betreft. Een eenvoudige GKS schakeling is gevoelig voor ruis uit de voeding. Het help veel om voor de buis een extra voeding condensator te plaatsen die niet polair is (b.v een mkt, mkp, papier in olie C. en geen elko dus) Elko's ruisen namelijk nogal (plaats natuurlijk wel een kleine weerstand voor de condensator). Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 doet me even denken aan mijn poging een Audio Note pre amp kit one te gebruiken op mijn EC AW250. Resultaat: forse ruis die ook met volume dicht bleef. Nog gekker: de hele boel versleept naar het Auditorium (ex-winkel van Audio Note in Den Haag): weg ruis. Niemand die het begreep. Ik denk zelf dat er teveel rf-zooi in mijn omgeving zit. Of aanpassingsproblemen tussen voor en eind. Overigens: GEWELDIG geluid uit die Audio Note voorversterker. helaas wilde het niet vanwege de ruis. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Probeer even nieuwe stuurbuisjes.. Het wil nog wel eens voorkomen dat de 6922 buisjes voor de ruis zorgen! mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts