robx Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 van stoppenkast naar apparatuur is de electriciteitsleiding bij mij 1 keer gelast, in een bakje waar ook een lamp aan zit in het plafond. er waren van die grijze plastic blokjes gebruikt (geen lasdoppen maar ... kan niet op de naam komen). en die dingen hebben maar een minimaal contact met de stroomdraad. die heb ik dit weekeinde uitgehaald en vervangen door een overmaats kroonsteentje. en ja hoor: stap vooruit. gewoon ook even proberen (als je je vertrouwd voelt met 220v anders laten doen natuurlijk). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Dat noemen ze een steeklasdop. Een ouderwetsche draailasdop maakt een nog veel beter contact dan een kroonsteen. Probeer dat maar eens... GRT Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Hoi robx, heb je niet de mogelijkheid om in 1 keer vanuit de meterkast naar de installatie te gaan? Dat scheelt nog meer. Dit kan d.m.v. de draden door de leiding te trekken naar de wandcontactdoos zonder onderbrekingen, of een aparte groep in de meterkast met een kabel naar een eigen wandcontactdoos voor de installatie. Met vriendelijke groet: Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 november 2004 Author Report Share Posted 29 november 2004 draailasdop .... gaan we ook proberen. niks te doen ik heb iemand horen zeggen dat de leidingbuizen erg vol zitten en dat nieuwe draad erg lastig is. het schijnt (bron: Ron Kemp) dat als je het standaardinstallatiedraad vervangt door Draka-kabel (uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 En ondertussen zitten er nog de wereld aan contactovergangen tussen je huis en de centrale... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 november 2004 Author Report Share Posted 29 november 2004 ja inderdaad. verbeter de wereld begin bij jezelf hoe zou de boel klinken op een giga-accu die ernaast staat ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 .. het schijnt (bron: Ron Kemp) dat als je het standaardinstallatiedraad vervangt door Draka-kabel (uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 van stoppenkast naar apparatuur is de electriciteitsleiding bij mij 1 keer gelast, in een bakje waar ook een lamp aan zit in het plafond. er waren van die grijze plastic blokjes gebruikt (geen lasdoppen maar ... kan niet op de naam komen). en die dingen hebben maar een minimaal contact met de stroomdraad. die heb ik dit weekeinde uitgehaald en vervangen door een overmaats kroonsteentje. en ja hoor: stap vooruit. gewoon ook even proberen (als je je vertrouwd voelt met 220v anders laten doen natuurlijk). groet ik geloof hier dus geen barst van , als je set beter gaat klinken na het vervangen van de lasdoppen , dan zou je denken aan een overgangsweerstand,(zou kunnen heel misschien)??? maar de spanningsval over die overgangsweerstand is veel kleiner als de schommeling in het lichtnet. trouwens , als ik zoveel overgangsweersand zou hebben in mijn huis dat mijn set er op zou reageren , dan durfde ik echt de patatpan niet meer in het stopcontact te steken Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 november 2004 Author Report Share Posted 29 november 2004 onderzoek alles en behoud het goede. ik weet wel waarom : die steekdopjes zaten zo los dat de draad er bijna uitviel. ik hoefde de draden er niet eens draaiend uit te trekken, liet zo los. slecht spul dus. contact op een mespuntje en dan niet eens goed aansluitend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 onderzoek alles en behoud het goede. ik weet wel waarom : die steekdopjes zaten zo los dat de draad er bijna uitviel. ik hoefde de draden er niet eens draaiend uit te trekken, liet zo los. slecht spul dus. contact op een mespuntje en dan niet eens goed aansluitend. Als de boel echt zo los zat, zou het ook wel behoorlijk heet worden lijkt me. Je hebt dan namelijk een niet verwaarloosbare contactovergangsweerstand (mooi scrabble-woord ), waar energie in gedissipeerd wordt. Omgezet in warmte dus. Een klasgenoot van mij heeft vanmiddag