Jump to content

Zelfbouw stroomvoorziening

Neusbeer!
 Share

Recommended Posts

Ik wil binnenkort mijn stroomvoorziening verbeteren. Het volgende was ik van plan:

Ik wil vier aardpennen slaan, omdat ik op de klei woon moeten deze ongeveer 3 meter diep gaan. Twee aardpennen moeten de aarde vormen en twee aardpennen de nul.

Uit de meterkast wil ik voor de aardlekschakelaar de fase aftappen. Mogelijk maak ik hiervoor een nieuwe groep met een 20A zekering. Het liefst tap ik denk ik zonder groep af.

Alle stroomdraad wil ik deze draad gebruiken.

Ik wil graag een stekkerblok maken met een ster configuratie.

Omdat ik helemaal niet goed thuis ben in het stroomwereldje en op gevoel van alles probeer te combineren heb ik de volgende vragen:

Is het risicovol goede aarde als nul te gebruiken?

Is het wel mogelijk alleen een zekering te gebruiken als je alleen de fase aftapt of moet de zekering komen daar waar fase en nul bij elkaar komen?

Zou de door mij gekozen kabel als stroomdraad voldoen?

Wat is de beste manier om kabels in een ster configuratie bij elkaar te bundelen?

Ik hoop dat jullie me wat verder willen helpen.

Uhhhh, ik heb weinig verstand van dit soort zaken.

En zo te lezen jij ook niet zo..... als je een coax kabel als elektriciteitskabel wil gaan gebruiken!

Verder lijkt mij niet dat je de nul aan een aardpen hangt?

Dat is de randaarde van je aansluitingen.

Zou je niet gewoon een elektricien inhuren?

Groet,

Matthias.

Uhhhh, ik heb weinig verstand van dit soort zaken.

En zo te lezen jij ook niet zo..... als je een coax kabel als elektriciteitskabel wil gaan gebruiken!

Verder lijkt mij niet dat je de nul aan een aardpen hangt?

Dat is de randaarde van je aansluitingen.

Zou je niet gewoon een elektricien inhuren?

Groet,

Matthias.

Ik heb er inderdaad geen verstand van, ik combineer alleen op basis van wat ik zie en hoor.

Ik heb dus gezien en klankmatig gehoord hoe het klinkt als je een goede aardpen als nul gebruikt. Dit klinkt schoner dan de nul uit de stoppenkast. Vanzelfsprekend kan de aarde er dan niet meer op.

En waarom is de coax ongeschikt? Als ik de 2,7mm koperkern gebruik dan is het toch een afgeschermde stroomkabel?

Om even terug te komen op de aardepen....

zo'n pen sla je in de aarde voor de randaarde niet voor de nul (dacht ik).

Verder is ieder soort kabel gecertificeerd voor zijn toepassingsgebied.

Coax is bedoeld voor signaaloverdracht niet voor een hogere spanning en amperage.

Om maar een voorbeeld te noemen: doorslagspanning. Geen idee hoe hoog die ligt bij de coax.

Je verzekering zal bij eventuele brandschade niet uitkeren in zo'n geval.

Als je een afgeschermde kabel wil neem dan iets als de Lapp van Conrad.

Groet,

Matthias.

Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet! Zeker niet in geval van netaansluitingen. 1 Aardpin lijkt me meer dan voldoende en die gebruik je idd ook alleen maar voor de randaarde (=beschermingsleiding; niet de nuldraad). Voor installatiekabels gelden allerlei regels, afhankelijk van de plaats waar ze worden gebruikt (in de muur, in een geperforeerde kabelgoot, in een niet geperforeerde kabelgoot, in een pvc-buis enz.), hoeveel stroom ze moeten aankunnen, waar de geleider van gemaakt is, hoeveel kabels er bij elkaar liggen, enz, enz... Die regels staan allemaal in de NEN1010 norm en die snap ik zelfs maar moeilijk, ook al heb ik er al wel mee gewerkt. Laat dit dus aan een installateur over! De verzekering zal niet uitbetalen als het niet goed is aangelegd. Je kunt iemand van de verzekering langs laten komen om het te laten checken. Als het goed gekeurd wordt, kun je dat laten opnemen in de voorwaarden. Maar als het dan toch nog niet goed is (ook al is het goedgekeurd), heb je nog steeds eventueel brandgevaar...

Ok, ik mag verzekeringstechnisch een goede aarde niet als nul gebruiken...

Het kan wel en het klinkt ook wel!

Als ik (toch) een zekering op het stekkerblok maak kan er toch niets gebeuren? (niet verzekeringtechnisch gesproken)

Dit is dus de reden dat ik niet naar een installateur ga, een installateur legt dit niet aan.

Ok, ik mag verzekeringstechnisch een goede aarde niet als nul gebruiken...

Het kan wel en het klinkt ook wel!

Als ik (toch) een zekering op het stekkerblok maak kan er toch niets gebeuren? (niet verzekeringtechnisch gesproken)

Dit is dus de reden dat ik niet naar een installateur ga, een installateur legt dit niet aan.

De nul ligt soms wel aan aarde, dus zou dat opzich wel kunnen, maar of het volgens de regels overal zomaar mag, weet ik niet.

Die zekering in je stekkerblok zegt mij niks. Je hebt ook een zekering in je meterkast zitten, dus eigenlijk is die zekering in het stekkerblok overbodig. Maar je moet wel een kabel hebben, die meer stroom aankan dan de zekering, anders gaat uiteindelijk je kabel als zekering werken. Hij wordt dan iig veel te heet en dan heb je kans op brand.

Als jij een installatiebureau vraagt of ze een ontwerp voor je willen maken, willen ze dat vast wel doen. Maar waarschijnlijk niet met die coax-kabel, domweg, omdat ze dat niet mogen! Als jij wilt dat ze wat dikker draad gebruiken dan strikt noodzakelijk, is dat vast geen probleem.

Dus ik raad je toch dringend aan om het niet zelf te doen, maar een installatiebureau er naar te laten kijken. Die weten wat ze doen...

Ok, dank je wel...

Die coax die ik gebruik is juist gekozen omdat deze een massieve koperkern heeft van 2,7mm. Dat is veel dikker dan de kern van standaard grondkabel en installatiedraad. Daar moet toch geen probleem kunnen liggen?

Blijven daarna twee vragen over:

Is het wel mogelijk een zekering te gebruiken als je alleen de fase aftapt of moet de zekering komen daar waar fase en nul bij elkaar komen?

Wat is de beste manier om kabels in een ster configuratie bij elkaar te bundelen?

Ok, dank je wel...

Die coax die ik gebruik is juist gekozen omdat deze een massieve koperkern heeft van 2,7mm. Dat is veel dikker dan de kern van standaard grondkabel en installatiedraad. Daar moet toch geen probleem kunnen liggen?

Blijven daarna twee vragen over:

Is het wel mogelijk een zekering te gebruiken als je alleen de fase aftapt of moet de zekering komen daar waar fase en nul bij elkaar komen?

De zekering zit in de fasedraad, dus dat gaat goed. Maakt ook niet uit waar ie precies in de draad zit. Als er door wat voor reden dan ook een te grote stroom gaat lopen, loopt die zowel in de fase als in de nul. Het verschil tussen fase en nul is alleen de spanning die erop staat: op de fase staat 220-240V, 50Hz, en op de nul staat niks, 0V dus. Al is dat ook relatief, maar das weer een ander verhaal... :rolleyes:

Voor een aardlekschakelaar moet je wel zowel de fase als de nul hebben. Een aardlekschakelaar (of een aardlekautomaat) vergelijkt namelijk de stroom door de fase met de stroom door de nul. Zodra daar een verschil van 0,03A of meer in zit, schakelt hij de boel uit...

Een aardlekschakelaar is dus iets anders dan een zekering of automaat. Die laatste kan wel een aardlekschakelaar ingebouwd hebben. Een een zekering niet.

Ik zou een aardlekschakelaar zeker aanbevelen! Als het nog niet verplicht is tenminste... Zonder aardlekschakelaar ben je minder goed beveiligd. Je bent dan alleen beveiligd tegen te hoge stromen, niet tegen een eventuele spanning op de behuizing van bijvoorbeeld je versterker.

Kortom: een zekering beveiligt alleen het net tegen te hoge stromen en een aardlekschakelaar beveiligt tegen stromen die niet via de nul naar aarde lopen. Lekstromen dus. Zo'n aardlekschakelaar werkt ook bij apparaten waar geen randaarde aan zit!

Dus zoek je HEAR een beunhaas die dat varkentje voor je wilt wassen ?

Een goede scheidingstrafo en wat pietje bel geneuzel,goed afgeschermde voedingskabels ( daar zijn HEAR ook diverse beunhazen voor op het net) .

Je kan ook naar een speciaal winkel gaan en je deskundig laten voorlichten.

Maar ja een echte eigenwijzerd `ken` wel zonder de ............... :D

Het klinkt alleen zo verrot, zo'n aardlekschakelaar...

Vandaar.

Hoezo? Een zekering heeft minstens zoveel contactovergangen, dus daar ligt het niet aan. Tip: neem een aardlekautomaat. Die beveiligt tegen zowel kortsluitstromen, als overstromen als ook aardlekstromen. Heb je maar 1 schakelaar in je net zitten (in huis tenminste, want er zit nog de wereld aan schakelaars en zekeringen in het net tussen je huis en de centrale, dus waar maak je je druk om)...

Aan het materiaal hoeft het ook niet te liggen, want de geleiders in een schakelaar zijn van koper en die in een zekering vaak ook. En dan nog, het overgrote deel van het net is van koper of aluminium, dus wat zou een paar cm ander materiaal dan nog uitmaken.

Maar zoals ik ook al in een ander topic heb aangegeven: zekeringen en aardlekschakelaars zitten er niet in voor audiofiele redenen, maar om mensen en apparatuur te beschermen tegen gevaarlijke stromen. Het is misschien een groot kwaad volgens de audiofielen, maar zeker een noodzakelijk kwaad. Iemand die z'n installatie zonder zekeringen in de meterkast aansluit (dus voor de hoofdzekering), is volslagen gek (hiermee bedoel ik jou niet, Neusbeer). De kans op brand is dan heel reeel omdat je niet meer bent gezekerd op 16 of 20A maar je net juist nog wel op die 16 of 20A op berekend is...

Toch heb ik het idee dat hier iemand heel erg stom bezig is, ik weet het niet zeker maar het is maar een idee. :blink:

De elektrische installatie is niet voor niets op de manier aangelegd zoals hij is aangelegd.

Je laat je aardgas toch ook niet van de meterkast via een tuinslang naar het fornuis lopen omdat je het idee hebt dat het eten dat daarop is gekookt lekkerder smaakt?

Ik zou gewoon een smeltzekering gebruiken, deze zet je voor de aardlek schakelaar. Je grbuikt een grond kabel van draka als kabel. De stalen mantel hang je alleen in de meterkast aan de aarde, gebruik hiervoor je schone aardpen, uiteraard gebruik je ook nog de aardedraad in de kabel om je stekkerdoos van aarde te voorzien. Desgewenst gebruik je hiervoor je tweede aardpen. Zo kun je geen aardlussen krijgen en voorkom je storingen. Expirimenten met een aardpen als nul raad ik af. Gebruik een KOPP stekkerblok. Dan ben je al heel ver met een schone stroomvoorziening binnen je huis. Wat er van buiten voor troep meekomt hebben we het gemakshalve dan maar niet over....

Succes

Je laat je aardgas toch ook niet van de meterkast via een tuinslang naar het fornuis lopen omdat je het idee hebt dat het eten dat daarop is gekookt lekkerder smaakt?

Richard, dit voorbeeld begrijp ik niet. Denk jij dat het Coax niet geschikt is? Waarom?

De stalen mantel hang je alleen in de meterkast aan de aarde, gebruik hiervoor je schone aardpen, uiteraard gebruik je ook nog de aardedraad in de kabel om je stekkerdoos van aarde te voorzien. Desgewenst gebruik je hiervoor je tweede aardpen. Zo kun je geen aardlussen krijgen en voorkom je storingen. Expirimenten met een aardpen als nul raad ik af.

Frans, het is zowieso de bedoeling dat de aardpen alleen voor audio gebruikt wordt. Al het andere kan gewoon via de normale aarde en de aardlekschakelaar.

Waarom raad jij expirimenten met de aarde als nul af?

Hallo Neusbeer,

wat jij wil bereiken met die coax kabel bereik je ook met de door mij genoemde kabel, zeker als je het zo aansluit als ik zeg. De mantel fungeerd als een schild voor invloeden van buitenaf. De aarding aan eenzijde zorgt voor een goede afvloeiing van storende velden. Aangaande jouw vraag van de nul aan de aarde. Ik denk niet dat dit binnen de Nen norm valt. Ontstaat er dus schade (je huis fikt af ofzo) en de schadeexperts ontdekken jouw experiment, dan ben je de l*l. Lijkt me niet handig dus. Zoals gezegd, met mijn eerdere tip ben je al een heel eind. Zeker voor zover je het binnenshuis schoon kunt krijgen. Anders zul je met een scheidingstravo moeten gaan werken. En daarbij komt je stroom binnen via de fase, dus het nut van die schone nul zie ik ook niet zo. Moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet verder dan een certificaat installatietechniek gekomen ben...

GRT Frans :D

Richard, dit voorbeeld begrijp ik niet. Denk jij dat het Coax niet geschikt is? Waarom?

Een coax is niet gemaakt voor het transporteren van netspanning net zoals een tuinslang niet gemaakt is voor het transporteren van gas. Het zal een tijd goed gaan maar het kan ook goed fout gaan.

Wat betreft het aansluiten van de nul op de aarde en alleen de de fase uit de meterkast te benutten: Ik meen dat de nul in het laatste trafostation al met de aarde is verbonden, in de situatie zoals jij het voorsteld zal de retourstroom via de aarde door de grond naar het trafostation lopen, het lijkt me dat zoiets een ongecontroleerde situatie zal opleveren.

Een aardlekschakelaar zal ook niet werken, omdat deze het verschil in stroom tussen de fase en de nul vergelijkt, bij een verschil schakelt hij af. In de situatie zoals jij het voorstelt is het lek naar de aarde maximaal, de aardlekschakelaar schakelt dan direct uit.

Wat de aardpen betreft, je moet deze laten doormeten of de overgangsweerstand naar de aarde ook voldoet aan de geldende normen, hiervoor moet je een installateur in de hand nemen omdat je zelf daar vast niet de apparatuur en kennis voor hebt om dit te beoordelen. Een slechte aarde is net zo gevaarlijk als helemaal geen aarde.

Ten slotte ben je verantwoordelijk en aansprakelijk als je door onoordeelkundig geknutsel aan je elektrische installatie brand of ongelukken veroorzaakt, netspanning is in principe dodelijk.

Een lichtpuntje is misschien: als je zelf of een van je familieleden dood naast je stereoset ligt kun je in ieder geval nog genieten van de muziek op de begrafenis.

Beste Neusbeer,

Nu ik al deze topics zo doorlees slaat mij de schrik al weer (letterlijk!) in het hart. 230 is geen audiofiel speelgoed!. Zoals andere ook al aangeven, spelen met aarde is is ook absoluut onverantwoord. Bedenk je, dat ook je badkamer,v erwarming etc aan dezefde aarde hangen. Wat nou als de aarde naar grond ergens wordt verbroken?

Allemaal dingen waar je niet over na moet denken. Experimenteren met zelfbouw interlinks, mute torrejtes verwijderen etc. alla kan weinig echt verkeerd gaan. Maar laat het lichtnet aan de vakman over!.

En dit is algemeen. s'ommige audiofielen gaan dus gewoon echt te ver. Klagen dat een aardlek niet klinkt. Pech! Ik zal je vertellen wat er gebeurd zonder aardlek. In mijn bunker waar dus geen aardlek zit, (en toen nog geen randaarde) is lang geleden tijdens een jamm sessie eens een gitaarversterker op de grond gevallen. Eerst werd de gitarist gelectrocuteerd (via zijn snaren :D), vervolgens ik via de behuizing van mijn synths, en vervolgens de drummer (via de pad's van zijn Roland Vdrum). Er was door de val een fase tegen tegen de behuizing gekomen. Alles wat dus aan aarde hangt staat dan onder spanning. Ik overdrijf hier niet dit is echt gebeurd!. We leven allemaal nog, maar het electriciteit kan DODELIJK zijn!. Het wordt tijd dat meer mensen zich dat eens gaan beseffen.

Groeten,

Bas

preziezzz, oppassen dus, ik zou ook zeker niet een kabel gebruiken die normaal gebruikt wordt voor het transporteren van radiogolven. Verder een vraag aan Sebastiaan, jij werkt in de prof. audio, toch? Daar wordt wel vaak een schone aarde gebruikt, om aardlussen te voorkomen. Heeft dit geen nut in een huissituatie? Zeker met draaitafel setup?

