Jump to content

Vervangen luchtspoel

Geerdie
 Share

Recommended Posts

Beste Modders,

Ik speel met een 2-weg TL. Het hoog wordt 18dB/okt gefilterd.

Op de woofer zit een luchtspoel in serie(6dB/okt dus)

Ik loop met het idee om deze te vervangen door een trafokernspoel/o-Ohmspoel.

Ik stel:

Als ik de luchtspoel vervang door een andere spoel van dezelfde waarde maar met een lagere weerstand, verschuif ik de X-over frequentie.

Is dit waar of niet waar?

Beste Geerdie,

De ohmse waarde tussen de spoelen zullen niet van belang zijn. 0-ohm spoelen bestaan niet. Een verbetering in de prestatie van je basjes in relatie tot een hogere kost prijs van de spoel denk ik ook niet echt.

Waarom zitten de tweeters 18dB? je kan misschien beter experimenteren met de tweeter 6 dB. In mijn TL is alles 6 dB en ik doe het nooit weer anders. ;)

Sietse

sytse said:
Beste Geerdie,

De ohmse waarde tussen de spoelen zullen niet van belang zijn. 0-ohm spoelen bestaan niet. Een verbetering in de prestatie van je basjes in relatie tot een hogere kost prijs van de spoel denk ik ook niet echt.

Waarom zitten de tweeters 18dB? je kan misschien beter experimenteren met de tweeter 6 dB. In mijn TL is alles 6 dB en ik doe het nooit weer anders. ;)

Sietse

misschien omdat zijn tweeter het anders niet overleeft met een 6dB filter???

Zou kunnen, maar valt over het algemeen wel wat mee.

Ik ken de bezetting niet. Heb zelf een ribbon RHT 12 met een SPH 135 KEP.

Scheiding op 4,5 khz. Deze ribbon wordt ook overal toegepast met een hoop filter materiaal. Ik heb het allemaal zitten proberen. Allemaal, bij mij dus, niet goed.

Maar het was een suggestie om es te proberen.

Ik heb vroeger eens van die schreeuw lelekerts van Phillips gehad. Uiteindelijk 18dB geprobeerd en de rest van hun leven waren ze zo vriendelijk als sinterklaas. Het kan dus best wel nuttig zijn.

Sietse

De beste kern voor een spoel is nog altijd geen kern, dus lucht.

Als je de spoel vervangt door een spoel met een andere ohmse waarde zal de Q waarde veranderen.

Hoerdoor zal de woofer eigenlijk niet meer optimaal functioneren in de kast.

gevolg is hierdoor bv minder laag.

Meestal is de ohmse waarde van de spoel meegenomen bij de berekening van het wisselfilter.

Een andere spoel (een zogenaamde 0 ohm spoel) niet doen.

Bespaart je een hoop geld.

Frits

frits12 said:
...Als je de spoel vervangt door een spoel met een andere ohmse waarde zal de Q waarde veranderen.

Hoerdoor zal de woofer eigenlijk niet meer optimaal functioneren in de kast.

gevolg is hierdoor bv minder laag.

Voor een TL is dat minder van belang, bij een basreflex speelt dat wel.

sytse said:
Zou kunnen, maar valt over het algemeen wel wat mee.

Ik ken de bezetting niet. Heb zelf een ribbon RHT 12 met een SPH 135 KEP.

Scheiding op 4,5 khz. Deze ribbon wordt ook overal toegepast met een hoop filter materiaal. Ik heb het allemaal zitten proberen. Allemaal, bij mij dus, niet goed.

Maar het was een suggestie om es te proberen.

Ik heb vroeger eens van die schreeuw lelekerts van Phillips gehad. Uiteindelijk 18dB geprobeerd en de rest van hun leven waren ze zo vriendelijk als sinterklaas. Het kan dus best wel nuttig zijn.

Sietse

6 dB op 4.5Khz dat is moet die dan wel mogelijk bij die tweeter en op die frequentie,

volgens visaton moet je met die tweeter filteren op 3Khz met 12dB, als je 6dB gaat filteren op 3Khz niet echt aan te raden met die tweeter.

Geerdie said:
Beste Modders,

Ik speel met een 2-weg TL. Het hoog wordt 18dB/okt gefilterd.

Op de woofer zit een luchtspoel in serie(6dB/okt dus)

Ik loop met het idee om deze te vervangen door een trafokernspoel/o-Ohmspoel.

Ik stel:

Als ik de luchtspoel vervang door een andere spoel van dezelfde waarde maar met een lagere weerstand, verschuif ik de X-over frequentie.

Is dit waar of niet waar?

Een ander punt waar je op moet letten is dat een trafo-spoel in vergelijk met een luchtspoel minder weerstand zal hebben (indien ze verder precies eender zijn!), maar een trafo-spoel kan gaan verzadigen als het blikpakket te klein of het vermogen te hoog is.

Neem dus een flinke joekel.

Beste allemaal,

Dank voor jullie bijdragen! Ik ga eerst eens uitzoeken wat de waarde van de huidige spoel is. Daarna eens zien wat een trafokern kost.

@Paulebappie: de ruimte onderin de kast waar het filter inzit, is helaas beperkt. Hier zal ik nl ook op moeten letten vwb de afmetingen van de trafo's.