bij een prakticum (samen met mij) z'n vingers nog lichtelijk gebrand aan een 1Ohm weerstand waar een tijdje 2A door had staan vloeien. Daar werdt het ding knap heet van. Iets dergelijks zou ook bij een zo slechte kabelverbinding gebeuren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 ...Een klasgenoot van mij heeft vanmiddag bij een prakticum (samen met mij) z'n vingers nog lichtelijk gebrand aan een 1Ohm weerstand waar een tijdje 2A door had staan vloeien. Daar werdt het ding knap heet van. Iets dergelijks zou ook bij een zo slechte kabelverbinding gebeuren... Mijn vader heeft ooit in een oud huis de elektrische installatie gerenoveerd. Toen het plafond er uit werd gesloopt bleek dat een van de oude ijzeren elektriciteitsbuizen zacht rood gloeide van de warmteontwikkeling. Waarschijnlijk werd het veroorzaakt door de slechte isolatie van de geleiders. Mijn vader verbaasde zich er over dat er nog geen brand was ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 ...Een klasgenoot van mij heeft vanmiddag bij een prakticum (samen met mij) z'n vingers nog lichtelijk gebrand aan een 1Ohm weerstand waar een tijdje 2A door had staan vloeien. Daar werdt het ding knap heet van. Iets dergelijks zou ook bij een zo slechte kabelverbinding gebeuren... Mijn vader heeft ooit in een oud huis de elektrische installatie gerenoveerd. Toen het plafond er uit werd gesloopt bleek dat een van de oude ijzeren elektriciteitsbuizen zacht rood gloeide van de warmteontwikkeling. Waarschijnlijk werd het veroorzaakt door de slechte isolatie van de geleiders. Mijn vader verbaasde zich er over dat er nog geen brand was ontstaan. Als het gloeit is het idd wel heel warm! Dan is het mazzel hebben dat er nog geen brand is geweest. Al moet er wel iets om de draad heen zitten wat kan branden natuurlijk. Gewoon in lucht wordt de kabel uiteindelijk zo warm dat ie smelt en dus als een soort zekering werkt Maar dan heb je idd wel mazzel gehad dat er niet eerder al brand is uitgebroken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Als het gloeit is het idd wel heel warm! Dan is het mazzel hebben dat er nog geen brand is geweest. Al moet er wel iets om de draad heen zitten wat kan branden natuurlijk. Gewoon in lucht wordt de kabel uiteindelijk zo warm dat ie smelt en dus als een soort zekering werkt Maar dan heb je idd wel mazzel gehad dat er niet eerder al brand is uitgebroken... Wikkelden ze vroeger geen textiel als isolatie om de aders? Ik kan me voorstellen als dat oud en warm wordt het op den duur verkoolt en kool is een redelijke geleider. Op die manier zou de stroomvoerende draad een overgangsweerstand gehad kunnen hebben met de ijzeren buis, die vast ergens geaard is geweest, en het geheel heeft dan als een verwarmingselement staan stralen. Maar misschen was het wel een heel ander probleem, ik kan me alleen herinneren dat hij 'savonds met het verhaal thuis kwam over de gloeiende buis en het brandgevaar, over de oorzaak heeft hij het niet gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Als het gloeit is het idd wel heel warm! Dan is het mazzel hebben dat er nog geen brand is geweest. Al moet er wel iets om de draad heen zitten wat kan branden natuurlijk. Gewoon in lucht wordt de kabel uiteindelijk zo warm dat ie smelt en dus als een soort zekering werkt Maar dan heb je idd wel mazzel gehad dat er niet eerder al brand is uitgebroken... Wikkelden ze vroeger geen textiel als isolatie om de aders? Ik kan me voorstellen als dat oud en warm wordt het op den duur verkoolt en kool is een redelijke geleider. Op die manier zou de stroomvoerende draad een overgangsweerstand gehad kunnen hebben met de ijzeren buis, die vast ergens geaard is geweest, en het geheel heeft dan als een verwarmingselement staan stralen. Maar misschen was het wel een heel ander probleem, ik kan me alleen herinneren dat hij 'savonds met het verhaal thuis kwam over de gloeiende buis en het brandgevaar, over de oorzaak heeft hij het niet gehad. Kan vanalles geweest zijn... Zeker als er geen beveiliging in de