GRT Frans

Ik wou als klein jochie (10 jaar ofzo) eens kijken waarom een haardroger haperde, deed hem daarom aan zonder zijn omhulsel (dom dom). Kennelijk hield ik hem niet goed vast, want ik stond meteen onder stroom met beide handen! Dat wil dus zeggen dat je als het ware de 220V door je bloedvaten (en hart) voelt stromen (geen grapje, je beseft dan echt wel dat je op punt staat de pijp uit te gaan). Ondertussen brandde de verwarmingelementen van de droger door het vlees van mijn handen (duimen). Ik kon zowiezo niet meer loslaten (kon armen en handspieren niet gebruiken, ik weet nog goed dat het voelde alsog je hele bovenlijf in een bankschroef geklemd zat). Ik zat op mijn bureau stoel maar werd door de klap op de grond geworpen. Mij redding achteraf is dat ik blote voeten had en liggend op de grond erin slaagde om de stekker uit het stopcontact te trekken met mijn voeten. Weet niet hoelang het geduurd heeft, maar in mijn herinneren enkele tientalle seconden.

De littekens op mij duimen zitten er 35 jaar later nog steeds.

Ik wou als klein jochie (10 jaar ofzo) eens kijken waarom een haardroger haperde, deed hem daarom aan zonder zijn omhulsel (dom dom). Kennelijk hield ik hem niet goed vast, want ik stond meteen onder stroom met beide handen! Dat wil dus zeggen dat je als het ware de 220V door je bloedvaten (en hart) voelt stromen (geen grapje, je beseft dan echt wel dat je op punt staat de pijp uit te gaan). Ondertussen brandde de verwarmingelementen van de droger door het vlees van mijn handen (duimen). Ik kon zowiezo niet meer loslaten (kon armen en handspieren niet gebruiken, ik weet nog goed dat het voelde alsog je hele bovenlijf in een bankschroef geklemd zat). Ik zat op mijn bureau stoel maar werd door de klap op de grond geworpen. Mij redding achteraf is dat ik blote voeten had en liggend op de grond erin slaagde om de stekker uit het stopcontact te trekken met mijn voeten. Weet niet hoelang het geduurd heeft, maar in mijn herinneren enkele tientalle seconden.

De littekens op mij duimen zitten er 35 jaar later nog steeds.

:o

Ik ga zwaar overwegen de aardlekschakelaar er maar weer tussen te zetten. :unsure:

Beste mensen,

Dank jullie voor jullie zorgen!

Ik probeer te begrijpen of het ook terecht is.

Ik mag voor mijn audioset toch gewoon een aarde slaan? Dat hoeft toch niet perse via de aardlekschakelaar?

Kan iemand mij gefundeerd uitleggen wat het risico is van een (andere) aarde als nul gebruiken?

Sorry dat ik er over doorzeik, dit is me gewoon echt nog niet duidelijk.

Oh ja Frans, ik ben om voor jouw kabel...

Kan iemand mij gefundeerd uitleggen wat het risico is van een (andere) aarde als nul gebruiken?

Dat had Sebastiaan al aangegeven:

Zoals andere ook al aangeven, spelen met aarde is is ook absoluut onverantwoord. Bedenk je, dat ook je badkamer,v erwarming etc aan dezefde aarde hangen. Wat nou als de aarde naar grond ergens wordt verbroken?

Ofwel, dan hangt die aarde draad niet meer aan je aardpin en dus je nul ook niet. Dus staat er spanning op ALLES(!) waar zowel de nuldraad als de aardedraad aan vast zit. Dus aan verwarmingen, kranen, metalen behuizingen van apparaten, alles...

Met een beetje mazzel gaat het nog wel van de waterleiding (en dus van de verwarming en kranen) af, via de aarding van je buren of je oude aarding, maar op de apparaten zal het zeker blijven staan. En dat is dus levensgevaarlijk. Niet doen dus, de nul aan aarde leggen...

Ok, maar dan zouden zowel de aarde als de nul kabel gebroken moeten zijn?

Kan natuurlijk, maar is toch wel wat onwaarschijnlijk. Het is in ieder geval belangerijk daar goede scheiding in aan te brengen.

Bovendien, de spanning staat dan niet op het hele huis, hooguit op de audioapparatuur.