kabel zat. Uiteindelijk zit er dan wel een hoofdzekering achter, of toch iig een zekering in het trafohuisje, maar vooral die laatsten kunnen wel heeeeel erg veel hebben (200A bijvoorbeeld). Een kortsluiting zal het iig niet geweest zijn, want dat kan richting de kiloampere gaan. Dan gaat zo'n zekering in het trafohuisje er wel uit (en ligt de halve buurt eruit)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dia-ap Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Hallo Geen kroonsteentjes gebruiken maar gewoon de ouderwetse lasdop i.v.m. overbelasting en daardoor kans op brand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 november 2004 Report Share Posted 29 november 2004 Hallo Geen kroonsteentjes gebruiken ... i.v.m. overbelasting en daardoor kans op brand. Dat klopt, bovendien gaat koper kruipen onder druk en kan het contact tussen het schroefje en de koperdraad op den duur verminderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 november 2004 Author Report Share Posted 30 november 2004 daar zat ik idd al over te denken ja. dus binnenkort maar ff lasdopjes. dank voor de reacties Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 september 2008 Report Share Posted 27 september 2008 onderzoek alles en behoud het goede. ik weet wel waarom : die steekdopjes zaten zo los dat de draad er bijna uitviel. ik hoefde de draden er niet eens draaiend uit te trekken, liet zo los. slecht spul dus. contact op een mespuntje en dan niet eens goed aansluitend. Hoi Rob, Vreemd, goede snelmontage lasdoppen maken over het algemeen prima contact, mits goed gebruikt. Een ouderwetse lasdop zoals hier geopperd maakt m.i. i.d.d. nog iets beter contact, mits je het goed doet Je moet de isolatie over ongeveer 1, 5 cm blank maken, pas op dat je niet in de draad snijd en dan met een combinatie tang 3 of 4...5? draden goed in elkaar draaien. Daarna een passende lasdop erop voor 3....5 draden dus. Dop aandraaien en daarna terugdraaien en controleren of het stalen spiraal goed om de draden zit. Vooraf na het inelkaar draaien e.e.a. natuurlijk op maat knippen, zodat de blanke draad mooi in de dop verdwijnt. Spanning variaties hebben weldegelijk invloed op het geluid heb ik vandaag geleerd Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 september 2008 Author Report Share Posted 27 september 2008 na wisselen naar een normaal lasdopje (destijds al gedaan) constateerde ik geen verschil meer. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 (...) Mijn vader heeft ooit in een oud huis de elektrische installatie gerenoveerd.Toen het plafond er uit werd gesloopt bleek dat een van de oude ijzeren elektriciteitsbuizen zacht rood gloeide van de warmteontwikkeling. Waarschijnlijk werd het veroorzaakt door de slechte isolatie van de geleiders. Mijn vader verbaasde zich er over dat er nog geen brand was ontstaan. Beste Richard, Zou die ijzeren buis, die om de ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Nog beter is de boel stevig aan elkaar te lassen, of minimaal solderen, en dan af te werken met minimaal 2 lagen krimpkous. Niet van die hele dunne, maar die lekker stugge dikke krimpkous, waar je met een stevige verfbrander mee aan de gang moet om het te laten krimpen. Hier is er geen kroonsteen, lasdop of steekverbinding meer te vinden in huis. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 september 2008 Report Share Posted 28 september 2008 Nog beter is de boel stevig aan elkaar te lassen, of minimaal solderen, en dan af te werken met minimaal 2 lagen krimpkous.Niet van die hele dunne, maar die lekker stugge dikke krimpkous, waar je met een stevige verfbrander mee aan de gang moet om het te laten krimpen. Hier is er geen kroonsteen, lasdop of steekverbinding meer te vinden in huis. Mvg. Miracle. Hoe goed ook de verbinding is heb je dan weer een ander issue Dat je, je niet aan de veiligheid voorschriften of NEN1010 houdt. Die voorschriften willen ook nog wel eens veranderen. Die van de verzekering ook Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts